Idag är jag förbannad därför att...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Men kom igen alltså.... Ni som gnäller över att bilar bakljus inte lyser på dagtid, hur fan upptäcker ni trafikskyltar, gående, cyklister eller andra hinder i trafiken om dagarna? Ni måste ju ha stora problem med synen alltså...

Vem eller vilka som har problem kan jag inte svara på men när de flesta är vana vid att bakljusen lyser kan det, under speciella förhållanden, bli att man missar eller ser en bil senare än om bakljusen varit tända. Onödigt, särskilt med alla mobilförare som är helt säkra på att de har koll. Att dessutom köra utan bakljus i mörker, vilket jag sett flera gånger, tycker jag inte är lysande!

Du tycker kanske att halvljuslagen också är onödig? För vanligtvis så är det inga problem att se en bil även utan tänt halvljus. Men att se att jag får möte på en krokig väg istället för att komma ifatt beror ofta på halvljuset. Nu börjar det bli vanligare i UK med tänt halvljus även dagtid så problemet är mindre än tidigare. Och jag har kört om fotgängare, cyklister, hästar, ånglokomobiler och andra fordon utan lyse i UK så ett stort problem är det inte utan bara onödigt.

Fotgängare och cyklister utan lyse är visserligen ännu mer onödigt eftersom de riskerar mer än en bilist som blir påkörd.

Och trafikskyltar borde faktiskt inte reflektera så in i H-e mycket. I Finland gör de inte det och det är mycket bättre.

Men det är vad jag tycker...

Vad tjänar man på att släcka bakljuset? :va
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vad tjänar man på att släcka bakljuset? :va
10W... En vanlig bil behöver elda bensin för 100W för att lamporna ska kunna lysa. Eftersom en liter bensin innehåller 9,06kWh borde det innebära att man sparar drygt en centiliter/timme. Kör man då i 70 km/h sparar man 0,0014 l/mil. Kör man 20000 mil har man sparat ungefär 28 liter. Slår man ihop alla bilars förbrukning har vi sparat massor av bensin.:zpy
Eller också monterar man LED i bakljusen och sparar några liv, vårdkostnader, timmar i telefon med försäkringsbolag...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Men kom igen alltså.... Ni som gnäller över att bilar bakljus inte lyser på dagtid, hur fan upptäcker ni trafikskyltar, gående, cyklister eller andra hinder i trafiken om dagarna? Ni måste ju ha stora problem med synen alltså...

Nu är det ju inte speciellt ljust ens dagtid i norra Sverige, solen har gått ner innan jag slutar jobbet, sen tillkommer ju snörök och andra siktförsvårande saker, speciellt på en 110 väg som det handlar om här

Sen har vi ju faktiskt haft lag på halvljus även på dagen i det här landet, och det inkluderar rött ljus bakåt, det är vad folk förväntar sig.

En vit bil i snörök utan bakljus som kör långsamt på 110 väg i snörök för att dom inte har riktiga däck riskerar således att bli påkörda bakifrån för att dom inte klarar av att tända baklysena på sin bil.

I ett väglag då det till och med är påkallat att använda dimbakljusen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men kom igen alltså.... Ni som gnäller över att bilar bakljus inte lyser på dagtid, hur fan upptäcker ni trafikskyltar, gående, cyklister eller andra hinder i trafiken om dagarna? Ni måste ju ha stora problem med synen alltså...

Det finns väderförhållanden då det blir rentav jävligt svårt att se bilar med släckta bakljus.
Den antracitgråa kombin i stadigtregn en med tjockt molntäcke är ett typiskt exempel. Speciellt om det är någon som fegkör i 60-70 på 120väg. Det blir väldigt fort väldigt överraskande. Extra spännande om de vrider ut från påfart utan att ittta bakåt i samma förhållanden.

Tända lysen gör att man syns fantastiskt mycket bättre i ickeoptimala siktförhållanden, och det kostar absolut inget alls att ha ljusautomatiktvång på alla bilar.

Istället får vi tvång på små runda reflexer på MC. :gnissla (Vilka inte direkt hjälper när folk ändå inte kör med lyset på.)
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Men nu var det väl ändå bakljusens varande i dagsljus som det gällde? Ändå börjar ni räkna upp en massa situationer där det enligt lag ändå krävs minst halvljus.

Det är denna trygghetsnarkomani som råder i detta landet som skapar alla hastighetssänkningar m.m. Folk verkar ju inte ens klara av att se bilar mitt på bråda dagen om dom inte baklysena tända för oavsett forum så är det ett jäkla gnällande.... Inte undra på att vi snart bara får köra i max 60 km/h på alla landsvägar...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men nu var det väl ändå bakljusens varande i dagsljus som det gällde? Ändå börjar ni räkna upp en massa situationer där det enligt lag ändå krävs minst halvljus.

Det är denna trygghetsnarkomani som råder i detta landet som skapar alla hastighetssänkningar m.m. Folk verkar ju inte ens klara av att se bilar mitt på bråda dagen om dom inte baklysena tända för oavsett forum så är det ett jäkla gnällande.... Inte undra på att vi snart bara får köra i max 60 km/h på alla landsvägar...
Det finns tillfällen när sagda antracitgråa bilar försvinner mot värmedaller också, men det är mycket mer sällsynt. Men, eftersom att det inte automatiskt slås på lysen så är baklyktorna avstängda även i skymning, när det är svårast att se saker.
Och vad i hela friden har dagsljus på sommaren att göra med att det är problem med att det inte är tvång på baklysen? Det är ju vid andra tillfällen som det är en fara i trafiken, och bara för att när det råder optimala förhållanden inte är et lika stort problem (men alltjämt ett problem fortfarande) så ska man ju inte välja den sämsta lösningen?
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Det finns tillfällen när sagda antracitgråa bilar försvinner mot värmedaller också, men det är mycket mer sällsynt. Men, eftersom att det inte automatiskt slås på lysen så är baklyktorna avstängda även i skymning, när det är svårast att se saker.
Och vad i hela friden har dagsljus på sommaren att göra med att det är problem med att det inte är tvång på baklysen? Det är ju vid andra tillfällen som det är en fara i trafiken, och bara för att när det råder optimala förhållanden inte är et lika stort problem (men alltjämt ett problem fortfarande) så ska man ju inte välja den sämsta lösningen?

Jo om du inte vill bli kallad trygghetsnarkoman tydligen! :D

En parkerad bil med släckta baklysen förväntar de flesta inte ska svänga ut medans med tända så är risken större.
Tvärt om är det när man ser en parkerad bil med vänsterblink tills man kommer jämsides och ser att det är varningsblinkers...
Det gör mig inget att saktat ner "i onödan" men ska jag göra det för varje bil som har släckta baklyktor men visar sig vara parkerad när jag med tända bakljus lätt kan se att den har en förare.


Ljudlösa elbilar utan bakljus blir en höjdare. :tummenupp :D
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hela världen har kört omkring utan vare sig ljus fram eller bak i alla tider... Fungerar tydligen i alla länder utom i Sverige...

Nåväl, fortsätt irritera er på släckta bakljus ni. Själv tycker jag det finns viktigare saker att åtgärda..
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Hela världen har kört omkring utan vare sig ljus fram eller bak i alla tider... Fungerar tydligen i alla länder utom i Sverige...

Nåväl, fortsätt irritera er på släckta bakljus ni. Själv tycker jag det finns viktigare saker att åtgärda..

Tråden handlar inte om vad vi gillar...:fakta :D :yoparty

Inte heller vad vi vill åtgärda... :tungan
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det heter DRL eller nåt, daytime running light, och är standard på en massa bilar.

Folk tror att det räcker med lite pissigt ljus fram, men det är ju minst lika viktigt att synas.

Min bil har automatiskt pissljus fram

Det Svensson förväntar sig är automatiskt ljus, för det har vi haft sedan slutet på 70-talet. Nu när DRL-lagen kommit så är de och köper bil och missar att automatiken för att slå över till halvljus (med bakljus) är tillval så åker de omkring utan att röra vredet. Efter ett par år klagar de över att bilen har väldigt dåligt lyse, man ser nästan ingenting. Har aldrig vetat om att de kört utan lyse även i mörker...

De som har automatik slår ofta över till 0-läget för att de tycker att det är jobbigt när lyset tänds dagtid när de åker in i tunnlar. Sedan glömmer de bort det när det blir mörkt.

Finns åtskilliga trådar på jagrullar.se där man ondgör sig över eländet med släckta bakljus.
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Man är bra på det man gör och gillas av både kunder och medarbetare.
Således var man påtänkt för befodran, men den mellanchefstjänsten gick såklart till någon annan.

Men man är fortfarande omtyckt av både kunder och medarbetare, så man blir istället satt att barnvakta en av firmans minst begåvade anställda så inte hen ställer till det.
Man behöver ha stenkoll på allt så inte den Obegåvade lyckas dra på sej än fler klagomål och i värsta göra så vi förlorar nåt kontrakt. Stressande i sej, plus att den Obegåvade har en personlighet man stör sej på.
Den Obegåvade tycks dessutom tro att vi är bästa polare nu, och försöker få detta arbetsupplägg att bli permanent.

Dags att sätta ner foten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man är bra på det man gör och gillas av både kunder och medarbetare.
Således var man påtänkt för befodran, men den mellanchefstjänsten gick såklart till någon annan.

Men man är fortfarande omtyckt av både kunder och medarbetare, så man blir istället satt att barnvakta en av firmans minst begåvade anställda så inte hen ställer till det.
Man behöver ha stenkoll på allt så inte den Obegåvade lyckas dra på sej än fler klagomål och i värsta göra så vi förlorar nåt kontrakt. Stressande i sej, plus att den Obegåvade har en personlighet man stör sej på.
Den Obegåvade tycks dessutom tro att vi är bästa polare nu, och försöker få detta arbetsupplägg att bli permanent.

Dags att sätta ner foten.

Holy fuck. Jag hade varit skaligt grinig. :hihi
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Smålänningar i vinterväglag...
Inte ens efter fyra år har jag vant mig. :4skrika

Europaväg, dagsljus, lätt packad snö? 60km/h

Och som ikväll
Skogsväg, beckmörker, 1-1.5dm snö, spårigt, kraftigt snöfall (helljus var bara glömma).
Jag låg i 50-60 vilket även det kändes i överkant bitvis. Visst kan jag köra fortare efter hundratals timmar nattkörning vintertid i Norrlands inland, men jag vet också att det inte finns en chans i helvete att stanna för något.
Hur kör de då? Jo, de ligger i 80-90 och håller först på köra in i arslet eftersom de knappt kan få stopp för att sedan ligga något tiotal meter bakom utan en tanke på att köra om.
Höll på att få en av dem i arslet två ggr eftersom hen knappt kunde bromsa när jag tog ner farten inför möte med en plogbil, för att sedan fortfarande ligga kloss i arslet. :mad:
Tack och lov svängde de flesta av relativt fort.


Men, var glad jag höll ner farten i slutändan. Fick bromsa för ett lodjur som velade lite innan det skuttade över vägen.
Fina djur :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fniss, om de hade det vet jag inte eftersom de låg bakom men själv hade jag tom offrat mig på dimljus :3freak

Jag förutsatte det, det var bara en liten känga i den tidigare debatten om varför man ska slå på lyset även om man har "ajjtomatframljus"
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Holy fuck. Jag hade varit skaligt grinig. :hihi
Hade ett möte idag med flera mellanchefer. Alla är medvetna om situationen. Alla vill att han ska sparkas, men han är fackansluten och för dyr att lösa ut.
Nåväl, jag nu slipper jag honom iallafall.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hade ett möte idag med flera mellanchefer. Alla är medvetna om situationen. Alla vill att han ska sparkas, men han är fackansluten och för dyr att lösa ut.
Nåväl, jag nu slipper jag honom iallafall.

Sådana individer brukar placeras ensamma i ett rum med icke nödvändiga och fantastiskt tråkiga uppgifter. Billigare om de säger upp sig själva, och billigare om de uthärdar men inte är ivägen för resten av företaget.
Något är allvarligt fel när det finns sådana maktförhållanden däremot, för den där fackskiten sitter och lökar bort en arbetsplats som någon arbetsför kunde fått.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top