Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
205 hästkrafter!!!

Äntligen har Bike mätt och testat Kawasaki och BMW (och alla andra) vid samma tillfälle på samma bromsbänk.

Uppmätt på vevaxeln:

205 hk – BMW
196 hk – Kawasaki (-9 hk)
181 hk – MV Agusta (-24 hk)
180 hk – Honda (-25 hk)
180 hk – Suzuki (-25 hk)
177 hk – KTM (-28 hk)
177 hk – Yamaha (-28 hk)
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Messerschmidt mode ON!

Samma däck, lufttryck i däcken och 520 kedjor på alla välsmorda? ;)
Det skiljer ju inte 28hk men väl 10 är möjligt...
Sedan vill man ju jämföra effektkurvorna för körbarheten :)

Äntligen har Bike mätt och testat Kawasaki och BMW (och alla andra) vid samma tillfälle på samma bromsbänk.

Uppmätt på vevaxeln:

205 hk – BMW
196 hk – Kawasaki (-9 hk)
181 hk – MV Agusta (-24 hk)
180 hk – Honda (-25 hk)
180 hk – Suzuki (-25 hk)
177 hk – KTM (-28 hk)
177 hk – Yamaha (-28 hk)
 

_Candyman_

Fucked´up
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Ingen just nu
ikväll så kör vi våran 1000rr mot zx-10 i bänken så jag slänger upp kurvorna efter det, 175whp gav våran nya 1000rr demo på hjulet, 185whp med helsystem, race filter och pc5
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Performancebikes har testat för att få upp körbarheten på Kawwan.

Ett 16front drev (original 17), ökade axet i mellanregistret riktigt bra mot original, nackdelen tyckte de var att man tappade toppfart, från 296 till 281, men att byta rekommenderade de skarpt, för 280+ kör man inte så ofta i och den kör ifrån original genom övriga registret.
 

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Skåne
Hoj
BMW s1000rr
Ska testa zx10 i helgen tror det är en kanon hoj! 190 eller 200 känns som det kvittar:tummenupp
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det intressanta är ju acc siffrorna. BMW med 205 hästar gör 0-200 på 7,3 sekunder, gammgixxern på 7,5 och MV Augustan på 6,8... och då är BMW:n 20-25 hästar starkare?
MV var ju snabbare än BMW på alla ställen utom i ren toppfart...

...kan det finnas andra parametrar än bara effekt tro? (obs, retorisk fråga...)
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
...kan det finnas andra parametrar än bara effekt tro? (obs, retorisk fråga...)

Iom att du omöjligen ligger på det varvtal där du har toppeffekten hela tiden så är effekt vid varje varvtal intressant, samt också utväxling. Men BMWn ska ha ett fint register så lite märkliga siffror. Men den största anledningen är att hojarna powerwheelar nära på hela vägen upp till 200 så det går inte just att utnyttja så mycket mer effekt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
205 hk – BMW
196 hk – Kawasaki (-9 hk)
181 hk – MV Agusta (-24 hk)
180 hk – Honda (-25 hk)
180 hk – Suzuki (-25 hk)
177 hk – KTM (-28 hk)
177 hk – Yamaha (-28 hk)
hojar från Sporthojen #3 2010 andra hojar, annan bromsbänk, samma bana
192 hk – BMW ProMedelSnabbasteVarv 2:03,133 Freddy P 1:59,927 SnabbastFör7Förare
177 hk – Kawasaki (-15 hk) ProMedelSnabbasteVarv 2:05,373 Freddy P 2:01,570
176 hk – MV Agusta (-16 hk) ProMedelSnabbasteVarv 2:04,726 Freddy P 2:01,944 SFör2Förare
175 hk – Honda (-17 hk) ProMedelSnabbasteVarv 2:05,257 Freddy P 2:02,156 SnabbastFör1Förare
162 hk – Suzuki (-30 hk) Pro Medel Snabbaste varv 2:04,816 Freddy P 2:01,841
171 hk – KTM (-21 hk) ProMedelSnabbasteVarv 2:04,682 Freddy P 2:01,620 SnabbastFör1Förare
173 hk – Yamaha (-19 hk) ProMedelSnabbasteVarv 2:06,516 Freddy P 2:04,644
176 hk - Aprilia RSV4 F (-16 hk) ProMedelSnabbasteVarv 2:04,415 Freddy P 2:02,501 SFör4Förare
169 hk - Ducati 1198 S Corse (-23 hk) PMedelSnabbasteV 2:04,785 Freddy P 2:01,542
Inte samma hojar 2011. Som 2010. Det jag reflekterade över när jag läste sporthojen #3 var att
Suzukin var den hoj förarna klagade mest på. Trots det hade Suzukin lägsta medelvarvtid av 4 Japs
R-1 var näst snabbast (efter BMWn) på långa rakan. Trots det högsta varvtid av alla hojarna.
Freddy P proffsförare (resten MC-journalister?) var snabbast på BMW precis som 6 andra förare.
Sin näst bästa varvtid hade han på Ducatin !
Ducatin som hade lägst uppmätt motoreffekt av alla hojarna !
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Läste en gammal test häromdagen, 2002 års modeller dvs 9 år sedan. De var ca 25-30 hästar efter dagens hojar och närmare 50 hästar mindre än BMW:n. Likafullt gjorde de 0-200 på strax över 8 sekunder. Dvs 50 hästkrafter ger 1 sekund bättre tid till 200 och ett par sekunder till 250...
 

Tivook

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Svart FZ1-S
Har läst någonstans att ZX-10an inte får full effekt förrens den faktiskt körs på vägen då luften som trycks in i insugen fram är avgörande.
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vill man roa sig så pissade BMW hem allt i Motorrads högfartstest.
Snabbaste ax genom hela registret, bästa bromsar (när BMW stod still susade suzukin förbi i 85km/tim, det är skillnad) och överlägsen toppfart.

På gatan är man kung med BMW, men i WSBK får man titta i backen:D
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Finns nog de som kan det där mkt bättre än jag...men man kan väl trycka in luft i luftintagen som motsvarar en viss hastighet?

Det verkar onödigt. Enklare att räkna fram det istället, ungefär som när man räknar ut effekten mot standardatmosfärstryck från faktiskt tryck vid tidpunkten för mätningen.
 
Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Top