Köpt en automatisk rullgardin från Ikea, den rullar upp 10min före väckarklocka på morgonen och bortsett från att installationen var långt ifrån manualen har den fungerat bra i flera veckor...
Men igår kväll när jag skulle rulla ner den står det på telefonappen att den uppdaterats med den senaste mjukvaran. Så funktionen som jag inte haft anledning att klaga på sedan installationen bord väl ha blivit bättre?
Jag trycker på knappen för att rulla ner gardinen men istället försöker den rulla upp...
Knappen sitter bara på väggen med en magnet så jag tänker att den kanske hamnat upp och ner och trycker på andra knappen. Varvid gardinen går ner en aning innan den återigen vänder upp och fortsätter försöka dra upp ytterligare en bit innan den stannar.
Jag är trött och vill sova, inte kalibrera rullgardiner så jag tar fram telefonen, öppnar appen och trycker ner rullgardinen via appen istället. Nu rullar gardinen ner, och eftersom den uppenbarligen tappat alla kallibrering slutar den naturligtvis inte när den når fönsterbrädan utan fortsätter ytterligare en bit ner så att det ramlar ner prylar från fösterbrädan.
Så jag får istället välja att ha den nerrullad till 95% för att den ska vara i rätt nedläge.
Lagom efter frukosten och innan jag hunnit tänka på omkallibreringar ska nattjobbande frun sova och ropar förstås på mig när hon inte får ner rullgardinen.
Varför alla dessa uppdateringar av all skit nu för tiden? Varför ska dom envisas med att laga saker som inte är trasigt? Och om man nu ändå ska uppdatera gör det för helvete på rätt sätt.