Dr.Bike
Guest
Med andra ord säger du att en modern fyrtaktshoj inte mår bra av att stå på tomgång längre stunder. Det är därför lämpligt att varmköra under gång med måttlig belastning.
Resonemanget kring tvåtaktarna tycker inte jag håller riktigt annat än kanske på ganska trimmade tvåtaktare som är konstruerade för att gå hårt med höga temperaturer och effektuttag. (typ en topptrimmad crosshoj)
Det där med ventilen i påfyllningen för kylningen vet jag inte heller riktigt. Jag har ingen reglerventil i mitt kylsystem. Vare sig på hojen eller bilen. Påfyllningslocket är konstruerat så att det fungerar som säkerhetsventil men det är inte samma sak som reglerventil. Det ska bara släppa ut tryck om det blir så högt tryck i systemet att det är farligt för grejorna så att man inte ska spränga kylslangar och annat. Vid 110 grader har vattnet ett ångtryck på ca 1,5 bar och det är det som blir trycket i systemet. Du kan aldrig få längre än det för om du släpper ut tryck så att det blir lägre än så så kommer kylarvätskan att koka och du får ett torrt kylsystem. Inte bra alls. Normalt sett är locket på kylsystemet konstruerat så att det ska släppa ut tryck över temperaturer på ca 115 grader. Det innebär att vid dom temperaturerna kokar systemet. Hur bra är kokande kylsystem?
Däremot brukar man ha en termostat som ser till att kylarvätskan inte går till kylaren när motorn är kall för att få upp temperaturen fort. Den reglerar temperaturen genom att styra vattnet till kylaren över en viss temperatur.
På min hoj börjar termostaten öppna vid ca 82 grader för att vid 95 grader vara fullt öppen. (Enligt servicemanualen) Mycket varmare än så ska det inte bli för då är kylsystemet underdimensionerat för motoreffekten.
Njao - alltså, nu har jag ju inte kollat alla kylsystem i hela världen , men den reglerventil nisse snackar om är ju en som öppnar vid ett visst tryck (kan vara samma som den du talar om, men har då en tvåstegsfunktion) vid det lägre trycket öppnar den inte ut i atmosfären, men väl ut till expansionskärlet.
Sen har den en backventilsfunktion som låter systemet suga i sig från nämnda kärl då kylvätskan drar ihop sig då den kallnar.
I mitten på lockets ventil brukar sedan en "nödventil" sitta som, precis som du säger, öppnar då det kokar.
Men vissa exp.kärl är ju enbart anslutna till högsta punkten i kylsystemet, och då är locket enkom nödventil. Dock måste isf locket på exp.kärlet vara skruvat så det står emot tryck eftersom hela kärlet deltar i kylvätskevolymen.
PÅ de system jag talade om med tvåstegslock där brukar locket på exp.kärlet endast vara av "trycka-på-typ" och skulle ett sånt kärl kommunicera med ett under starkt tryck driftsatt kylsystem, då åkte korken av.