Hur varm ska motorn vara innan ni rullar?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Har man inte motorvärmare på bilar? För att?

För att man ska undvika kallstarter. En motor slits mer när du startar den när den är minus 20 grader. Det är ingen hemlighet.
Men den slits mer vid kallstart oavsett om du kör den på tomgång eller måttlig belastning.
ska man varmköra en motor så ska man göra det vid måttlig belastning. Annars tar uppvärmningen ju onödigt lång tid. Vill du att den ska gå 20 minuter kall eller 3 minuter kall???
 

Wolfkin

Lilla Ida sätt fart, vill ha sommar
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Ulricehamn
Hoj
Triumph Sprint ST -09
Låt inte hojen stå på tomgång på sidostödet nån längre tid bara, högersidan av motorn blir tom på olja rätt fort då.

Själv brukar jag låta den gå på tomgång ca 1/2 min och sen puttra iväg på låga varv, 3-4000 eller så, tills den får upp lite värme.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det ni säger står emot allt som jag någonsin hört ang. varmkörning...
Senast jag frågad så ska man låte hojen stå igång tills temp når iaf 60grader på mätaren, om man vill vara snäll mot motorn. "Senast" var alltså 3 veckor sedan då jag kötpe min retta -06 på en firma. :va :va :va

Ang. att man inte varmkör en bil. Kan det ha med att göra att de inte är lika hög trimmningsgrad på en V70 och en gixxer 1000 kanske?

Enligt tillverkarna så är rekommendationerna alltid att man ska undvika varmkörning på tomgång för att minimera motorslitaget. Varmkör du på tomgång så tar det oerhört mycket längre tid än om du varmkör på måttlig belastning.

Sen är ju en annan intressant fråga.
Är en retta konstruerad för att gå på tomgång eller......
Min hoj är konstruerad för att köras.

Varmkörning på tomgång behöver bara tillämpas om man är så totalt korkad att man inte klarar av att sätta sig på hojen utan att automatiskt direkt börja med fullgasacceleration till varvstopp. För dom som klarar av att köra lite lugnare en kort stund tills motorn kommit upp i temp så är det betydligt bättre att varmköra på måttlig belastning.

Varmkörningen handlar inte bara om att kylarvätskan och oljan ska bli varm. Det handlar om att motorn är gjord i massor av olika material som ändrar dimensioner vid olika temperaturer. Dom kommer inte upp i full arbetstemp på tomgångskörning.

Låt inte hojen stå på tomgång på sidostödet nån längre tid bara, högersidan av motorn blir tom på olja rätt fort då.

Själv brukar jag låta den gå på tomgång ca 1/2 min och sen puttra iväg på låga varv, 3-4000 eller så, tills den får upp lite värme.

Intressant tanke. Så långt har jag inte tänkt. Men jag varmkör å andra sidan inte. Jag har motorn igång för att jag tänker åka.
Men det ligger kanske något i det.
 
Last edited:

sir-väs

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Sthlm
Hoj
-
startar den och låter den gå på tomgången ca 100 meter (runt huskropparna) stannar hojen så att jag står still och sätter på mig handskar och hjälm, då brukar tempmätaren gå på ca 37 grader och efter det så smårullar jag ner för en ganska lång backe mer eller mindre på tomgång när jag kommer till slutet på backen brukar det vara ca 53-60 grader lite beroende på yttertemp och hur lång tid det tagit att sätta på sig utrustningen.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Låta den stå och sota igen på tomgången, är ni galna eller? :lol Jag kör iväg när tomgången är jämn (<30 sek) och håller ner varvet de första kilometrarna som jag blivit lärd.
 

Dark_Messenger

Guest
Varmkörningen handlar inte bara om att kylarvätskan och oljan ska bli varm. Det handlar om att motorn är gjord i massor av olika material som ändrar dimensioner vid olika temperaturer. Dom kommer inte upp i full arbetstemp på tomgångskörning.

En följdfråga, jag har nån hokuspokusblandning i min retta som tydligen ska sänka tempen ytterligare vilket verkar funka för jag har, oavsett belastning och tid, aldrig varit över säg 85 grader enligt tempmätaren framme i displayen. Är detta något dåligt?

Vill minnas att min fireblejd var uppe och nosade på 100-110 grader ibland när man hade kört den riktigt hårt.:confused:
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag vet inte, men det känns nästan som en icke-fråga.
Jämfört med all den misshandel som en modern hojmotor kommer att ha utsatts för under hojens livstid, så tror jag att avsaknad av varmkörning i praktiken har en väldigt marginell inverkan.:rolleyes: Skulle man obducera landets alla skrotade hojmotorer så tror jag att missad varmkörning har inverkat konkret i väldigt få fall, liksom.

Mitt intryck är att hojar tar slut av en hel massa anledningar (varav "vagnskada" är rätt vanligt), men att just utsliten motor är rätt sällsynt förekommande, oavsett varmkörning eller ej.
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Enligt tillverkarna så är rekommendationerna alltid att man ska undvika varmkörning på tomgång för att minimera motorslitaget. Varmkör du på tomgång så tar det oerhört mycket längre tid än om du varmkör på måttlig belastning.

Sen är ju en annan intressant fråga.
Är en retta konstruerad för att gå på tomgång eller......
Min hoj är konstruerad för att köras.

Varmkörning på tomgång behöver bara tillämpas om man är så totalt korkad att man inte klarar av att sätta sig på hojen utan att automatiskt direkt börja med fullgasacceleration till varvstopp. För dom som klarar av att köra lite lugnare en kort stund tills motorn kommit upp i temp så är det betydligt bättre att varmköra på måttlig belastning.

Varmkörningen handlar inte bara om att kylarvätskan och oljan ska bli varm. Det handlar om att motorn är gjord i massor av olika material som ändrar dimensioner vid olika temperaturer. Dom kommer inte upp i full arbetstemp på tomgångskörning.



Intressant tanke. Så långt har jag inte tänkt. Men jag varmkör å andra sidan inte. Jag har motorn igång för att jag tänker åka.
Men det ligger kanske något i det.

Tycker det låter som du e lite snål o måste köra upp varenda bensin droppe du kan:D:D
 

Dark_Messenger

Guest
Mitt intryck är att hojar tar slut av en hel massa anledningar (varav "vagnskada" är rätt vanligt), men att just utsliten motor är rätt sällsynt förekommande, oavsett varmkörning eller ej.

Hahaha bra belysning! :D
 

Dr.Bike

Guest
Finns tusentals trådar i ämnet.

Motorn ska EJ varmköras på plats, utan du kör iväg omedelbart, kör sedan utan belastning tills motortempen börjat röra på sig.

Inget annat.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tycker det låter som du e lite snål o måste köra upp varenda bensin droppe du kan:D:D

Om jag var snål med bensin så tror jag inte jag skulle köra runt i en bil som drar över 1,3 l/mil i stadstrafik vid lugn körning.
Däremot är jag lite snål i den bemärkelsen att jag tycker det är lite onödigt att slita ut motorn i onödan. Men det har ju bara att göra med att jag anser att det finns roligare saker att lägga pengarna på än reparationer.

En följdfråga, jag har nån hokuspokusblandning i min retta som tydligen ska sänka tempen ytterligare vilket verkar funka för jag har, oavsett belastning och tid, aldrig varit över säg 85 grader enligt tempmätaren framme i displayen. Är detta något dåligt?

Vill minnas att min fireblejd var uppe och nosade på 100-110 grader ibland när man hade kört den riktigt hårt.:confused:

Nu vågar jag inte uttala mig om vad som är ideal kylvätsketemp på en retta men du sänker väl inte tempen genom att hälla i någon blandning. Du har väl fortfarande en termostat eller? Har man en kylvätsketemperatur som ligger under 90 grader så går motorn lite sämre och man får högre förbrukning utan högre effekt. (Låg temperatur sänker verkningsgraden för en motor. Det är delvis det som gör att en kall motor drar mycket mer bränsle)
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Finns tusentals trådar i ämnet.

Motorn ska EJ varmköras på plats, utan du kör iväg omedelbart, kör sedan utan belastning tills motortempen börjat röra på sig.

Inget annat.

Funkar kanske på en modern spruthoj. Men gamla förgasarhojar vill åtminstonde ha en/två minuter på tomgång för att överhuvudtaget gå rent! Eller hur:tummenupp
 
Last edited:

Dark_Messenger

Guest
Nu vågar jag inte uttala mig om vad som är ideal kylvätsketemp på en retta men du sänker väl inte tempen genom att hälla i någon blandning. Du har väl fortfarande en termostat eller? Har man en kylvätsketemperatur som ligger under 90 grader så går motorn lite sämre och man får högre förbrukning utan högre effekt. (Låg temperatur sänker verkningsgraden för en motor. Det är delvis det som gör att en kall motor drar mycket mer bränsle)

Åfan, jag misstänkte att det var nått sånt med verkningsgrad o grejs. Enligt tidigare ägaren så var det nått special som var itjoffat just för tempen men när du säger sådär så låter det ju lite skumt kan man tycka. Vad gör jag åt det då? Är det byte av vätska som gäller eller?
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag kör iväg så fort hojen går rent (förgasarhoj). Förr varmkörde jag, men slutade med det när jag märkte att hojen fick upp arbetstemp mycket snabbare om jag körde iväg direkt.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
En följdfråga, jag har nån hokuspokusblandning i min retta som tydligen ska sänka tempen ytterligare vilket verkar funka för jag har, oavsett belastning och tid, aldrig varit över säg 85 grader enligt tempmätaren framme i displayen. Är detta något dåligt?

Vill minnas att min fireblejd var uppe och nosade på 100-110 grader ibland när man hade kört den riktigt hårt.:confused:

Termostaten sitter där för att få upp temperaturen fort.
Byt.
100-110 grader är inga problem.
Kokpunkten i ett kylsystem brukar ligga över 120grader, pga trycksättningen.

BTW, så har jag funderat ett tag över varför man envisas med vattenbaserad kylmedium på hojjar.
Prisskillnaden för att köra med (tex) oljebaserat kylmedel borde inte vara många tior.
Vatten har ju en del nackdelar.
Fördelen är väl priset, samt att det kyler som fan när det väl kokar.
Men då är det för sent..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
RDn får gå tills den blivit lite varm annars så säger det blööpp så får man kicka igen,brukar värma den tills jag kan släppa choken iaf men det är ju 2-takt så det sliter ju inte nämvärt mer med tomgångskörning.

6orna rullar jag iväg på så snart tomgången satt sig och kör lugnt med låg belastning tills dom blivit varma.

Vet inte hur stort problemet är på moderna motorer men tomgångskörning kan resultera i att det pressas bränsle förbi ringarna,är väl inte helt bra om så är fallet.

Henrik
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top