hur stor motor kan man ha på båten ?

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
20hk är på tok för lite på min baywatch båt så tänkte byta upp mig till en 50 hk. måste komma snabbt fram om nån drunknar

kan båtjävlen spricka på mitten ?
funkar 50hk och vajerstyrning ?

bilden kanske inte säger så mycket men det är det ända jag har

Bifogat

• PICT0802.JPG
    PICT0802.JPG
    75.1 KB · Visningar: 1,254
Det ända du lär kika är väl om akterspegeln håller... Där är nog den svagaste punkten! Och att båten inte blir för baktung... Man lär ju vattenfylla den där ganska snabbt!

Det ända du lär kika är väl om akterspegeln håller... Där är nog den svagaste punkten! Och att båten inte blir för baktung... Man lär ju vattenfylla den där ganska snabbt!

tänkte sätta tjocka plåtar där (mer vikt) fan, gjtuta en tyngd och sätta längts fram ?

skiljer det mycket vikt på en 20 vs 50 hk 2takt ?

Skulle våga gissa att det inte är motorns egenvikt i sig som är en avgörande och kritisk faktor i det här fallet. Betänk istället att du får en större påfrestning på båten och i synnerhet på akterspegeln när du mer än dubblar motoreffekten.

50 hk och vajerstyrning är inget problem.
Dock måste du ta i beaktande att akterspegeln kanske inte är konstruerad för att hålla för en 50hk motor. Är den för klen så rasar aktern sönder innan du hinner säga vattenfylld.
Det är inte säkert att det räcker med att bara förstärka aktern med plåtar eller liknande heller. Det har ju en viss betydelse hur stabilt aktern sitter ihop med sidorna. Stabil akter som inte sitter tillräckligt fast innebär ju att när du drar på så bryter du loss hela aktern.

Kolla med en båtfirma och hör hur stor motor båten klarar. Det borde dom kunna svar på om det inte är något special hemmabygge. Är den för klen kanske dom kan komma med tips på hur du bäst förstärker den så att den pallar trycket.

Att den blir helt djävla galet livsfarlig i sjö fattar du förmodligen själv.
Om du varit Stockholmare hade nog någon behövt avråda dig.

Jobbigt bara om motorn blir så tung att den inte vakar ordentligt i sjön.
Drygt att hitta den sjunken vid bryggan varje gång du vill ut och åka.:mad:

1. Förstärk ordetligt med plyfa och glasfiber, både akterspegel och gärna lite på sidorna baktill.

2. Håll tummarna

Som tidigare personer sagt. Den kommer att vara rätt farlig så tänk till innan du lastar ner personer du tycker om i den.

Mvh

50 hk och vajerstyrning är inget problem.
Dock måste du ta i beaktande att akterspegeln kanske inte är konstruerad för att hålla för en 50hk motor. Är den för klen så rasar aktern sönder innan du hinner säga vattenfylld.
Det är inte säkert att det räcker med att bara förstärka aktern med plåtar eller liknande heller. Det har ju en viss betydelse hur stabilt aktern sitter ihop med sidorna. Stabil akter som inte sitter tillräckligt fast innebär ju att när du drar på så bryter du loss hela aktern.

Kolla med en båtfirma och hör hur stor motor båten klarar. Det borde dom kunna svar på om det inte är något special hemmabygge. Är den för klen kanske dom kan komma med tips på hur du bäst förstärker den så att den pallar trycket.

ok båten är ju som sakt en exakt replica på baywatch båtarna, märke har jag ingen aning om eller när den är gjord. men klart kan ju köra den till nån firma som kan kolla om den kommer hålla

Att den blir helt djävla galet livsfarlig i sjö fattar du förmodligen själv.
Om du varit Stockholmare hade nog någon behövt avråda dig.

Jobbigt bara om motorn blir så tung att den inte vakar ordentligt i sjön.
Drygt att hitta den sjunken vid bryggan varje gång du vill ut och åka.:mad:

jaa den är ingen höjdare att köra i havet med en våg och det känns som hela jävla båten ska gå av på mitten....

du menar att det skulle bli skit av det ?

Last edited:
man lever bara en gång :tummenupp

Been there, done that.

Jävlar vad tyst det blev helt plötsligt och långsamt gick det.

Brandkåren fick öva dykning en eftermiddag, motorn hittades på ca. 4 meterdjup, spräckt kåpa var det enda synliga.

Ut med tändstiften och dra runt några varv så vattnet försvann, sen var det bara att starta upp den igen.

ok båten är ju som sakt en exakt replica på baywatch båtarna, märke har jag ingen aning om eller när den är gjord. men klart kan ju köra den till nån firma som kan kolla om den kommer hålla

jaa den är ingen höjdare att köra i havet med en våg och det känns som hela jävla båten ska gå av på mitten....

du menar att det skulle bli skit av det ?

Är det inte någon standardbåt så är det inte säkert att båtaffärerna kan svara på hur mycket den klarar. Men det är klart. Om den är en replika av en känd båttyp och byggd med i grunden samma konstruktion så känns det ju rimligt att den ska klara ungefär samma motoreffekt. En sådan fingervisning ska du nog kunna få genom att ringa till en båtfirma och fråga via telefon vilken maximal motoreffekt som båttypen din båt är baserad på klarar.

Det andra sättet är ju att kolla vikten på din motor och jämföra med vikten på den motor du är sugen på att köpa och sen prova men vara försiktig och hålla noggrann koll på att grejorna verkar hålla ihop. Fast det kan ju såklart sluta med att man sitter med en båt med sprucken akterspegel och en båtmotor man inte kan använda.

Personligen skulle jag nog kolla upp vad dom säger är max effekt för Baywatchbåtarna. Säger dom 70 häst skulle jag våga testa med en 50 hästars. Säger dom 50 skulle jag vara lite skeptisk till att gå mycket högre än 30 eftersom det ju finns en risk att det inte är ihopbyggt på exakt samma sätt. Men det är klart att man kan ta chansen. Sen vet jag som sagt inte hur stor viktskillnaden är på en 20 hästars och en 50 hästars snurra.

Jag var med om att gå från femtio (som var max enl båtens spec) till 80 hk för att till sist hänga på en 135hk på en båt som hette Veddo GT.(marginellt större än din) Den tog in vatten pga motorn var för tung. (fem vuxna män för att lyfta den) Då gjöts det in 150kg betong i fören. Båten toppade över 70knop innan den gick av över en våg.

Jag tror att det största problemet är vikten på motorn. Skillnaden i vikt på en 20hk och en 50hk är betydande.
Se till att skaffa en motor som är gjuten i aluminium.
På min första båt var 30hk angivet som max, båten var 400cm lång. Motorn jag körde med var en 55hk alumotor, och det fungerade alles utmärkt. Sånär som på det sunda förnuftet. :D :yoparty

Jag var med om att gå från femtio (som var max enl båtens spec) till 80 hk för att till sist hänga på en 135hk på en båt som hette Veddo GT.(marginellt större än din) Den tog in vatten pga motorn var för tung. (fem vuxna män för att lyfta den) Då gjöts det in 150kg betong i fören. Båten toppade över 70knop innan den gick av över en våg.
70 knop?:va Weedon har inte skrov nog för 70 knop.

det visste den nog inte om. Lol. Det var inte mycket skrov i vattnet, jag minns bara vad knopmätaren sa. Det här var snart 20 år sen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick