Husaberg-tråden

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Hej!

FS570-11

Hjul från FE570-09

Skulle montera FE hjul på min FS men fram stötte jag på partull! Oket är för stort så det tar i ekrarna. Någon som varit ute för samma sak och finns det någon enkel lösning? :huvet

DSCF2543.jpgDSCF2545.jpgDSCF2546.jpg

EDIT:
Har nu tillverkat 2 st distanser. En för hjulaxeln samt en för bromskivan. Hjulet kommer nu flyttas 6mm åt höger men bromskivan kommer vara kvar i sin nuvarnade position.

Hoppas 6mm räcker! Återkommer efter provmontaget.

EDIT2:
Distanserna blev kanon och flyttade hjulet så det nu går fritt.
Jag ritade distanserna i Google Sketchup och skar ut dom med vattenjet på jobbet. Använde 6mm rostfritt.

Untitled.jpgSkiss på fläns och distansDSCF2554.jpgDistansen monterad mellan gaffelben och hjulDSCF2556.jpgFlänsen monterad mellan bromskiva och hjulnavDSCF2563.jpgBromsoket går nu fritt, bild underifrånDSCF2557.jpgBromsoket går nu fritt, bild ovanifrån.

Om någon vill ha fler bilder eller skissen så är det bara att höra av sig!

Hoppas bara på att isen ska lägga sig snart... :)

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Hej!

FS570-11

Hjul från FE570-09

Skulle montera FE hjul på min FS men fram stötte jag på partull! Oket är för stort så det tar i ekrarna. Någon som varit ute för samma sak och finns det någon enkel lösning? :huvet

finns massa trådar om detta. Sök så kommer du hitta mängder med tips. Grundidén är att flytta hjulet några mm åt högre.

Sent from my X10i using Tapatalk

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
Finns det någ snäll farbror eller dam som kan hjälpa mig med ett mått från en Husaberg kolv.

Jag ska nämligen sätta i Husabergs eller ktm kolvar i min Higland 950 men har bara måttet från ktm 525 kolv.

Jag behöver veta kolvbulten grovlek och måttet från undersida kolvbult till ovansida kolvens klämspalt längst ut uppe på kanten. Från undersida kolvbult till ovansida kolv med andra ord. Skutmått duger om man skuter ut kolvbulten en aning så går det lätt att mäta.

Ktm kolven har rätt kolvbultsmått och borr men är 0,7mm lägre i däckhöjd än Higlands kolvar så jag hoppas Husabergs kolv har högre däckhöjd så jag slipper sänka cylindrarna.

Husabergs 501 och någon 450 har dessa 94,95 borr så det är dem jag är inresserad av.

Uppge gärna årg och cc på maskinen nin mäter ifrån Tack

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Ktm har flera olika höjder på sina kolvar och varierande kolvbultsdimension. Vad är du ute efter för borr, kolvbult och deck höjd

Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Finns det någ snäll farbror eller dam som kan hjälpa mig med ett mått från en Husaberg kolv.

Jag ska nämligen sätta i Husabergs eller ktm kolvar i min Higland 950 men har bara måttet från ktm 525 kolv.

Jag behöver veta kolvbulten grovlek och måttet från undersida kolvbult till ovansida kolvens klämspalt längst ut uppe på kanten. Från undersida kolvbult till ovansida kolv med andra ord. Skutmått duger om man skuter ut kolvbulten en aning så går det lätt att mäta.

Ktm kolven har rätt kolvbultsmått och borr men är 0,7mm lägre i däckhöjd än Higlands kolvar så jag hoppas Husabergs kolv har högre däckhöjd så jag slipper sänka cylindrarna.

Husabergs 501 och någon 450 har dessa 94,95 borr så det är dem jag är inresserad av.

Uppge gärna årg och cc på maskinen nin mäter ifrån Tack
23mm komphöjd(centrum kolvbult-kolvtopp)och 20mm bult på Husaberg 501.
I Wössnerkatalogen står alla mått så kolla där om det finns något om kan passa.
http://www.woessner-kolben.de/en/products/motorrad.html

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Hoj
KTM sm990
23mm komphöjd(centrum kolvbult-kolvtopp)och 20mm bult på Husaberg 501.
I Wössnerkatalogen står alla mått så kolla där om det finns något om kan passa.
http://www.woessner-kolben.de/en/products/motorrad.html

Kanobra sida wössner har Tack.
Jäkla otur jag har med måtten för den enda kolv som stämmer perfekt (12,5-1 komp) hade för låg däckhöjd typ 0,7mm för låg. Jag behöver minst 24,2mm däck eller något högre och de kolvarna var bara org kompförhållande. Highlander cyllen är borrad för 94,95 kolv och har 20mm kolvbult. Men det finns ev lika bra sidor på wiseco mf märken så jag får leta vidare.

henke-76

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
honda cb 750 -82
tjen..
ja har sett att det läcker ut olja från toppen på min fe501..
det kommer ut där avgasröret är monterat på toppen.
ja antar att det inte är riktigt ok?? är det dax att riva å kolla en sån sak ?
om det är nån ventil eller kolvring kanske som strular. för övrigt så låter den jätte fint under gång.....

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Är du säker på att det inte kommer från toppen? T.ex. från främre ventilkåpan eller vevhusventilationen.

henke-76

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Hoj
honda cb 750 -82
det du ska ja kolla lite närmare på.... men det ser ut som att det kommmer ut från underkant avgasrören i infästningen mot toppen.. när motorn är i gång..
Är du säker på att det inte kommer från toppen? T.ex. från främre ventilkåpan eller vevhusventilationen.

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
det du ska ja kolla lite närmare på.... men det ser ut som att det kommmer ut från underkant avgasrören i infästningen mot toppen.. när motorn är i gång..

När ja vred ur min en gång me nån dl för mycket olja i så gick de genom vevhusvent/fjuck/förbränningsrum å rök som lützendimman... MEN, fuktade inget mellan topp å rör, däremot droppade de olja från varenda skarv i akrat :D... Nu kan ju din visserligen va galet otät mellan topp å rör men på min syntes de i skarvarna på röret när oljan kom den vägen...

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Hej!

FS570-11

Hjul från FE570-09

....
Om någon vill ha fler bilder eller skissen så är det bara att höra av sig!

Hoppas bara på att isen ska lägga sig snart... :)

Tjena, bra gjort där. :tummenupp

Det är inte omöjligt att jag skaffar hjul till min inför nästa år. Så då blir den där bra o ha.

Jag kastade ihop en ritning, mest föm min skull o ha kvar men det är ju din skiss så jag bör ju dela med mig till dig oxå. :)

http://dl.dropbox.com/u/1019721/Distans framhjul Husa_570.pdf

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Jag verkar ha dålig karma att bulta kamkedja här hemma, mest brist på lämpliga verktyg/mothåll :D Ingen i arboga/köpings trakten med omnejd som har ett fint nitverktyg man kan få låna ?

Migesson

Guest
Skulle Se min Husa -06 har gått 112tim nu tänkte när det är dax för renovering kan man göra nån motortrimming? Har Doma helsystem, bättre accpump,mappad.

Man vill ju inte pumpa ner en halv årslönen men nått man kan göra för bra pengar?

Porta toppen?
Ändra i CDI-boxen?
Kam?
Tacksam för svar av någon kunnig Husaberg meckare

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Skulle Se min Husa -06 har gått 112tim nu tänkte när det är dax för renovering kan man göra nån motortrimming? Har Doma helsystem, bättre accpump,mappad.

Man vill ju inte pumpa ner en halv årslönen men nått man kan göra för bra pengar?

Porta toppen?
Ändra i CDI-boxen?
Kam?
Tacksam för svar av någon kunnig Husaberg meckare
Om allt annat är original på din hoj, så får du med hjälp av en portning och en efterföljande injustering i bänk, en superhoj!

Min 06:a portades av Dr.Bike (som tyvärr inte är med oss längre) och han tog insugsgummit samtidigt. Husabergs passning på insugsgummi mot toppen är riktigt kass och dessutom är toppen full av en massa skit. Tyvärr måste man säga att man inte har tagit efter KÅTEÄMMs high flow-toppar, vilket är synd och skam.

Nu gjorde jag inte portningen av toppen för att få mer effekt, utan primärt för att få en rakare och jämnare effektkurva = slippa dippen på mitten.

Portning + helsystem med två pipor + injustering i bänk gav en hoj som med racebestyckning gav 68 bhp och 70 Nm, men jag vågade inte låta den gå så snålt, så jag gick upp en storlek på huvudmunstycke och den levererade 65/65 istället.

Så, en portning kan göra susen eftersom toppen är skräp på insidan. Det är iaf min erfarenhet at 06:an. Kammen är redan en värsting original på 06:an, race-fyrkantsprofil. Dr.Bike stod och beundrade den länge... *haha*

Vill man gå vidare finns det ju finlir att göra, men så'nt har raceputtarna typ Stoffy/Munken och RaceMe bättre koll på, som att byta till lättad vevstake och annat. ;)

Last edited:

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Hoj
Ingen just nu
Slog till på en ny fs570 idag, ska hämta den på fredag, upplagt för helgmys! :yoparty Sen ska ja minsann se till att dyka upp på örebrobanan! :D

Migesson

Guest
Tack för ett fint svar ;) Var inne på din sida och såg du körde Husa blev duktigt paff ;) Aldrig sett dig när vi kört när din lille Damir är ute och kört :) Då får jag väl göra det när renovering står för dörren. Vad betalade du för portningen? Tack hälsa Damir.

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Hoj
570FS -11
Tänkte öka på effekten i min 570. Vad kan man göra? Portning, kam osv.
Har sökt men hittar inte värst mycket på just dessa motorer... Är dom redan så pass optimerade?

Å ja... jag vet att skiten går sönder om man trimmar :)

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tänkte öka på effekten i min 570. Vad kan man göra? Portning, kam osv.
Har sökt men hittar inte värst mycket på just dessa motorer... Är dom redan så pass optimerade?

Å ja... jag vet att skiten går sönder om man trimmar :)

Skicka ett PM till Munken. Han körde för Husaberg-teamet med en 570.
Minns jag inte fel hade dom ganska stora problem att få ut frisk med effekt, men verkade lyckas bra till slut. Skulle gissa att man bytte avgassystem, ventiler (större) och modifierade insprut.

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Hoj
BRrrraaaaaaap
har också köpt en fs 570 2011 ifrån marin och fritid. inte hämtat hem den ännu. tror det blir först den 28e :yoparty

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring