Husaberg-tråden

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Svaret är ja. I skogen blir du trött på den extra effekten, på is, grus och fält bara garvar du! Grannen åker 450 och jag 570. Valet avgörs av hur du ska använda hojen som vanligt. Jag hann med tre varv på Stångebro och grannen två, så det är inte bara kubiken som avgör;-)
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
is/fält/grusvägar typ. Har möjlighet att köpa en polares FE för schyssta pengar, har ju egentligen redan en FS, men vafan, två husor är ju bättre än en liksom...
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Då hade jag köpt ett par cross/endurofälgar och en resa för pengarna som blir över. FSn duger grymt bra till dina önskemål.
 

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Fast det är ju klart att två hojar är mer än en, och det får man knappast med bara ett set hjul. Alltid ballt med två hojjar :)
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
är det en herrejösses skillnad på effekt i en 09 450 kontra en 570? någon som har erfarenhet att dela med sig?

Jag har både 570 och 390, skillnaden är som natt och dag, arg mot mild, har inte kört 450 men jag gissar att den ligger mitt mellan mina två hojar så skillnad är det nog.
 

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
Jag leker med tanken att köpa motardhjul till min FE men vill inte fippla med bromsombyggnad utan hade tänkt att använda 260mm skiva och Fe'ns originalok fram, duger åt mig för lek på gata.
Vet någon om det blir problem med frigång mot ekrar eller liknande med 260-skiva istället för 310/320?
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Får man plats med 21/19" hjul på en FS650e -08?
Tänker på om svingen är för kort eller nåt skit tar i fram..
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Då jag har en 06a kanske detta inte är aktuellt, MEN på min går det med is dubbat bak OM du hittar drev-kombo så justeringen av kedjan är max bakåt.

Fram har du väl radialbromsar? Då funkar ju inte enduro oket, ska du åka motardskiva får du flytta fälgen 7-8mm och flytta tillbaka skivan lika mycket för att få frigång för ekrarna. Gaffelvinkeln är lite brantare på motard så isdubbat tar i avgaskrökarna vid hopp.
Framskärm modell cross är ett måste om det inte är helt tort.

Mvh Ulf
 

peterf

Dra en repa?
Gick med
24 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
CRF450HM
Det blir ju en del mek det.. Kanske lika bra o köpa en hoj till istället..?

Tack för ditt svar!
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag leker med tanken att köpa motardhjul till min FE men vill inte fippla med bromsombyggnad utan hade tänkt att använda 260mm skiva och Fe'ns originalok fram, duger åt mig för lek på gata.
Vet någon om det blir problem med frigång mot ekrar eller liknande med 260-skiva istället för 310/320?

Sent svar men: Jag har testat monterat motardhjul med original enduro/cross skiva fram på en ktm sx 450 04:a, det var inga som helst problem. Vet ej hur mycket hjälpt du blev av detta dock.
 

Migesson

Guest
Nån som behöver en anti slirkoppling till Husa 650? Gå in på min sida bland annonser :D
 

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Ort
Växjö
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Är det någon skillnad på årsmodellerna -06 och -08 när det gäller FS 650?
 

Migesson

Guest
Nej det är det inte mer än lite färger på ram och kåpor annars är de lika :tummenupp
 

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Ort
Västmanland
Hoj
En orange
Dagens mekfråga då. Vad har jag troligen gjort fel när jag monterat ihop kickmekaniskmen eftersom den numera bara är nästan stum. Det går o röra en liten bit och fjädrar inte tillbaks ?

Edit: lite vilja och återmontering av kopplingskåpan och lite provkickar så löste det sig ;)

Att kopplingen är slapp som en bläckfisk är antagligen för att det är ont om olja i den ?

Kopplingen kvar o lösa då, plus lite el och vatten ;)
 
Last edited:

Davidof

Sporthojsnörd
Gick med
21 Mar 2004
Ort
Ådalen
Hoj
Ktm 790 adventure
Verkar finnas lite kunnigt husafolk här. Någon som monterat oljetrycksmätare eller tryckvakt på sin 650? Hur gjorde ni och vad använde ni för grejor? Känner att det är något som jag verkligen skulle vilja ha koll på.....
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag är lite inne på annan drevning på 570:n, tuffar runt med original just nu. Bak vet jag sitter 38, vad sitter fram original?

*edit: jag svarar på mitt eget inlägg. 14/45, funkar det med originalkedjan? I och för sig kan jag ju kosta på mig ny kedja och framdrev när jag ändå håller på...
 
Last edited:

MaCa

Innehavare av en Hertig av Mattighofen
Gick med
11 May 2005
Ort
Västerås
Hoj
690 Duke R -10, Husaberg FE350 -13
Jag kör 13-50/14-50 resp 13-40 på enduro/is resp motard. Fungerar fint men kräver såklart kedjebyte.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tjoobiroo boys n girls

Har skaffat mig en ny pärla nu som jag postat lite tidigare men är på jakt efter ett dekal-kit, någon som kan säga vilket det här är och vart man kan få tag i det?

View attachment 364607

sent svar på frågan men det ser ut som "force"-dekalerna som fanns i limiterad upplaga -04. Osäker om de går att beställa längre...
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top