Biljävlar!!!
Vi har gamla bilar och jag fixar mycket själv på dessa för att vi tror att vi kan spara lite där, och det har gjort att vi haft pengar över för (i vårt tycke) roligare saker som villa/sommarkåk/sommarkåk.
Gammelvolvon, besiktade i slutet av dec. Spindelled och handbroms. Köpte ny länkarm, då spindelleden är integrerad. Bytt, inga problem.
Ger mig på handbromsen, vafan, går inte att justera. Visar sig att ABS-sensorn rostat/frusit sönder eller liknande och spretar ut och blockerar justermekanismen. Beställer nya sensorer (suck, måste byta på båda sidor då de sitter ihop). Klart ett par dagar innan det börjar snöa och blir svinkallt. Startar bilen, den går igång. Går in för att tvätta händerna, kommer ut och bilen är död. Startar och den stannar på en gång. Kliar mig i huvet, googlar och kommer fram till att det troligtvis är bränslepumpsrelät. Nu har det blivit typ 17 grader kallt och det är mindre kul att hålla på ute. Får inte igång biljäveln.
Idag (några veckor senare) är det hyfsad temp ute, kör med startgas och den hostar till. Kopplar förbi relät till bränslepumpen, den hostar igång och sedan går den fint. Står och myser att den till slut är igång, den har stått på tomgång i 2-3 minuter. Börjar knäppa fast locket till luftfiltret, kommer till klämma nr 5 då bilen bara tvärdör som om någon stängt av tändningen. Inte ett jävla liv efter det. BAAAAAAAAH
Jaja, ger mig på tredjebilen, Polon som har felkod 16497, aka as P0113. Borde bara vara att byta insugstempgivaren. Den sitter med klickfäste, bort med gamla, dit med nya. Nollar felkoder, startar bilen och den jävla felkoden kommer tillbaka...
Inte kul när den måste besiktas den här månaden.
Så just idag är jag rätt less på bilarna och lusten som finns nu är
på dem.