Hur tränar ni ?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Normal man med stillasittande kontorsjobb bränner bara runt 2500kcal om dagen.
Ett gympass bränner kanske ~600kcal. Sen kan man göra lite småsaker för att bränna mer varje dag, promenera, ta trappor istället för hiss och rulltrappor, cyklar till jobbet. Saker man ofta inte förlorar så mycket tid på att göra, d.v.s vardagskondition.
Sen är det återigen viktigt att välja rätt protein/kolhydrat och fettkällor.
Fisk, Fågel och nötkött för proteinkälla. Ris, kokt potatis samt pasta är bra kolhydrater, ät dem med måtta dock. Olivolja, nötter m.m är bättre fett än smör.
GI/atkins i all ära, men jag vill ha en del kolhydrater för att fungera, både mentalt och fysiskt, däremot har jag dragit ner på dem en hel del.

Bra tips är att räkna lite på vad man stoppar i sig, på ett ungefär under dagen, så ser man om man vart det bär hän. Själv har jag som sagt dragit ner en aning på kolhydrater, bort med det mesta av godis och läsk, dricker dock lightläsker, ökat på proteinerna, och bytt en del fettkällor. Käkar runt 3500kcal om dagen, vilket är en hel del mat man får stoppa i sig, såvida man inte går på skräpmat som pizza, pommes etc.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
:)
Ja lägger man mycket tid så visst, det finns cyklister som trampar i timmar och gör av med stora mängder kalorier men det stämmer inte så bra in på gemene man. Och nu menade jag att lägga 3 timmar om dagen på fettförbränning är jävligt onödigt(när man kan byta ut träningen mot ett minskat näringintag), inte att bygga upp sig.

Alla kan inte byta jobb hur som helst heller...

Ja vi säger ju samma sak, att det går att påverkarka förbränningen mer än marginelt.

Sen tycker jag nog att vi i fallet i denna tråden ändå ska rekommendera så mycket träning som möjligt (så mycket man anser sig ha tid med, ofta mer än man själv tycker), självklart i kombination med rätt kost.

Normal man med stillasittande kontorsjobb bränner bara runt 2500kcal om dagen.
Ett gympass bränner kanske ~600kcal. Sen kan man göra lite småsaker för att bränna mer varje dag, promenera, ta trappor istället för hiss och rulltrappor, cyklar till jobbet. Saker man ofta inte förlorar så mycket tid på att göra, d.v.s vardagskondition.
Sen är det återigen viktigt att välja rätt protein/kolhydrat och fettkällor.
Fisk, Fågel och nötkött för proteinkälla. Ris, kokt potatis samt pasta är bra kolhydrater, ät dem med måtta dock. Olivolja, nötter m.m är bättre fett än smör.
GI/atkins i all ära, men jag vill ha en del kolhydrater för att fungera, både mentalt och fysiskt, däremot har jag dragit ner på dem en hel del.

Bra tips är att räkna lite på vad man stoppar i sig, på ett ungefär under dagen, så ser man om man vart det bär hän. Själv har jag som sagt dragit ner en aning på kolhydrater, bort med det mesta av godis och läsk, dricker dock lightläsker, ökat på proteinerna, och bytt en del fettkällor. Käkar runt 3500kcal om dagen, vilket är en hel del mat man får stoppa i sig, såvida man inte går på skräpmat som pizza, pommes etc.

Ett fel som många gör är att dom sätter = mellan GI och atkins. GI handlar inte om att utesluta kolhydrater utan om att äta rätt kolhydrater och i rätt mängd för vad man behöver. Tränar man mycket ska man självklart äta mer kolhydrater men ändå av rätt sort.
Kör man GI på rätt sätt så blir man faktiskt piggare och orkar mer. Och får bättre förbränning.

Last edited:

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Kanske vi ska hitta tillbaka till MC-Doktorns ursprungsfraga, hur tränar man bäst för att vara vassare än nagonsin till nästa ars RR-säsong?

Jag tvivlar pa att hypotetiska Feta Stina nagonsin kommer att köra RR. :tungan

Även om jag är en tjockis gissar jag att de flesta som haller pa med sporten är betydligt lättare och da är det inte fettförbränningen som är det viktigaste. Det här börjar lata som bantningstipsen i nagon skvallertidning, inklusive mina egna inlägg. :rolleyes:

:tummenupp :tummenupp
Sorry.

Bör man inte träna en hel del bål. Kärnan av kroppen känns som den används rätt mycket. Mage, rygg. För att ha en avslappnad körstil bör man nog vara stark i detta område. Kanske lite nacke för att orka hålla upp huvet.

Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Ang. träning med vikter så tycker jag att dropsets och supersets ger uthålliga(re) muskler samt att det ger en helt annan anstränging än ett 'vanligt' gympass.
Supersets är som dropsets fast man alternerar övning istället för att fortsätta med lägre vikter på samma övning.

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ruskigt enkelt sätt för de felsta att gå ner i vikt är att enbart sluta med skitsaker.
bara att sluta med ost (1 skiva ost bägaer ca 10 gram och motsvarar 18-40% fett dvs 1.8-4 gram per skiva). tar bort den röda mjölken och ersätta med blå. Ta bort smöret på mackorna å äta tonfiks å gurpa på tillexempelt.

Kroppen fungerar ju som så att förbränner du 3000 kcal om dagen å stoppar i dig 4000 går du upp. stoppar du i dig 2500 går du sakta ner.

En vältränad kropp med mycket muskler bränner mer kcal i viloläge än en helt otränad kropp.

Har man svårt för att ta sig till ett gym eller ut på löparslinga i skogen rekomenderar jag att man hittar en rolig idrott. Innebandy med grabbarna. Lite fotboll, Enduro som motionsträning elelr liknande.

de finns många sätt som är roliga att träna på, man behöver inte ge sig ut varje dag och springa milen.

Jag har spelat hockey i 8 år sen inna men inte spelat på mågna år nu. La ner de för att tärna styrketräning. Vägde som mest 120 kg när jag tärnade 6 dagar i veckan på gymmet men beslöt mig för å gå ner till 100 kg. Började med enkla metoder och sattsade på 0.8 kg veckan då de är den optimala gränsen för å inte tappa muskler. Lyckades hålla den minskningen per vecka tills jag var nere på 100 kr...

De är ganska enkelt att gå ner i vikt om man vill. DOm som säger emot vill inte gå ner i vikt!..

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Då jag ger kostråd till oinsatta personer finns det mkt enkla regler för effektiv viktnedgång!

1. Regelbunda måltider med varierad kost (frukost, lunch, middag på ungefär samma tid varje dag)
2. Mellanmål(utgörs av mestadels frukt)
3. Sätt ut en dag i veckan när du får äta onyttigt(donken,bk,pizza el dylikt)
4. Ät inte mer än du behöver utan kolla på tallriksmodellen och försök följa den(25% kött, 25% grönsaker 50% kolhydrater)!
5. TRÄNA minst 3ggr i veckan, helst kondition men RÖR på blekfettet!

Sen var ju tråden till för RR förare men lyckas man följa de här enkla reglerna kommer man inte gå upp i vikt iaf!

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Ingen styrketräning. Muskler väger alldeles för mycket för den här sporten :tummenupp

Vältränad mage, rygg axlar o nacke är djäkligt bra o ha den dag olyckan är framme.

Thaiboxning i kombination med ren konditionsträning är det bästa off-season anser jag.

Embla

Radical Riders
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
Ducati 1098 -08, Yamaha WR 250 -03
4. Ät inte mer än du behöver utan kolla på tallriksmodellen och försök följa den(25% kött, 25% grönsaker 50% kolhydrater)!

Skulle vilja korrigera tallriksmodellen lite.. 50% kolhydrater är onödigt hög andel, om man inte tränar väldigt mkt kondition/uthållighet. Öka hellre på grönsaker och proteinintaget.

sandstream

Guest
Ett fel som många gör är att dom sätter = mellan GI och atkins. GI handlar inte om att utesluta kolhydrater utan om att äta rätt kolhydrater och i rätt mängd för vad man behöver. Tränar man mycket ska man självklart äta mer kolhydrater men ändå av rätt sort. Kör man GI på rätt sätt så blir man faktiskt piggare och orkar mer. Och får bättre förbränning.
Det kan jag skriva under på. Gick ner 15 kilo på drygt 4 månader våren 2005 med hjälp av GI och promenader. Det var inte ens svårt eftersom man kan äta sig mätt på goda saker varje dag :)

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Skulle vilja korrigera tallriksmodellen lite.. 50% kolhydrater är onödigt hög andel, om man inte tränar väldigt mkt kondition/uthållighet. Öka hellre på grönsaker och proteinintaget.

Kan direkt säga att detta är helt fel det är bara mode-dieter och annat skräp som rekommenderar mkt lägre intag av KH! Tänk även på att dom flesta grönsaker innehåller lite KH!

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Känns som om ämnet har glömts bort lite :)

När det gäller träning så anser jag att konditionsträning t.ex löpträning 2-3 ggr/v är ett bra grundkoncept. Krydda med lite squash, badminton,tennis,gym eller nåt annat kul.

Bra kondition är en förutsättning även i SM framförallt för oss som inte är födda till rr-stjärnor. Det ger möjligheter att ha större fokus på teknik än att bara kämpa för att ö.h.t klara sig igenom racet.
Åtminstone så gör det skillnad för mig !

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Kan direkt säga att detta är helt fel det är bara mode-dieter och annat skräp som rekommenderar mkt lägre intag av KH! Tänk även på att dom flesta grönsaker innehåller lite KH!

Är väl egentligen inte så underligt att det är lättast att dra ner på kolhydraterna för att gå ner i vikt eftersom det är mycket mer kcal per gram kolhydrat än det är per gram protein.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Är väl egentligen inte så underligt att det är lättast att dra ner på kolhydraterna för att gå ner i vikt eftersom det är mycket mer kcal per gram kolhydrat än det är per gram protein.

Helt sant men då kommer svältfaktorn in i spel vilket betyder att kroppen börjar spara på energi! Detta gör att träningen blir mindre effektiv och att kroppen kommer försöka spara in energi som resulterar i oönskad fettinlagring!

För att kunna hålla balansen ifrån svält krävs det att man går in djupare och förstår sina egna behov. Vet du ditt energibehov i kcal så kan du medvetet äta 500kcal mindre än det riktiga behovet! Detta främjar en effektiv viktnedgång men som sagt så är det få som har denna kunskap och engagemang!

JoH

va???
Gick med
28 Oct 2003
Hoj
yamaha honda

1 g kolhydrater 4 kcal
1 g protein ger 4 kcal
1 g fett ger 9 kcal

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
1 g kolhydrater 4 kcal
1 g protein ger 4 kcal
1 g fett ger 9 kcal

Fast då avrundar du proteinet uppåt och kolhydraterna neråt.. Men visst är det de siffrorna man räknar med. Dock tar det längre tid för kroppen att bryta ner proteinerna.

custe

#25 Nordic BoTT
Gick med
20 Sep 2003
Hoj
Det kan jag skriva under på. Gick ner 15 kilo på drygt 4 månader våren 2005 med hjälp av GI och promenader. Det var inte ens svårt eftersom man kan äta sig mätt på goda saker varje dag :)

:tummenupp
Jag har ungefär samma resultat och man mår så jäkla gott. Pigg och glad :)
Sockersuget försvinner helt och hållet.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Helt sant men då kommer svältfaktorn in i spel vilket betyder att kroppen börjar spara på energi! Detta gör att träningen blir mindre effektiv och att kroppen kommer försöka spara in energi som resulterar i oönskad fettinlagring!

Det fixar man med en ätardag i veckan.
Men som sagt, jag förespråkar ingen noll-kolhydrat diet, dock kör rätt många som vill bli knastertorra i kroppen det. Fast det är ju inte direkt att föredra här eller för RR.

Aryey

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Det fixar man med en ätardag i veckan.
Men som sagt, jag förespråkar ingen noll-kolhydrat diet, dock kör rätt många som vill bli knastertorra i kroppen det. Fast det är ju inte direkt att föredra här eller för RR.

Tyvärr tror jag inte att ätardags konceptet funkar i praktiken! Det enklaste är att minska fettintaget som är den mest energitäta gruppen.

Det problemet som är störst är att många tror att resultaten ska komma efter två veckor då sanningen är närmare 2-3månader! Självklart kommer det resultat om man är helt otränad men det är få på detta forum som är helt förslappade!

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Tyvärr tror jag inte att ätardags konceptet funkar i praktiken! Det enklaste är att minska fettintaget som är den mest energitäta gruppen.

Det problemet som är störst är att många tror att resultaten ska komma efter två veckor då sanningen är närmare 2-3månader! Självklart kommer det resultat om man är helt otränad men det är få på detta forum som är helt förslappade!
Jag är helt förslappad....

Ätardagen har man för oss som inte har total självdisciplin för att känna oss lite mänskliga ibland. :) Totalen är ända bättre än da man gottar sig alla dagar i veckan om man sköter sig 5-6 dagar i veckan och svullar tva. Det jag har lärt mig är att kroppen hinner inte reagera och ta upp allt slisk om man sköter sig under majoriteten av dagarna.

Alla bantningskurer ala kaffemetoden och dylikt är självsvält och kroppen ställer da in sig för det. Sa fort man atergar till normal mat efter en sadan kur överkompenserar kroppen, dvs man gar upp mer i vikt än startvikten för det mesta eftersom kroppen bunkrar lite för att skydda sig när nästa svältperiod kommer. Detta är primitiva funktioner fran tider da vi inte hade överflöd av mat som vi tyvärr inte blir fria.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln