Husaberg-tråden

Nitrosmurf

Ny medlem
Gick med
14 May 2010
Hoj
Norton, Husa 650
motor

Fortfarande dött i denna tråd:confused:

Håller på med lite vinterrenovering på min fs650 -07,
förra ägaren har bytt kolv, vevstake och andra slitna delar vid ungefär 100 timmar. Nu körd ca 140 timmar. har beställt taffmeister kamkedjan etfersom min har typ bara två klick kvar i spännaren. Beställde även ventilfjäder kittet av honom.

Säg mig ni som vet, borde jag se noggrant över något annat i motorn nu på samma gång när man ändå skruvat isär lite grann?

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Husaberg FE 570
Passa på att byta vipparms och kamlager när du ändå har ventilkåpan borta.Är du intresserad så har jag nya vipparmslager du kan få köpa för halva nypriset,även vattenpumptätningar!

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Fjädrar till 103kg förare, endurokörning

Tänkte köpa fjädrar till min FE570, enligt manualen så rekommenderas det fram 4.6 N/mm för 85-95 kg, men det fanns 4.8 N/mm i reservdelskatalogen så det får bli såna.
Bak däremot så finns det upp till 76 N/mm för 85-95 kg och reservdelslistan visar ingen starkare fjäder, men det borde väl finnas (för att matcha 4.8 fram om inte annat).
Har någon artickelnummer på bakfjädrar starkare än 76 N/mm?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Tänkte köpa fjädrar till min FE570, enligt manualen så rekommenderas det fram 4.6 N/mm för 85-95 kg, men det fanns 4.8 N/mm i reservdelskatalogen så det får bli såna.
Bak däremot så finns det upp till 76 N/mm för 85-95 kg och reservdelslistan visar ingen starkare fjäder, men det borde väl finnas (för att matcha 4.8 fram om inte annat).
Har någon artickelnummer på bakfjädrar starkare än 76 N/mm?

Husa har väl samma fjäderstandard som KTM så där finns fjädrar upp till 105N/mm eller något ditåt...

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300
Framgaffelfjädrarna har samma artickelnummer till min FE570 som t.ex. KTM 530EXC, men jag har inte lyckats få bakfjädrarna bekräftade, men det vore konstigt om det inte vore samma.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Framgaffelfjädrarna har samma artickelnummer till min FE570 som t.ex. KTM 530EXC, men jag har inte lyckats få bakfjädrarna bekräftade, men det vore konstigt om det inte vore samma.

Ring till karlströms.. Dom hade till min 530...

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Har fått en fix ide om att ta 650'n till borensberg när det är dags för inryck 31jan. Sträckan är ca 22mil och det är mestadels gamla e4'an jag planerar att åka.

Själva vinterkörningen är inget problem men jag funderar över om husan pallar med att tuffa på såpass länge i ganska jämn hastighet? Folk brukar ju säga att dom inte mår bra av jämna varvtal? Dock ställer jag mig frågande till detta då det är ju trots allt en modern 4-t motor.
Hojjen är självklart utrustad med termostat.

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Har fått en fix ide om att ta 650'n till borensberg när det är dags för inryck 31jan. Sträckan är ca 22mil och det är mestadels gamla e4'an jag planerar att åka.

Själva vinterkörningen är inget problem men jag funderar över om husan pallar med att tuffa på såpass länge i ganska jämn hastighet? Folk brukar ju säga att dom inte mår bra av jämna varvtal? Dock ställer jag mig frågande till detta då det är ju trots allt en modern 4-t motor.
Hojjen är självklart utrustad med termostat.

Körde drygt 60 mil på en dag med ktmN i somras... Så ja, din husa borde verkligen klara det! :tummenupp

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
390, 570, 660, 1300

Jag var inte till lokala handlaren igår och han sa att det var samma grejer till Husaberg -09 som till KTM -09, så grejer från t.ex. en KTM530EXC skulle fungera på min FE570.
Färg kan skilja men jag bryr mig inte om sånt, "funktion före form" gäller.

Skulle en 91210011 kunna vara något?
Beskrivningen på Karlströms är PDS3-250 80-103 N/mm, verkar vara en progresiv fjäder, måste vara kanon för en tungviktare som gillar att ta en sväng på Crossbanan ibland.
Har någon provat?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag var inte till lokala handlaren igår och han sa att det var samma grejer till Husaberg -09 som till KTM -09, så grejer från t.ex. en KTM530EXC skulle fungera på min FE570.
Färg kan skilja men jag bryr mig inte om sånt, "funktion före form" gäller.

Skulle en 91210011 kunna vara något?
Beskrivningen på Karlströms är PDS3-250 80-103 N/mm, verkar vara en progresiv fjäder, måste vara kanon för en tungviktare som gillar att ta en sväng på Crossbanan ibland.
Har någon provat?

Tankevurpa....

KTM/Husa har 2 typer av fjädrar till sina dämpare de som heter XX/XXX och är linjära och de som heter PDS X som är progressiva. De cyklar somf rån början har dämpare anpassade för linjära fjädrar bör man inte byta till progressiva utan omshimsning och vice versa.

Progressivitet i fjädern bör inte ersätta korrekt dämpning...

wille87

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
husaberg fs650
hej!!
Är det någon som har artikelnummer på lösa vipparmsrullar till en husaberg fs650-06, hittar bara kompletta vipparmar för ca 1500:- finns det inte att få tag på?

Och en fundering till skall man nita eller vågar man använda kedjelås när man byter kamkedja?

MVH

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
hej!!
Är det någon som har artikelnummer på lösa vipparmsrullar till en husaberg fs650-06, hittar bara kompletta vipparmar för ca 1500:- finns det inte att få tag på?

Och en fundering till skall man nita eller vågar man använda kedjelås när man byter kamkedja?

MVH

Kedjelås fungerar.
Jag skulle rekommendera det större "vanliga" kedjelåset till skillnad mot det mindre som använder 2 stycken c-clips då c-clipsen kan slås bort mot kanten av cylindern när kedjan börjar bli gammal.

Har varit med om att hitta ett ordentligt stämplat c-clips (av diverse drev på sin väg från kamkedjan till oljesilen) vid oljebyte och vid närmare inspektion så saknades ena clipset på kamkedjan... :gnissla Inget annat trasigt. Den gången... :näsblod

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Hoj
Husaberg FE 570
hej!!

MVH

Jag har nya vipparmslager hemma om du behöver,650.n är såld så jag har ingen nytta av dem.Halva nypriset...........

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hej!!

MVH
590.36.061.090 heter rullarna.Finns det något skäl att inte nita kamkedjan?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08

MVH

Va i samma sits som dej för 1 år sen... Köpa ett redigt verktyg för å nita fanns inte på kartan för mej så ja "fuskade" å klubbade på me smideshammare å dorn, givetvis me rejält mothåll bakom drevet... Köpte dock även ett kedjelås samtidigt som kedjan då ja inte hade bestämt om ja skulle försöka nita eller ej... Min nitning har gått ca 65h å nu ska motorn plockas ner så då blir de ny kedja igen...

Kedjelåset arbetar numera som lås för armbandet ja kom på å tillverka av gamla kedjan... Å ja, va inte helt nykter vid detta tillfälle :D

wille87

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
husaberg fs650
Tusen tack grabbar för alla info och råd!:tummenupp
Blir nog att jag nitar kedjan men måste bara jaga rätt på ett verktyg eller om man låter hammaren "tala"

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Tusen tack grabbar för alla info och råd!:tummenupp
Blir nog att jag nitar kedjan men måste bara jaga rätt på ett verktyg eller om man låter hammaren "tala"

Har du inte ett nitverktyg i gömmorna som funkar så e artnummret: 80029030000 å priset 2480:-... Själv kände ja att hammaren fick "tala"...

wille87

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Hoj
husaberg fs650
Har du inte ett nitverktyg i gömmorna som funkar så e artnummret: 80029030000 å priset 2480:-... Själv kände ja att hammaren fick "tala"...
Host host...:eek:
blir nog hammaren som sagt,, någe mer man skall byta än kamkejda och vipprullar,, kamaxelager? hojen gått 75 tim föresten.
MVH

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...