Hejsan folk! Jag har lite frågor som jag skulle vilja ha svar på. säkert standardfrågor mkt av dem, men vissa andra har jag försökt hitta svar på men inte fått mig en klar bild av. Kan börja allt med att säga att jag sen jag körde moppe alltid varit sugen på en husaberg. Dom är fräcka, går som as har jag hört och är smidiga osv. Jag var ruggigt nära på att köpa en då men pappa avskräckte mig. Det slutade med en suzuki 400 som senare blev en bandit 1200.
Men häromdagen körde jag en yamaha xt 600 -84 som gav mig en sjuk abstinens för något moppe aktigt med massor av kraft och ett gött enstånkar smatter
. Drömmen om en husa väcktes igen och nu spanar jag på blocket som aldrig förr!
Det jag funderar på mest just nu är det här med 6 resp 11 kw reggning. Hur fungerar det? varför gör man det? vad är haken med det? Kör folk verkligen med det? måste man besiktiga med begränsningen?
Köper man en som är begränsad på blocket, vad är då skillanden mellan en sådan och en obegränsad? Någon hake? Är det någon problematik i ämnet så upplys mig!
Sen undrar jag vad ni anser om kickstart resp startmotor? måste eller inte? Stator problem? Går sådant ofta sönder, krånglar det? Dyrt att åtgärda?
Jag förstår att det finns modeller som inte är gatu reggade, men är supermotarderna som standard alltid vägreggade? lampor = laglig på väg?
När man tittar på blocket annonser känns det nästan som om det är 50/50 att köpa grisen i säcken. Kommer motorn explodera efter några timmars körning eller inte? Det finns mycket skriverier om hur bra saker håller, vad säger ni som äger en? Jag förstår detta med service intervallerna som inte är något problem, men överlag? Mycket krångel? Även om man inte kör som en galning? Köra långsamt gör extrafläkt till ett krav? årgångsegenskaper 01-08?
kommer ni på något en ev framtida ägare skall ha i åtanke? Eller tycker ni kanske man skall slå till på en gammal sleten xt 600 ist för att den är mer lämpad av någon anledning? Snälla upplys mig, jag vill inte ångra ett köp.
Syftet är att ev ha kvar banditen som långvägs hoj, men bara köra av mig barnbuset på en husa. både på väg och i gruset.
Häls max payne