Det ni säger står emot allt som jag någonsin hört ang. varmkörning...
Senast jag frågad så ska man låte hojen stå igång tills temp når iaf 60grader på mätaren, om man vill vara snäll mot motorn. "Senast" var alltså 3 veckor sedan då jag kötpe min retta -06 på en firma.
Ang. att man inte varmkör en bil. Kan det ha med att göra att de inte är lika hög trimmningsgrad på en V70 och en gixxer 1000 kanske?
Enligt tillverkarna så är rekommendationerna alltid att man ska undvika varmkörning på tomgång för att minimera motorslitaget. Varmkör du på tomgång så tar det oerhört mycket längre tid än om du varmkör på måttlig belastning.
Sen är ju en annan intressant fråga.
Är en retta konstruerad för att gå på tomgång eller......
Min hoj är konstruerad för att köras.
Varmkörning på tomgång behöver bara tillämpas om man är så totalt korkad att man inte klarar av att sätta sig på hojen utan att automatiskt direkt börja med fullgasacceleration till varvstopp. För dom som klarar av att köra lite lugnare en kort stund tills motorn kommit upp i temp så är det betydligt bättre att varmköra på måttlig belastning.
Varmkörningen handlar inte bara om att kylarvätskan och oljan ska bli varm. Det handlar om att motorn är gjord i massor av olika material som ändrar dimensioner vid olika temperaturer. Dom kommer inte upp i full arbetstemp på tomgångskörning.
Låt inte hojen stå på tomgång på sidostödet nån längre tid bara, högersidan av motorn blir tom på olja rätt fort då.
Själv brukar jag låta den gå på tomgång ca 1/2 min och sen puttra iväg på låga varv, 3-4000 eller så, tills den får upp lite värme.
Intressant tanke. Så långt har jag inte tänkt. Men jag varmkör å andra sidan inte. Jag har motorn igång för att jag tänker åka.
Men det ligger kanske något i det.