Idag är jag förbannad därför att...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Varför fungerar inte det?
Därför att gummi åldras fort, töjs, blir halt när det slirar och blir varmt, friktionen mellan slät stålskiva och rem är inte jättehög till att börja med, men det är fortfarande beroende av att hastigheten på kniv och motor är i fas för annars slirar det och förstör remmen.
Att de gjort spänningsmekanismen med fjäder i vajerbit som sitter skruvad i en skranglig plastbit utan förstärkning i belastningens riktning hjälper inte heller.

Behöver du mer?
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Alla åkgräsklippare har väll samma typ av lösning? Min Husqvarna funkar kalas. Okej, vissa kör hydralik. Men dessa syns sällan på villatomter.
Vad är alternativet, kedjedrift?
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Alla åkgräsklippare har väll samma typ av lösning? Min Husqvarna funkar kalas. Okej, vissa kör hydralik. Men dessa syns sällan på villatomter.
Vad är alternativet, kedjedrift?
Hydraulik är väl "Rätt" lösning i min mening.
Till och med en rejäl generator på motorn och en elmotor monterad direkt på kniven kunde vara ett på alternativ, framförallt om det är snabbsäkrat. (och sladdarna går i en stålomspunnen strumpa, så det inte går supersönder direkt.)

Kedja och kardan hade ju helt klart varit mycket starkare än rem, men det fortfarande en fast koppling mellan motor och kniv vilket har samma svaghet, när det tar stopp går någonting sönder.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har stött på många olika märken på klippare, och Stiga Park är bland dom klenaste konstruktionsmässigt, som du säger remspännare som är ett löphjul på ett plattjärn med en fjäder, men konstigt nog fungerar det ju bra dom första åren, och går att hålla liv i ganska länge.

Däremot deras knivlagerhus som är gjutna i extraporös aluminium (dom måste fan blåsa in tryckluft i smältan) dom håller ingenting, inte ens i början.

Farsan har haft ett par Stiga Park, men har bytt till ett annat märke nu för att se om det är bättre.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag har stött på många olika märken på klippare, och Stiga Park är bland dom klenaste konstruktionsmässigt, som du säger remspännare som är ett löphjul på ett plattjärn med en fjäder, men konstigt nog fungerar det ju bra dom första åren, och går att hålla liv i ganska länge.

Däremot deras knivlagerhus som är gjutna i extraporös aluminium (dom måste fan blåsa in tryckluft i smältan) dom håller ingenting, inte ens i början.

Farsan har haft ett par Stiga Park, men har bytt till ett annat märke nu för att se om det är bättre.
Har en Tornado jag.
Spännaren i flatjärn är väl en sak, det är ett 3-4 mm järn gånger 45 så det ger sig inte i första taget, däremot så sitter fjädern i en bit abs plast.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nån gång ska jag sätta fart på min Klippo 11e. Den kändes snudd på livsfarlig med 3 hjul och hög tyngdpunkt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som 15 åring jobbade jag som gräsklippartraktorförare en sommar och körde professionella klippare (Kubota, Bolens, Belos och Toro) samt servade dom vid behov.

Några år senare jobbade jag en sommar som gräsklipparmekaniker och servade både proffs och hobbymaskiner.

Det är skillnad på något som förväntas gå 8 timmar om dagen eller en timme i veckan...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Därför att gummi åldras fort, töjs, blir halt när det slirar och blir varmt, friktionen mellan slät stålskiva och rem är inte jättehög till att börja med, men det är fortfarande beroende av att hastigheten på kniv och motor är i fas för annars slirar det och förstör remmen.
Att de gjort spänningsmekanismen med fjäder i vajerbit som sitter skruvad i en skranglig plastbit utan förstärkning i belastningens riktning hjälper inte heller.

Behöver du mer?
Hur gammal är remmen? Vad är serviceintervall? Givet dina tidigare inlägg så är du knappast någon maskinjesus som servar grejerna i god tid.

Inget fel på rem, om det sköts rätt. Vad är alternativet? Jag återkommer med servicepunkter på alternativet när du svarat. Du har inte tagit hand om dina grejer och nu är du förbannad på andra.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hur gammal är remmen? Vad är serviceintervall? Givet dina tidigare inlägg så är du knappast någon maskinjesus som servar grejerna i god tid.

Inget fel på rem, om det sköts rätt. Vad är alternativet? Jag återkommer med servicepunkter på alternativet när du svarat. Du har inte tagit hand om dina grejer och nu är du förbannad på andra.
Tog det en nerv?

Det finns faktiskt inte någon intervall specificerad på att byta remmen enligt manual. Dock skall den "inspekteras" var 25:e timme, i praktiken en gång om året. Och i princip är det vad den håller, ett år i stöten absolut max. Är det lite tjockt så finns inte friktion så det räcker och även en helt ny rem slirar, den är sedan sopslut. Den hoppar även gärna av remskivan lite nu och då då höjdjusteringen på klippbordet är större än att remmen löper riktigt rakt och fint.

Designar man en rem som gärna hoppar av och behöver bytas rätt ofta så får man gärna rita in den lättåtkomligt. Det har de också undlåtit att göra.

Förslag på alternativ har jag redan skrivit.
Bytesintervall på en hydraulslang är 1-2 år, men då pratar vi om maskiner som beräknas brumma en par tusen timmar per år. Inte 25.
Rent anekdotellt för hemmamaskin så är inte närmare 10 år orimligt. Hårdlina håller ju också ett tag, tänk bromsrör på bil.
En generator och en elmotor av god kvalitet snurrar ju ett antal tusen timmar med. Och är egentligen kanske det bästa alternativet när jag tänker efter. Kablaget behöver en stålstrumpa att åka i, för att inte gå slut direkt, men det känns inte orimligt.
Kardan fungerar bara rätt dimensionerad brytpinne finns på lätt åtkomligt ställe. Denna behöver ny olja ibland, men en tub 90w vid det årliga oljebytet skulle räcka väldigt långt.

Absolut så _kunde_ man tvätta, putsa, fetta in, och lägga en timmes underhåll till på varje klippning. Och byta remmar 1-2ggr per säsong i förebyggande syfte.
Och det är klart att risken för haveri på gräsmattan skulle därigenom kunna göras väsentligt mindre. Om man ansåg sig ha tid med det och tycka att det var ett bra sätt att spendera sin sommar.

Men det är väl lite det som är min poäng. Att designa en nyttomaskin med undehållsschema som en tävlingsmotocross (ja, jag tar i) är väl inte det vassaste man kan tänkas göra.
Hur ofta sätter du en timmes undehåll på dammsugaren varje gång man städar huset tex?
Ugnen efter varje matlagning?
Nej.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen ska kanske tilläggas att remmen som på vissa klippbord driver tre knivar är kraftigt underdimensionerad för den kraft som kan tänkas behövas för att klippa tjockt gräs med lite sly i. (dom brukar nästan alltid slira när man startar klippbordet, enbart av knivarnas vikt)

Det är en vanligg standarkilrem, ni vet en sån som drog en 40A generator på gamla bilar, och ofta slirade av den belastningen.
Dessutom är den ryggspänd om jag inte minns fel, något som tar död på remmar i förtid (många remmar är inte godkända för att ryggspännas)

Hade dom kostat på dubbla remmar hade det hållit.

Det är ett skitsystem, designat på gränsen av vad det klarar, helt utan marginaler.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Air Canada.
Jätteförsend flight från Quebec till Toronto. Står på tomgång en timme på startplattan, sen tillbaka till gaten. Till slut kommer vi iväg.
Får mail att jag är ombokad till en flight nästa dag 18:30. 19 timmar från nu. Transferdesken meddelar att de inte har några hotell lediga men att jag gärna får försöka hitta ett själv.

Svit på Sheraton är förvisso najs, men inte just nu...

Bagaget fortsatt incheckat. Vad har jag i handbagaget?

Mög.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Synd om dej som får resa till canada?
Han var ju redan i Canada, så allt mög var ju onödigt.

Gränsen för att sova på flygplatsgolv går skarpt vid 50år

När jag fyllde 50 så drog jag på europaturne och sov på flygplatser på väg ner, sedan avslutade med en veckas festande i amsterdam runt min födelsedag och när jag sedan skulle flyga hem så tänkte jag sova en sista natt på flygplatsen i Wien.

Flygplanet Amsterdam-Wien var dock försenat på grund av rök i kabinen (det återkom dessutom när vi hade lättat, men vi fortsatt ändå till Wien) så många passagerare hade bommat sina anslutningar, jag hjälpte en av dom till informationsdisken och hjälpte honom att få ett hotellrum över natten, då vände sig markvärdinnan till mig och sa "Visst ska du också ha ett rum" varpå jag förklarade att jag inte hade missat min anslutning, och därför inte var berättigad till något rum och tänkte sova på golvet i terminalen som den luffare jag är.

Då tryckte hon ändå ut en bokning till mig och sa "Du blev lika försenad som alla andra, vi bjuder dig också på middag, rum över natten och frukost"
Jag kan säga att den hotellnatten var den bästa på hela resan och jag behövde den efter att ha bott en vecka på något ungdomshostel med folk som var i Amsterdam för att festa och röka på...

Jag var rätt sliten...
 
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top