Old Badger
SportHojsentusiast
Men kom igen alltså.... Ni som gnäller över att bilar bakljus inte lyser på dagtid, hur fan upptäcker ni trafikskyltar, gående, cyklister eller andra hinder i trafiken om dagarna? Ni måste ju ha stora problem med synen alltså...
Vem eller vilka som har problem kan jag inte svara på men när de flesta är vana vid att bakljusen lyser kan det, under speciella förhållanden, bli att man missar eller ser en bil senare än om bakljusen varit tända. Onödigt, särskilt med alla mobilförare som är helt säkra på att de har koll. Att dessutom köra utan bakljus i mörker, vilket jag sett flera gånger, tycker jag inte är lysande!
Du tycker kanske att halvljuslagen också är onödig? För vanligtvis så är det inga problem att se en bil även utan tänt halvljus. Men att se att jag får möte på en krokig väg istället för att komma ifatt beror ofta på halvljuset. Nu börjar det bli vanligare i UK med tänt halvljus även dagtid så problemet är mindre än tidigare. Och jag har kört om fotgängare, cyklister, hästar, ånglokomobiler och andra fordon utan lyse i UK så ett stort problem är det inte utan bara onödigt.
Fotgängare och cyklister utan lyse är visserligen ännu mer onödigt eftersom de riskerar mer än en bilist som blir påkörd.
Och trafikskyltar borde faktiskt inte reflektera så in i H-e mycket. I Finland gör de inte det och det är mycket bättre.
Men det är vad jag tycker...
Vad tjänar man på att släcka bakljuset?