Hur träna?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Acrid skrev:
Varför inte sent på kvällen?

Det är ju knappast nyttigt att vräka i sej massa lagad mat kl 23 och sen gå och lägga sej direkt om man vill bli av med magen.
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Emmi skrev:
Det är ju knappast nyttigt att vräka i sej massa lagad mat kl 23 och sen gå och lägga sej direkt om man vill bli av med magen.

Varför inte?

Så länge du ligger på energiminus så kommer du gå ner i vikt. Det har inget med när du äter på dagen/kvällen.

Har du ett behov av 2000 kcal per dag och käkar som du beskrev men ändå hamnar på 1800 kcal per dag så kommer du gå ner i vikt.
 

semlan

slemlan
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Sverige
Hoj
semla
Emmi skrev:
Det är ju knappast nyttigt att vräka i sej massa lagad mat kl 23 och sen gå och lägga sej direkt om man vill bli av med magen.


Det spelar ingen roll alls. Det viktiga är hur mkt energi du käkar under dygnet/veckan totalt. När du äter = skitsamma.

Visst blir du fet om det du äter vid 23 gör att du får i dig mer energi totalt än du gör av med. Men om du tex ligger 1000kcal under din förbrukning fram till 23 och sedan vid 23 drar i dig 1000Kcal bestående av matolja och vingummin så händer det ingenting alls. Resultatet blir +-0 bara.
Om du däremot drar i dig 1000Kcal mer än du gjort av med blir du fetare. Men det spelar ingen roll om du äter dom 1000 vid frukost, lunch eller mitt i natten.
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Acrid skrev:
Varför inte?

Så länge du ligger på energiminus så kommer du gå ner i vikt. Det har inget med när du äter på dagen/kvällen.

Har du ett behov av 2000 kcal per dag och käkar som du beskrev men ändå hamnar på 1800 kcal per dag så kommer du gå ner i vikt.

Ok, då har jag fel. Har hört det från massa olika folk, bland annat den personliga tränaren på gymmet, men det kanske bara är ett rykte? :confused:
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
semlan skrev:
Det spelar ingen roll alls. Det viktiga är hur mkt energi du käkar under dygnet/veckan totalt. När du äter = skitsamma.

Visst blir du fet om det du äter vid 23 gör att du får i dig mer energi totalt än du gör av med. Men om du tex ligger 1000kcal under din förbrukning fram till 23 och sedan vid 23 drar i dig 1000Kcal bestående av matolja och vingummin så händer det ingenting alls. Resultatet blir +-0 bara.
Om du däremot drar i dig 1000Kcal mer än du gjort av med blir du fetare. Men det spelar ingen roll om du äter dom 1000 vid frukost, lunch eller mitt i natten.

Sluta härmas! :fatta! :mad: :spammer :kulspruta
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Emmi skrev:
Ok, då har jag fel. Har hört det från massa olika folk, bland annat den personliga tränaren på gymmet, men det kanske bara är ett rykte? :confused:

Ja och var har alla dessa människor hört det ifrån? :3freak

Tycker du ska fråga PT'n på gymmet vad det är för utbildning hon/han har och hos vem/vilka hon/han gick.

PT innebär inte alltid "Jag har koll på kost".
 

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Acrid skrev:
Ja och var har alla dessa människor hört det ifrån? :3freak

Tycker du ska fråga PT'n på gymmet vad det är för utbildning hon/han har och hos vem/vilka hon/han gick.

PT innebär inte alltid "Jag har koll på kost".

Nej, jag vet. Jag har nog fel. Iaf, så länge man äter nyttigt och inte överdrivet mycket så mår man bra.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Nu måste jag också lägga mig i lite.

Det spelar visst en stor roll när man äter, dock inte rent klockslagsmässigt utan i relation när du vaknar och går och lägger dig.

En som jobbar natt och går upp 21:00 kan förstås äta på kvällen, ganska så självklart men nog om det.

De flesta människor sover på nätterna och de skall undvika att sätta i sig för mycket energi(te.x kolhydrater/socker) precis innan de går till sängs.
Skälet är ganska så självklart för när du sedan går och lägger dig så sjunker energiförbrukningen då kroppen ej utför några större aktiviteter.

Sedan har Acid lite rätt i sitt resonemang också men rent pratiskt så stämmer det inte som han säger, man skall inte sträva efter att äta mycket på kvällen(innan sängdags) utan man ska äta mest på morgonen och sedan ska portionerna minska gradvis under dagen.

Jag har tränat i ganska så många år och har ganska så mycket böcker och tidningar om detta område så jag är ingen pappers-nutrionister utan jag har även lärt mig hur kroppen fungerar i verkligheten.

Summan av det hela är blir alltså att man inte skall äta alltför stora portioner innan läggdags för det är just detta som du inte kommer att förbränna under natten.

Har en polare som vägde kring 95 kilo och hans matportioner var lika stora och dessa var även fördelade över hela dagen.
Sedan så ökade han frukosten med kanske 70% och drog ner det sista kvällsmålet så endast 30% återstod.
Genom denna förändring så tappade han ca 8 kilo på 2 månader.
Mat eller inte innan läggdags ?, för mig personligen så talar ovan exempel för sig själv.
 
Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Acrid skrev:
Varför inte?

Så länge du ligger på energiminus så kommer du gå ner i vikt. Det har inget med när du äter på dagen/kvällen.

Har du ett behov av 2000 kcal per dag och käkar som du beskrev men ändå hamnar på 1800 kcal per dag så kommer du gå ner i vikt.
Kolhydrater sent på kvällen e aldrig bra om du har fett du vill bli av med.
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Acrid skrev:
Ja och var har alla dessa människor hört det ifrån? :3freak

Tycker du ska fråga PT'n på gymmet vad det är för utbildning hon/han har och hos vem/vilka hon/han gick.

PT innebär inte alltid "Jag har koll på kost".


Heheh, jo vi har 2 st på vårt gym också.

Dom kanske har tränat i 2 år och innan det läst en PT utbildning, inget vidare kan jag säga.
Dock så tror dom nog själva att dom är tuffa :lol

Det är som att köra hoj, det är inget man läser sig till direkt :tungan
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
burner skrev:
De flesta människor sover på nätterna och de skall undvika att sätta i sig för mycket energi(te.x kolhydrater/socker) precis innan de går till sängs.
Skälet är ganska så självklart för när du sedan går och lägger dig så sjunker energiförbrukningen då kroppen ej utför några större aktiviteter.

Som sagt det spelar ju ingen roll så länge man får i sig mindre än man förbrukar totalt.


Sedan har Acid lite rätt i sitt resonemang också men rent pratiskt så stämmer det inte som han säger, man skall inte sträva efter att äta mycket på kvällen(innan sängdags) utan man ska äta mest på morgonen och sedan ska portionerna minska gradvis under dagen.

Acid ..saaaweeet ...me iz goin 2 buy som LSD now ...cya later dude...Allvarligt.

Acrid= hon

Jepp frukost är viktigt och jag kan hålla med om att "det känns" bättre om man fördelar maten så man äter mest i början av dagen o sedan trappar ner. Men bara för det så finns det inget som säger att man "ska" göra så. Speciellt när man vet som sker vid olika intag.

Jag har tränat i ganska så många år och har ganska så mycket böcker och tidningar om detta område så jag är ingen pappers-nutrionister utan jag har även lärt mig hur kroppen fungerar i verkligheten.

Kul :)
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
semlan skrev:
Är det inte så att om man kyler ned potatisar och äter dom kalla har dom lägre GI. Värmer man däremot upp dom igen återfår dom samma GI som innan.


Hmm... nu bidde ja osäker, hade för mej att de va när man värmer på den, men som sagt skit samma :tummenupp
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
burner skrev:
Heheh, jo vi har 2 st på vårt gym också.

Dom kanske har tränat i 2 år och innan det läst en PT utbildning, inget vidare kan jag säga.
Dock så tror dom nog själva att dom är tuffa :lol

Det är som att köra hoj, det är inget man läser sig till direkt :tungan

Hehehe :D
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
ktmjacke skrev:
Kolhydrater sent på kvällen e aldrig bra om du har fett du vill bli av med.

Beror väl på hur mycket kolhydrater du ätit...Ligger man i deff så är det kanske inte så kul att fläska på sig massa extra vatten o annat...så då är det helt förståligt. Men Jag tror inte RacerKeld är ute efter en regelrätt deff.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Viktigt att hålla isär om man snackar om överviktiga eller vältränade människor.Och äter man kl 23 på kvällen så lär det ju knappast va det enda man ätit den dan.
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Acrid skrev:
Beror väl på hur mycket kolhydrater du ätit...Ligger man i deff så är det kanske inte så kul att fläska på sig massa extra vatten o annat...så då är det helt förståligt. Men Jag tror inte RacerKeld är ute efter en regelrätt deff.
Nej just därför skulle jag rekommendera honom att äta ett mål bestående av fiberrik mat,typ havregryn o minimjölk senast kl 18-19,sen fasta över natten,ta en entimmas rask promenad INNAN frukost,sen äta en stadig sådan.Då lär kaggen försvinna lite snabbare,och det va ju det han ville,ha snabba resultat inför sommaren.Annars stämmer det du skriver helt o fast,bara man applicerar det på en hårt tränande människa med hyfsad bmi.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top