Hur varm ska motorn vara innan ni rullar?

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Min hoj står tyvärr ute (under kapell) numer och är förståss jäkligt kall när jag startar den på morgonen. Vad anser ni är en lämplig motortemp innan ni börjar köra? :va

Hojen står precis vid fastigheten och kan tänka mig att en del grannar börjar "störa sig" på mitt TWIN-muller på mornarna, vill komma där ifrån så fort som möjligt men inte jävlas för mycket med motorn...
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Starta upp den medans du tar på dig det sista typ hjälm och handskar.
När sedan motorn nått en temp av 30 grader kanske, så smyger du därifrån.
Bara du är försiktig med gasen så borde inte motorn ta skada av att köras lugnt även om den är kall...
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det absolut sämsta du kan göra för motorn är att varmköra den på tomgång.
Det tar väldigt lång tid för den att bli varm på det viset.
Det bästa är att starta och iväg men att undvika fullgas och varvstopp typ. Kör lite lugnt tills den kommer upp i temp.
Måttlig belastning gör att motorn fortare kommer upp i arbetstemp.
 

Dark_Messenger

Guest
Det där är ju så jäkla olika beroende på vad man har för hoj. Vissa blir varma fort medans en del knappt verkar bli varma under maxload.. Jag brukar försöka knäppa på hojen och åtminstone låta motorn få börja gå jämt och sjunka lite i varv innan jag drar iväg. (gäller ju såklart enbart spruthojar men det fattar du säkert)

Tar ungefär en halv till en minut med min nuvarande retta. Det kan man kosta på sig.:)
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Jag har en granne med hd som alltid verkar lyckas med o starta sin hoj när man sussar som bäst:mad: Tror för grannarnas skull så spelar det ingen roll om du varmkör 2 minuter eller kör direkt dom e nog lika sura en då för att dom blivit väckta:D Risken om du varmkör en stund e väl att dom hinner få upp fönstret o skicka ut en spann vatten eller dyligt:gnissla
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Som nämnts:
Räcker att ha den på tomgång tills du fått fram olja till alla punkter.
1/2 till 1 minut är gott om tid.
Sedan gäller det att inte segdra eller varva för hårt innan motorn har arbetstemperatur.
Mellanvarv och kvartsgas ett par kilometer.
Sedan är det bara att bomba!
 

Dark_Messenger

Guest
Jag har en granne med hd som alltid verkar lyckas med o starta sin hoj när man sussar som bäst:mad: Tror för grannarnas skull så spelar det ingen roll om du varmkör 2 minuter eller kör direkt dom e nog lika sura en då för att dom blivit väckta:D Risken om du varmkör en stund e väl att dom hinner få upp fönstret o skicka ut en spann vatten eller dyligt:gnissla

Av nån anledning verkar det som att kråmpråmarna alltid mer eller mindre står och varmkörs. Har också den erfarenheten som du. Jag tror att förarna vill stå och lyssna på klunk-glurg-klank-klonket ett tag och känna sig sådär manliga och hårda! :sissy
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Av nån anledning verkar det som att kråmpråmarna alltid mer eller mindre står och varmkörs. Har också den erfarenheten som du. Jag tror att förarna vill stå och lyssna på klunk-glurg-klank-klonket ett tag och känna sig sådär manliga och hårda! :sissy

:hihi
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det absolut sämsta du kan göra för motorn är att varmköra den på tomgång.
Det tar väldigt lång tid för den att bli varm på det viset.
Det bästa är att starta och iväg men att undvika fullgas och varvstopp typ. Kör lite lugnt tills den kommer upp i temp.
Måttlig belastning gör att motorn fortare kommer upp i arbetstemp.
:fakta

Varmköra på tomgång är det sämsta man kan göra. Det tar väldigt lång tid för motorn att bli varm. Kör iväg direkt och ta det lugnt, kom ihåg att oljan värms upp långsammare än vattnet.
 

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Ort
Örebro
Hoj
Ducati MS 1100S
En modern hojmotor är väl ungefär som en bilmotor. Hur många av er står och varmkör med bilen innan ni åker iväg? Så länge man inte ger fullgas och växlar vid varvstoppen första kilometrarna så är det ingen fara.
 

sauber

Ny medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
Vinslöv
Hoj
Astrimmad R1-06
:fakta

Varmköra på tomgång är det sämsta man kan göra. Det tar väldigt lång tid för motorn att bli varm. Kör iväg direkt och ta det lugnt, kom ihåg att oljan värms upp långsammare än vattnet.

Det ni säger står emot allt som jag någonsin hört ang. varmkörning...
Senast jag frågad så ska man låte hojen stå igång tills temp når iaf 60grader på mätaren, om man vill vara snäll mot motorn. "Senast" var alltså 3 veckor sedan då jag kötpe min retta -06 på en firma. :va :va :va

Ang. att man inte varmkör en bil. Kan det ha med att göra att de inte är lika hög trimmningsgrad på en V70 och en gixxer 1000 kanske?
 

überkill

Guest
Varmkör alltid t o m 50gr bara för att få höra maskinen "live" utan hjälm och myser runt under 5k rpm innan 70gr och sedan fritt..
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Öh. Det där beror väl lite på vilken hoj man har.
Min boxer (som är luftkyld) mår inte bra av att stå still för länge på tomgång.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Det ni säger står emot allt som jag någonsin hört ang. varmkörning...
Senast jag frågad så ska man låte hojen stå igång tills temp når iaf 60grader på mätaren, om man vill vara snäll mot motorn. "Senast" var alltså 3 veckor sedan då jag kötpe min retta -06 på en firma. :va :va :va

Ang. att man inte varmkör en bil. Kan det ha med att göra att de inte är lika hög trimmningsgrad på en V70 och en gixxer 1000 kanske?

Det finns bilar med lite värre trimningsgrad också. Om vi nu ska ha en V70 som exempel så varför inte en chippad R? Denna har ca 350 kusar på ungefär 2,5 liter? Inte riktigt men nästan samma cc/hk-förhållande som en gixxer (140 literhästar istället för 170). Är du då tvungen att varmköra bilen i några minuter innan du kör iväg eller kan man dra iväg försiktigt?
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Det finns bilar med lite värre trimningsgrad också. Om vi nu ska ha en V70 som exempel så varför inte en chippad R? Denna har ca 350 kusar på ungefär 2,5 liter? Inte riktigt men nästan samma cc/hk-förhållande som en gixxer (140 literhästar istället för 170). Är du då tvungen att varmköra bilen i några minuter innan du kör iväg eller kan man dra iväg försiktigt?

Vet inte hur det är idag.. men förr så rekomenderades det både varmkörning vid kall motor o ett par minuters tomgångskörning innan man stängde av volvos turbobilar.
 

Rockoholic

Återfallsknutte
Gick med
4 Jul 2006
Ort
jorå...
Hoj
Specialized Rockhopper 29er 2011 Bianchi Via Nirone 7 105 2011 BMW F800R 2011
Vet inte hur det är idag.. men förr så rekomenderades det både varmkörning vid kall motor o ett par minuters tomgångskörning innan man stängde av volvos turbobilar.

Varmkörningen är jag tveksam till. Men däremot stå på tomgång innan man stänger av gäller de flesta turbobilar. Annars blir inte turbon ordentligt kyld vilket kan leda till att den skär. Men det gäller mest när du har brassat på rejält och hårfönen har fått jobba lite.

Det är vad jag ha fått höra men det kan säkert vara fel.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Vet inte hur det är idag.. men förr så rekomenderades det både varmkörning vid kall motor o ett par minuters tomgångskörning innan man stängde av volvos turbobilar.

Varmkörningen är jag tveksam till. Men däremot stå på tomgång innan man stänger av gäller de flesta turbobilar. Annars blir inte turbon ordentligt kyld vilket kan leda till att den skär. Men det gäller mest när du har brassat på rejält och hårfönen har fått jobba lite.

Det är vad jag ha fått höra men det kan säkert vara fel.
Det där är en gammal vanföreställning. Det gällde för en herrans massa år sedan när turboaggregaten var oljekylda och inte hade någon eftercirkulation.

En modern turbo är vattenkyld och är försedd med en cirkulationspump som pumpar runt kylvatten en stund efter att man stängt av motorn för att inte oljan ska koksa.

Enligt tillverkarna så ska det inte vara några problem att köra turbon mer eller mindre glödgad och sen direkt stänga av. Jag skulle dock aldrig få för mig att prova det. Det verkar så jobbigt att gå för fulla spjäll rakt in i garaget.

Med andra ord. En modern turbomotor behöver inte gå på tomgång när du stannar. Det är bara att vrida om nyckeln och kliva ur.
 
Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ingen "varmkörning"! Lite lugn tomgång tills man har oljetryck nog (så länge det tar att dra på sig hjälmen, om ens det). Kör sedan iväg med låg belastning och mjukt tills oljan har rätt arbetstemp (kan ta 5-10 min). Gaaasa! :tummenupp

Är man orolig att inte få smörjning tillräckligt när oljan är kall - byt till annan viskositet som tillåter en kallare motor.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top