Husaberg-tråden

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag ställer frågan igen eftersom jag fortfarande är ovetande.
Jag kan inte hitta något i manualen om att man ska sträcka kamkedjan. Hur/hur ofta gör man detta?

Hjälp!

Det sitter automatisk sträckare på den. Du kontrollerar hur många klick det är kvar på den. Då vet du när det är dags för ett motorjobb.
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
Hejsan folk! Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. säkert standardfrågor mkt av dem, men vissa andra har jag försökt hitta svar på men inte fått mig en klar bild av. Kan börja allt med att säga att jag sen jag körde moppe alltid varit sugen på en husaberg. Dom är fräcka, går som as har jag hört och är smidiga osv. Jag var ruggigt nära på att köpa en då men pappa avskräckte mig. Det slutade med en suzuki 400 som senare blev en bandit 1200.

Men häromdagen körde jag en yamaha xt 600 -84 som gav mig en sjuk abstinens för något moppe aktigt med massor av kraft och ett gött enstånkar smatter :D. Drömmen om en husa väcktes igen och nu spanar jag på blocket som aldrig förr!

Det jag funderar på mest just nu är det här med 6 resp 11 kw reggning. Hur fungerar det? varför gör man det? vad är haken med det? Kör folk verkligen med det? måste man besiktiga med begränsningen?
Köper man en som är begränsad på blocket, vad är då skillanden mellan en sådan och en obegränsad? Någon hake? Är det någon problematik i ämnet så upplys mig!

Sen undrar jag vad ni anser om kickstart resp startmotor? måste eller inte? Stator problem? Går sådant ofta sönder, krånglar det? Dyrt att åtgärda?

Jag förstår att det finns modeller som inte är gatu reggade, men är supermotarderna som standard alltid vägreggade? lampor = laglig på väg?

När man tittar på blocket annonser känns det nästan som om det är 50/50 att köpa grisen i säcken. Kommer motorn explodera efter några timmars körning eller inte? Det finns mycket skriverier om hur bra saker håller, vad säger ni som äger en? Jag förstår detta med service intervallerna som inte är något problem, men överlag? Mycket krångel? Även om man inte kör som en galning? Köra långsamt gör extrafläkt till ett krav? årgångsegenskaper 01-08?

kommer ni på något en ev framtida ägare skall ha i åtanke? Eller tycker ni kanske man skall slå till på en gammal sleten xt 600 ist för att den är mer lämpad av någon anledning? Snälla upplys mig, jag vill inte ångra ett köp.
Syftet är att ev ha kvar banditen som långvägs hoj, men bara köra av mig barnbuset på en husa. både på väg och i gruset. :)

Häls max payne
 
Last edited:

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Det sitter automatisk sträckare på den. Du kontrollerar hur många klick det är kvar på den. Då vet du när det är dags för ett motorjobb.

Tack för svaret! Då kommer ett par följdfrågor :)

- Hur kollar jag hur många klick det är kvar? Skruva höger eller? Ska jag sedan skruva tillbaka samma antal klick för att komma tillbaka till samma ställe???

- Hur kommer jag åt? Verkar som om jag måste plocka bort halva avgassystemet?

- Hur ofta bör man kolla detta?

/HusaNoob :D
 

thompabompa

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
Göteborg (Lindome)
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Hejsan folk! Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. säkert standardfrågor mkt av dem, men vissa andra har jag försökt hitta svar på men inte fått mig en klar bild av. Kan börja allt med att säga att jag sen jag körde moppe alltid varit sugen på en husaberg. Dom är fräcka, går som as har jag hört och är smidiga osv. Jag var ruggigt nära på att köpa en då men pappa avskräckte mig. Det slutade med en suzuki 400 som senare blev en bandit 1200.

Men häromdagen körde jag en yamaha xt 600 -84 som gav mig en sjuk abstinens för något moppe aktigt med massor av kraft och ett gött enstånkar smatter :D. Drömmen om en husa väcktes igen och nu spanar jag på blocket som aldrig förr!

Det jag funderar på mest just nu är det här med 6 resp 11 kw reggning. Hur fungerar det? varför gör man det? vad är haken med det? Kör folk verkligen med det? måste man besiktiga med begränsningen?
Köper man en som är begränsad på blocket, vad är då skillanden mellan en sådan och en obegränsad? Någon hake? Är det någon problematik i ämnet så upplys mig!

Sen undrar jag vad ni anser om kickstart resp startmotor? måste eller inte? Stator problem? Går sådant ofta sönder, krånglar det? Dyrt att åtgärda?

Jag förstår att det finns modeller som inte är gatu reggade, men är supermotarderna som standard alltid vägreggade? lampor = laglig på väg?

När man tittar på blocket annonser känns det nästan som om det är 50/50 att köpa grisen i säcken. Kommer motorn explodera efter några timmars körning eller inte? Det finns mycket skriverier om hur bra saker håller, vad säger ni som äger en? Jag förstår detta med service intervallerna som inte är något problem, men överlag? Mycket krångel? Även om man inte kör som en galning? Köra långsamt gör extrafläkt till ett krav? årgångsegenskaper 01-08?

kommer ni på något en ev framtida ägare skall ha i åtanke? Eller tycker ni kanske man skall slå till på en gammal sleten xt 600 ist för att den är mer lämpad av någon anledning? Snälla upplys mig, jag vill inte ångra ett köp.
Syftet är att ev ha kvar banditen som långvägs hoj, men bara köra av mig barnbuset på en husa. både på väg och i gruset. :)

Häls max payne

Är själv ny på Husa men har ägt en XT av nyare årsmodell. Denna var som en trött gammal Fiat Uno i jämförelse. Tyckte du den gamla XT´n var kul att köra så är en Husa en heldag på Liseberg med åkpass & fri spånk :fyllisar

Hade samma planer som dig att behålla 1000-kubikaren som "riktig" hoj och ha Husan för lek men efter ett par mil på Husan hade jag ingen som helt lust att köra storhojen längre så den såldes illa kvickt. Vill jag ut & toura så hyr jag helt enkelt en hoj.

Innan jag köpte Husan så hade jag kollat Blocket under närmare ett par år. De flesta som ligger ute har 100-150 h på sig och ska renoveras. Jag köpte en nästan nyrenoverad och jag skulle inte våga mig på att köpa en som står inför motorrenovering om det inte var så att kostnaden för renovering var avdragen på priset vilket det sällan är. Hellre en som gått mycket men som är nyrenoverad än en som har gått lite men som står inför detta.

Mina 2 cent.
/Thomas
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
precis som Thomas säger, jäkligt underligt att typ alla 650 på blocket är i fint skick och endast gått 100 timmar...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
jag hade en gång i tiden en enduro, tror det var en 02, den satt det analog mätare med km räknare. Sen bytte jag till en motard -04a och den satt digitala mätarn på.
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
Bra att du upplyste mig om att snarare ta en som precis gjort storunderhållet med kvitto och allt! Då vet man att det värsta är gjort och kan köra några 100 timmar till utan större problem förhoppningsvis :)

va sägs om allt det andra jag undrar över då?

jättetack för svaret!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
jag är ingen expert, men lite kan jag väll svara på. Ang reggningen: tror inte du kan hitta nån husaberg som är reggad på dess "riktiga"effekt, har aldrig fått nått bra svar hur husa har kommit undan med sina reggningar, men alla är väll från början brutalt strypta, men dessa strypningar har nog 99% av ägarna tagit bort. kan bli trubbel med förs bolaget om du klotar och inga strypningar sitter där dom ska...men fuck that! motard modellerna har jag aldrig sett någon som inte är lv reggad, så dom är ju bara att tuta och köra med, hittar du en ombyggd enduro kan väll dessa i värsta fall bara vara e-reggade. Dom 2 650 jag haft har inte startmotorn orkat starta hojen vid kall motor, jag har haft en 02 och en 04, kanske funkar bättre på senare modeller, men är motorn okej är det inga konstigheter att kicka igång en husa med rätt teknik.
 

mr_lewies

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki gsx 400f 1982, suzuki bandit 1200N 1996
Då borde det vara av vikt att inte tidigare ägare tappat bort strypningarna då? så den går igenom besiktningen osv?
 

HusaOzze

ett st tvärhand hög
Gick med
16 Sep 2008
Ort
Västerås
Hoj
husa 550 going motard
Tjoobiroo boys n girls

Har skaffat mig en ny pärla nu som jag postat lite tidigare men är på jakt efter ett dekal-kit, någon som kan säga vilket det här är och vart man kan få tag i det?

uploadfromtaptalk1341132734848.jpg
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Fan... Jag har nu gått ner mig i motardträsket igen. Jag har haft 2st KTMer, sen bytte jag till min nuvarande hoj, en Gixxer 600, eftersom jag ville köra lite mer bana. MEN jag har inte kört så mycket bana som jag hade hoppats och då vill jag hellre ha en motard att lalla runt med på gatorna. KTM 640/625/660 och andra "gat-cyklar" går bort direkt. Kvar står nu en Husa 650 eller en 570...

Har givetvis kollat igenom en massa trådar om "vilken motard ska jag köpa"... MEN vad ska jag sikta på? En 570 ligger lite högt i pris för min del, så det får nog bli en 650 ändå.
En nyrenoverad cykel som gått 110-120 timmar, eller en "servad" som gått runt 80?! Vad bör man sikta på för att slippa så mycket skit som möjligt?

Finns några fina -08or ute nu, men de har lite olika timmar och renoveringar...
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag skulle ta en helrenoverad 110-120 timmarshoj framför en "välservad" 80 timmare. Förutsatt att du får någon kvittens på att motorn verkligen är genomgången. Köpte en 650 förra sommarn, den hade gått 70 "välservade" timmar. 2km kom jag, sen tittade kamkedjan ut genom ventilkåpan.
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Ja det är precis det där jag vill slippa. Jag vill att grejerna ska stanna där de bör vara. Iaf till vintern...
Jag antar att det inte var helt gratis att fixa den lilla "incidenten" :huvet
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
är det en herrejösses skillnad på effekt i en 09 450 kontra en 570? någon som har erfarenhet att dela med sig?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top