Husaberg-tråden

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Min 08 fs var drevad 16/38 original

men det var drevning som användes för homologiseringen. Köpte du bajken ny fick du med extra drev + kedja.
15/42 är som sagt en utmärkt kombo som funkar till allt.

Sent from my X10i using Tapatalk

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
EXC 450 -06 *Såld* 660 SMC -05 *Såld* FS650 -08 *Såld* EXC 525 -06
Någon som har en guide på hur crashpuckarna ska monteras? Det är Husabergs egna, dom små svarta... följde med två skruvar, en extra "tjock" skruv som redan sitter i men denna har hål i sig, och en pinne. Försökte öppna upp men blev inte klok, där bak sitter det ju t,ex svart plast i vänster kedjesträckare, hur ska man få igenom pinnen där. Hm.

Får säkert till det om jag pular på lite, men vill ju inte tappa nå däck sen...

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Någon som har en guide på hur crashpuckarna ska monteras? Det är Husabergs egna, dom små svarta... följde med två skruvar, en extra "tjock" skruv som redan sitter i men denna har hål i sig, och en pinne. Försökte öppna upp men blev inte klok, där bak sitter det ju t,ex svart plast i vänster kedjesträckare, hur ska man få igenom pinnen där. Hm.

Får säkert till det om jag pular på lite, men vill ju inte tappa nå däck sen...
Bak byter du ut muttern mot den hålborrade som ingår i kitet och knackar ur plastpluggen på motsatt sida.I framaxeln sitter en svart plastplugg iskruvad innanför muttern som du skruvar bort med 10mm hylsa.Sen tar du lämplig dorn genom axeln och knackar bort alubrickan som sitter i axeländen.Nu är det bara att montera puckarna.

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Bak byter du ut muttern mot den hålborrade som ingår i kitet och knackar ur plastpluggen på motsatt sida.I framaxeln sitter en svart plastplugg iskruvad innanför muttern som du skruvar bort med 10mm hylsa.Sen tar du lämplig dorn genom axeln och knackar bort alubrickan som sitter i axeländen.Nu är det bara att montera puckarna.

Gjorde precis så och fick till det! Vart lite osäker när det inte var "hål" rätt igenom men plastmuttern där fram och plastploppen där bak var det ju bara att knacka ut. Sen trodde jag alubrickan var gängad så försökte skruva upp den, trodde den blivit "felgängad" eftersom det gick segt hela tiden, sen insåg jag att det bara var en plugg. Men nu sitter dom där!

Puh, fick lite vobbel nyss i 90-100km/h... det är ju så bekvämt att köra med styret snett när man ligger på bakhjulet, men man ska nog se till att vända det rakt innan man går ner! :brinnerup

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Puh, fick lite vobbel nyss i 90-100km/h... det är ju så bekvämt att köra med styret snett när man ligger på bakhjulet, men man ska nog se till att vända det rakt innan man går ner! :brinnerup

Ja det brukar bli lite svettigt när man inte tänker så
mycket på landningen :näsblod

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
mitt monster från helvetet har börjat klaga om kopplingen när jag startar, alltså från 0 Km/H till oändligheten, inte startar motorn.

varje gång jag gör en lite hastigare start så kommer det ett lätt skrikande oljud. Kan detta vara bestens sätt att säga; "byt kopplingen på mig!" ?

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
varje gång jag gör en lite hastigare start så kommer det ett lätt skrikande oljud. Kan detta vara bestens sätt att säga; "byt kopplingen på mig!" ?
Nej den talar bara om att du slirat på kopplingen tillräckligt mycket för att den ska ha gått varm vid något tillfälle så att mellanskivorna slagit sig.Fungerar kopplingen som den ska i övrigt är det bara att åka.

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Nej den talar bara om att du slirat på kopplingen tillräckligt mycket för att den ska ha gått varm vid något tillfälle så att mellanskivorna slagit sig.Fungerar kopplingen som den ska i övrigt är det bara att åka.

swiit, Hojjen börjar närma sig 100 timmar nu, vad är det man gör på servicen?

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
swiit, Hojjen börjar närma sig 100 timmar nu, vad är det man gör på servicen?

Motormässigt så ska maskin isär för inspektion å troligen byte av endel dyra pryttlar... Skruvade i min motor igår efter en sådan operation, gick på ca 9k i delar... Min hade dock gått 138h å hade säkert gått 50 till men lika bra å byta när den va isär...

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
mitt monster från helvetet har börjat klaga om kopplingen när jag startar, alltså från 0 Km/H till oändligheten, inte startar motorn.

Står du still länge med motorn igång och växel i så låter det så när du kör iväg. Det blir inte mycket olja kvar på lamellerna tack vare centrufigalkraften. Och mellanskivorna blir varma snabbt.

Stå aldrig still med växel i med motorn igång. Lägg i växel precis innan du ska iväg så borde du slippa det du beskriver.

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Jag har varit ute o provkört nu efter att ha köpt ny kamkedjestrckare o släpa.
Den saknar toppeffekt känns det som. Den reser som den ska på 1 2 3 åtminstone, men när man kommer lite högre upp i varv så tappar man kräm.

Jag funderar på om kamkedjan har kuggat över. Nån som har nån ide?

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Slänger in en till fråga...

Jag fick med en liten plastfläkt, ser ut som om den skulle passa i mitt datorchassi! Vad är det för något egentligen? Kanske kan man sätta den på styret och driva en gps med energin man får...

teddster

nybörjare på slangen
Gick med
7 Jun 2008
Hoj
Bergatroll
Slänger in en till fråga...

Jag fick med en liten plastfläkt, ser ut som om den skulle passa i mitt datorchassi! Vad är det för något egentligen? Kanske kan man sätta den på styret och driva en gps med energin man får...

Som du kanske gissat så är det en kylfläkt. Liten men naggande god.
Är det bara själva fläkten du fått utan kabelstycken och tempgivare
så kan du ändå fästa den med genomgående bult eller liknande i kylet
och koppla in den på en enkel brytare.

Den kan verka ynklig men den gör faktiskt skillnad om man kör
mycket i stan i låga hastigheter. :)

asdf

rastafari
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Som du kanske gissat så är det en kylfläkt. Liten men naggande god.
Är det bara själva fläkten du fått utan kabelstycken och tempgivare
så kan du ändå fästa den med genomgående bult eller liknande i kylet
och koppla in den på en enkel brytare.

Den kan verka ynklig men den gör faktiskt skillnad om man kör
mycket i stan i låga hastigheter. :)

Aha! Nej jag har faktiskt kablaget och hela köret... ska se om jag kan pula dit den då :)

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Jag har varit ute o provkört nu efter att ha köpt ny kamkedjestrckare o släpa.
Den saknar toppeffekt känns det som. Den reser som den ska på 1 2 3 åtminstone, men när man kommer lite högre upp i varv så tappar man kräm.

Jag funderar på om kamkedjan har kuggat över. Nån som har nån ide?

Den ena släpan går inte att byta utan att dela kamkedjan. Böt du kedjan oxå, delade du på den? Om kedjan kuggat över? Det kan den mycket väl ha gjort. När du böt isåfall. Aldrig av sig självt. Då är något trasigt eller fel.

Om du tycker att hojjen inte går som förut så har du med största sannolikhet rätt i det. Och då tycker jag det är värt att kolla upp det.

L34dF00t

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2011
Hoj
Husaberg FS 650 -02
Hej,

Har en Husa 650 från -02 som jag besluta att sätta dit en startmotor på. Startmotorn hade förra ägaren köpt beg. men aldrig orka sätta på.

Många problem har jag stött på under detta projekt. Först verkade jag ha satt frihjulet fel eftersom startmotorn bara surrade på utan att haka i några kugg. Nu har jag vänt pån och såklart hitta ytterligare problem som förvirrar mig något maniskt.

Det verkar nämligen som att startmotorn snurrar åt FEL håll. Alla kugg rör sig i motsatt riktning än om jag skulle använda kicken. Hur är detta möjligt? Inte går det väl att sätta kicken fel?

Och Då jag hört att orig.startmotorn är väldigt svag, finns det någon starkare startmotor att få tag i som passa?

Mycket tacksam för all hjälp!

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Ni som kör 650 och använder däckvärmare, hur beter ni er för att dom inte slitas ut på en gång?
Är det lika på 570:n?

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Hoj
Braaaaap
Ni som kör 650 och använder däckvärmare, hur beter ni er för att dom inte slitas ut på en gång?
Är det lika på 570:n?

Jag brukar ta av dem före jag kör :tuttar

Förstår inte riktigt din fråga. Vad är det som slits? Jag använder IRC från Motoaction. Kör med samma värmare till alla däck 160 -190 utan bekymmer.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Hej,

Har en Husa 650 från -02 som jag besluta att sätta dit en startmotor på. Startmotorn hade förra ägaren köpt beg. men aldrig orka sätta på.

Många problem har jag stött på under detta projekt. Först verkade jag ha satt frihjulet fel eftersom startmotorn bara surrade på utan att haka i några kugg. Nu har jag vänt pån och såklart hitta ytterligare problem som förvirrar mig något maniskt.

Det verkar nämligen som att startmotorn snurrar åt FEL håll. Alla kugg rör sig i motsatt riktning än om jag skulle använda kicken. Hur är detta möjligt? Inte går det väl att sätta kicken fel?

Och Då jag hört att orig.startmotorn är väldigt svag, finns det någon starkare startmotor att få tag i som passa?

Mycket tacksam för all hjälp!

Hmmm.... Det låter ju på din beskrivning som att du har monterat plus och minus fel. Men så enkelt kan det väl inte vara. Dom två st dreven inne i transkåpan som elstarten behöver (frihjul och bakslags-skydd) förutsätter jag att du har monterat. Om frihjulet är slut, vilket är vanligt fel så snurrar det bara runt utan att greppa. Då är det bara att köpa nytt så ska det funka.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA