Hur gammal är remmen? Vad är serviceintervall? Givet dina tidigare inlägg så är du knappast någon maskinjesus som servar grejerna i god tid.
Inget fel på rem, om det sköts rätt. Vad är alternativet? Jag återkommer med servicepunkter på alternativet när du svarat. Du har inte tagit hand om dina grejer och nu är du förbannad på andra.
Tog det en nerv?
Det finns faktiskt inte någon intervall specificerad på att byta remmen enligt manual. Dock skall den "inspekteras" var 25:e timme, i praktiken en gång om året. Och i princip är det vad den håller, ett år i stöten absolut max. Är det lite tjockt så finns inte friktion så det räcker och även en helt ny rem slirar, den är sedan sopslut. Den hoppar även gärna av remskivan lite nu och då då höjdjusteringen på klippbordet är större än att remmen löper riktigt rakt och fint.
Designar man en rem som gärna hoppar av och behöver bytas rätt ofta så får man gärna rita in den lättåtkomligt. Det har de också undlåtit att göra.
Förslag på alternativ har jag redan skrivit.
Bytesintervall på en hydraulslang är 1-2 år, men då pratar vi om maskiner som beräknas brumma en par tusen timmar per år. Inte 25.
Rent anekdotellt för hemmamaskin så är inte närmare 10 år orimligt. Hårdlina håller ju också ett tag, tänk bromsrör på bil.
En generator och en elmotor av god kvalitet snurrar ju ett antal tusen timmar med. Och är egentligen kanske det bästa alternativet när jag tänker efter. Kablaget behöver en stålstrumpa att åka i, för att inte gå slut direkt, men det känns inte orimligt.
Kardan fungerar bara rätt dimensionerad brytpinne finns på lätt åtkomligt ställe. Denna behöver ny olja ibland, men en tub 90w vid det årliga oljebytet skulle räcka väldigt långt.
Absolut så _kunde_ man tvätta, putsa, fetta in, och lägga en timmes underhåll till på varje klippning. Och byta remmar 1-2ggr per säsong i förebyggande syfte.
Och det är klart att risken för haveri på gräsmattan skulle därigenom kunna göras väsentligt mindre. Om man ansåg sig ha tid med det och tycka att det var ett bra sätt att spendera sin sommar.
Men det är väl lite det som är min poäng. Att designa en nyttomaskin med undehållsschema som en tävlingsmotocross (ja, jag tar i) är väl inte det vassaste man kan tänkas göra.
Hur ofta sätter du en timmes undehåll på dammsugaren varje gång man städar huset tex?
Ugnen efter varje matlagning?
Nej.