Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om du har dragkrok på bilen så gör rent (klipp bort) elkontakten, ärgar det i den så blir det som du beskriver.
Jag hade en bil som nu och då tömde batteriet helt, men hittade aldrig något fel, till en dag då jag hade parkerat mot fönstret och satt och åt, helt plötsligt lyste hela rummet upp, så jag sprang ut och kollade vad det var, det kom rök ur släpvagnskontakten.

Föregående ägare hade varit husvagns fricampare, så han hade dragit laddning till husvagnen, den kabeln bakmatade hela elsystemet genom den kortslutna släpvagnskontakten, lyckligtvis hade jag en sidavbitare tillgänglig, så jag klippte kontakten.

Senare kopplade jag faktiskt tillbaka husvagnsladdningen, men över en säkring i motorrummet, en säkring som jag enbart satte i när jag drog husvagn.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Idag är jag förbannad på Länsförsäkringar som kan dra rakt åt helvete :mad:
Jag förstår dig och lider med dig.

Jag har haft problem med att sätta in kontanter (som jag har fått på olika ärliga sätt, bland annat försäljning av div fordon) på banken, då dom absolut ska veta var pengarna har kommit ifrån.

Tillslut surnade jag ihop totalt på en bank-kärring och sa att pengarna kom ifrån att sälja sexuella tjänster och frågade om hon var intresserad av en prislista?

Hon buntade ihop sedlarna, högröd i ansiktet och satte in pengarna på mitt konto, utan ett enda ord.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det som är bra med den, är ju att du vet exakt vem du ska skylla på... :)
Tja, i mitt fall skyller jag nog på force majeur. Det kan säkerligen spåras till att vara mitt fel (å andra sidan, ska man spåra allt i en händelse-och-konsekvens-spiral bakåt så har väl allt med något annat att göra och saker och ting kan isåfall ogärna hända på något annat sätt än vad de gör så då tycker jag inte direkt att det är mitt fel...), men jag försökte vidta rätt åtgärder. Staplade pallen stabilt (inboxad pall med väggar, icke överfylld), tyckte jag hade den väl centrerat på gafflarna etc. Men tja, någonstans på vägen åkte väl ett hjul ner i någon liten hålighet som gjorde att trucken fick slagsida och pallen välte av. Vet inte riktigt vad mer jag borde ha gjort, visst hade jag kunnat bunta fast pallen i gafflarna men då kanske trucken hade vält istället och jag föredrar nog att enbart pallen åkte av isåfall. Har kört samma vända ett antal gånger innan utan problem så... Det var väl en samling av otursfaktorer som drabbade mig just där helt enkelt. Surt tyckte jag att det var oavsett, ogjort arbete är halvkul.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Flytta allt. Är den enda rätta responsen. Jag lämnade SalusAnsvar för några år sedan, efter att varit helkund i säkert 20 år, efter en oskälig höjning av premien på en XT660. Då tappade dom mig som kund på allt annat också, då dom inte var intresserade av att matcha offert från närmaste konkurrent.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag förstår dig och lider med dig.

Jag har haft problem med att sätta in kontanter (som jag har fått på olika ärliga sätt, bland annat försäljning av div fordon) på banken, då dom absolut ska veta var pengarna har kommit ifrån.

Tillslut surnade jag ihop totalt på en bank-kärring och sa att pengarna kom ifrån att sälja sexuella tjänster och frågade om hon var intresserad av en prislista?

Hon buntade ihop sedlarna, högröd i ansiktet och satte in pengarna på mitt konto, utan ett enda ord.
Ärligt talat har jag inget emot att be en viss bank eller ett visst försäkringsbolag att dra åt helvete, jag är inte den som är den. Vill de inte ha oss som kund finns det nog andra som vill det. Just nu undrar jag mest vad som ska hända med våra försäkringar. Lär ju vara ett visst förfallodatum på dem, tveksamt om Länsförsäkringar accepterar ansvaret för att ha varit den initierande parten i vår uppsägning av samtliga tjänster hos dem och godtar en justerad uppsägningstid... Men det kan man ju också tvista om. Mitt liv består just nu av juridiska tvister, har en bilfirma hos ARN, multipla tvistemål med tjejens bråkiga exman och hans idiotiska krav etc etc... Känner lite att energin börjar tryta. Detta är bara ytterligare en grej som läggs på en redan hög hög. Orkar inte.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Flytta allt. Är den enda rätta responsen. Jag lämnade SalusAnsvar för några år sedan, efter att varit helkund i säkert 20 år, efter en oskälig höjning av premien på en XT660. Då tappade dom mig som kund på allt annat också, då dom inte var intresserade av att matcha offert från närmaste konkurrent.
De bolag jag pratat med hänvisar bara till den tidigare leverantörens uppsägningsdatum, innan dess kan de inget göra. Så nu måste jag försöka få Länsförsäkringar att acceptera en kortare uppsägningstid med motivationen att de är de som vill sparka ut oss och då vill vi ha ett smidigt avslut. De kan säkert godkänna det om de vill, men jag är tveksam... Har redan fått en försmak av deras servicemindedness så... Jag är inte överdrivet optimistisk. Alternativt får väl jag och tjejen sälja våra diverse försäkringsobjekt till varandra och få skiten avslutad på så sätt. Men det är ju också ett jävla bök...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Känns som folk har värre problem, men jag får spel på idioter som blinkar 3m innan dom svänger :finger
Jag har frekvent beklagat mig över hur folk kör/signalerar i rondeller, du har åtminstone mina sympatier.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Känner lite att energin börjar tryta. Detta är bara ytterligare en grej som läggs på en redan hög hög. Orkar inte.
Den känslan har jag haft länge, jag har också haft en massa saker som staplats på varandra, det senaste är en kedja av händelser som har med snöovädret att göra.
Lagom INNAN förra snöovädret körde jag sönder snöslungan, beställde delar samma dag och handskottade det som behövdes.
Sedan kom snön, och jag hade ingen slunga, han som plogade vägen med fyrhjuling körde sönder den, jag fixade traktor 2ggr, och handskottade gården, han lagade sin fyrhjuling (trodde han) och lämnade den till mig för han skulle åka bort på jobb, nästa snöoväder kom, jag plogade så länge det gick med fyrhjulingen, sedan fixade jag traktor 2ggr till, handskottade gården osv...

Det kom ännu mera snö, jag blev insnöad och fick inte ut bilen, delarna till snöslungan kom men jag tog mig inte iväg och hämta dom eftersom jag var insnöad, det drevade under natten så jag var tvungen upp och skotta taken på fredagen (första gången någonsin det har behövts på det här huset, grannen vaknade av att det knakade i takstolarna och skottade på natten)

Jag föll bara ner från taket 4-5 gånger, grannen kom förbi medans jag var på taket och sa att en annan granne hade ringt efter en traktor som skulle komma och skotta vägen (jag tyckte att jag hade fixat tillräckligt många traktorer på en vecka) så jag tackade för det.
Jag fortsatte att skotta tak till långt in på kvällen, då plötsligt det högg till i ryggen.

Jag vaknade på Lördagmorgon och fick rulla ur sängen med ett ryggskott från helvetet, stapplade omkring hela helgen som ett lik, jag köttade ut bilen genom drivorna i går, for och hämtade delarna till snöslungan och köpte en ny spade, för den skottade jag sönder på taket.

I dag skottade jag mig in genom snödrivan från taket till garaget och började skruva snöslunga, klöv slungan för att ta ur vinkelväxeln, men drabbades av en remskiva som satt så inni h-vete, till slut lyckades jag dra loss en remskiva med 5 hål med en 2 arms avdragare (dela 5 på 2 om du kan så förstår du problemet) så då återstod bara att dra ur vinkelväxeln ur lagret.... Trodde jag...

Vinkelväxelns axel sitter som berget i lagret, så jag var tvungen att lyfta upp slungan i luften så att jag kunde slå ut den, då knäppte det till i ryggen igen... Jag slog en stund på axeln utan att den rubbades, sedan gav jag upp...

Nu måste jag stånga mig ut med bilen och åka och handla, för det mesta tog slut innan helgen, tur man kan stödja sig på vagnen inne på ICA....

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Idag är jag förbannad på Länsförsäkringar som kan dra rakt åt helvete :mad:

Jag och tjejen har hittills haft både bank och försäkringar hos länsförsäkringar, det är både gårdsförsäkringen, bilar, hojar, hundar, bankkonton etc. Jag tror våra engagemang hos länsförsäkringar kostar oss sisådär 60 papp om året, kanske mer. För en tid sedan fick tjejen ett förläggande om att hon ska redovisa inkomster och Swishbetalningar i enlighet med lagen om åtgärder mot penningtvätt. Vi har nyligen flyttat till en gård med en hel del mark där vi ämnar bedriva skogsbruk, så vi har köpt en hel del maskiner och annat på kort tid så visst har det blivit en liten summa pengar som swishats (vi har ändå försökt hålla kostnaderna nere genom att köpa begagnat av privatpersoner när vi ska ha någon dyrare pryl). Vi har såklart kvitton på allting så vi tog fram underlag på precis allt ner till minsta småswish (ner på nivå 300kr till lokala thairestaurangen för hämtmat), och vi redovisade också hennes insättningar på kontot som består av köpeskillingen från vår tidigare bostad som först fördes in på hennes konto i annan bank och som hon därefter fört över successivt till sitt konto hos länsförsäkringar. Detta tyckte inte länsförsäkringar var tillräckligt, och idag fick hon ett brev där det står att hennes bankengagemang sägs upp eftersom hon inte kunnat visa varifrån pengar kommit och vart de gått.

När jag ringde upp länsförsäkringar så möttes jag av en handläggare som inte var över huvud taget intresserad av att hjälpa oss, hon ifrågasatte varför tjejen har konton i olika banker och tyckte inte alls att det var hennes ensak om hon ville ha flera olika bankengagemang (trots att vi förklarade precis varför vi har det så, dels beror det på att både jag och hennes föräldrar har olika banker och hon vill ha möjlighet att göra enkla överföringar vid behov och dels på att kontot hos länsförsäkringar gav bonus på våra försäkringspremier) och det var bara allmänt tvärstopp direkt. "Detta är ett beslut fattat på högre nivå och kan inte överklagas". Jag bad henne då att å mina vägnar be den där högre nivån att dra åt helvete och meddela att vi ämnar flytta samtliga våra försäkringar och bankärenden till någon annan då vi anser att Länsförsäkringars sätt att behandla betalande kunder är under all kritik.

Här går man och spenderar x antal timmar med att rota fram varenda jävla privatkvitto från en halvårsperiod och stapla upp allt i en överskådlig redovisning bara för att få höra att man är indirekt misstänkt för pengatvätt och därför inte välkommen som kund, trots att man är trogen dyrt betalande sådan sedan många år tillbaka. Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats? Är det verkligen tjejens uppgift att bevisa att hon inte gjort något olagligt??:va Det borde väl fan vara bankens uppgift att ta fram konkreta bevis om de nu vill anklaga oss för penningtvätt och terrorfinansiering (ja, så står det i brevet), framförallt när vi presenterat konkreta underlag på precis allt vi köpt och fått in på kontot. Det är fan höjden, dra käpprätt åt helvete säger jag bara :mad: :huvet :dummer :finger
Länsförsäkringar visade ju med all tydlighet varför man inte kan ha bara en bank.

Swedbank visade också en anledning för bara några dagar sedan då inget av deras digitala system fungerade och kontanter har dom ju länge hindrat kunderna från att använda.

Man får väl snart övergå till att göra affärer i euro och USD.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Den känslan har jag haft länge, jag har också haft en massa saker som staplats på varandra, det senaste är en kedja av händelser som har med snöovädret att göra.
Lagom INNAN förra snöovädret körde jag sönder snöslungan, beställde delar samma dag och handskottade det som behövdes.
Sedan kom snön, och jag hade ingen slunga, han som plogade vägen med fyrhjuling körde sönder den, jag fixade traktor 2ggr, och handskottade gården, han lagade sin fyrhjuling (trodde han) och lämnade den till mig för han skulle åka bort på jobb, nästa snöoväder kom, jag plogade så länge det gick med fyrhjulingen, sedan fixade jag traktor 2ggr till, handskottade gården osv...

Det kom ännu mera snö, jag blev insnöad och fick inte ut bilen, delarna till snöslungan kom men jag tog mig inte iväg och hämta dom eftersom jag var insnöad, det drevade under natten så jag var tvungen upp och skotta taken på fredagen (första gången någonsin det har behövts på det här huset, grannen vaknade av att det knakade i takstolarna och skottade på natten)

Jag föll bara ner från taket 4-5 gånger, grannen kom förbi medans jag var på taket och sa att en annan granne hade ringt efter en traktor som skulle komma och skotta vägen (jag tyckte att jag hade fixat tillräckligt många traktorer på en vecka) så jag tackade för det.
Jag fortsatte att skotta tak till långt in på kvällen, då plötsligt det högg till i ryggen.

Jag vaknade på Lördagmorgon och fick rulla ur sängen med ett ryggskott från helvetet, stapplade omkring hela helgen som ett lik, jag köttade ut bilen genom drivorna i går, for och hämtade delarna till snöslungan och köpte en ny spade, för den skottade jag sönder på taket.

I dag skottade jag mig in genom snödrivan från taket till garaget och började skruva snöslunga, klöv slungan för att ta ur vinkelväxeln, men drabbades av en remskiva som satt så inni h-vete, till slut lyckades jag dra loss en remskiva med 5 hål med en 2 arms avdragare (dela 5 på 2 om du kan så förstår du problemet) så då återstod bara att dra ur vinkelväxeln ur lagret.... Trodde jag...

Vinkelväxelns axel sitter som berget i lagret, så jag var tvungen att lyfta upp slungan i luften så att jag kunde slå ut den, då knäppte det till i ryggen igen... Jag slog en stund på axeln utan att den rubbades, sedan gav jag upp...

Nu måste jag stånga mig ut med bilen och åka och handla, för det mesta tog slut innan helgen, tur man kan stödja sig på vagnen inne på ICA....
Mina kondoleanser. Jag kan ju bara konstatera att jag är åtminstone glad att bo söderöver. Den lilla snö vi fått skottade jag kvickt undan med fyrhjulingen (som vi köpt med swish i syfte att skogsbruka, vilket nu till del gjort att banken vill avskilja oss).

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Länsförsäkringar visade ju med all tydlighet varför man inte kan ha bara en bank.

Swedbank visade också en anledning för bara några dagar sedan då inget av deras digitala system fungerade och kontanter har dom ju länge hindrat kunderna från att använda.

Man får väl snart övergå till att göra affärer i euro och USD.
Fan vet vad man ska ta sig till framöver... Ingen jävel hanterar ju kontanter, allra minst banker. Och betalar man med swish så riskerar man ju tydligen att få sitt konto nedstängt... Till saken hör att Länsförsäkringar är extremt noga med att kontrollera vad man swishar, varje gång tjejen vill höja beloppsgränsen över 15 000 måste hon ringa kundtjänst och få dem att lösa det åt henne och hon måste i samband med det uppge varifrån pengarna kommer och vad hon ska köpa. Detta har vi gjort och fått godkänt varenda gång hon swishat större summor, ändå upphäver banken nu hennes konto eftersom de inte vet vart pengarna har gått... Jag menar, vi kan ge dem alla uppgifter de efterfrågar, vi har kvitton och kan uppvisa ägarbyten på de fordon som köpts och så vidare. Men nej, vi har tydligen handlat för mycket för våra egna pengar och då får man inte vara bankkund... Somliga skulle ju bara ha ett våldsknull med en jävla kaktusdildo...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag glömde ju kanske den festligaste grejen som har hänt, i Lördags, sedan jag rullat mig ur sängen, fått på mig någonting som liknade kläder och rastat hunden och burit in ved och tänt upp eld i kaminen, så grävde jag fram en gammal värmedyna att ligga på i soffan.

Jag rullade ner i soffan med dynan bakom ryggen och sträckte mig och kopplade in den, varpå värmedynan fattade eld och gav mig en rejäl strömstöt i ryggen, nu brukar man ju behandla muskler med elstötar, s.k TENS, men det kanske inte ska vara 230V direkt mot skinnet?

Appropå TENS, så beställde jag en sådan för en månad sedan från Wish, men den har Postnord tappat bort såklart...

Nu när jag skulle handla var det slut på en grej jag skulle ha, så jag fick ta ett annat märke som jag vet att jag inte tycker om.
Tanklampan lyste i bilen så jag svängde förbi på macken, när jag skulle öppna den låsbara tankluckan hade låset frusit.
Jag hade förvisso en tändare i fickan, för låset på garagedörren hade frusit häromdagen, men kände att mackpersonalen kanske skulle ringa efter insatsstyrkan om jag ställde mig och eldade på tanklocket brevid dieselpumpen.

Jag övervägde för en stund att spola 30 liter diesel över bilen och använda tändaren, men jag löste det på ett annat vis...

Någon dag framöver ska jag laga låset på tanklocksluckan....

Jag köpte ingen trisslott....

dyna.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har för mig att jag läste häromdagen att det här som är norröver bara är "skotersäsong" och inget att bry sig om.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har för mig att jag läste häromdagen att det här som är norröver bara är "skotersäsong" och inget att bry sig om.

Japp, I normala fall, när inget jävlas, då är det vanlig skotersäsong, fast ena traktorchauffören som har kört snöröjning sa att det har aldrig kommit så mycket snö på en vecka som nu på dom 40 år han har kört snösvängen,

Det hade ju I princip inte kommit någon snö innan dom här två snöfallen, och nu börjar snötipparna i stan vara fulla

Men det klagas inte så mycket ändå tycker jag, det jag har klagat på är utrustning (och en gubbdjävel) som har slutat fungera när den har behövts som bäst...

Ja, och kanske på traktorn som grannen skulle fixa som aldrig kom...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vägverket/Trafikverket/Kommunen har i alla fall gett upp om att snöröja gång och cykelvägen som barnen tar till skolan, dom får köra snöskoter istället...
skoterled.jpg

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag glömde ju kanske den festligaste grejen som har hänt, i Lördags, sedan jag rullat mig ur sängen, fått på mig någonting som liknade kläder och rastat hunden och burit in ved och tänt upp eld i kaminen, så grävde jag fram en gammal värmedyna att ligga på i soffan.

Jag rullade ner i soffan med dynan bakom ryggen och sträckte mig och kopplade in den, varpå värmedynan fattade eld och gav mig en rejäl strömstöt i ryggen, nu brukar man ju behandla muskler med elstötar, s.k TENS, men det kanske inte ska vara 230V direkt mot skinnet?

Appropå TENS, så beställde jag en sådan för en månad sedan från Wish, men den har Postnord tappat bort såklart...

Nu när jag skulle handla var det slut på en grej jag skulle ha, så jag fick ta ett annat märke som jag vet att jag inte tycker om.
Tanklampan lyste i bilen så jag svängde förbi på macken, när jag skulle öppna den låsbara tankluckan hade låset frusit.
Jag hade förvisso en tändare i fickan, för låset på garagedörren hade frusit häromdagen, men kände att mackpersonalen kanske skulle ringa efter insatsstyrkan om jag ställde mig och eldade på tanklocket brevid dieselpumpen.

Jag övervägde för en stund att spola 30 liter diesel över bilen och använda tändaren, men jag löste det på ett annat vis...

Någon dag framöver ska jag laga låset på tanklocksluckan....

Jag köpte ingen trisslott....

View attachment 458444

Värma nyckeln med tändaren löste problemet för mig i höstas när jag stod på macken med fruset tanklock och inser att den där låsolja man ska ha i sin varma ficka låg inte heller i bilen utan hemma.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Värma nyckeln med tändaren löste problemet för mig i höstas när jag stod på macken med fruset tanklock och inser att den där låsolja man ska ha i sin varma ficka låg inte heller i bilen utan hemma.
Jag tror inte mackpersonalen hade gillat det heller...

Låsoljan? Den förvarar jag alltid.... Innanför tanklocksluckan, för den får man ju alltid upp, eller...

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år