Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
166whp gav våran zx-10 demo i bänken, kurvor kommer lite senare.

Skall bli intressant att se!
Vore kul om min gamle härk klarade samma... vilket vi kan se om några veckor då jag drar min i bänk. :)
166rwhp är nog lite svårt att slå på toppen dock.

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hur skulle den simuleringen gå till?

Så här! Gå in på http://mp-racing.se/ och tryck på Ramair till vänster. Tjuter rejält om fläktarna och blåser nått så in i helvete. Uppmätt över 260 km/h vindhastighet. Hörselskydd rekommenderas när man står i dynorummet. Been there, done that... ringring i öronen :D

rookie

www.mixpix.se
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Honda VTR1000F
Det verkar onödigt. Enklare att räkna fram det istället, ungefär som när man räknar ut effekten mot standardatmosfärstryck från faktiskt tryck vid tidpunkten för mätningen.

Mkt möjligt.
Vill dock minnas att jag sett på bild o video att man har nån form av slangar mot luftintagen?

Men som sagt...det finns de som kan det där mycket, mycket, bättre än jag här. Men kontentan av det hela är att jag TROR att man tar hänsyn till effektökningen vid trycksatt luftburk vid bänkning (vilket var frågan jag svarade på från början). :)

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Läste en gammal test häromdagen, 2002 års modeller dvs 9 år sedan. De var ca 25-30 hästar efter dagens hojar och närmare 50 hästar mindre än BMW:n. Likafullt gjorde de 0-200 på strax över 8 sekunder. Dvs 50 hästkrafter ger 1 sekund bättre tid till 200 och ett par sekunder till 250...
Wheelies gör att skillnaden inte blir större. Förstås. Jämför acceleration från 60 och 100. Och toppfart. BMW:n gör 305 och hindras då av varvtalsregulatorn att fortsätta accelerera. Föreställningen att det inte är någon större skillnad på 150 och 200 hästkrafter skulle platsa som psykos.

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Mkt möjligt.
Vill dock minnas att jag sett på bild o video att man har nån form av slangar mot luftintagen?

Men som sagt...det finns de som kan det där mycket, mycket, bättre än jag här. Men kontentan av det hela är att jag TROR att man tar hänsyn till effektökningen vid trycksatt luftburk vid bänkning (vilket var frågan jag svarade på från början). :)

De slangarna riktas mot kylaren för att cirkulera luften genom den. För att trovärdigt kunna simulera övertryck i luftintagen bör bromsbänken ställas i en vindtunnel.
Fast då hamnar nog timmkostnaden för en bänkning på x50 jämfört dagens priser. :D

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Wheelies gör att skillnaden inte blir större. Förstås. Jämför acceleration från 60 och 100. Och toppfart. BMW:n gör 305 och hindras då av varvtalsregulatorn att fortsätta accelerera. Föreställningen att det inte är någon större skillnad på 150 och 200 hästkrafter skulle platsa som psykos.

Beror på var i registret effekten finns. har du ett fett mellanregister så kommer hojen att accelelerera under en längre tid jämfört med en massa effekt under en kort "burst". Samma sak när du kör på bana då det viktigaste är att du kommer ur kurvorna snabbt och upp i fart, det är därför Ducati alltid varit så framgångsrika inom racingen.

Naturligtvis är det stor skillnad på 150 och 200 hästar men eftersom vi i regel inte rör oss i fartområdet 250-300+ så har det väldigt liten betydelse för oss vanliga dödliga.

Förra sommaren så körde jag 15 bandagar med min förra cykel, KTM 990 SMR med 115 hästar. Inte en enda 200 hästars BMW körde om mig...:tummenupp:D

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Hoj
Dnepr
Förra sommaren så körde jag 15 bandagar med min förra cykel, KTM 990 SMR med 115 hästar. Inte en enda 200 hästars BMW körde om mig...:tummenupp:D
Hur är det med slutledningsförmågan? Om det inte fanns någon skillnad mellan förare (vi ska ju mäta rätt variabel), så skulle din KTM förstås bli ifrånkörd av en BMW som en tax blir ifrånsprungen av en greyhound.

Bifogat

• s1000rr.jpg
    s1000rr.jpg
    116.2 KB · Visningar: 92
  • motocykly-ktm-990-smr_1.jpg
    motocykly-ktm-990-smr_1.jpg
    228.4 KB · Visningar: 78

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Beror på var i registret effekten finns. har du ett fett mellanregister så kommer hojen att accelelerera under en längre tid jämfört med en massa effekt under en kort "burst". Samma sak när du kör på bana då det viktigaste är att du kommer ur kurvorna snabbt och upp i fart, det är därför Ducati alltid varit så framgångsrika inom racingen.

Det är för att inte lida av det här man har en växellåda...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Hur är det med slutledningsförmågan? Om det inte fanns någon skillnad mellan förare (vi ska ju mäta rätt variabel), så skulle din KTM förstås bli ifrånkörd av en BMW som en tax blir ifrånsprungen av en greyhound.

Så om vi plockar bort föraren så vinner BMW:n alla gånger, är det vad du säger? Rallycrossbana...nä, såklart inte, Gocartbana? Inte med likvärdiga förare. Mittsverigebanan? Förmodligen men det är också förarberoende såklart... Hockenheim? Troligtvis...

Hur jag än funderar så känns som att det är svårt att mäta hur "bra" en motorcykel är utan att ha med variabeln "förare". En snabb förare kör ju ifrån en mindre snabb förare även om vederbörande sitter på en ER6:a.

Visst, på en dragracingbana så vinner ju BMW:n, om det inte är en klant bakom styret...

...f-n, föraren igen alltså...

Min poäng är ju bara att för 25 hästar så får man ganska lite prestanda, och inget övertag alls då jämfört med MV:n utom i just toppfart. Varför är vi då så fokuserade på om Kawan matchar BMW:n när en betydligt svagare hoj accar upp i riktigt höga farter med mindre effekt? Varför accar den svagare hojen snabbare än BMW:n och Kawan förresten?

...och varför blir det så olika tider i olika tidningar?

..kan det också ha med föraren att göra?

...vi kanske skulle avskaffa föraren, vi skulle ha ännu bättre hojar då...:)

Det är för att inte lida av det här man har en växellåda...

Visst, men om du har ett smalt effektband så behöver du 8-9 växlar plus att växlandet i sig kostar tid så det är inte någon bra lösning. Den bästa lösningen är ju ändå att ha ett fett mellanregister...

Last edited:

...alltid retar det någon..
Gick med
13 Feb 2008
Hoj
HD XR1200, -09
...Klipp....Den bästa lösningen är ju ändå att ha ett fett mellanregister...

Kan bara hålla med - så här ser kurvan ut för XR1200:an efter mappning. Flack och bra genom hela registret.
torque%20hammer2.jpg

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Hoj
MOTO-GUZZI V100
jag testa en zx10r 2011 och en bmw 1000rr 2011 igår, bmw känns kraft fullare än kawan. är en markant skillnad i accelaration.

men men de är vad jag tycker iallfall.

tyckte bägge va som att köra puch maxi :D

vallonen

Tomten kör Gixxer!
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
BMW s1000rr
Det är märkligt!! jag har läst tester från 5 andra tidningar Mv agustan är inte acc snabbars i något av dessa tester.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM