Hur varm ska motorn vara innan ni rullar?

Dr.Bike

Guest
Med andra ord säger du att en modern fyrtaktshoj inte mår bra av att stå på tomgång längre stunder. Det är därför lämpligt att varmköra under gång med måttlig belastning.
Resonemanget kring tvåtaktarna tycker inte jag håller riktigt annat än kanske på ganska trimmade tvåtaktare som är konstruerade för att gå hårt med höga temperaturer och effektuttag. (typ en topptrimmad crosshoj)

Det där med ventilen i påfyllningen för kylningen vet jag inte heller riktigt. Jag har ingen reglerventil i mitt kylsystem. Vare sig på hojen eller bilen. Påfyllningslocket är konstruerat så att det fungerar som säkerhetsventil men det är inte samma sak som reglerventil. Det ska bara släppa ut tryck om det blir så högt tryck i systemet att det är farligt för grejorna så att man inte ska spränga kylslangar och annat. Vid 110 grader har vattnet ett ångtryck på ca 1,5 bar och det är det som blir trycket i systemet. Du kan aldrig få längre än det för om du släpper ut tryck så att det blir lägre än så så kommer kylarvätskan att koka och du får ett torrt kylsystem. Inte bra alls. Normalt sett är locket på kylsystemet konstruerat så att det ska släppa ut tryck över temperaturer på ca 115 grader. Det innebär att vid dom temperaturerna kokar systemet. Hur bra är kokande kylsystem?

Däremot brukar man ha en termostat som ser till att kylarvätskan inte går till kylaren när motorn är kall för att få upp temperaturen fort. Den reglerar temperaturen genom att styra vattnet till kylaren över en viss temperatur.
På min hoj börjar termostaten öppna vid ca 82 grader för att vid 95 grader vara fullt öppen. (Enligt servicemanualen) Mycket varmare än så ska det inte bli för då är kylsystemet underdimensionerat för motoreffekten.


Njao - alltså, nu har jag ju inte kollat alla kylsystem i hela världen ;), men den reglerventil nisse snackar om är ju en som öppnar vid ett visst tryck (kan vara samma som den du talar om, men har då en tvåstegsfunktion) vid det lägre trycket öppnar den inte ut i atmosfären, men väl ut till expansionskärlet.
Sen har den en backventilsfunktion som låter systemet suga i sig från nämnda kärl då kylvätskan drar ihop sig då den kallnar.
I mitten på lockets ventil brukar sedan en "nödventil" sitta som, precis som du säger, öppnar då det kokar.

Men vissa exp.kärl är ju enbart anslutna till högsta punkten i kylsystemet, och då är locket enkom nödventil. Dock måste isf locket på exp.kärlet vara skruvat så det står emot tryck eftersom hela kärlet deltar i kylvätskevolymen.
PÅ de system jag talade om med tvåstegslock där brukar locket på exp.kärlet endast vara av "trycka-på-typ" och skulle ett sånt kärl kommunicera med ett under starkt tryck driftsatt kylsystem, då åkte korken av.
 

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Om motorn är kall brukar jag starta motorn och reglera tomgången med choken, sedan tar jag på mig hjälmen och handskarna.
Sen åker jag iväg och justerar med choken i några hundra meter.
Sen brukar det gå bra att ta bort choken och börja gasa på allvar.
Jag tycker min motor blir varm snabbt.
 

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Ort
På hojen
Hoj
HOJLÖS
Halloj, på min lillgixxer brukar jag aldrig använda choken. De flesta vet ju att chokereglaget på gixxern är ett skämt *suck*.
Så håller lite gas för att få igång den och hålla igång den ett tag, känns på nåt sätt ballt också. Motorn blir varm på lätt under 1 minut så den går av sig självt sen äre bara att rulla iväg lite lugnt, brukar vänta tills tempen är uppe i 70 innan jag gasar på.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det ni säger står emot allt som jag någonsin hört ang. varmkörning...
Senast jag frågad så ska man låte hojen stå igång tills temp når iaf 60grader på mätaren, om man vill vara snäll mot motorn. "Senast" var alltså 3 veckor sedan då jag kötpe min retta -06 på en firma. :va :va :va

Ang. att man inte varmkör en bil. Kan det ha med att göra att de inte är lika hög trimmningsgrad på en V70 och en gixxer 1000 kanske?

Sporthoj.com består av wannabe-snillen spekulerar. Bäst man kan göra imo är att följa tillverkarens rekommendationer. Både avseende varmkörning och inkörning även om många på sh.com har rakt motsatta åsikter enligt "bevis" på inernet :rolleyes:
 

Dark_Messenger

Guest
Sporthoj.com består av wannabe-snillen spekulerar. Bäst man kan göra imo är att följa tillverkarens rekommendationer. Både avseende varmkörning och inkörning även om många på sh.com har rakt motsatta åsikter enligt "bevis" på inernet :rolleyes:

Största behållningen på SH är att diskutera, är man ute efter absoluta sanningar ska man nog välja andra platser att söka på. Tror de flesta är medvetna om det. Kul ändå plus att ibland lär man sig nya grejor även om de nu inte är 100 alla gånger. :)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sporthoj.com består av wannabe-snillen spekulerar. Bäst man kan göra imo är att följa tillverkarens rekommendationer. Både avseende varmkörning och inkörning även om många på sh.com har rakt motsatta åsikter enligt "bevis" på inernet :rolleyes:

Om man har byggt sin motor av delar från ca 50 tillverkare då? ;)

Ang frågeställningen så brukar jag börja köra direkt, mjukt och fint tills jag har ca 60 grader oljetemp.

/J
 

Sportster

315:405= gött ljud
Gick med
26 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Sportster
så här står det i H-D manualen

varmkrning.jpg
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Med andra ord säger du att en modern fyrtaktshoj inte mår bra av att stå på tomgång längre stunder. Det är därför lämpligt att varmköra under gång med måttlig belastning.
Resonemanget kring tvåtaktarna tycker inte jag håller riktigt annat än kanske på ganska trimmade tvåtaktare som är konstruerade för att gå hårt med höga temperaturer och effektuttag. (typ en topptrimmad crosshoj)

Det där med ventilen i påfyllningen för kylningen vet jag inte heller riktigt. Påfyllningslocket är konstruerat så att det fungerar som säkerhetsventil men det är inte samma sak som reglerventil. Det ska bara släppa ut tryck om det blir så högt tryck i systemet att det är farligt för grejorna så att man inte ska spränga kylslangar och annat.Normalt sett är locket på kylsystemet konstruerat så att det ska släppa ut tryck över temperaturer på ca 115 grader. Det innebär att vid dom temperaturerna kokar systemet. Hur bra är kokande kylsystem?

Däremot brukar man ha en termostat som ser till att kylarvätskan inte går till kylaren när motorn är kall för att få upp temperaturen fort.
På min hoj börjar termostaten öppna vid ca 82 grader för att vid 95 grader vara fullt öppen. (Enligt servicemanualen) Mycket varmare än så ska det inte bli för då är kylsystemet underdimensionerat för motoreffekten.

"Nödventilen" reglerar trycket.
temperaturen har egentligen inte med saken att göra, förutom att trycket ökar med temperaturen.
En enkel, fjäderbelastad övertrycksventil.
Om du tittar hur skvallerröret är infästat, så ser du att det blir en viss backventilsfunktion.
När trycket i systemet blir högre än mottrycket från fjädern öppnas ventilen och släpper överflödigt tryck.
När trycket sjunkt, stängs den.
Att vatten kokar vid 100grader stämmer bara på havsnivå.
I ett normalt kylsystem hålls trycket uppe så att kokpunkten ligger runt 120grader.

Att jag skrev första inlägget var ett svar på att motorn skulle explodera temperaturen och därmed trycket blev för stort.

Tvåtaktare skall varmköras på tomgång.
 

Generali

Inga konstigheter!
Gick med
20 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR1000 K7
Lite nyfiken på dessa oljetemp mätare som man skruvar på istället för olje-påfyllningslock. Dom borde väll vara rätt bra för att enkelt se vad man har för oljetemp? Någon som har erfarenhet av dessa? Finns bland annat på bikeshop för 295:-... rätt temp?
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
"Nödventilen" reglerar trycket.
temperaturen har egentligen inte med saken att göra, förutom att trycket ökar med temperaturen.
En enkel, fjäderbelastad övertrycksventil.
Om du tittar hur skvallerröret är infästat, så ser du att det blir en viss backventilsfunktion.
När trycket i systemet blir högre än mottrycket från fjädern öppnas ventilen och släpper överflödigt tryck.
När trycket sjunkt, stängs den.
Att vatten kokar vid 100grader stämmer bara på havsnivå.
I ett normalt kylsystem hålls trycket uppe så att kokpunkten ligger runt 120grader.

Att jag skrev första inlägget var ett svar på att motorn skulle explodera temperaturen och därmed trycket blev för stort.

Tvåtaktare skall varmköras på tomgång.

Det är en viss skillnad på en reglerventil och en övertrycksventil.
En reglerventil ser till att trycket hålls på avsedd nivå. Exempelvis om du har ett system där du vill ha ca 1,75 bar så har du en reglerventil som ser till att trycklet hålls på det. En övertrycksventil används för att se till att inte trycket överstiger ett värde där det kan bli farligt eller skadligt för motor eller personer. Reglerventilen är aktiv hela tiden för att se till att man ligger konstant på ett önskat värde (diktar mot ett processoptimum) medan en övertrycksventil är aktiv bara när det går utanför de områden där man anser att utrustningen håller för påfrestningarna (dvs den är där för att förhindra sprängning.)

Vatten liksom alla andra vätskor kokar när vätskans ångtryck överstiger gastrycket ovanför vätskan. Detta är 100 grader vid 1 bar tryck för vatten utan inblandning av andra ämnen. Blandar man i andra ämnen så kan dom kolligativa egenskaperna i blandningen göra att kokpunkten höjs eller sänks. (Det är det som gör att is smälter vid 5 minusgrader om man häller salt på den.)

Trycket i kylsystemet är direkt beroende av temperaturen och regleras således av termostaten och eventuellt relä till kylfläkten. Normalt sett ligger ett kylsystem på kring 90-95 grader då man inte vill ha en överhettad vätska. Detta ger onödigt stora påfrestningar på materialet och ger onödiga risker i händelse av att något går sönder. Om man konstruerar kylsystemet för att hålla 110 grader och en slang hoppar av när man står på tomgång så kommer föraren att bli skållad eftersom vattnet har en temperatur som är över kokpunkten vid normalt tryck. Allt vatten skule då förångas på ett kick och mitt i molnet av överhettad ånga skulle en mycket ledsen förare stå. Ingen av dom stora tillverkarna är särskilt sugna på att ställa till med skållade förare. Det är för dålig publicitet.

Nödventilen i locket ska öppna vid ett övertryck som motsvarar ca 115-120 grader men det är inte för att systemet är avsett att ha dom temperaturerna. Det är för att skydda system och förare i den händelse något blir fel så att trycket skall släppas ut kontrollerat istället för att man spränger systemet. Man väljer dock att inte lägga trycket lägre eftersom en mindre marginal skulle leda till ökad risk för läckage genom ventilen och då skulle folk börja klaga över att deras fordon tömmer kylsystemen. Trycket ligger inte heller på den nivån normalt sett. Normalt sett ska kylsystemet ligga kring 90-95 grader och då är övertrycket i systemet ytterst marginellt. Trycket som ger kokpunkten 120 grader uppstår inte förrän temperaturen är ca 120 grader. Detta är av den enkla anledningen att vattenångan inte kan generera något övertryck som är högre än vattnets ångtryck vid en viss temperatur. Tryck och temperatur följs åt upp då dom är direkt beroende av varandra.
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
En modern hojmotor är väl ungefär som en bilmotor. Hur många av er står och varmkör med bilen innan ni åker iväg? Så länge man inte ger fullgas och växlar vid varvstoppen första kilometrarna så är det ingen fara.

Exakt! Fattar inte att en del tror att motorn exploderar om man inte varmkör...:va
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det du säger är ju i sak riktigt. Men båda har rätt. På motorstarka sporthojar så har kylvattentemperaturen krypit uppåt genom åren. På många cykar så startar tex elfläktarna först flera grader över 100C.
Det är samma på moderna stridsvagnsmotorer. Orsaken är densamma, man har en liten men maximerad kylararea i förhållande till motoreffekten på dessa farkoster, genom att höja kylvattentempen så förbättrar man effekten på kylaren i stort sett linjärt. Med 100 C i systemet så kan kylaren vara betydligt mindre än vid 80 C. Över 100 C är inte ovanligt i stadskörning med många moderna hojar.

Det är en viss skillnad på en reglerventil och en
övertrycksventil.
En reglerventil ser till att trycket hålls på avsedd nivå. Exempelvis om du har ett system där du vill ha ca 1,75 bar så har du en reglerventil som ser till att trycklet hålls på det. En övertrycksventil används för att se till att inte trycket överstiger ett värde där det kan bli farligt eller skadligt för motor eller personer. Reglerventilen är aktiv hela tiden för att se till att man ligger konstant på ett önskat värde (diktar mot ett processoptimum) medan en övertrycksventil är aktiv bara när det går utanför de områden där man anser att utrustningen håller för påfrestningarna (dvs den är där för att förhindra sprängning.)

Vatten liksom alla andra vätskor kokar när vätskans ångtryck överstiger gastrycket ovanför vätskan. Detta är 100 grader vid 1 bar tryck för vatten utan inblandning av andra ämnen. Blandar man i andra ämnen så kan dom kolligativa egenskaperna i blandningen göra att kokpunkten höjs eller sänks. (Det är det som gör att is smälter vid 5 minusgrader om man häller salt på den.)

Trycket i kylsystemet är direkt beroende av temperaturen och regleras således av termostaten och eventuellt relä till kylfläkten. Normalt sett ligger ett kylsystem på kring 90-95 grader då man inte vill ha en överhettad vätska. Detta ger onödigt stora påfrestningar på materialet och ger onödiga risker i händelse av att något går sönder. Om man konstruerar kylsystemet för att hålla 110 grader och en slang hoppar av när man står på tomgång så kommer föraren att bli skållad eftersom vattnet har en temperatur som är över kokpunkten vid normalt tryck. Allt vatten skule då förångas på ett kick och mitt i molnet av överhettad ånga skulle en mycket ledsen förare stå. Ingen av dom stora tillverkarna är särskilt sugna på att ställa till med skållade förare. Det är för dålig publicitet.

Nödventilen i locket ska öppna vid ett övertryck som motsvarar ca 115-120 grader men det är inte för att systemet är avsett att ha dom temperaturerna. Det är för att skydda system och förare i den händelse något blir fel så att trycket skall släppas ut kontrollerat istället för att man spränger systemet. Man väljer dock att inte lägga trycket lägre eftersom en mindre marginal skulle leda till ökad risk för läckage genom ventilen och då skulle folk börja klaga över att deras fordon tömmer kylsystemen. Trycket ligger inte heller på den nivån normalt sett. Normalt sett ska kylsystemet ligga kring 90-95 grader och då är övertrycket i systemet ytterst marginellt. Trycket som ger kokpunkten 120 grader uppstår inte förrän temperaturen är ca 120 grader. Detta är av den enkla anledningen att vattenångan inte kan generera något övertryck som är högre än vattnets ångtryck vid en viss temperatur. Tryck och temperatur följs åt upp då dom är direkt beroende av varandra.
 

smallsocks

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Nacka
Hoj
HD superglide sport
Mesar!

Jag startar, gör en burnie och åker iväg sedan bakhjul så fort som möjligt och sedan brassa helvete 250 blås till jobbet!
Då är den varm efteråt.

"äggar" snuten också om jag möter nån :klockringarn
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det du säger är ju i sak riktigt. Men båda har rätt. På motorstarka sporthojar så har kylvattentemperaturen krypit uppåt genom åren. På många cykar så startar tex elfläktarna först flera grader över 100C.
Det är samma på moderna stridsvagnsmotorer. Orsaken är densamma, man har en liten men maximerad kylararea i förhållande till motoreffekten på dessa farkoster, genom att höja kylvattentempen så förbättrar man effekten på kylaren i stort sett linjärt. Med 100 C i systemet så kan kylaren vara betydligt mindre än vid 80 C. Över 100 C är inte ovanligt i stadskörning med många moderna hojar.

Ja. Visst är det så att effektiviteten hos kylaren ökar om man tillåter en högre kylvätsketemperatur. Verkningsgraden ökar också något om man tillåter en högre temperatur vilket gör att man kan få ner bränsleförbrukningen då värmeförlusterna blir mindre. Men på den stora massan av hojar som inte tillhör kategorin motorstark sporthoj av typ CBR1000RR och liknande så undviker man oftast att lägga tempen högre av säkerhetsskäl.

På sporthojarna vill man ju till varje pris hålla nere vikten och då är ju en mindre kylare ett alternativ. Prioritering efter tillämpning.

Sen är det ju grejen med att om man har en kylvätsketemp på 110-120 grader så är ju oljan ytterligare några grader varmare och även en modern syntetolja kan få det lite jobbigt om oljetempen börjar krypa upp mot 140 grader.
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top