Idag är jag förbannad därför att...

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Känns som folk har värre problem, men jag får spel på idioter som blinkar 3m innan dom svänger :finger

3 meter, eller 3 minuter? :va
Båda finns, och båda är puckon iofs.

Jag är glad när någon överhuvudtaget gör det innan sväng! :tummenupp
Mer van vid idioter som blinkar samtidigt. Och tror de är duktiga eftersom de använder blinkers. :huvet

Filbyte underlättar för medtrafikanter om man blinkar innan men vanligare är att de bara sakta glider i sidled vid filbyte.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Jag är glad när någon överhuvudtaget gör det innan sväng! :tummenupp
Mer van vid idioter som blinkar samtidigt. Och tror de är duktiga eftersom de använder blinkers. :huvet

Filbyte underlättar för medtrafikanter om man blinkar innan men vanligare är att de bara sakta glider i sidled vid filbyte.
Jag blir nog mer upprörd (#kränkt) när man blinkar sent än inte alls. Uppenbarligen har man ju då både köpt tillvalet, fyllt på blinkersvätska och vet var spaken sitter, men är helt enkelt för arrogant för att använda den i förebyggande syfte.

(Jag hade en radiostyrd bil när jag var liten som blinkade samtidigt som man svängde, det kanske är så man lärt sig den tekniken?)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Krigar vidare mot Länsförsäkringar, de försöker precis som jag misstänkte påstå att försäkringar inte kan annulleras i förtid utan löper till förfallodatum. Samtidigt står det på deras hemsida att försäkring kan sägas upp ifall försäkringsskyldigheten upphör, exempelvis vid försäljning. Avställda fordon är ju dock inte heller försäkringspliktiga, så jag testade att ställa av samtliga mina fordon och ringde därefter upp igen, meddelade att fordonen är avställda och att jag inte önskar teckna någon avställningsförsäkring. Nu plötsligt gick det hur bra som helst att ta bort försäkringarna. Märkligt att de inte kunde ha informerat om denna lösning när jag hörde av mig första gången... :mad:

En sak som oroar mig är dock att de påstår att det finns någon slags vilande försäkringsteckning så att försäkringen går igång igen ifall jag ställer på fordonen, men det kan väl inte stämma? :va För det första kan jag väl inte ens ställa på ett fordon utan att ha en giltig försäkring? Och för det andra, om jag nu tecknar en försäkring i ett annat bolag och ställer på fordonet, då kan väl inte gärna länsförsäkringar autoteckna mig på ytterligare en försäkring på mitt redan försäkrade fordon? :va Är det någon som har koll på detta?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Krigar vidare mot Länsförsäkringar, de försöker precis som jag misstänkte påstå att försäkringar inte kan annulleras i förtid utan löper till förfallodatum. Samtidigt står det på deras hemsida att försäkring kan sägas upp ifall försäkringsskyldigheten upphör, exempelvis vid försäljning. Avställda fordon är ju dock inte heller försäkringspliktiga, så jag testade att ställa av samtliga mina fordon och ringde därefter upp igen, meddelade att fordonen är avställda och att jag inte önskar teckna någon avställningsförsäkring. Nu plötsligt gick det hur bra som helst att ta bort försäkringarna. Märkligt att de inte kunde ha informerat om denna lösning när jag hörde av mig första gången... :mad:

En sak som oroar mig är dock att de påstår att det finns någon slags vilande försäkringsteckning så att försäkringen går igång igen ifall jag ställer på fordonen, men det kan väl inte stämma? :va För det första kan jag väl inte ens ställa på ett fordon utan att ha en giltig försäkring? Och för det andra, om jag nu tecknar en försäkring i ett annat bolag och ställer på fordonet, då kan väl inte gärna länsförsäkringar autoteckna mig på ytterligare en försäkring på mitt redan försäkrade fordon? :va Är det någon som har koll på detta?

Se bara till att teckna försäkring hos någon annan innan du ställer på fordonet, om Länsförsäkringar har någon autoförsäkring som går igång samtidigt när du ställer på så bör dom skicka ett brev till dig om att dom försäkrat bilen, då ringer du bara upp och säger att du redan har en annan försäkring.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Krigar vidare mot Länsförsäkringar
När jag bytte den ohemult dyra Folksam-försäkringen på Firebirden, 5 gångers höjning mot tidigare, ringde jag först Bilsport och tecknade ny försäkring på V8'an. Sen ringde jag Folksam och berättade "Nu har jag bytt bolag och vill avsluta Folksam från och med nu" och som svar fick jag "Ja vi ser att du är försäkrad hos annan så nu annullerar vi din Folksam-försäkring". Klart på 10 minuter. Det borde ju vara lika enkelt åt andra hållet.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
När jag bytte den ohemult dyra Folksam-försäkringen på Firebirden, 5 gångers höjning mot tidigare, ringde jag först Bilsport och tecknade ny försäkring på V8'an. Sen ringde jag Folksam och berättade "Nu har jag bytt bolag och vill avsluta Folksam från och med nu" och som svar fick jag "Ja vi ser att du är försäkrad hos annan så nu annullerar vi din Folksam-försäkring". Klart på 10 minuter. Det borde ju vara lika enkelt åt andra hållet.
Man kan ju tycka det, men ingenting verkar vara enkelt i den här branschen... Nåja, jag hoppas att det intye ska behöva bli strul om detta också. Har jag nu en giltig försäkring i annat bolag så borde det ju rimligtvis vara den som ska gälla, inte länsförsäkringars autoförsäkring.

Se bara till att teckna försäkring hos någon annan innan du ställer på fordonet, om Länsförsäkringar har någon autoförsäkring som går igång samtidigt när du ställer på så bör dom skicka ett brev till dig om att dom försäkrat bilen, då ringer du bara upp och säger att du redan har en annan försäkring.
Yes, får prova det ifall det skulle bli strul :tummenupp

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar

Hur kan de vilja bli av med kunder? :va
Körde du Eldfågeln 5 gånger farligare helt plötsligt? :va
Nu vill Bilsport utan Mc inte försäkra min SportHoj så de är inget alternativ.
Men när jag ringde runt och sa att jag lämnat Folkskam var det flera som hört det namnet. :hihi

Jag var nöjd helkund...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Körde du Eldfågeln 5 gånger farligare helt plötsligt? :va
Jag förstod piken iaf. Stod ut i fem månader (orkade inte byta) men under tiden fick jag rutan bytt på självrisk då jag pendlade Hedesunda-Gävle dagligen och passerar tre utfarter från stora grustag som levererar kross till Microsoftbyggena. Skanska, Sand & Grus AB samt NCC Ballast. Gick väl inte mer än max 2000 back på min slöhet. Nybytta rutan på Firebirden #2 (sur-sexan) kunde lyckligtvis lagas. V8 med bortkopplad AC, V6 med AC beroende på temp. Snorbilliga i inköp. Mindre snorbilliga att köra. Den ljusröda V6 är din för 30k, mörkröda V8 60k.
firebird2.jpg

Normalpriser är väl annars i storlek med:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Jag skulle kunna tänka mig att de anser att du fortfarande har ett gällande avtal med dem, men det måste ju innebära att de inte "tagit bort försäkringarna" utan bara lagt dem vilande. Oavsett hur mycket rövhattar de är så har du ju tecknat ett avtal där du fått en månadskostnad som baseras på ett avtal som sträcker sig ett år i taget. Det kan nog sluta med att du och din sambo måste "sälja" fordonen till varandra för att komma ur skiten, hur onödigt det än må kännas.

Jag är också f.d. bankkund hos Länsförsäkringar och har full förståelse för din frustration över deras beteende.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag skulle kunna tänka mig att de anser att du fortfarande har ett gällande avtal med dem, men det måste ju innebära att de inte "tagit bort försäkringarna" utan bara lagt dem vilande. Oavsett hur mycket rövhattar de är så har du ju tecknat ett avtal där du fått en månadskostnad som baseras på ett avtal som sträcker sig ett år i taget. Det kan nog sluta med att du och din sambo måste "sälja" fordonen till varandra för att komma ur skiten, hur onödigt det än må kännas.

Jag är också f.d. bankkund hos Länsförsäkringar och har full förståelse för din frustration över deras beteende.
Jag lyckades som tur är övertyga handläggaren om att skicka en skriftlig bekräftelse på att försäkringarna är uppsagda per den dagens datum och att jag inte längre har något försäkringsskydd då jag avsagt mig detta, så skulle de sätta sig på tvären kommer jag i första hand hänvisa till det. Sen får vi väl ta det därifrån.

Edit: Jag pratade också med en handläggare på trygghansa, enligt honom (vet ej hur trovärdig uppgiften är eller om han är jävig men iallafall) så är detta något som är specifikt just för Länsförsäkringar och som egentligen inte går i enlighet med försäkringslagen som säger att du har rätt att säga upp och byta din försäkring vid avställning. Försäkringsplikten upphör även då, du måste inte byta ägare, och om försäkringsplikten upphör så har du rätt att säga upp din försäkring och byta leverantör. Han sa också att om man uppger som skäl för att vilja byta att man
är missnöjd med bolaget och inte längre vill vara kund hos dem så har en en skyldighet att låta en gå, de kan inte tvinga en att välja deras försäkring även om den ligger vilande på grund av tidigare avtal. Vi får väl se, nu har jag nya försäkringar tecknade och klara iallafall och ska testa att ställa på fordonen imorgon så ser vi vad som händer sen.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag lyckades som tur är övertyga handläggaren om att skicka en skriftlig bekräftelse på att försäkringarna är uppsagda per den dagens datum och att jag inte längre har något försäkringsskydd då jag avsagt mig detta, så skulle de sätta sig på tvären kommer jag i första hand hänvisa till det. Sen får vi väl ta det därifrån.

Edit: Jag pratade också med en handläggare på trygghansa, enligt honom (vet ej hur trovärdig uppgiften är eller om han är jävig men iallafall) så är detta något som är specifikt just för Länsförsäkringar och som egentligen inte går i enlighet med försäkringslagen som säger att du har rätt att säga upp och byta din försäkring vid avställning. Försäkringsplikten upphör även då, du måste inte byta ägare, och om försäkringsplikten upphör så har du rätt att säga upp din försäkring och byta leverantör. Han sa också att om man uppger som skäl för att vilja byta att man
är missnöjd med bolaget och inte längre vill vara kund hos dem så har en en skyldighet att låta en gå, de kan inte tvinga en att välja deras försäkring även om den ligger vilande på grund av tidigare avtal. Vi får väl se, nu har jag nya försäkringar tecknade och klara iallafall och ska testa att ställa på fordonen imorgon så ser vi vad som händer sen.
Svedea är likadana tyvärr, iallafall på bilförsäkringar, mina 20 år gammal hojar e för vassa för svedea

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Hoj
Triumph 800xc -11
Köpte en BMW 320d -16 hos KFL i Eskilstuna hösten 2019, 5 månader senare när det blev bar asfalt så att jag kunde prova pressa bilen så upptäckte jag att den rycker när jag pressar den till max. Det här kunde jag inte få fram tidigare då vi har vinterväglag och antispinn hade gett motsvarande ryckningar eller effektbortfall.
felet märks inte vid vanlig körning, inte ens om den är normalt offensiv i körstilen, man måste ge allt för att få fram det.
5 månader efter köpet reklamerade jag det, säljaren hävdade en 3 månadersregel som stod i köpekontraktet men jag pekade på konsumentköplagen och att inom 6 månader måste säljaren bevisa att felet inte fanns vid säljtillfället.
Säljaren nekade till och med till att det kunde vara fel på bilen innan jag ens hunnit förklara vad jag ansåg vara fel.
Jag filmade bilens effektmätare som visar att bilen rycker vid max effektuttag, säljaren sa att det är normalt att dessa bilar rycker och bad mig felsöka hos Mekonomen.
Mekonomen hittade två felkoder på bränsletrycket i fuelrailen och kunde logga felet när det inträffade i realtid med datorn inkopplad.
Mekonomen sa att han kunde förklara mer exakt vad felet var och lämnade telefonnumret till säljaren.
Säljaren vägrade kontakta Verkstan och hävdade att det inte var något fel. Trots att jag visade ett dokument med dessa felkoder.
Jag drog in ARN och säljaren vägrade hela tiden att kontakta verkstaden trots att det enligt konsumentköplagen låg en bevisbörda hos dom.
Nu började säljaren säga att man kontaktat BMW i Eskilstuna och även dom tyckte att det var fullt normalt att en BMW rycker.
Säljaren sa sig provat två identiska BMW och alla ryckte som dom ska göra.
Bara för att dubbelkolla så åkte jag till BMW i Luleå och när dom fick se filmen och vilka felkoder den hade så sa dom att så där ska inte en BMW gå.
Trodde att jag var säker... men inte!
ARN tyckte att trots att jag visar ett verkstadspapper med felkoder och en film där bilen rycker så har jag inte bevisat att det är fel på den.
Det lönar sig alltså som säljare att vara motstridig och inte alls bemöta i dom bevisen som läggs fram.
Kul att köpa en bil för mer än 200k och så går den som ankskit.

Säljaren hävdade hela tiden att det är normalt med att den går ner i varv vid växlingar.... som att jag påstått något annat, det är ju ryckningarna där emellan som är problemet. en 190hk bil ska ju gå att få ut 190hk från,

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ringringring
Jag: Hej?
Säljare: Hej, jag heter xxx och ringer från Telenor!
- Jaha?
- Ja, du har ju mobiltelefon och bredband hos oss, och då har jag ett FANTASTISKT erbjudande till idag!
- Jaha..? (min suck här hade fått en normalbegåvad person att förstå att jag inte kommer bli en kund idag)
- Vad tittar ni på på tv, sport, serier, filmer?
- Ingen dera.
- VA?!?!?!
- Nej.
- Men! Men! Vad tittar ni på då?!
- Vi tittar mest på dokumentärer, i den mån vi nu tittar på tv.
- Då har jag ett bra Cmore-paket för dig!
- Jag är inte intresserad, dom har inte ett utbud vi vill ha.
- Jo, men dom har massor med bra dokumentärer.
- Hade dom haft ett utbud vi hade velat ha så hade vi redan haft ett abonnemang.
- Har du kollat vad dom har då?
- Ja, som sagt, hade vi velat ha Cmore så hade vi redan haft det.
- Men dom har massor med bra program!
- Du, vi har en kåk, en tvååring, jobbar heltid, tränar en del och har andra intressen än att stirra på en tv, så det blir väldigt lite tv-tid.
- Ja, men en halvtimme då och då har ni ju tid med!!
- Nej, inte intresserad!
- Då har jag ett annat FANTASTISKT paket för dig!
- Inte intresserad, dessutom måste jag in på ett möte nu.
- Det är 20 kanaler, grymt bra, och du får massor med rabatter så att du kommer tjäna på det här!
- JAG! ÄR! INTE! INTRESSERAD!
- Jo, men kom igen, det här kan du inte tacka nej till, du tjänar ju på det!
- NEJ! Dessutom måste jag in på ett möte nu!
- <mer säljdravel>
- Men ge dig, jag vill inte ha nått paket! Vi tittar som sagt väldigt lite på tv, jag är inte intresserad!
- Jo, det är klart ni hinner med lite grymma tv-program.
- Men va fan <klick>

Vad är det för fel på folk? 1, vilja ha ett sånt jobb, 2, vara så jävla efterbliven att man inte fattar när det är dags att ge sig.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad är det för fel på folk? 1, vilja ha ett sånt jobb, 2, vara så jävla efterbliven att man inte fattar när det är dags att ge sig.
Min metod. När uppringaren presenterat sig börjar jag med "Säljer du något?" och avslutar med ett "Tack och hej för påringningen." när de inte svarar "nej" på på min fråga. Kort, konsist och hövligt.

Senast "icke-förbannad" blev jag idag när jag tidigare i januari lackade ur på svensk reklam via epost (typ bläckpatroner etc) och begärde avregistrering samt GDPR utdrag. Tydligen fick jag jackpott med en svensk mega-spam-central så jag fick t.o.m. registerutdrag från GavleGårdarna (min hyresvärd), hepp! Via rekommenderad försändelse t.o.m! :hihi

Raderad medlem 51742

Guest
Ringringring
Jag: Hej?
Säljare: Hej, jag heter xxx och ringer från Telenor!
- Jaha?
- Ja, du har ju mobiltelefon och bredband hos oss, och då har jag ett FANTASTISKT erbjudande till idag!
- Jaha..? (min suck här hade fått en normalbegåvad person att förstå att jag inte kommer bli en kund idag)
- Vad tittar ni på på tv, sport, serier, filmer?
- Ingen dera.
- VA?!?!?!
- Nej.
- Men! Men! Vad tittar ni på då?!
- Vi tittar mest på dokumentärer, i den mån vi nu tittar på tv.
- Då har jag ett bra Cmore-paket för dig!
- Jag är inte intresserad, dom har inte ett utbud vi vill ha.
- Jo, men dom har massor med bra dokumentärer.
- Hade dom haft ett utbud vi hade velat ha så hade vi redan haft ett abonnemang.
- Har du kollat vad dom har då?
- Ja, som sagt, hade vi velat ha Cmore så hade vi redan haft det.
- Men dom har massor med bra program!
- Du, vi har en kåk, en tvååring, jobbar heltid, tränar en del och har andra intressen än att stirra på en tv, så det blir väldigt lite tv-tid.
- Ja, men en halvtimme då och då har ni ju tid med!!
- Nej, inte intresserad!
- Då har jag ett annat FANTASTISKT paket för dig!
- Inte intresserad, dessutom måste jag in på ett möte nu.
- Det är 20 kanaler, grymt bra, och du får massor med rabatter så att du kommer tjäna på det här!
- JAG! ÄR! INTE! INTRESSERAD!
- Jo, men kom igen, det här kan du inte tacka nej till, du tjänar ju på det!
- NEJ! Dessutom måste jag in på ett möte nu!
- <mer säljdravel>
- Men ge dig, jag vill inte ha nått paket! Vi tittar som sagt väldigt lite på tv, jag är inte intresserad!
- Jo, det är klart ni hinner med lite grymma tv-program.
- Men va fan <klick>

Med eget företag har jag ibland flera samtal om dagen av den sorten, alltid när jag sitter upptagen i möten. Enda skillnaden är att de startar med "Hej är du ansvarig för bolagets telefoni/elavtal?".

Jag har börjat inse att det inte längre är någon idé att svara när det ringer någon från ett för mig okänt nummer som startar med 07XX. Det är alltid en säljare. Skulle det någon gång ringa någon från ett okänt fastnätsnummer är det någon förvirrad äldre som har ringt fel.

Skulle jag någon gång råka svara och hör att de börjar rabbla sin ramsa kör jag med andersbrinks metod med viss modifikation. Oavsett vad de svarar på frågan (svaret är aldrig ja/nej utan en ny ramsa) höjer jag rösten och säger på ett otrevligt sätt att jag inte är intresserad. Sen lägger jag på och spärrar numret. Jag har tappat tålamodet med dessa respektlösa tidstjuvar.

Verkar för övrigt som att många telefontrakassörer nu bytt medium till LinkedIn och fullständigt förstört den plattformen med sin digitala variant på "kalla samtal", suck.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag skulle ju dock vilja anse mig hyfsat hundra på att det är _ingen_ som _vill_ ha ett sånt jobb.
Callcenters är väl helt enkelt ställen man hamnar på när inte jysk eller lidl vill ha en.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Ringringring
...
Min far HATAR telefonförsäljare över allt annat. Han brukar skälla ut de stackars satarna efter noter tills de självmant avslutar samtalet.

En gång ringde ett okänt nummer till farsan, och tjejen i andra änden frågade efter min mor. Farsan antog att det var fråga om telefonförsäljning och drog iväg på en fullständig tangent, en harang utan dess like, och när han till slut låter flickstackaren i andra änden få en syl i vädret så piper hon gråtfyllt fram att det är dottern till morsans polare som ringer för att fråga henne en sak... Farsan bad tusen gånger om ursäkt och sprang sedan och räckte över luren till morsan. "Jag tycker synd om de telefonförsäljare som ringer till er..." beklagade sig flickstackaren för min mor som efter avslutat samtal gav farsan en rejäl utskällning... :D

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
När jag var nyskild så ringde hemtelefonen (ja det var länge sedan) och säljaren frågade efter mitt ex. Då sa jag med en långsam och inte glad röst -Hon finns inte här med mig längre. Snälla sluta ringa.

Det blev alldeles tyst i luren och sen hörde jag en skamsen röst be om ursäkt och lägga på. ?

Om hon är död? Nä, inte än vad jag vet men jag skulle inte bry mig ett skit ifall så var fallet.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år