Ja. Visst är det så att effektiviteten hos kylaren ökar om man tillåter en högre kylvätsketemperatur. Verkningsgraden ökar också något om man tillåter en högre temperatur vilket gör att man kan få ner bränsleförbrukningen då värmeförlusterna blir mindre. Men på den stora massan av hojar som inte tillhör kategorin motorstark sporthoj av typ CBR1000RR och liknande så undviker man oftast att lägga tempen högre av säkerhetsskäl.
På sporthojarna vill man ju till varje pris hålla nere vikten och då är ju en mindre kylare ett alternativ. Prioritering efter tillämpning.
Sen är det ju grejen med att om man har en kylvätsketemp på 110-120 grader så är ju oljan ytterligare några grader varmare och även en modern syntetolja kan få det lite jobbigt om oljetempen börjar krypa upp mot 140 grader.
Oljetempen håller man ju i shack med oljekylare och termostat på alla moderna sporthojar. Jag ville bara säga att många moderna motorstarka hojars kylsystem ligger på temperaturer över 100 C utan att ens fläkten startar. Så motortemperaturerna närmar sig den hos de gamla luftkylda hojarna.
Det där med verkningsgrad osv är ju elementa och jag håller med. Skulle man kunna bygga en motor mha material och smörjmedel som klarade den fulla förbränningstemperaturen skulle man ju i ett urartat exempel inte ha några andra kylförluster än avgaserna.
Vill man ha ut hög litereffekt är det dock oftast tvärtom
/J
Mesar!
Jag startar, gör en burnie och åker iväg sedan bakhjul så fort som möjligt och sedan brassa helvete 250 blås till jobbet!
Då är den varm efteråt.
"äggar" snuten också om jag möter nån :klockringarn
Problemet var ju att utan vattenkylda lagerhus var även turbinens lagerhus glödhett. Värmen transporterades endast bort av den cirkulerande oljan. Om man stängde av motorn med ett turbinhjul uppvärmt till ~1000 C sprider sig den värmen snabbt till det redan glödheta intilliggande lagret och vilken olja som helst koksar (även moderna). Jag tror att man även idag skall vara försiktig med att omedelbart stänga av en turbomotor som fått jobba hårt t.ex. husvagnsdragning i alperna eller liknande.
Jag jobbade med utveckling av turbomotorer på bilsidan i slutet av 70-talet då kunde bensinmotorerna i vissa körcykler gå med 1100 graders avgastemp vid full belastning, turbinhuset var nästan "genomskinligt" av värme.
/Ingvar
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |