Husaberg-tråden

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
Sätter du på ett 735-kit kan du räkna med ramlagerbyte var 14-15 timme, och allt som det medför.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Sätter du på ett 735-kit kan du räkna med ramlagerbyte var 14-15 timme, och allt som det medför.
Inte så säkert...
Det medför stora ändringar att installera det kitet som är till för att motorn ska hålla. Troligen sämre än original men inte nödvändigtvis jättedåligt.
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Nu jäklar vill jag vara med o leka med er igen. Så i måndags köpte jag mig en Fe550 -04 för rätt peng, dock så gick den inte. Tidigare ägare hade mät och sa stator haveri. Igår rev jag o tittade, skulle snarare säga lödnings haveri eller rättare obefintliga lödningar mellan statorspole och kablar.

uploadfromtaptalk1337922350490.jpg
uploadfromtaptalk1337922371254.jpg
uploadfromtaptalk1337922389141.jpg
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Klart du ska köpa husa. :)

Motorrenovering ner det är 3 klick kvar på kamkedjesträckaren, 100-150h, ventiljustering när den blir trögstartad varm.

Måste fråga om detta uttalandet:
Har plöjt igenom manualen ett par gånger & jag hittar inget om att man ska sträcka kamkedjan. Hur vet man då när det är 3 klick kvar? Hur ofta kollar ni detta? Hur? :confused:
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Beror på vilken årsmodell du har! 09 och framåt har hydraulisk sträckare, dvs ingen manuell justering utan renovering och eventuellt utbyte sker lämpligt när motorn rivs kanske! För de äldre modellerna gäller säkert ovanstående men det får nog någon annan svara på å :)
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Beror på vilken årsmodell du har! 09 och framåt har hydraulisk sträckare, dvs ingen manuell justering utan renovering och eventuellt utbyte sker lämpligt när motorn rivs kanske! För de äldre modellerna gäller säkert ovanstående men det får nog någon annan svara på å :)
 

RilleP

Ny medlem
Gick med
20 Mar 2012
Ort
Örebro
Hoj
Husaberg 650 fs
Har det klassiska husa 650 fenomenet, då startmotorn inte vill greppa tag och dra runt motorn när den är kall. Har skummat runt lite på nätet och det verkar ju vara "frihjulet" som är boven. Frågan är vilka delar jag ska bestäla hem innan jag börja peta med det?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Enda jag känner till är en kille i Australien. Men hjan verkar å andra sidan nöjd. Han har byggt sig en FE700 :crash
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Finns det nån glad själ som kan nita kamkedjan i min gamla 450 ? Tvivlar på att klämma ihop den bara räcker, och har dåligt med knackpinaler i min verkstad :(

Har plockat ihop resten nu, förutom låsringen till drevet som jag lyckats supa bort, efter typ 1 år eller så ;)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Finns det nån glad själ som kan nita kamkedjan i min gamla 450 ? Tvivlar på att klämma ihop den bara räcker, och har dåligt med knackpinaler i min verkstad :(

Har plockat ihop resten nu, förutom låsringen till drevet som jag lyckats supa bort, efter typ 1 år eller så ;)

En liten hammare, gärna kulhammare, och ett litet mothåll.

Enkelt! :tummenupp
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jo det vet jag... Får väl bege mig till närmsta Tools imorrn då... Se så man inte knackar ihop för mycket bara ;)
Stick in ett bladmått mellan plattan och länkarna när du nitar så riskerar du inte att det nyper.
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Klart du ska köpa husa. :)

Motorrenovering ner det är 3 klick kvar på kamkedjesträckaren, 100-150h, ventiljustering när den blir trögstartad varm.

Jag ställer frågan igen eftersom jag fortfarande är ovetande.
Jag kan inte hitta något i manualen om att man ska sträcka kamkedjan. Hur/hur ofta gör man detta?

Hjälp!
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top