Köpte en BMW 320d -16 hos KFL i Eskilstuna hösten 2019, 5 månader senare när det blev bar asfalt så att jag kunde prova pressa bilen så upptäckte jag att den rycker när jag pressar den till max. Det här kunde jag inte få fram tidigare då vi har vinterväglag och antispinn hade gett motsvarande ryckningar eller effektbortfall.
felet märks inte vid vanlig körning, inte ens om den är normalt offensiv i körstilen, man måste ge allt för att få fram det.
5 månader efter köpet reklamerade jag det, säljaren hävdade en 3 månadersregel som stod i köpekontraktet men jag pekade på konsumentköplagen och att inom 6 månader måste säljaren bevisa att felet inte fanns vid säljtillfället.
Säljaren nekade till och med till att det kunde vara fel på bilen innan jag ens hunnit förklara vad jag ansåg vara fel.
Jag filmade bilens effektmätare som visar att bilen rycker vid max effektuttag, säljaren sa att det är normalt att dessa bilar rycker och bad mig felsöka hos Mekonomen.
Mekonomen hittade två felkoder på bränsletrycket i fuelrailen och kunde logga felet när det inträffade i realtid med datorn inkopplad.
Mekonomen sa att han kunde förklara mer exakt vad felet var och lämnade telefonnumret till säljaren.
Säljaren vägrade kontakta Verkstan och hävdade att det inte var något fel. Trots att jag visade ett dokument med dessa felkoder.
Jag drog in ARN och säljaren vägrade hela tiden att kontakta verkstaden trots att det enligt konsumentköplagen låg en bevisbörda hos dom.
Nu började säljaren säga att man kontaktat BMW i Eskilstuna och även dom tyckte att det var fullt normalt att en BMW rycker.
Säljaren sa sig provat två identiska BMW och alla ryckte som dom ska göra.
Bara för att dubbelkolla så åkte jag till BMW i Luleå och när dom fick se filmen och vilka felkoder den hade så sa dom att så där ska inte en BMW gå.
Trodde att jag var säker... men inte!
ARN tyckte att trots att jag visar ett verkstadspapper med felkoder och en film där bilen rycker så har jag inte bevisat att det är fel på den.
Det lönar sig alltså som säljare att vara motstridig och inte alls bemöta i dom bevisen som läggs fram.
Kul att köpa en bil för mer än 200k och så går den som ankskit.
Säljaren hävdade hela tiden att det är normalt med att den går ner i varv vid växlingar.... som att jag påstått något annat, det är ju ryckningarna där emellan som är problemet. en 190hk bil ska ju gå att få ut 190hk från,