Husdjur??

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
berggren_martin skrev:
I Sverige har vi iaf lagar som säger att djur ska kunna få utrymme för sina mest grundläggande naturliga beteende, tex. att böka i fallet med grisar (om de inte får göra detta blir de ju mer eller mindre sinnessjuka...). De burar som fortfarande används på de flesta håll för pälsdjursuppfödning uppfyller bevisligen inte motsvarande krav. Beteenden som passivitet eller överaktivitet med stereotypa rörelser och liknande är inte normala.

Förresten, hur många djur behövs det för en päls? En 70 st va? :skrämd

Att krav på hur burar skall vara är bra, att det finns, obs! UNDANTAG där det inte uppfylls är fel, men dessa fall är vad dom är, undantag. Eller varifrån har du fått din information om att de burar som används inte uppfyller lagstadgade krav??

Vad är normalt? Överaktivitet med stereotypa rörelser, låter som saxat ur "Pälsmotståndaraktivistens handbok".... :rolleyes:

Som sagt verkligheten är ingen disney-produktion. Och när djuruppfödning/farmning etc blir förbjudet och vi alla lever i ett grönskande landskap, springande näck sida vid sida med djuren i slowmotion, med ett brett leende på läpparna så kommer säkert nån börjar påstå att grönsakerna måste rivas upp med rötterna för att vid tester i laboratorier så har det påvisats högre aktivitet i plantorna ifall man klippt av dom på mitten, som kan tolkas som att grönsaken känner smärta..

Nåja, ok, jag överdriver, men poängen är att det är stor skillnad på var, och under vilka förhållanden man växt upp. Bara för att man är uppväxt i stad (som stor del av pälsmotståndare är, säger inte att så är fallet här) så behöver man inte alltid ha rätt...

Det är lätt att påverka människor att ta ställning mot pälsfarmning/djuruppfödning etc. Att däremot få folk att tänka i det stora hela: mänskligheten - samhället - djur och natur - ekonomi - kultur, är däremot svårare.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bebbe skrev:
Nej det är det som är grejen, djur i bur blir sinnessjuka efter en tid :fakta

Och åter igen, 70 minkar för att en kärring skall gå och strutta runt i en päls (som dessutom inte ser klokt ut) får mig att bli så jäkla arg :4skrika

E det mer eller mindre synd om dom om det krävs 3 skinn istället för 100 skinn till en päls? :confused:

Om DU inte tycker det ser klokt ut e väl helt ok för dig att tycka om du vill, men ursäktar du om jag inte ligger sömnlös så många nätter p g a det....?

1. Så du anser alltså, på fullaste allvar, att om man skulle släppa ut alla minkarna ur farmerna så skulle dom ha det bättre?

2. Sinnesjuka? :rolleyes: Jomenvisst. Det är en stund sen vår minkpsykolog va till farmen men jag tycker dom ser mentalt starka ut.... Förklara? Fakta tagit varifrån? Släng inte ur dig påståenden om du inte kan backa upp dom. :fakta E det från "Pälsmotståndaraktivistens handbok" igen??

Last edited:

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Lokke skrev:
Att krav på hur burar skall vara är bra, att det finns, obs! UNDANTAG där det inte uppfylls är fel, men dessa fall är vad dom är, undantag. Eller varifrån har du fått din information om att de burar som används inte uppfyller lagstadgade krav??

Vad är normalt? Överaktivitet med stereotypa rörelser, låter som saxat ur "Pälsmotståndaraktivistens handbok".... :rolleyes:

Som sagt verkligheten är ingen disney-produktion. Och när djuruppfödning/farmning etc blir förbjudet och vi alla lever i ett grönskande landskap, springande näck sida vid sida med djuren i slowmotion, med ett brett leende på läpparna så kommer säkert nån börjar påstå att grönsakerna måste rivas upp med rötterna för att vid tester i laboratorier så har det påvisats högre aktivitet i plantorna ifall man klippt av dom på mitten, som kan tolkas som att grönsaken känner smärta..

Nåja, ok, jag överdriver, men poängen är att det är stor skillnad på var, och under vilka förhållanden man växt upp. Bara för att man är uppväxt i stad (som stor del av pälsmotståndare är, säger inte att så är fallet här) så behöver man inte alltid ha rätt...

Det är lätt att påverka människor att ta ställning mot pälsfarmning/djuruppfödning etc. Att däremot få folk att tänka i det stora hela: mänskligheten - samhället - djur och natur - ekonomi - kultur, är däremot svårare.

Var dom andra som har svarat på dina inlägg är uppväxta kan jag inte svara för, men jag är uppväxt på landet. Mina bästa vänner när jag var liten var jordbrukare och deras sätt att behandla djur är helt ok. Fanns därimot jordbrukare i min uppväxt byggd som inte hade vett på att behandla djuren som levande varelser :fakta Vet inte varför vissa människor inte har denna inbyggda "spärr" som säger att vissa saker är fel.
Min erfarenhet av allt detta är att dom personer som inte behandlar djuren ok gör detta utav ren lathet eller att dom är elaka och snåla!!
Så kom inte med något trams om att folk inte vet vad man pratar om bara för att man inte har bott på "landet" och har hjärta att låsa i levande varelser i utrymmen där dom knappt kan röra sig.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Lokke skrev:
Eller varifrån har du fått din information om att de burar som används inte uppfyller lagstadgade krav??
Det är en definitionsfråga... det finns många lagar som i praktiken inte följs (miljöbalken är ett praktexempel). Det har förts livliga diskussioner om huruvida pälsfarmarnas burar skulle behöva förändras för att uppfylla lagkraven eller inte, men hittills har de ekonomiska argumenten segrat... det kostar med bra djurhållning.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bebbe skrev:
Var dom andra som har svarat på dina inlägg är uppväxta kan jag inte svara för, men jag är uppväxt på landet. Mina bästa vänner när jag var liten var jordbrukare och deras sätt att behandla djur är helt ok. Fanns därimot jordbrukare i min uppväxt byggd som inte hade vett på att behandla djuren som levande varelser :fakta Vet inte varför vissa människor inte har denna inbyggda "spärr" som säger att vissa saker är fel.
Min erfarenhet av allt detta är att dom personer som inte behandlar djuren ok gör detta utav ren lathet eller att dom är elaka och snåla!!
Så kom inte med något trams om att folk inte vet vad man pratar om bara för att man inte har bott på "landet" och har hjärta att låsa i levande varelser i utrymmen där dom knappt kan röra sig.

Som jag sa så va det inte menat till dig personligen utan ofta är det så. Jag håller helt med dig i det här fallet. Djurplågeri är inte endast nåt som sker på farmer å på landet utan ofta också hundar i städer, eller kort sagt djur över allt kan råka ut för det. Oberoende VAR det sker så är det lika fel!

"Utrymmen där dom knappt kan röra sig" hm..? Tja, varför ska djur ha det bättre än människor... :rolleyes:

Varför ska man ha orm i ett glasskåp, varför fågel i bur, fisk i akvariet etc etc.......

Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
berggren_martin skrev:
Det är en definitionsfråga... det finns många lagar som i praktiken inte följs (miljöbalken är ett praktexempel). Det har förts livliga diskussioner om huruvida pälsfarmarnas burar skulle behöva förändras för att uppfylla lagkraven eller inte, men hittills har de ekonomiska argumenten segrat... det kostar med bra djurhållning.

Frågan är om det blir bättre. Eller om det bara görs för att göra det mera komplicerat, baserat på felaktiga forskningsresultat. Hur va det riktigt med EUs forskningsrapport? Har för mig att det visade sig att djuren sist å slutligen inte hade det så illa, eller att dom förändringar som vissa motståndare krävde, inte hade nån positiv inverkan över huvudtaget, utan enbart ett försök till att driva igenom förändringar som skulle va ekonomiskt ohållbara för pälsfarmarna i syfte att få bort pälsfarmerna? Men DEN rapporten hördes det inte mycket om sen från aktivisternas håll.....

Ja, det kostar med bra djurhållning, oberoende vilka djur du har och det är inget som skall kompromissas med, MEN aldrig heller förbjudas! :fakta

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Lokke skrev:
E det mer eller mindre synd om dom om det krävs 3 skinn istället för 100 skinn till en päls? :confused:

Om DU inte tycker det ser klokt ut e väl helt ok för dig att tycka om du vill, men ursäktar du om jag inte ligger sömnlös så många nätter p g a det....?

1. Så du anser alltså, på fullaste allvar, att om man skulle släppa ut alla minkarna ur farmerna så skulle dom ha det bättre?

2. Sinnesjuka? :rolleyes: Jomenvisst. Det är en stund sen vår minkpsykolog va till farmen men jag tycker dom ser mentalt starka ut.... Förklara? Fakta tagit varifrån? Släng inte ur dig påståenden om du inte kan backa upp dom. :fakta E det från "Pälsmotståndaraktivistens handbok" igen??

1. Du verkar ju inte begripa någonting överhuvud taget!
Klart att det känns som ett jävla slöseri att ta död på
100 djur för att en kärring skall tycka att hon ser bra ut!!
Sådant oförstånd trodde jag att ingen hade :confused:
Jag menar även du som har detta som försörjningsmedel måste väll någonstans innse att det blir fel att föda upp och döda på det viset som du gör för att någon skall bli "vacker", eller :confused:

2. Det jag menar är att självklart har väll minkarna det bättre när dom lever ute i det fria, fattar inte vad du snackar om. Är det så att du tycker att dom har det bra i dina burar bara för att du ger dom mat och vatten som dom skall ha :confused: Om så är fallet så kanske du inte bryr dig om du blir satt i fängelse, där får du ju också mat och vatten :p Och sedan så är det väll klart att om man släpper ut alla dina minkar i området så kommer dom väll med stor sanolikhet att dö, dels för att det inte finns någon mat till alla och sedan så åter igen deras betende är väll så ändrat från en vild minks att dom inte vet hur du skall hantera sin frihet.
Saken är den att dom skulle inte ha kommit i den situationen som dom är i från början :fakta

3. Jag har inte varit på din farm men jag kan garantera att inget djur, vilket det än är trivs av att vara inlåst :fakta
Man kan se tydliga tecken på djur som är inlåsta om dom har rubbningar, behöver inte vara en psykolog för att fatta det.
Känner att ditt skrivade och ditt sätt att uttrycka vissa saker bara bevisar mer och mer att du tillhör gruppen idioter som inte har vett nog att behandla djur som dom borde behandlas, frasen dom är ju bara djur är väll antagligen väl andvänd hoss dig!
Som jag skrev innan, förstår du inte vad vi menar så är du antagligen lobotmerad på det planet. Alltså ingen ide att fortsätta diskutera :fakta

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bebbe skrev:
1. Du verkar ju inte begripa någonting överhuvud taget!
Klart att det känns som ett jävla slöseri att ta död på
100 djur för att en kärring skall tycka att hon ser bra ut!!
Sådant oförstånd trodde jag att ingen hade :confused:
Jag menar även du som har detta som försörjningsmedel måste väll någonstans innse att det blir fel att föda upp och döda på det viset som du gör för att någon skall bli "vacker", eller :confused:

2. Det jag menar är att självklart har väll minkarna det bättre när dom lever ute i det fria, fattar inte vad du snackar om. Är det så att du tycker att dom har det bra i dina burar bara för att du ger dom mat och vatten som dom skall ha :confused: Om så är fallet så kanske du inte bryr dig om du blir satt i fängelse, där får du ju också mat och vatten :p Och sedan så är det väll klart att om man släpper ut alla dina minkar i området så kommer dom väll med stor sanolikhet att dö, dels för att det inte finns någon mat till alla och sedan så åter igen deras betende är väll så ändrat från en vild minks att dom inte vet hur du skall hantera sin frihet.
Saken är den att dom skulle inte ha kommit i den situationen som dom är i från början :fakta

3. Jag har inte varit på din farm men jag kan garantera att inget djur, vilket det än är trivs av att vara inlåst :fakta
Man kan se tydliga tecken på djur som är inlåsta om dom har rubbningar, behöver inte vara en psykolog för att fatta det.
Känner att ditt skrivade och ditt sätt att uttrycka vissa saker bara bevisar mer och mer att du tillhör gruppen idioter som inte har vett nog att behandla djur som dom borde behandlas, frasen dom är ju bara djur är väll antagligen väl andvänd hoss dig!
Som jag skrev innan, förstår du inte vad vi menar så är du antagligen lobotmerad på det planet. Alltså ingen ide att fortsätta diskutera :fakta

1. Hur många djur som används till en päls har väl inget som helst med hur dom sköts eller missköts?

2. svarar senare....

3. Hoppsan! Ett personligt påhopp tror jag visst.... Så alla MÄNNISKOR är psykiskt stabila om vi jämför det. Varför försöker vissa människor sträva till att forma naturen perfekt?! När världen inte ÄR perfekt?? Man kan sträva till att göra den bättre, ja, men aldrig perfekt, inte ens männskligheten blir nånsin perfekt, tvärtom, längre å längre ifrån verkar det som....

Spara på dina kommentarer om mig som person för det vet du inget om, men i o f s så verkar det som om du är lika väl påläst på annat också så låt komma.....

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Lokke skrev:
1. Hur många djur som används till en päls har väl inget som helst med hur dom sköts eller missköts?

2. svarar senare....

3. Hoppsan! Ett personligt påhopp tror jag visst.... Så alla MÄNNISKOR är psykiskt stabila om vi jämför det. Varför försöker vissa människor sträva till att forma naturen perfekt?! När världen inte ÄR perfekt?? Man kan sträva till att göra den bättre, ja, men aldrig perfekt, inte ens männskligheten blir nånsin perfekt, tvärtom, längre å längre ifrån verkar det som....

Spara på dina kommentarer om mig som person för det vet du inget om, men i o f s så verkar det som om du är lika väl påläst på annat också så låt komma.....

Det handlar bara om en sak och den saken kan du helt enkelt inte
förstå för att jag inte tror att du ser på dessa minkar som djur utan
som saker som du tjänar pengar på.

Din otroligt idiotiska kommentar på frågan om utrymme
"hm..? Tja, varför ska djur ha det bättre än människor..."

Om du nu ska jämföra människor med dina minkar om krav på
utrymme så kan ju DU ta och flytta ut i deras bur en vecka!
Jag undrar ens om du får plats i en sån bur för på bilden såg den
liten ut.

Och angående om att dom lever bättre i frihet än på nån jävla farm
é väl självklart!!!!! :fakta

Dessa minkar som du har ser bara saker dom kan se ifrån buren
och att dom får mat o vatten gör knappast detta okej.
Ute i naturen hade dom sprungit fritt och upplevt så mycket mer i
sitt liv och deras ungar hade fått göra alla saker som normalt dom
skulle få gjort under sin uppväxt.

Men detta kan klart du inte fatta eftersom det helt klart verkar som
att du inte ser dom som djur utan saker som du tjänar pengar på! :mad:

Och visst det skulle bli en katastrof om du släppte ut alla du hade
på din farm nu MEEEEEEEEEEEN om man
låter sånna som du fortsätta med vad dom håller på med så blir
det inga förändringar. Dina DJUR som du har är hoppet ute för om
det inte skulle komma hos nån som vänjer dom vid att va vilda igen,
vilket skulle kräva mycket tålamod o ta lång tid.
Men om sånna som du inte finns så hade det till slut bara funnits vilda minkar.

Jag tycker på sätt o vis att det é fel att ha vilket djur som helst
hemma hos sig när dom egentligen skulle leva ute i friheten.
För VI människor kan INTE tillfredställa djuren på ett sådant sätt
som de skulle vilja ha det ute i friheten.

Och nu kommer du säkert fråga om jag har djur och JA det har jag!
Jag har en pudel men som sagt är just hundar avlade fram av
människan och dom skulle inte klara sig i längden utan oss.
Så det é en helt annan sak!

Hade jag däremot haft en varg hemma så hade det inte varit OK!

Fattar du poängen?!

För att du enklare ska förstå våran syn på din farm så ska jag ta
ett överdrivet exempel.

Vi säger att du föds..du har föräldrar o så MEN du föds i en cell...
där du ska tillbringa hela ditt liv i och du får mat o vatten.
Du får inte uppleva hur du ska klara dig i livet med utmaningar och
annat gott som ont som kan komma att ske eftersom du ska leva
i din cell heeeeeeela tiden! Fyra väggar, ingen tv eller något sådan't
och så får du en tjej då o då som du ska befrukta men kommer du
va med ditt barn...nähä för det kommer leva i en cell precis som du
resten av sitt misslyckade liv.

Ta nu bort dig själv ur historien o sätt dit dina minkar.
Dom ÄR DJUR och dom HAR KÄNSLOR...det gör ont på dom och det
att du skriver att dom är aggressiva mot dig... HAAAAAA!!!
Det har du fan dig själv att skylla! Dom visar ju helt klart att dom
inte trivs med sin omgivning och att dom hatar dig som låter det
fortgå så!

Djur uttrycker sig genom aggresivitet om dom inte är lyckliga och
trivs. Folk som behandlar sina hundar illa får en aggressivare hund.

Dom é precis som oss människor på den punkten! Om vi behandlas
illa så om vi inte skulle kunna prata så skulle vi slå den andre på
käften för att uttrycka oss. Tycker vi om nån så uttrycker vi det.

Så hade din minkar mått bra så hade dom inte bitit dig om du hade
stuckigt in fingret! :fakta

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
Lokke skrev:

2. svarar senare....

Svaren du har gett mig får mig bara att bli mer övertygad om vad jag har för uppfattning om vissa :fakta
Finns helt enkelt ingen mening med att fortsätta denna diskutionen, skulle lika gärna ha kunnat diskutera med en vägg!
Eller, det kanske hade blivit mer uttömmande och relevanta svar därifrån :D

Ps. Man är inte påläst bara för att man är någonting!!!
Bara för att du är minkfarmare så vet du alltså att det är bäst för minkarna att födas upp i fångenskap (burar) och sedan avlivas för pälsens skull.............................
Jaja.............nazisterna visste ju även vad som var bäst för judarna.................

Last edited:

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
bebbe skrev:
Svaren du har gett mig får mig bara att bli mer övertygad om vad jag har för uppfattning om vissa :fakta
Finns helt enkelt ingen mening med att fortsätta denna diskutionen, skulle lika gärna ha kunnat diskutera med en vägg!

Ps. Man är inte påläst bara för att man är någonting!!!
Bara för att du är minkfarmare så vet du alltså att det är bäst för minkarna att födas upp i fångenskap (burar) och sedan avlivas för pälsens skull.............................
Jaja.............nazisterna visste ju även vad som var bäst för judarna.................

Nummer ett: Jag ÄR inte pälsfarmare, utan tar endast hand om dom tillsvidare p g a tragiska omständigheter. Så där faller väl största delen av dina teorier om mig.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MBGIRL skrev:
Det handlar bara om en sak och den saken kan du helt enkelt inte
förstå för att jag inte tror att du ser på dessa minkar som djur utan
som saker som du tjänar pengar på.

Läs föregående svar åt bebbe!
Om du nu ska jämföra människor med dina minkar om krav på
utrymme så kan ju DU ta och flytta ut i deras bur en vecka!
Jag undrar ens om du får plats i en sån bur för på bilden såg den
liten ut.

Nej, jag får inte plats i den, jag är större än en mink.

Och angående om att dom lever bättre i frihet än på nån jävla farm
é väl självklart!!!!! :fakta

Så enligt dig så är att minken, och djur stimuleras av att va ute i naturen å får göra det dom gör i naturen, viktigare än att dom får mat å vatten? Vad tror ni djur gör i naturen? Kollar tv, e ute på krog, kör hoj?!?!?!? Nej! Dom äter, dricker, sover och förökar sig, allt annat är bara saker som dom gör för att klara av dessa 4 grund behov.

Dessa minkar som du har ser bara saker dom kan se ifrån buren
och att dom får mat o vatten gör knappast detta okej.
Ute i naturen hade dom sprungit fritt och upplevt så mycket mer i
sitt liv och deras ungar hade fått göra alla saker som normalt dom
skulle få gjort under sin uppväxt.

Snacka om Disney-effekt...... Se föregående svar!

Men detta kan klart du inte fatta eftersom det helt klart verkar som
att du inte ser dom som djur utan saker som du tjänar pengar på! :mad:

Jag ser dom definitivt som djur, jag är stor djurvän.

Jag har ett annat jobb, jag sköter dom endast som jag sa åt bebbe....

Och visst det skulle bli en katastrof om du släppte ut alla du hade
på din farm nu MEEEEEEEEEEEN om man
låter sånna som du fortsätta med vad dom håller på med så blir
det inga förändringar. Dina DJUR som du har är hoppet ute för om
det inte skulle komma hos nån som vänjer dom vid att va vilda igen, vilket skulle kräva mycket tålamod o ta lång tid.
Men om sånna som du inte finns så hade det till slut bara funnits vilda minkar.

I vilket skede av mänskligheten tycker du att vi människor skulle ha slutat använda päls? När vi använde olika djurskinn som valuta? Eller för att bygga upp den ekonomi som vi har idag?

Jag tycker på sätt o vis att det é fel att ha vilket djur som helst
hemma hos sig när dom egentligen skulle leva ute i friheten.
För VI människor kan INTE tillfredställa djuren på ett sådant sätt
som de skulle vilja ha det ute i friheten.

Tillfredställa djuren? Nej så länge som vi människor existerar på denna jord kommer vi att va ett hot mot djuren, så varför ska vi inte ta livet av oss allihop? Ok, jag överdriver och är ironisk men om man drar saker till sin spets så är det ju så.

Och nu kommer du säkert fråga om jag har djur och JA det har jag!
Jag har en pudel men som sagt är just hundar avlade fram av
människan och dom skulle inte klara sig i längden utan oss.
Så det é en helt annan sak!

De minkar som vi har vid farmen har varit farmdjur i ca 60 generationer. Vet du hur många generationer det är sen din hund var vild? På vilket sätt är det en helt annan sak?

Hade jag däremot haft en varg hemma så hade det inte varit OK!

Fattar du poängen?!

Jo jag fattar mycket väl poängen, eller som du ser det. Och jag håller med dig ett vilt djur ska inte leva i fångenskap.

För att du enklare ska förstå våran syn på din farm så ska jag ta
ett överdrivet exempel.

Vi säger att du föds..du har föräldrar o så MEN du föds i en cell...
där du ska tillbringa hela ditt liv i och du får mat o vatten.
Du får inte uppleva hur du ska klara dig i livet med utmaningar och
annat gott som ont som kan komma att ske eftersom du ska leva
i din cell heeeeeeela tiden! Fyra väggar, ingen tv eller något sådan't
och så får du en tjej då o då som du ska befrukta men kommer du
va med ditt barn...nähä för det kommer leva i en cell precis som du
resten av sitt misslyckade liv.

Ta nu bort dig själv ur historien o sätt dit dina minkar.
Dom ÄR DJUR och dom HAR KÄNSLOR...det gör ont på dom och det
att du skriver att dom är aggressiva mot dig... HAAAAAA!!!
Det har du fan dig själv att skylla! Dom visar ju helt klart att dom
inte trivs med sin omgivning och att dom hatar dig som låter det
fortgå så!

Väx upp nu ur denna villfarelse att naturen är en Walt Disney-produktion! Djur är djur, varken mer eller mindre.

Djur uttrycker sig genom aggresivitet om dom inte är lyckliga och
trivs. Folk som behandlar sina hundar illa får en aggressivare hund.

Dom é precis som oss människor på den punkten! Om vi behandlas
illa så om vi inte skulle kunna prata så skulle vi slå den andre på
käften för att uttrycka oss. Tycker vi om nån så uttrycker vi det.

Så hade din minkar mått bra så hade dom inte bitit dig om du hade
stuckigt in fingret! :fakta

Nej, och fel igen! Det är t ex stor skillnad på Illrar och Minkar. En iller kan du ta upp direkt ur en bur utan att den biter, går absolut inte att göra så med en mink.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Svar till Lokkes inlägg

Lokke: -Läs föregående svar åt bebbe!

Har ju inget med saken att göra du passar dom...det ändrar väl knappast din ursprungliga syn på hur du ser på djuren!

Lokke: -Nej, jag får inte plats i den, jag är större än en mink.

Bara för att djur é små betyder det inte att dom inte ska ha större
omgivning att va i.

Lokke: -Så enligt dig så är att minken, och djur stimuleras av att va ute i naturen å får göra det dom gör i naturen, viktigare än att dom får mat å vatten? Vad tror ni djur gör i naturen? Kollar tv, e ute på krog, kör hoj?!?!?!? Nej! Dom äter, dricker, sover och förökar sig, allt annat är bara saker som dom gör för att klara av dessa 4 grund behov.

Det är en del av deras liv klart att få mat och vatten MEN en stor
och viktig del är också att få vara fria och må bra psykiskt.
Djur i fångenskap är oftast mer ostabila än djur i frihet...oroliga och
nervösa é dom.
Och det är inte bra...så får vem fan som helst säga emot mig men
jag tänker inte ändra mig på den punkten. Det måste för fan vem
som helst fatta att man mår bättre i frihet än i fångenskap! :kocko

Lokke: -Snacka om Disney-effekt...... Se föregående svar!

Du och din Disney-effekt!
Jag tror inte att allt é så gulligulligt som i filmerna men bara för det
behöver det inte va för djävligt iheller! Och man behöver inte upp-
muntra dåliga saker...och jag tycker som nog rätt många andra att
pälsfarmare gynnar den dåliga sidan.

Lokke: -Jag ser dom definitivt som djur, jag är stor djurvän.

Jag har ett annat jobb, jag sköter dom endast som jag sa åt bebbe....

Visst men jag kunde inte bry mig mindre om att du sköter den farmen
tillfälligt...jag menar det är dina åsikter vi snackar om här och inte
att du äger farmen.

Lokke: -I vilket skede av mänskligheten tycker du att vi människor skulle ha slutat använda päls? När vi använde olika djurskinn som valuta? Eller för att bygga upp den ekonomi som vi har idag?

När vi kom på andra material som är minst lika bra om inte bättre
än pälsar!
Vi lever faktiskt inte som grottmänniskorna utan vi HAR andra alternativ
att ta på oss än pälsar. :fakta Vi är inte i behov av pälsar längre!

Och om nårra år så kommer vi finna säkert att upptäcka ett syntet
material som ersätter skinnstället. Har vi iof redan (Gortex) men
som kanske inte skyddar lika bra.

Och om det kommer ett syntetmaterial för skinnställ så skulle iaf
jag använda det istället. Man måste gå frammåt och inte bakåt i
tiden!

Lokke: -Tillfredställa djuren? Nej så länge som vi människor existerar på denna jord kommer vi att va ett hot mot djuren, så varför ska vi inte ta livet av oss allihop? Ok, jag överdriver och är ironisk men om man drar saker till sin spets så är det ju så.

Tillfredställa djur i den mån att dom får det lika bra som ute i friheten....
det kan vi inte som människor göra nä!
Vissa människor är ett hot mot djuren och det är sånna som inte
kan se möjligheterna att leva IHOP med djuren. Och det är faktiskt
full möjligt!!!!

Lokke: -De minkar som vi har vid farmen har varit farmdjur i ca 60 generationer. Vet du hur många generationer det är sen din hund var vild? På vilket sätt är det en helt annan sak?

Ja, och det behöver komma till ett slut så det inte pågår så länge till!
Min hund har aldrig varit vild! :fakta
Hundar är ursprungligen tama vargar som man avlade på och sen
har människor skapat olika raser. Därför är det inget vilt djur längre och på så sätt ÄR det en annan sak! :fakta

Lokke: -Jo jag fattar mycket väl poängen, eller som du ser det. Och jag håller med dig ett vilt djur ska inte leva i fångenskap.

Nä du kan inte säga att du håller med mig att dom inte ska leva i
fångenskap eftersom du gynnar det! Hade du tyckt att det var fel
så hade du inte varit på den farmen nu!

Lokke: -Väx upp nu ur denna villfarelse att naturen är en Walt Disney-produktion! Djur är djur, varken mer eller mindre.

Jesus!!!!!! Sluta snacka om den jävla Walt Disney-produktion nån
gång och stå för dina åsikter! :mad:

Du vet nog inte själv vad du står för eftersom att du försvarar
pälsfarmeriet men ändå tycker att djuren ska va fria :p

Lokke: -Nej, och fel igen! Det är t ex stor skillnad på Illrar och Minkar. En iller kan du ta upp direkt ur en bur utan att den biter, går absolut inte att göra så med en mink.

Har sett en familj som hade minkar hemma (dock inte för att avliva
dom brutalt för pälsens skull utan som husdjur) och dom minkarna
var i viss mån tamare. Så jag har inte helt fel men det är inte det
som är poängen ändå! Det är att vare sig att Illrar är mer benägna
att bli tamare än Minkar så betyder inte det att det är rätt att hålla
Minkar i fångenskap för att döda dom för pälsens skull. Dom har
lika mycket rätt till ett bra liv dom också! :fakta

Men håller med Bebbe nu att det är lönlöst att snacka vidare i denna diskussionen :rolleyes:

ExxJay

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2003
Hoj
VTR1000F -02
bebbe skrev:
MBGIRL skrev:
Men håller med Bebbe nu att det är lönlöst att snacka vidare i denna diskussionen :rolleyes:
Okej, så att om ena sidan av en diskussion är en vägg för att den andra sidan inte tycker om dennes argument, vad är då den andra sidan? Jättelyhörd och en underbar diskussionspartner? Nja...

Synd att ni vill sluta, det är rätt underhållande att se två väggar diskutera med en person som faktiskt lyssnar på vad de säger och försöker bemöta argumenten.

Nå, skämt åsido: Kan vi inte ta denna tråden och börja posta bilder på söta kattungar igen? Det var mycket trevligare tyckte jag.

Peace? :crash

Chefen Alabama

Nu i delar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Bläjd -96, dynokit, helsystem Termignoni, K&N
Oj vilka långa inlägg ni skriver, har inte ork att läsa igenom hälften.

Iallafall, är jägare sedan några år tillbaka. Finner denna hobby rofylld, intressant, spännande, mm + att den ger kött i frysen.
Nu kommer jag förmodligen och bli påhoppad som den värsta djurplågaren och mördaren men det gör mig ingenting. Det är inte min okunskap som återspeglas då...

Ang pälsfarmar, har i regel lite svårt för detta även om jag förstår ägarna. Men att släppa ut dem är inget alternativ då de kommer att gå en plågsam död tillmötes. Likväl kan man diskutera lämpligheten att ha husdjur i stan.

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MBGIRL skrev:
[Har ju inget med saken att göra du passar dom...det ändrar väl knappast din ursprungliga syn på hur du ser på djuren!

Näe, det gör det inte, men att utgå från att jag inte bryr mig om djur är felaktigt.

Bara för att djur é små betyder det inte att dom inte ska ha större
omgivning att va i.

Lite ligger det nog i det.

Det är en del av deras liv klart att få mat och vatten MEN en stor
och viktig del är också att få vara fria och må bra psykiskt.
Djur i fångenskap är oftast mer ostabila än djur i frihet...oroliga och nervösa é dom.
Och det är inte bra...så får vem fan som helst säga emot mig men
jag tänker inte ändra mig på den punkten. Det måste för fan vem
som helst fatta att man mår bättre i frihet än i fångenskap! :kocko

Jo, och alla förstår också att människor mår bättre av att ha mycket pengar och många vänner. Att helt enkelt säga att djur ska endast finnas i naturen är som att ifrågasätta varför mat kostar pengar, eller varför vi överhuvudtaget behöver pengar för att "köpa" saker? M a o ett lite naivt sätt att se det hela. Tycker jag och DET står jag för.

Du och din Disney-effekt!
Jag tror inte att allt é så gulligulligt som i filmerna men bara för det
behöver det inte va för djävligt iheller! Och man behöver inte upp-
muntra dåliga saker...och jag tycker som nog rätt många andra att pälsfarmare gynnar den dåliga sidan.

Bara för att det inte är som i filmerna så ÄR det inte för jävligt heller! Ok, du är i din fulla rätt att tycka så, det är ett fritt samhälle vi lever i.

Visst men jag kunde inte bry mig mindre om att du sköter den farmen
tillfälligt...jag menar det är dina åsikter vi snackar om här och inte
att du äger farmen.

Helt klart. Men frågan va om jag ser dom som djur eller som "pengar". Och jag ser dom definitivt som djur.

När vi kom på andra material som är minst lika bra om inte bättre
än pälsar!
Vi lever faktiskt inte som grottmänniskorna utan vi HAR andra alternativ
att ta på oss än pälsar. :fakta Vi är inte i behov av pälsar längre!

Och om nårra år så kommer vi finna säkert att upptäcka ett syntet
material som ersätter skinnstället. Har vi iof redan (Gortex) men
som kanske inte skyddar lika bra.

Och om det kommer ett syntetmaterial för skinnställ så skulle iaf
jag använda det istället. Man måste gå frammåt och inte bakåt i
tiden!

Till vilket pris som helst bara det inte är gjort av djur? Ingen skillnad om det drabbar djur å natur indirekt? Hur som helst så är natur material mycket bra material, och jag ser ingen som helst idé med att sluta använda skin/päls/kött.

Tillfredställa djur i den mån att dom får det lika bra som ute i friheten....
det kan vi inte som människor göra nä!
Vissa människor är ett hot mot djuren och det är sånna som inte
kan se möjligheterna att leva IHOP med djuren. Och det är faktiskt full möjligt!!!!

Inte utan kompromisser.

Ja, och det behöver komma till ett slut så det inte pågår så länge till! Min hund har aldrig varit vild! :fakta
Hundar är ursprungligen tama vargar som man avlade på och sen
har människor skapat olika raser. Därför är det inget vilt djur längre och på så sätt ÄR det en annan sak! :fakta

Om du skulle lägga dig in i mink- och rävavling så är det på samma sätt där också, många raser har helt enkelt avlats fram och aldrig varit vilda.

Nä du kan inte säga att du håller med mig att dom inte ska leva i
fångenskap eftersom du gynnar det! Hade du tyckt att det var fel
så hade du inte varit på den farmen nu!

Samma svar. Det ä skillnad på vild mink och mink i farmer.

Jesus!!!!!! Sluta snacka om den jävla Walt Disney-produktion nån
gång och stå för dina åsikter! :mad:

Du vet nog inte själv vad du står för eftersom att du försvarar
pälsfarmeriet men ändå tycker att djuren ska va fria :p

VILDA djur ska va fria ja, men du har tydligen inte insett att det är skillnad på vildmink å minkar i farm.

Har sett en familj som hade minkar hemma (dock inte för att avliva
dom brutalt för pälsens skull utan som husdjur) och dom minkarna
var i viss mån tamare. Så jag har inte helt fel men det är inte det
som är poängen ändå! Det är att vare sig att Illrar är mer benägna
att bli tamare än Minkar så betyder inte det att det är rätt att hålla
Minkar i fångenskap för att döda dom för pälsens skull. Dom har
lika mycket rätt till ett bra liv dom också! :fakta

Du/Ni har pratat för ER sak å det är helt ok, men jag har fortfarande samma åsikt som tidigare. En sak är vi i alla fall överrens om, att vi helt enkelt inte är överrens. :fakta

Långa inlägg har det åtminstone blivit......

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Re: Tre Gringos

Fredrich skrev:
Mina tre kelgrisar som befinner sig i Smålands-skogarna just nu.
Förmodligen i samma position som på bilden.
Om dom inte lever rövare förstås.

Ehe... Menar du inte "lever stövare"??? :D

Flåt, kunde inte hålla mig...

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Tänkte bara informera alla dem som har reptiler som husdjur att nu finns det ett reptilforum på min hemsida: www.repter.com om ni vill diskutera lite eller har frågor.
Söker desperat medlemmar dit =).

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Hoj
To be continued...
Var bara tvungen att lägga till en nytagen bild på min ögonsten.

Bifogat

• dscn0884.jpg
    dscn0884.jpg
    63.7 KB · Visningar: 63
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar