över 110 grader på kylvätskan är inte riktigt toppen. Det sliter en del på grejorna. Du får ganska högt tryck i systemet vid dom temperaturerna och det kan bli ganska farligt om du har 110 grader varmt vatten i systemet och en slang hoppar av :skålladföraresmiley
Inte riktigt rätt.
Trycket i systemet regleras av en tryckventil, oftast i påfyllningslocket.
På hojjar är kylsystemet oftast rätt klent dimensionerat för att spara vikt.
Nätt och jämt att det klara kökörning när det är nytt.
110grader är inte ovanligt.
Såg att någon nämnde tvåtaktare.
Dessa skall varmköras på tomgång/stillastående.
Innan motorn är varm så passar inte bitarna ihop.
På en fyrtaktare håller oljefilmen ändå - om man inte segdrar.
En blåtaktare har ingen oljefilm att glida på..
Påståendet att långslagiga motorer skulle vara känsligare stämmer inte heller, emedan materialutvidgningen inte bara sker åt ett håll.
Viktigare att kolvarna passar i loppet än att cylindrarna är tillräckligt långa..
Såvida man inte ställer med negativt ventilspel!
Detta gjorde man ibland på stötstångsmotorer till racing.
Eftersom cylindern blir varamare än stötstången, så blir ventilspelet större ju varmare motorn blir.
Normalt ställde man då nollspel på kall motor (det viktiga är ju inte att man har spel, utan att ventilen kan stänga även under sämsta förutsättningarna - I detta fall kall motor) men en del varmkörde motorn med normal inställning, för att sedan ställa spelet med varm motor för att få max lyft och duration under körningen.
Ställde man inte om spelet till nästa start, så brände man ventilerna.
Blev omodernt ganska fort..
Kanske någon som håller på fortfarande?