Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Var och skruvade litet på min -16 idag. Hittade ett litet "handskfack" innanför vänster kylarvinge. Vet någon vad det är avsett för? Spontant tror jag inte att det är avsett för verktygssatsen, man måste ju ha torxbits för att få bort kylarvingen.

Må solen skina starkt snart. Jag har abstinens efter torr asfalt och timmar till godo utan bestämt resmål!

Verktygsatsen får plats där ja, kolla i verktygssatsen så hittar du en torxnyckel som passar till skruvarna för kylarvingen. Under sadeln hittar du även en hållare för denna torxnyckel. :tummenupp
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
tjo!

ni som har akra slipon och tagit ut db killern, behöver man göra nåt efter de eller är det bara och köra på som vanligt?
Hur gör ni om ni kör bana? kör ni utan db killern då eller ni har borrat hål i kolfiber änden så det går o skruva fast db killern igen?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
tjo!

ni som har akra slipon och tagit ut db killern, behöver man göra nåt efter de eller är det bara och köra på som vanligt?
Hur gör ni om ni kör bana? kör ni utan db killern då eller ni har borrat hål i kolfiber änden så det går o skruva fast db killern igen?

Jag borrade hål i kolfiberdelen och satte dit en gummiplugg i ihålet, gött att kunna trycka i db-killern när det behövs. Som på en bandag som du säger, dock körde jag utan db-killern i de 2 senaste gångerna. Förväntade mig varning men ingen som sa något. De kan omöjligt ha mätt ljud då.. :D
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
men du körde först hela processen med och ta alla popnitarna o ta lös endcapen och sen borra hål när den var lös eller du körde som jag sett på tuben när de borrar direkt och sen tar lös db killern när de borrat bort skruven som håller?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
men du körde först hela processen med och ta alla popnitarna o ta lös endcapen och sen borra hål när den var lös eller du körde som jag sett på tuben när de borrar direkt och sen tar lös db killern när de borrat bort skruven som håller?

Japp, jag tog bort bort hela ändkappan. Borrade hål i den samtidigt som den var lös.

Men nog inga problem att borra hål i den när den sitter på plats, men jag tror nog inte jag fått bort min skruv utan att slipa bort svetsen.
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
https://www.youtube.com/watch?v=i2U4o7Prg3E&t=6s

så länge de inte spricker ser de ju ut o funka så med, så kanske mindre jobb med att göra så. hämtade min i mellandagarna men tog mig en tur först nu förra helgen, låter lite mesigt kanske om man jämnför med hur jag vet att de kan låta men sen vill man ju kunna köra bana utan att bli svartflaggad. är mer om det påverkar hur hojen går om man tar ur o sätter i.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Vilket försäkringsbolag?
Hur gammal är du om man får fråga?
Hittar inget under 9100kr per år (Svedea)

Kolla in Gjensidige.se, de har billig helförsäkring. Jag kommer sälja min 701 SM -17 så fort 100-mila service är genomförd i slutet av mars. Om någon är sugen. Längtan tillbaka till supernaked blev för stark.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Verktygsatsen får plats där ja, kolla i verktygssatsen så hittar du en torxnyckel som passar till skruvarna för kylarvingen. Under sadeln hittar du även en hållare för denna torxnyckel. :tummenupp

Jaha, det är därför den där lilla hållaren är under sadeln! :) Tack.
 

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Lyfter en av dina frågor, behöver man mappa då man kör med akra rör utan DB killer? Kan det var skadligt eller tappar man effekt? Motivera gärna varför man isf måste mappa. Har en 2016 701 sm
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Lyfter en av dina frågor, behöver man mappa då man kör med akra rör utan DB killer? Kan det var skadligt eller tappar man effekt? Motivera gärna varför man isf måste mappa. Har en 2016 701 sm

Jag körde egentligen alldeles för litet med mitt gpr i höstas men märkte inte av sämre gång någonstans i registret än med original. Db-killern sitter i, hade helt enkelt inte verktyg och tålamod att ta ut den när jag hade barnvakt för att kunna umgås med hojen.

Petade dit en fuelling dongle från rottweiler performance. Får se vad/om effekten blir...
 

Jokken

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2018
Ort
GBG
Hoj
701 SM -18
Jag har en ny 701 SM -18 på ingående och eftersom jag flyttar till GBG nästa helg så kollade jag med närmaste serviceverkstad där och fick följande priser på servicen som jag kommer att göra där under garantitiden. Vet inte hur mycket jag kommer köra men fick följande priser när jag frågade. Vad anser ni om dessa?

100 mil samt årsservice: 2200 kr/st
1000 mil: 3400 kr inkl ventiljustering
2000 mil: 4500 kr inkl ventiljustering
3000 mil: 3400 kr inkl ventiljustering
4000 mil: 4500 kr inkl ventiljustering

Sedan har jag en fråga om detta med olja då jag aldrig ägt en enstånka tidigare. Husqvarna rekommenderar SAE 10W/50 Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T medan KTM rekommenderar SAE 10W/60 Motorex Cross Power 4T. Det är ju i princip samma hojar och ett och samma företag så varför rekommenderar man olika viskositet?

10W/50 Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T säger Husqvarnas manual medan serviceverkstaden ger offert på 10W/60 Motorex Cross Power 4T och när jag frågade så hade man inget riktigt svar mer än att det är den oljan vi använder.

10W/60 är kanske lite överkill i Sverige även under högsommaren?

Sist så undrar jag över detta med Akrapovic tuning kit. Räcker det att köra på detta eller bör man också använda en Power Commander 5 för att få ut det där allra sista? Som jag förstår det så går hojen sämre om man tar ut db-killern och det vill man ju för att få maximalt med BRAAAP! Är PC5 värd 4000 kr?
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jag har en ny 701 SM -18 på ingående och eftersom jag flyttar till GBG nästa helg så kollade jag med närmaste serviceverkstad där och fick följande priser på servicen som jag kommer att göra där under garantitiden. Vet inte hur mycket jag kommer köra men fick följande priser när jag frågade. Vad anser ni om dessa?

100 mil samt årsservice: 2200 kr/st
1000 mil: 3400 kr inkl ventiljustering
2000 mil: 4500 kr inkl ventiljustering
3000 mil: 3400 kr inkl ventiljustering
4000 mil: 4500 kr inkl ventiljustering

Sedan har jag en fråga om detta med olja då jag aldrig ägt en enstånka tidigare. Husqvarna rekommenderar SAE 10W/50 Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T medan KTM rekommenderar SAE 10W/60 Motorex Cross Power 4T. Det är ju i princip samma hojar och ett och samma företag så varför rekommenderar man olika viskositet?

10W/50 Bel-Ray EXS Synthetic Ester 4T säger Husqvarnas manual medan serviceverkstaden ger offert på 10W/60 Motorex Cross Power 4T och när jag frågade så hade man inget riktigt svar mer än att det är den oljan vi använder.

10W/60 är kanske lite överkill i Sverige även under högsommaren?

Sist så undrar jag över detta med Akrapovic tuning kit. Räcker det att köra på detta eller bör man också använda en Power Commander 5 för att få ut det där allra sista? Som jag förstår det så går hojen sämre om man tar ut db-killern och det vill man ju för att få maximalt med BRAAAP! Är PC5 värd 4000 kr?

Grattis till en svinkul hoj! :tummenupp

KTM & Husqvarna hade har varsin oljeleverantör 2017, det är den som betalar mest som får äran att tillverkaren använder deras produkt. Samma sak ser du bland biltillverkarna också..

2018 är det Motorex till både KTM & Husqvarna, inte kollat vilken viskositet de rek. nu när de bytt. Men spelar nog knappast någon roll.

Här förklarar Belray varför de rek. 10w/50 istället för 10w/60:
http://advrider.com/index.php?threa...oto-and-enduro.1086621/page-408#post-31122017

Servicekostnaderna kommer skilja vart du än frågar, jag betalade 1800:- för 100-milaservice och 1600:- för årsservice. Det är lättare att slänga ut servicepengar på hojen än bilen så jag skulle inte bry sig så mycket om det var lite dyrare heller. :tungan

Tuning-kitet är helt ok!

Men ja tar du ut db-killer går den faktiskt lite magert på lägre varv enligt vad jag sett folk mäta i dyno. Det löser du då bäst med en power commander. Kikar du på en PC5 ska du också räkna med kostnad för att få en custom-mapp gjord i bänk.
 

el_ias

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2018
Ort
Uppsala
Hoj
Husqvarna 701 sm
Vart köper man powercommander och vart mappar man? Tips?
Är det farligt om hojen går snålt?
Tack för era svar
 

Jokken

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2018
Ort
GBG
Hoj
701 SM -18
Grattis till en svinkul hoj! :tummenupp

KTM & Husqvarna hade har varsin oljeleverantör 2017, det är den som betalar mest som får äran att tillverkaren använder deras produkt. Samma sak ser du bland biltillverkarna också..

2018 är det Motorex till både KTM & Husqvarna, inte kollat vilken viskositet de rek. nu när de bytt. Men spelar nog knappast någon roll.

Här förklarar Belray varför de rek. 10w/50 istället för 10w/60:
http://advrider.com/index.php?threa...oto-and-enduro.1086621/page-408#post-31122017

Servicekostnaderna kommer skilja vart du än frågar, jag betalade 1800:- för 100-milaservice och 1600:- för årsservice. Det är lättare att slänga ut servicepengar på hojen än bilen så jag skulle inte bry sig så mycket om det var lite dyrare heller. :tungan

Tuning-kitet är helt ok!

Men ja tar du ut db-killer går den faktiskt lite magert på lägre varv enligt vad jag sett folk mäta i dyno. Det löser du då bäst med en power commander. Kikar du på en PC5 ska du också räkna med kostnad för att få en custom-mapp gjord i bänk.

Tackar! Provade en KTM 690 SMC-R förra året och föll direkt för hojtypen och körstilen. Köper Husqvarna mest för att jag gillar designen och grafiken på hojen bättre. Det enda jag inte gillar är instrumentpanelen, eller rättare sagt avsaknaden av den samt att den är batteridriven.

Bra länk där angående oljan.

Att servicekostnaderna skiljer sig åt beroende vart man bor och servar vet jag, ville bara kolla och se om priserna jag fick på något sätt var onödigt höga.

Är lite osäker på tuning-kitet eftersom man måste(?) borra ut db-killern. Kollar på Rottweiler som dels är billigare, ger mer effekt (12.10 hk & 12.71 Nm). Man behöver heller inte bänka hojen för man får med mappen om man köper PC5 av dom. Det är också fritt fram att välja ljuddämpare.

Tittar också på Cyclops H4 LED för bättre ljus.
 

Andreas Brink

Medlem
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
2018, Aprilia Tuono Factory 1100
Tackar! Provade en KTM 690 SMC-R förra året och föll direkt för hojtypen och körstilen. Köper Husqvarna mest för att jag gillar designen och grafiken på hojen bättre. Det enda jag inte gillar är instrumentpanelen, eller rättare sagt avsaknaden av den samt att den är batteridriven.

Bra länk där angående oljan.

Att servicekostnaderna skiljer sig åt beroende vart man bor och servar vet jag, ville bara kolla och se om priserna jag fick på något sätt var onödigt höga.

Är lite osäker på tuning-kitet eftersom man måste(?) borra ut db-killern. Kollar på Rottweiler som dels är billigare, ger mer effekt (12.10 hk & 12.71 Nm). Man behöver heller inte bänka hojen för man får med mappen om man köper PC5 av dom. Det är också fritt fram att välja ljuddämpare.

Tittar också på Cyclops H4 LED för bättre ljus.

Jag har Rottweilers kit oöppnat nytt (luftintag/filter) + powercommander inkl rottweilers mapp till salu vid intresse. Allt nytt och aldrig monterat. Finns i norrort Sthlm för avhämtning. Drar av det jag betalade för tull/moms/frakt från USA på priset . Har även H4 led kitet monterat på hojen och säljer även det .


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tackar! Provade en KTM 690 SMC-R förra året och föll direkt för hojtypen och körstilen. Köper Husqvarna mest för att jag gillar designen och grafiken på hojen bättre. Det enda jag inte gillar är instrumentpanelen, eller rättare sagt avsaknaden av den samt att den är batteridriven.

Bra länk där angående oljan.

Att servicekostnaderna skiljer sig åt beroende vart man bor och servar vet jag, ville bara kolla och se om priserna jag fick på något sätt var onödigt höga.

Är lite osäker på tuning-kitet eftersom man måste(?) borra ut db-killern. Kollar på Rottweiler som dels är billigare, ger mer effekt (12.10 hk & 12.71 Nm). Man behöver heller inte bänka hojen för man får med mappen om man köper PC5 av dom. Det är också fritt fram att välja ljuddämpare.

Tittar också på Cyclops H4 LED för bättre ljus.

Har inte luftburkskitet men handlat annat av rottweiler. De är suveräna att ha att göra med. Servicen finns inget att anmärka på, ett föredöme.

Provkörde med Slipon (gpr med db-killer i) och deras fuelling dongle i det stora garaget jag vinterförvarar och jag tycker nog att den är mjukare i gången på lågvarv på ettan och tvåan.
 

Jokken

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2018
Ort
GBG
Hoj
701 SM -18
Någon här som har problem med att kablar skaver på lacken? Har läst på flera forum samt även sett videoklipp på Youtube där ägare beskriver problemet.

Gjorde en snabb översättning från ett inlägg på ett Amerikanskt forum som handlar om just 701:an.

"Kablar på höger sida som skaver bort lacken/färgen på ramen vid styrkronan om inget görs. Åtgärdar detta genom att drar några varv med eltejp runt kablaget samt så lägger jag på ett tunt lager lackskydd en gång per månad.

Buntband som håller dräneringen på plats skaver bort lacken/färgen på bakfjädern så jag har tagit bort buntbandet som satt där från fabrik och satt dit ett nytt som jag också ändrat placering på. Lägger också även här på ett tunt lager lackskydd med jämna mellanrum i förebyggande syfte.

Sadeln ligger emot plastpanelen under så även här applicerar jag ett tunt lager lackskydd med jämna mellanrum för att förhindra slitage."


Provkörde med Slipon (gpr med db-killer i) och deras fuelling dongle i det stora garaget jag vinterförvarar och jag tycker nog att den är mjukare i gången på lågvarv på ettan och tvåan.

Än original? Förstår inte vad du jämför med? :confused:
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top