I fall ni kommer först till en olycka

Ljumma vINDAr

Skydivergirl
Gick med
23 Mar 2004
Hoj
Kawasaki zx10
Tack för många bra tips! Bra att läsa igenom och fräscha upp då och då! :tummenupp

Jag har varit i situationen, den var svår och har satt sina spår. :(
Hoppas verkligen att man kan vara till hjälp om det skulle hända igen.

En sak som jag vill tillägga utifrån egen erfarenhet är:
När man gjort vad man kan och ambulans är larmad så kan det vara mycket värdefullt att skicka ut någon som kan visa ambulansen vägen. Det är inte säkert att man kan uppge exakt adress (t.ex. pga att man ej befinner sig i sin hemstad) och då kan man vinna livsavgörande tid på att försöka vägleda ambulansen rätt genom att gå den till mötes. En eller flera viftande personer vid en korsning/korsningar kan vara till stor hjälp.
/ :krama Linda

Last edited:

nikstr

Hoppas jag slipper hämta er
Gick med
24 Apr 2004
Hoj
Suzuki gsxr 600 -98
Ljumma vINDAr skrev:
En sak som jag vill tillägga utifrån egen erfarenhet är:
När man gjort vad man kan och ambulans är larmad så kan det vara mycket värdefullt att skicka ut någon som kan visa ambulansen vägen. Det är inte säkert att man kan uppge exakt adress (t.ex. pga att man ej befinner sig i sin hemstad) och då kan man vinna livsavgörande tid på att försöka vägleda ambulansen rätt genom att gå den till mötes. En eller flera viftande personer vid en korsning/korsningar kan vara till stor hjälp.
/ :krama Linda

Mkt bra tillägg Linda! Finns det nån person över så är det alltid bra att skicka ut honom/henne att möta ambulans/räddningstjänst. Har själv stor erfarenhet av detta då jag jobbar på ambulansen uppe i norrland där vi har stora avstånd (ibland 10-12 mil enkel väg) och det är till stor hjälp när man ser någon vinka oss åt rätt håll..
Det är dessutom en bra idè att sätta ut en varningstriangel en bra bit ifrån så att bilar bakom hinner uppfatta att ngt har hänt och inte kommer körande i full fart (det gör de ändå, jag vet men nån kanske saktar ner).

Ett annat tips som inte har med trafikolyckor att göra men som är bra att tänka på. Behöver ni ambulans till ert hem och ni bor t.ex längs en landsväg och ni inte kan skicka ut någon som möter, så sätt ut en stol vid infarten till huset och meddela SOS operatören som kan vidarebefodra det till ambulansen. Annars är det lätt att vi kör förbi i hög fart och kanske har problem att hitta lämplig plats att vända.. Allt för att spara tid! Stolen har hjälpt mig hitta rätt många gånger..

Tackar Ambulans som startade den här tråden och alla andra som har kommit med bra tipps till oss alla inklusive mig som jobbar med det, det är alltid lätt att missa ngt..

HOJBOY

Team Knubbsäl
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
GSXR 1000 -04
ambulans skrev:
Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort.

Tack för värdefull info,den behövs.Denna kunskap var ett krav,när jag körde taxi hemma i norrland.Håller mej fortfarande uppdaterad,genom kurser o dyl.Ju fler vi är,ju fler har en chans att bli räddade.

Hojboy.

jompa V-twin

Kolmården bikers
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
TL1000R + öhlins kittad yzf250 -02 ´+ minimoto
Bra skrivet Ambulans !! hoppas att ni som aldrig har kommit till en olycksplats först slipper !!! har kört akutbil och jobbat som brandman i ett par år och det finns saker man aldrig kommer glömma, även fast men så önskar. kör med huvudet

HOJBOY

Team Knubbsäl
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
GSXR 1000 -04
ambulans skrev:
Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort.
.....

Fy f-n va bra!!!Precis som förra gången,så är den här gången lika bra.Detta är något som behöver informeras om med jämna mellanrum.Det tillkommer nya,och även för oss som är "gammla" i gemet,så behövs detta.MKT BRA,Tack ambulans. :Bugar

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Ja se till att läsa de om o om igen, med jämna mellanrum... så kanske nåt av det sitter i bakhuvet om något skulle hända... :)

Kjelle

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Supersport(touring)
ambulans skrev:
tja... hjärt lungräddningskurser utgår ju i från att den drabbade har hjärtstopp...o andningsstopp. blir liiiiiite svårt att blåsa in luft om inte hjälmen tas av... :va

ingen andning = hjälm av... andning = hjälm sitta kvar !!

Absolut.
Grundprincipen är alltid "liv före lem", dvs om patienten inte andas är det nödvändigt att ta av hjälmen för att få i luft och rädda hans/hennes liv, även om det i förlängningen kan innebära att ryggmärgen skadas av detta och patienten blir helförlamad.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Tror jag plöjde igenom allt. Kan ha missat iofs.

När man tar av hjälmen, (efter fixering nacke) skall framkanten på hjälmen upp först? Alltså hjälmen vinklas bakåt, tills näsan passerat underkanten. Sedan tar man bakkanten av hjälmen och för uppåt. Är det ungefär rätt uppfattat vad gäller själva hjälmavtagningen? (Varför vore kul och höra av nyfikenhet)

Pulsen. Om man konstaterar pulsen är borta. Sannolikheten att "fixa" det är inte så stor om jag hajat rätt? Finns det något man kan göra? T ex andning är ok, puls är ok. Helt plötsligt försvinner pulsen. Då vill man ha en liten rutin för det åxå. (istället för att bara titta på liksom)

EDIT:

Undrar även rutinen för blåsa luft(mun-mun) och trycka på bröstkorg etc. Har sett aldeles för mycket på tv men vet inte hur man skall göra. En kort beskrivning på stegen vore fint. Fria luftvägar och vinkel på huvudet etc är avklarat i tråden. Resten saknas dock (tror jag).

Tacksam för svar.

Last edited:

PIX

Stolt Skåning
Gick med
3 Jul 2004
Hoj
R6 -03 BANHOJ
hmmmm tänka lite gräva i bakhuvet. :va

Om jag inte minns fel så ska du ta två fingrara ner från bröstakorgens uppochnervända y, för att ge hjärtmassage. Detta ska du ge om pulsen är väck.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
PIX skrev:
hmmmm tänka lite gräva i bakhuvet. :va

Om jag inte minns fel så ska du ta två fingrara ner från bröstakorgens uppochnervända y, för att ge hjärtmassage. Detta ska du ge om pulsen är väck.

OK. Bra :tummenupp Vet du mer? Hur man gör, när man gör det? Trycka, klämma?, boxa?, smeka? :D

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Fixeringen av nacken består i av att man måste vara 2 personer för att få av hjälmen på ett säkert sätt, den ene sitter uppe i huvudändan och tar ett stadigt tag om nacken med båda händerna...
den andre drar sedan upp framkanten på hjälmen ... upp tills man ser näsan sticka ut under ungefär.. då vickar man sedan hjälmen åt andra hållet och drar sakta ,försiktigt bakåt så kommer den av.. släpp inte nacken..
när hjälmen är av så lägger man ner huvudet på marken, utan att släppa nacken.. Nu kan man skapa fria luftvägar genom att böja huvudet försiktigt bakåt, inga vrid åt sidan eller andra trix, utan endast böja försiktigt bakåt.. samt lyfta upp käken på den drabbade.. observera att nacken aldrig får släppas.. säger det igen... släpp inte nacken förrän ambulanspersonalen tar över med sina egna händer... !!!!!!!!!!!!!!

Puls !! Ja puls måste man ha för att få blod upp i kanelbullen . Sannolikheten för en lekman att göra nåt om pulsen försvinner är lika med noll så länge det inte handlar om ett hjärtstopp, men i olyckor så är det ju blödning invärtes det oftast är frågan om, man blöder helt enkelt ut sin blodmängd i magen.

Här kan man ju inte göra så mycket annat än att konstatera att det finns en puls i handleden.. finns det det, så är det ett bra tecken... eftersom om man kan känna pulsen där så har man ett blodtryck på minst 80 mm kvicksilver.. (det man mäter med blodtrycksmanchett) Känner man ingen puls där så kan man prova att känna på halsen.. har man ingen puls i handleden men på halsen så är trycket minst 60..Nu fick ni lära er lite överkurs.. säger väl inte er så mycket kanske men det är för oss viktiga parametrar... ingen puls eller lågt tryck = chock.. Hypovolymi.. (blödning nånstans i kroppen) Det åtgärdar vi med grova nålar och dropp i olika form...
För er del så är det mer att konstatera om det är ett hjärtstopp... ett tips är ju att inte bara känna på handleden utan även på halsen, eftersom man kan ha hjärtslag utan puls i handleden... så ni inte sätter igång med hjärtmassage bara för att pulsen är borta i handleden..
Försvinner pulsen på halsen så inträder hjärtlungräddning..

1. kontrollera om andning finns..
2.kontrollera om puls finns ( på halsen) sätt 2 fingrar på struphuvudet och för dom sakta ner på sidan om struphuvudet..försök som att känna på baksidan om struphuvudet.. testa på er själv eller en oskadad polare ...

Ingen puls eller andning = Hjärtlungräddning !
Böj huvudet bakåt och lyft upp käken , håll för näsan och blås in 2 ggr, titta på bröstkorgen samtidigt med ett öga så att den höjs..

Känn där revbenen går i hop vid bröstbenet.. strax ovanför mellangärdet..
lägg 2 fingrar på tvären och sätt ena handen ovanför fingrarna.. nu är du på punkten där hjärtmassagen ska göras..
Sätt i hop händerna med fingarna korsade.. raka armar (viktigt för att man ska orka en stund och för att få kraft) tryck nu ner 15 gånger.. ungefär 5 cm djupt ska man trycka.. några revben kommer sannolikt att knäckas , men det bryr vi oss inte om i sammanhanget, bättre att överleva eller hur !
Efter 15 kompressioner, så återgå till att blåsa in 2 gånger igen.. tillbaka sen och gör 15 nya kompressioner.. gör detta 3 gånger och kontrollera sedan på halsen igen om det finns någon puls och om nån andning har kommit igång..

OBS !! blöder den drabbade ur munnen = ingen mun mot mun !!! Om det nu inte är en anhörig som ni säkert vet inte har några smittsamma sjukdommar.

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
Ambulans tips

SM 570 RR skrev:
98% av pat med hjärtstopp avlider. Oddsen är minimala i vilket fall :rolleyes:
Kan fan inte ge upp innan man ens börjat..fråga? skulle du vilja bli bedömd som hopplöst fall av lekman som bara vill dig väl..

sweden123

sweden123
Gick med
22 Aug 2003
Hoj
750 es special med 1186 r motor,Isr.Marvic etc..Byggd och ägd av grottis innan jag pga omständigheter fick ta över.Samt en 84 1100+ Katana som fått nytt hjärta nu;)
SM 570 RR skrev:
Trodde akutbilarna skulle avskaffas. En totalt onödig resurs.
En akutbil med läkare är bra , men inte med sedvanlig ambulanspersonal. (usk/ssk)
Det dumförklarar ju bara övrig ambulansbesättning. :kocko
Sluta nu! Fan killen e utbildad o vet vad han snackar om..dissa inte kunskaper som räddar liv..

junnu

Liten men naggande gooooooo
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
sextresex ninnnnja
Gick just första hjälpen (röda korsets)igen för att friska upp minnet :tummenupp
Hoppas man aldrig behöver använda dom kunskaperna :confused:
Så kör så det ryker :yoparty

Lion

Crew
Gick med
13 Dec 2004
Hoj
ärretta
Läs på nu kära medlemmar!! Snart e våren här om man vet aldrig om ni behöver rycka in och hjälpa en av grabbarna! :rolleyes:

seck66

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
R1
Kanon bra inlägg

Har skrivit ut inlägget och delat ut till hoj polare för säger man till folk att gå in och läsa så kann det va försent :7peta

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
ambulans skrev:
Fixeringen av nacken består i av att man måste vara 2 personer för att få av hjälmen på ett säkert sätt, den ene sitter uppe i huvudändan och tar ett stadigt tag om nacken med båda händerna...
den andre drar sedan upp framkanten på hjälmen ... upp tills man ser näsan sticka ut under ungefär.. då vickar man sedan hjälmen åt andra hållet och drar sakta ,försiktigt bakåt så kommer den av.. släpp inte nacken..
när hjälmen är av så lägger man ner huvudet på marken, utan att släppa nacken.. Nu kan man skapa fria luftvägar genom att böja huvudet försiktigt bakåt, inga vrid åt sidan eller andra trix, utan endast böja försiktigt bakåt.. samt lyfta upp käken på den drabbade.. observera att nacken aldrig får släppas.. säger det igen... släpp inte nacken förrän ambulanspersonalen tar över med sina egna händer... !!!!!!!!!!!!!!

Föresten... övning ger färdighet som det heter. Ett litet tips är att testa detta innan man drar sig ut i trafiken. Det man behöver är tre personer med hjälm och lite tålamod (från "den skadade").

Den som är agerar figurant skall bara lägga sig på rygg och slappna av så mycket det nu bara går. Om (när) man gör rätt så skall det inte i något moment vara obehagligt.

Jag agerade figurant under en utbildning för några veckor sedan och erfaren ambulanspersonal visade hur man får av hjälmen. Kan säga att det var en häftig upplevelse att någon kunde ta av hjälmen utan att det belastade halskotorna. Jag skulle tro att jag belastar dem mer när jag tar av hjälmen själv. Det som känndes mest var när den ena ambulanskillen släppte nacken utan att jag var helt med på det.

MEN var väldigt försiktiga och lyssna på figuranten annars riskerar ni att göra mer skada än nytta. Använd gärna en lite för stor hjälm.

Dock vill jag lägga in en liten disclamer på detta och tar gärna emot en kommentar från Ambulans om det är lämpligt att öva detta moment.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
Lime skrev:
Föresten... övning ger färdighet som det heter. Ett litet tips är att testa detta innan man drar sig ut i trafiken. Det man behöver är tre personer med hjälm och lite tålamod (från "den skadade").

Den som är agerar figurant skall bara lägga sig på rygg och slappna av så mycket det nu bara går. Om (när) man gör rätt så skall det inte i något moment vara obehagligt.

Jag agerade figurant under en utbildning för några veckor sedan och erfaren ambulanspersonal visade hur man får av hjälmen. Kan säga att det var en häftig upplevelse att någon kunde ta av hjälmen utan att det belastade halskotorna. Jag skulle tro att jag belastar dem mer när jag tar av hjälmen själv. Det som känndes mest var när den ena ambulanskillen släppte nacken utan att jag var helt med på det.

MEN var väldigt försiktiga och lyssna på figuranten annars riskerar ni att göra mer skada än nytta. Använd gärna en lite för stor hjälm.

Dock vill jag lägga in en liten disclamer på detta och tar gärna emot en kommentar från Ambulans om det är lämpligt att öva detta moment.

Naturligtvis är det nyttigt med övning... så öva på...
Det man gör är att vara minst två... en som tar ett stadigt tag i den som ligger på markens nacke. En hand på vardera sida.... Gärna framifrån och den som drar av hjälmen kan sitta bakom personen..
Den andre tar nu tag i hjälmen och för den uppåt/lite bakåt... sakta.. tills näsan syns under kanten på hjälmen.
Sedan för man rörelsen åt andra hållet , samtidigt som man drar försiktigt bakåt igen.. då ploppar hjälmen av hur smidigt som helst...
nu kan den som håller i nacken försiktigt lägga ned huvudet dom 3 centimetrar som det har lyfts från marken.
Observera dock att detta är inget man gör på nån som har en fungerande andning ... vid skarpt läge alltså. Men andas inte personen så är detta tekniken som föredras.. då går inte nacken av om det skulle finnas en skada där åxå.
Öva på bara... :tummenupp

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Tack för responsen.

Tyvärr måste jag meddela att jag i helgen fick användning för denna typ av kunskap. :(

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln