Hur vanligt är det med förare utan A-körkort?

Status
Ej öppen för fler svar.

Mr_SoaP

Äntligen säsong!
Gick med
15 Mar 2004
Hoj
Såld
känner 5 pers som kör utan kort fast med full skydds utrustning

2 av dom har fått köra ifrån herr blå ett par ggr dom andra har inte behövt göra det.

1 av dom kör banhoj fast fått på lampor så han har fått dom efter sig ett par ggr.

kan tilläga att 4 av dom har hafft körkort för bil i 4 år eller mer..

Last edited:

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Men... Har dom inte redan ett körförbud när dom inte har körkort?

Ursäkta för att jag var otydlig, jag menade totalt körförbud av alla motorfordon för resten av dennes liv.

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Nänä, i dagens samhälle skall man få VÅRD serru.

2 månaders internering med obligatorisk förarutbildning. Möjlighet till frigång efter halva tiden om man klarat att ta körkortet redan efter 4 veckor.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
svar

EBS@:
Jo det är en matematisk möjlighet, för de anser att de är bättre än förare i deras egen ålder. Inte jämfört med andra åldersgrupper. Skulle man föra resonemanget mot att dom skulle vara det mot äldre grupper förare med mer körvana skulle ju dessutom resonemanget bli ännu mer löjligt.

All statistik visar att ålder har stor påverkan på olycksstatistiken. Det beror på att yngre mäns hjärnor är inte så väl utvecklade...

Att köra utan körkort är som att runka:
Det blir alltid bra, för man har inte lärt sig att tillfredställa andra...:tummenupp

Att ta KK och köra med andra hojkompisar är som trevligt gruppsex

Majkie

It's not bragging if you can back it up.
Gick med
18 Feb 2007
Hoj
Fnatti
Då skiter de väl i det också......
Vad ska man göra då? låsa in dem?

Nja, om de åker ditt tillräckligt många gånger har kommer de varken ha råd med mc, bil eller bensin, så då spelar det ingen roll...

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
Nja, om de åker ditt tillräckligt många gånger har kommer de varken ha råd med mc, bil eller bensin, så då spelar det ingen roll...

Får man inte ta körkort så kör man utan, har man inte råd med försäkring så kör man utan den med.
HAr man inte råd att köpa motorcykel så får man väl stjäla en för köra hoj ska man. Det är ju en mänsklig rättighet.

Hoppas ni ser ironin här.

TM

Bluegrass n' shit
Gick med
19 Feb 2005
Hoj
Trampcyklar
Jösses, 'Mors-lilla-olle' med tatueringar, knagglig svenska & 0uTlAW-komplex. Imponerande, verkligen...:rolleyes:

walle85

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2006
Hoj
R1
har tänkt tanken men jag väntar nog tills jag fått kortet. men det känns konstigt:va har hafft bil kk i 3 år nu utan en enda olycka. sen skrev man förra veckan och kuggade, lite sur gick man där ifrån, satt sig i bilen och körde hem:confused:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Vilket omdöme har man i trafiken om man väljer att köra utan körkort?
Antagligen ett dåligt sådant.

Men som vanligt är de som kör utan kort även de som är oövervinnliga. :tummenupp

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
EBS@:
Jo det är en matematisk möjlighet, för de anser att de är bättre än förare i deras egen ålder. Inte jämfört med andra åldersgrupper. Skulle man föra resonemanget mot att dom skulle vara det mot äldre grupper förare med mer körvana skulle ju dessutom resonemanget bli ännu mer löjligt.

All statistik visar att ålder har stor påverkan på olycksstatistiken. Det beror på att yngre mäns hjärnor är inte så väl utvecklade...

Att köra utan körkort är som att runka:
Det blir alltid bra, för man har inte lärt sig att tillfredställa andra...:tummenupp

Att ta KK och köra med andra hojkompisar är som trevligt gruppsex

Men det va ju inte det postaren skrev, eller hur?

Sen kan man ju fråga sig vad "bättre" är. Är det på att hantera sin bil eller undvika olyckor?
Jag kan säga att Kalle 22 år ofta är bättre på att hantera sin bil än medelföraren men sämre på att undvika olyckor. När det gäller Ulla 50 år så tror jag det är det omvända.

För att göra ett inlägg i disskutionen också så vet jag om förare som kör utan körkort. Jag ger faktiskt blanka fan i om nån annan har körkort eller inte, jag möter hellre 10 bilar med förare utan körkort än en som är påtänd eller full.

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Men om man säger en kille som har KK och blir av med det för en liten fortkörning och brukar aldrig i vanliga fall köra fort och som en idiot.
Struntar i det och kör ändå.
Är det lika farligt som att aldrig någonsin tagit KK. :va
Vill bara se om ni skulle tycka det var skillnad.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Men om man säger en kille som har KK och blir av med det för en liten fortkörning och brukar aldrig i vanliga fall köra fort och som en idiot.
Struntar i det och kör ändå.
Är det lika farligt som att aldrig någonsin tagit KK. :va
Vill bara se om ni skulle tycka det var skillnad.

Det är skillnad,du åker dit hårdare enl lagen om du kör fast du blivit av med det.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
ja menar hur många på detta forumet har ALDRIG kört över hastighetsbegränsningen, vem som helst hade kunnat torskat o bli av kortet... e man sämre förare för det elr? ok för de med oförsäkrat inte de smartaste men återigen får man skylla sig själv för valen man gör..

grejen med kortet är att du vår värdefull utbildning i att hantera cykel och situationer,

Det är skillnad,du åker dit hårdare enl lagen om du kör fast du blivit av med det.

också rätt kefft, att de straffar dem med utbildning hårdare än de utan utbildning..

Last edited:

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Frågan handlar egentligen inte om hurvida någon har körkort eller inte. Det är en ren ekonomisk fråga.

Alltså borde man införa enkla regler för detta: Blir du tagen med att köra utan kortet får du betala böter efter hur mycket du får i lön, sedan får du körförbud resten av ditt liv, ganska enkelt och bör fungera...

Men kom in i matchen nu va? Det är inte så att du får fasta böter när du gör något kriminellt. Kör du utan körkort upprepade gånger så hamnar du i tinget och får dagsböter och gissa vad.. De är inkomstberoende :D

grejen med kortet är att du vår värdefull utbildning i att hantera cykel och situationer,

Du och jag gick i alla fall inte på samma körskola. Den där utbildningen fick inte jag i alla fall.

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
hur kan man EGENTLIGEN tycka att mc är tufft och åutlaWW!!??

Det är ju egentligen bara en stor moped.

/M

Henning!

Hör av dig till en gammal släkting! NU!
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Byter hela tiden. Köper och köper.
också rätt kefft, att de straffar dem med utbildning hårdare än de utan utbildning..

Jag förstår absolut hur du menar och håller med dig i viss mån, men utbildning säger ju dessvärre inte alltid allt.

Om du efter utbildningen visar att du inte är lämplig anser man ju utbildningen inte bitit på denna person eller att denne trots utbildningen inte är lämplig i sampel med andra. Bland annat därför att en "miss" kan leda till annans eller egen skada eller död.
Vore däremot ALLA identiskt beskaffade skulle saken vara en annan. :)

/H

Jonahexx

UlfGbg
Gick med
11 Jan 2007
Hoj
GS 1150 Adv, CBR 600RR, AT
Men det va ju inte det postaren skrev, eller hur?

Sen kan man ju fråga sig vad "bättre" är. Är det på att hantera sin bil eller undvika olyckor?
Jag kan säga att Kalle 22 år ofta är bättre på att hantera sin bil än medelföraren men sämre på att undvika olyckor. När det gäller Ulla 50 år så tror jag det är det omvända.

För att göra ett inlägg i disskutionen också så vet jag om förare som kör utan körkort. Jag ger faktiskt blanka fan i om nån annan har körkort eller inte, jag möter hellre 10 bilar med förare utan körkort än en som är påtänd eller full.

Vill minnas jag läste en gång om en man som var medlem i Motormännens riksförbund. Han fick en särskild utmärkelse efter 50 år för att han kört felfritt under alla dessa år. Lite kul var ju då att det uppdagades att gubben saknade körkort och aldrig haft nåt.

Sen..efter att ha läst här lite kan det ju tilläggas... Blir man påkommen första gången utan att ha haft körkort åker du på Olovlig körning. Därefter nästa gång så blir det Grov olovlig körning. Åker du fast under ca 5-6 gånger (Riksåklagarens direktiv...kan variera något) under ett halvår kan ditt fordon förverkas... S.k. TBL 7§.
Värt att tänka på... Nä..ut i solen nu.

StormBringer

??????????
Gick med
13 Aug 2006
Hoj
gsx-R 750 -96 Streetfighter
kör utan lappen har inte hafft några problem med de..vet att jag kommer få mycke moralpredikningar nu å skit kastat på mej men de bjuder jag på
å varför hålla sej i från motorvägarna? gör ingen skilnad att köra där som på andra gator

Bara ett inlägg och ingen moralpredikan... Det är ju lönlöst att både köra med hojen påställd och försäkrad ifall man inte har kortet. Försäkringen gäller inte ifall någon utan kort har kört fordonet.

Men tänk er för alla som kör utan kort! Låt säga att ni kör på någon så att denna personen blir invalid och hamnar i rullstol resten av livet... Det blir vääääääällllddddigggt dyrt för en! Skadestånd upp över öronen och ingen försäkring som täcker det.

Jolly

Bikerboyz Sthlm
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
GSX-R 1000
Körkortet är ju i praktiken endast en inplastad lapp med ditt foto på, som i sin tur bevisar att du teoretiskt sett (och mycket lite praktiskt) kan vissa grundläggande saker i trafiken.

Finns en hel del som inte är innehavare av denna lilla plastlapp men som i praktiken har betydligt bättre kontroll på sin MC, än de nykläckta körkortsinnehavarna (för att inte tala om de som fick lappen på köpet).

När allt kommer omkring så är det ändå sinnet hos brukaren som är avgörande. Sen är självklart teori inte att förkasta.

/J

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...