Igår kväll, när jag för första gången på säkert tre månader såg en webbtidning
(*) där ingen av de sex första rubrikerna handlade om Corona, så handlade istället fem av dessa om Paolo Roberto. Från en åkomma till en annan.
(*) okey, jag erkänner. Det var Aftonbladet. Jag känner mig smutsig.
Jag har inte läst Aftonbladet/Expressen på flera år.
Jag var hemma hos någon som skulle visa mig något och slog upp Aftonbladet, den är ju sämre än jag minns till och med, västa sortens slaskjournalistik, kombinerat med clickbaitrubriker och rent skvaller.
Angående Paulo-Gate, jösses vilken skitstorm.
Ja snubben har besökt en prostituerad, nej det är inte lagligt i Sverige.
Jag har inga siffror på hur många som åker dit för det per år, men ruinerar man deras liv också?
Han har på några dagar förlorat alla sina inkomster, nuvarande och framtida, och dessutom dömts till höga böter.
Nu har man intervjuat sex-säljaren också, och hon påstår att hon mår dåligt.
Däremot kommer hon inte att dömas för något, eftersom a: det är lagligt att sälja sex i Sverige, b: Hon har förmodligen tvingats till det.
Personen som har tvingat/trafficat henne att sälja sex kommer förmodligen inte heller att dömas för något, eftersom det kräver en ordentlig utredning, och hon som sålt sex förmodligen inte vill medverka i utredningen, och polisen gärna lägger ner krångliga utredningar.
Paoulo skulle ha kunnat gå till vilken bar/restaurant som helst och gå hem med en kassörska från Ica som skulle ha legat med honom mot en Instagrambild.
Jag tillbringade en vecka i Amsterdam, där sexförsäljning som bekant är lagligt, jag gick på en guidad tour runt Red Light, och den stannade vid ett kontor som var "sexarbetarnas fackförening" där vi fick en föreläsning av sexarbetare.
Senare stannade jag kvar i Red Light och åt på en restaurang vid den runda kyrkan, dit tydligen många av sexarbetarna gick också, ett par unga tjejer satte sig vid bordet jag satt vid och vi pratade lite.
Mycket riktigt, dom var sexarbetare, men bara som extra inkomst medans dom studerade (den ena pluggade vid bordet) dom jobbade ett par dagar i månaden.
Vi diskuterade hur lagarna var i Sverige, och deras reaktion var "men då blir det ju bara trafficking offer kvar i Sverige"
Dom tyckte att antingen skulle man göra som dom och reglera det hårt, med återkommande kontroller, eller också skulle det vara olagligt att sälja också, så man kunde utvisa importerad "arbetskraft" löpande om man inte kom åt hallickarna, och på så sätt göra livet svårt för trafficking-hallickarna.
Själv har jag ingen åsikt, jag har ingen erfarenhet av branchen, jag besökte inte några av flickorna i affärsärende (allvarligt talat skulle jag inte vilja gå in i dom där rummen, det kändes smutsigt även då den guidade turen lät os titta in i ett tomt rum som var nystädat) och här uppe förekommer förvisso prostitution, men inte synligt om man inte letar efter det.
Jag pratade även med folk i coffeshops, och även med jazztobak har dom ju radikalt annan lagstiftning, enligt folk där så var deras linje fullt fungerande och i stort sett utan problem, problemen bestod mest i att det var lagligt att sälja i coffeshops, men olagligt att odla/sälja till coffeshops, vilket ledde till en strid ström av mopedbud som kom och levererade dygnet runt för att inte coffeshopsen skulle ha för mycket i lager, men mopedbuden riskerade att åka dit.
Lite som sexlagstiftningen i Sverige, man gör halva transaktionen laglig och halva olaglig, eller som att knipa när man skiter, det fungerar sällan.