Hur vanligt är det med förare utan A-körkort?

Status
Ej öppen för fler svar.

kenny_dff

A.C.A.B.
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Cbr 600 rr -03 Stunt Fighter
ja menar hur många på detta forumet har ALDRIG kört över hastighetsbegränsningen, vem som helst hade kunnat torskat o bli av kortet... e man sämre förare för det elr? ok för de med oförsäkrat inte de smartaste men återigen får man skylla sig själv för valen man gör..

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
sa han som alldrig har gått för röd gubbe :såjaponken

Är man inte förmögen att skaffa kk är man troligtvis inte heller en lämplig motorcykelförare. Har träffat en del 21,5åringar med 1L XYZrr cyklar som kört utan KK och än så länge har ingen av dem presenterat någon övertygande körning, positivt är väl dock att de har en tendens att ha rätt kort halveringtid synd bara att det är så dyrt att betala rehabilitering:rolleyes: .

ja menar hur många på detta forumet har ALDRIG kört över hastighetsbegränsningen, vem som helst hade kunnat torskat o bli av kortet... e man sämre förare för det elr? ok för de med oförsäkrat inte de smartaste men återigen får man skylla sig själv för valen man gör..

Vi kör nog alla mer eller mindre konstant över hastighetsbegränsningen men där är en viss moralisk skillnad på att köra utan KK och köra med indraget KK även om det straffrättsligt är lika illa.

Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Klart man kan vara förbaskat bra på att hantera en motorcykel även om man inte har körkort.
Problemet är bara att man inte alltid lärt sig köra tillsammans med andra trafikanter, man har inte lärt sig alla de gemensamma regler vi har inrättat i syfte att i största mån undivka kollisioner och problem i trafiken, inte heller alla knep och råd över hur man framför fordonet säkert tillsammans med andra. Det är ju just denna bit som egentligen är det viktigaste man lär sig när man tar körkort.

Men har man förlorat körkortet för någon förseelse eller liknande, och kör ändå, så har iallafall inte jag några större moraliska invändningar. Kunskapen finns ju ändå där.

/perris

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Jag tog mig tid att skapa två grafer.

Så här tycker jag det verkar här:
Graf ett är för dem som kör på slangen utan kort och pekar finger åt allt och alla.

Graf två är för alla som inte är coola i graf ett!

Förklaring till graf två:
A = Zethraeustypen. Har vapen, visar det och använder det.

B = Den effektiva torpeden. Har kostym och ser ut som svensson men får allt utfört enligt planen.

C = Killen som köper sig ny hoj/Corvette etc. Kör den lite till cafét och parkerar så den syns från bordet han sitter vid. Om inte P-platsen är ledig där åker han till nästa café.

D = Killen som köper en banhoj och kör skjortan av alla på halvbuskigt material och efter rejset stannar upp och ger tips och hjälp till de som kom sist i racet. Han kör inte alls på gata.

E = De flesta av oss hamnar runt E. Vi jobbar och deklarerar för allt vi fått från repektive instans, men tar inte upp de 15 000:- vi tjänade på den där bilen vi sålde. Vi kör om över heldraget då det verkligen inte kommer nåt möte. Vi har slipon som inte klarar besiktningen och byter ut det dan före besiktningen och byter sen tillbaka.
Vi kan varva till och blinka åt polarn vi möter eller kör förbi. De vi inte känner görs ingen teater för.

Så ser jag världen.

Vilken graf passar din världsåkådning?

/H

Bifogat

• graf 1.jpg
    graf 1.jpg
    3.9 KB · Visningar: 69
  • graf 2.jpg
    graf 2.jpg
    10 KB · Visningar: 68
Last edited:

kenny_dff

A.C.A.B.
Gick med
15 Jun 2006
Hoj
Cbr 600 rr -03 Stunt Fighter
Solid snake ja bara säger som det e... tur att de e nån som fattat ens poäng här inne som du perris..

haha kul graf, var ja står håller ja för mig själv, så kan ni ju spekulera om det i denna tråden för ja pallar nog inte skriva här mer o alla ni som e rädda för körkortslösa med trafikanter e ni inte rädda för dem som kör påverkade av droger o alkohol elr dem som pratar i tlf o pensionärer o streetracers mfl mfl
sitt hemma o spela motogp på datan istället muppar

Last edited:

Gurlie

Medlen
Gick med
12 Jul 2006
Hoj
En för var stund
Jag har kört div " lek / offroad " hojar på gatan utan kort i snart 2 år nu. Åkt ifrån snuten 4 gånger, inget jag tycker om eller är stolt över men så är det.

Ska köpa literhoj om 3 månader och kommer även där köra utan kort. Hade planerat sedan länge att ta det men ett gammalt narkotikabrott hindrar mig.
Så 07 kommer köras utan kort, dock med plåtar/försäkring o allt sånt.
Chansen att man blir stannad är rätt obefintlig tror jag, o om dem nu skulle vilja ta ett snack så får man väl utnyttja hojjen som den är tänkt :gnissla .

Skulle gärna ta kort, det är min dröm faktiskt. De som FÅR ta kort men ändå inte gör det förstår jag mig inte på, enbart dumt...

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Jag körde en hel del utan varken kort eller försäkring i somras.

Solid Snake har redan fått min autograf. Någon annan? :rolleyes:

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
Men har man förlorat körkortet för någon förseelse eller liknande, och kör ändå, så har iallafall inte jag några större moraliska invändningar. Kunskapen finns ju ändå där.

/perris

Men någonstans har det bevisats att du är olämplig i samspel med andra människor så pass att det någorlunda demokratiskt uppbygda Sverige inte VILL att du skall vara på vägen längre.

Då är kunskapen eller omdömet bedömt otillräckligt trots att körkort en gång utdelats.

/H

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Vilken tuffing...

Jag tycker att du ska ta ditt förnuft till fånga och åtminstone försäkra hojen, att köra utan körkort kan ju få en del följdproblem för dig, vad gör du om snuten kommer?
Är du villig att offra ditt liv, eller stannar du o tar ditt straff som en man?

Däremot ska du ha creds för att du vågar träda fram och inte är en jävla ögontjänare :tummenupp

Jag fattade inte riktigt din situation, du har ALDRIG haft mc kort o köra utan, eller du har haft o blivit av med för en fortkörning t.ex.?
Har man haft o blivit av så ser jag inget RIKTIGT problem med att man kör förutom följdsituationerna som kan uppstå om man "måste vara på styva linan"...

Snart blir vi ju allihopa klassade som kriminella för att vi kommer behöva göra som dig, skita i försäkring för att ha råd o åka, så man får passa sig med kritiken mot dig...

trist att vi allihopa måste ställa oss utanför lagen för våra hobbys...

Solid snake ja bara säger som det e... tur att de e nån som fattat ens poäng här inne som du perris..

haha kul graf, var ja står håller ja för mig själv, så kan ni ju spekulera om det i denna tråden för ja pallar nog inte skriva här mer o alla ni som e rädda för körkortslösa med trafikanter e ni inte rädda för dem som kör påverkade av droger o alkohol elr dem som pratar i tlf o pensionärer o streetracers mfl mfl
sitt hemma o spela motogp på datan istället muppar

Last edited:

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Men någonstans har det bevisats att du är olämplig i samspel med andra människor så pass att det någorlunda demokratiskt uppbygda Sverige inte VILL att du skall vara på vägen längre.

Då är kunskapen eller omdömet bedömt otillräckligt trots att körkort en gång utdelats.

/H
Jo visst. Men de flesta tvåhjulingschaufförer är nog inte heller lämpliga i lagens rödsprängda ögon att inneha körkort, eftersom hastighetsmätarna ofta visar för mycket.

Sen är det ju givetvis så att det finns nyanser även här i min lilla moralskala, har man kört för fort på ett "säkert sätt" (klyscha, jag vet...) och haft oturen att bli uppvaktad av pappa blåtjut så rör det mig inte nämvärt om personen ifråga kör utan lapp en stund, har man mejat ner en skolklass inklusive kurator och blindtolk påverkad av en back Pripps så är det ju givetvis en annan femma.

Men visst, i sak har du givetvis rätt. Det är så det borde vara. I rättvisans och rättsstatens namn.

/perris

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Fundering

Nog vore det enklast om alla körde med körkort, men viktigare är väl att köra förståndigt. Körkortsutbildning ger kunskaper, sådana som ens liv hänger på.

Körde själv utan kort ett tag men förstod efter utbildning och egen lapp hur dålig förare jag hade varit medans jag körde utan kort.
80% av alla manliga förare i yngre ålder anser att dom kör bättre än medelföraren. Helt klart matematisk omöjligt, dessutom löjligt att ens tro det...

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Du verkar inte helt tappad bakom oregistrerat släp.
Skönt att höra.

/H

Men det finns andra i den här tråden som du lika gärna kan sluta diskutera med, dom/den har visat i många andra liknande trådar att tänka logiskt och föra ett vettigt resonemang inte hör till deras starka sida.

Jag tippar förresten på att den här tråden kommer att (eller har den redan?) spåra ut i en vettvillig diskussion där det på ena sidan står ett gäng muppar och hävdar att det är försvarbart att köra utan KK eftersom det finns dom som kör utan KK som kör bättre än dom med, och på andra sidan står dom vettiga som säger att självfallet är det så, men generellt sett är man en bättre förare med en gedigen utbildning och att det alltid finns undantag.

Någon som sätter emot? :D

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Frågan handlar egentligen inte om hurvida någon har körkort eller inte. Det är en ren ekonomisk fråga.

Alltså borde man införa enkla regler för detta: Blir du tagen med att köra utan kortet får du betala böter efter hur mycket du får i lön, sedan får du körförbud resten av ditt liv, ganska enkelt och bör fungera...

Last edited:

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Nog vore det enklast om alla körde med körkort, men viktigare är väl att köra förståndigt. Körkortsutbildning ger kunskaper, sådana som ens liv hänger på.

Körde själv utan kort ett tag men förstod efter utbildning och egen lapp hur dålig förare jag hade varit medans jag körde utan kort.
80% av alla manliga förare i yngre ålder anser att dom kör bättre än medelföraren. Helt klart matematisk omöjligt, dessutom löjligt att ens tro det...

Vänta nu... Va?! Vaddå matematiskt omöjligt? Så många kan väl inte dom yngre manliga förarna vara?

Frågan handlar egentligen inte om hurvida någon har körkort eller inte. Det är en ren ekonomisk fråga.

Alltså borde man införa enkla regler för detta: Blir du tagen med att köra utan kortet får du betala böter efter hur mycket du får i lön, sedan får du körförbud resten av ditt liv, ganska enkelt och bör fungera...

Men... Har dom inte redan ett körförbud när dom inte har körkort? :va

Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024