Idag är jag förbannad därför att...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Strömmen försvann hemma nån minut efter åtta i morse, dvs när starten gått i MotoGP, men innan de hunnit genom första kurvan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Strömmen försvann hemma nån minut efter åtta i morse, dvs när starten gått i MotoGP, men innan de hunnit genom första kurvan.

Jag hade strömabrott i förrgår i en timme, men jag hade just lagat lunch och gjort kaffe, telefonen och laptopen var fulladdade, så jag slog på WiFi hotspot på telefonen och fortsatte som om inget hade hänt.

Laptopen klarar sig 6 timmar på batteri och telefonen går att ladda från laptopen eller powerbank så den klarar sig också

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ja, det är lika bra att vänja sig, vi ska ha det så, det har miljöpartiet bestämt
Kommer ta 15år att fixa tyvärr.
Skit med symbolpolitik!! Förstör för att ”verka” vara miljömässiga, när
Det istället blir tvärtom.
Bränna gas, olja o kol är ju kanon, bara det görs utanför svenska gränsen (och Karlshamn)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Idag passerade jag den här berömda korsningen:
1664182357912.png
Det är en T-korsning, och den här vägen tar slut framme vid bron, och där kan man svänga åt båda håll, men det är en bred fin cykelbana med separat gångbana hitom korsningen. Jag kom cyklande från vänster och skulle fortsätta rakt fram, ut ur bild till höger så att säga.

Bredvid mig kom en sån där flytt/städ/alltjänst HB-lastbil, som skulle svänga höger, men som faktiskt stannade och släppte fram mig. Från där fotografen stod kom en kvinna med en liten Peugeot full med ungar i ett tempo som hade gjort Carlos Sainz avundsjuk. Jag såg henne, och saktade in ståendes väl synlig i korsningen, eftersom jag vet att 98% skiter i lämna företrädeskyltarna och ser korsningen som en kurva. Hon upptäcker mig alldeles för sent när jag står där och väntar, så hon panikbromsar, glider fram med tuggande ABS och blir stående mitt i korsningen, och vevar ner rutan.
Kärring: Jag såg dig inte!!
Jag: Du vet att du har lämna företräde?
Kärring: Jamen, jag såg dig inte!!
Jag: Du, jag har 2 bebisar och en 4-åring hemma, jag vill gärna komma hem till dom igen.
Kärring: Ja, jo, men...
Jag: Du kanske skulle torka ren rutorna så att du ser ut ordentligt?
Kärring: Va?! Jag ser jättebra, vad skulle det vara för fel på mina rutor?! (hon hade kört vindrutetorkarna, i övrig var bilen regnblöt och immig, jag såg inte in speciellt bra)
Jag: Eh...?
Kärring: Du, det här blev jävligt fel, kan du åka nu?

Så, perfekta rutor, men såg inte ut genom dom, joråsåatte... Men jag tror att hon insåg problemet själv, och då blev det jobbigt. Se kanske hon tyckte att det var lite jobbigt med någon som var dubbelt så lång, med halva hennes vikt, fast i muskler istället för något annat, som var lite för lugn och hängde över hennes bil och tyckte att hon borde se sig för, och hellre flydde än illa fäktade, om än bara verbalt, men hon gick ju inte segrande ur det heller.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kanske inte förbannad just idag, men folks koll på hur man kör i trafiken varierar...
T.ex. denna korsning i Kungälv - kommer du i kamerans riktning o skall svänga vänster så skall alla lämna företräde - även mötande trafik rakt framifrån - sker nästan aldrig. Skulle man svänga framför näsan på någon så kan man ge sig f-n på att det tutas o blinkas
1664184538858.png
I denna korsning har trafikplanerarna försökt underlätta för att få trafiken att flyta - man har gjort en heldragen linje i o efter cirkulationsplatsen - men behållit lämna företrädesskyltens plats så att den gäller båda filerna (borde placeras på en remsa mellan filerna). Trafiken flyter tills någon nykomling????? ser skylten - då blir det stopp (lite hängslen o livrem också, trafikverket står utan skuld om något händer)
1664184941444.png

Sedan har vi högerregeln - den finns inte längre, eller?
Ersatt av - "den raka vägen har alltid företräde framför vägen som ansluter" alt " den breda vägen har alltid företräde framför den smalare vägen"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Idag passerade jag den här berömda korsningen:
View attachment 476801
Ahh, ja det berömda livsfarliga elskåpet på en cykelbana.

Om man inte ser ett elskåp utan cyklar rakt på det, då kanske man ser för dåligt för att vara ute i trafiken över huvud taget?

Visst det är inte optimalt placerat, man önskar att dom hade flyttat det när dom anlade cykelbanan, men nu står det där, väl synligt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sedan har vi högerregeln - den finns inte längre, eller?
Ersatt av - "den raka vägen har alltid företräde framför vägen som ansluter" alt " den breda vägen har alltid företräde framför den smalare vägen"

Eller som i mitt första "close call" efter att jag hade tagit körkort, jag hade företräde enligt högerregeln och körde ut och höll på att bli påkörd av en gubbdj*vel.

"Den här vägen har företräde för den har funnits här sedan 40 talet, medans vägen du kör på är nybyggd någon gång på 60 talet."

Det är inte så lätt att veta, om man är född efter att vägen byggdes och dessutom inte har bott där hela sitt liv.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Om man inte ser ett elskåp utan cyklar rakt på det, då kanske man ser för dåligt för att vara ute i trafiken över huvud taget?

Visst det är inte optimalt placerat, man önskar att dom hade flyttat det när dom anlade cykelbanan, men nu står det där, väl synligt.
Det är nog bara "väl synligt" så länge man är ensam på cykelbanan. Har man ett par cyklister framför sig så är det inte alltid helt lätt att se. Man borde dessutom kunna lita på att cykelbanan är fri från hinder, precis som man gör på vilken körbana som helst.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Eller som i mitt första "close call" efter att jag hade tagit körkort, jag hade företräde enligt högerregeln och körde ut och höll på att bli påkörd av en gubbdj*vel.

"Den här vägen har företräde för den har funnits här sedan 40 talet, medans vägen du kör på är nybyggd någon gång på 60 talet."

Det är inte så lätt att veta, om man är född efter att vägen byggdes och dessutom inte har bott där hela sitt liv.
Fanns en sån korsning i byhålan jag växte upp i, och det var några tiotusen turister som passerade där över sommaren, vilket gjorde att det varje sommar var några olyckor i just den korsningen.
Nuförtiden är den uppskyltad som urinvånarna kör med företrädesskyltning.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Swedbank.
Inte nog med att de har universums sämsta hemsida/app (som de vägrar fixa).
Dessutom hjälper de kriminella att tvätta pengar samtidigt som de lägger krokben för vanliga småsparare.
Jag väntar på en utlandsbetalning, men Swedbank har stoppat den. Trots att all tänkbar dokumentation skickats in kring pengarnas ursprung och syfte, så vägrar de släppa stålarna. Hela tiden är det något nytt som måste förklaras. Jag ger mej fan på att de satt detta i rutin för att kunna hålla pengarna så länge som möjligt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Blev heligt förbannad på jobbet idag.

Vi är 2 avdelningar Inom samma företag som skall bygga sin del av en anläggning.

På torsdag är det storgjutning o i dag släpptes dett att jag skall montera lite järn.

Knallar upp på kontoret och får lite detaljer, står o tittar på dessa detaljer och inser att dessa detaljer ingår i ett balksysten.

In i K-ritningarna o kollar o visst fan är det så, nu är det inte några järn längre nu handlar det om något 1000 tal som skulle varit monterat innan överdelen var lagd.

Var finns järnen, ej beställda.
Var finns dom 16 mm drag o skjuv järnen som syns på K-ritningen ej beställda.

Tittade o la detaljritninarna på bordet och sa glöm gjutningen på torsdag. Det är inte mitt bekymmer det är erat.

Har ni inte kollat att gradäng väggarna ingår i ett inverterat balksysten sammankopplat med andra o tredje pelarradernas huvud balkar som bär hela byggnaden är det erat bekymmer.

Minst 1 veckas jobb för 4-5 man att rätta till sedan får ni beställa järnet som ingen sett att det går åt om ni får fram det är väll 6 veckors lev tid.

Fan vad jobbigt det är med små påvar som sitter o tjuvhåller på info fram o tillbaka sedan skall en annan lösa detta o dessutom hitta fel när det suttit folk i 2 år o granskat ritningar och ändå inte fattar vad vi bygger.

Sååååå jäkla trött ibland????

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S

Väl synligt är en viss överdrift, och det gör ju inte direkt att det blir mer plats på ytan mellan de två korsningarna. Men visst, med samma retorik så skulle man ju inte göra något åt vare sig potthål, tjälskott eller rullgrus, ingen som kör får vara blind, alla har något att styra med, och man ska anpassa hastigheten. Dör någon är det ren darwinism och något som borde uppskattas långsiktigt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Väl synligt är en viss överdrift, och det gör ju inte direkt att det blir mer plats på ytan mellan de två korsningarna. Men visst, med samma retorik så skulle man ju inte göra något åt vare sig potthål, tjälskott eller rullgrus, ingen som kör får vara blind, alla har något att styra med, och man ska anpassa hastigheten. Dör någon är det ren darwinism och något som borde uppskattas långsiktigt.

Jag har sett massor av bilder på twitter på det berömda elskåpet och det är inte mindre synligt än en person som står där.
Men visst med samma retorik så får man köra över folk som står där.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det här gäller för cyklar också:
Hastigheten får aldrig vara högre än att du som är förare kan behålla kontrollen över fordonet och stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som du kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Är det nåt mellan dig och horisonten så måste du anpassa hastigheten, även om det som är framför dig är en annan cyklist.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det här gäller för cyklar också:
Hastigheten får aldrig vara högre än att du som är förare kan behålla kontrollen över fordonet och stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som du kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Är det nåt mellan dig och horisonten så måste du anpassa hastigheten, även om det som är framför dig är en annan cyklist.
Jag är på Hoztics sida - där det finns möjligheter skall man helst bygga bort faror och göra trafikmiljöer förutsägbara. Det finns så mycket som trafikanterna ändå måste vara vakna inför. Trafikmiljön på cykelbanor är oftast ännu mer förvirrad än på gator o vägar med fotgängare, småbarn, hundar, mammor med tvillingbarnvagn, earpods och en stor j-la mobil mitt i synfältet - lägg in ett elskåp på en icke förutsägbar plats så är det bra nära trafikmiljön i Shanghai (exklusive den ständiga kakafonin med signalhorn)

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Var nära att krocka med bilen idag. En gubbe tyckte tydligen att han hade rätt att köra ut framför mig när han åkte ut från bensinmacken. Eftersom han uppenbarligen tyckte att det var mitt fel gestikulerade han åt mig efter att jag pallnitat för att undvika kollision, vilket fick mig att visa långfingret åt honom. Han stannade då bilen, rullade ner rutan och skrek ”har du hört talas om högerregeln?”. Jag tappade det totalt och skrek tillbaka ”har du hört talas om utfartsregeln gubbjävel?!”. En kort sekund trodde jag nästan att det skulle bli boxning, men han såg mest förvånad ut och valde att åka vidare.

Det kändes rätt typiskt att han var tjock, ca 55 år gammal och körde en onödigt stor bil som kostar en dryg halvmiljon. Han har säkert aldrig haft fel i hela sitt långa och tjocka liv.
Gubbjävel.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Var nära att krocka med bilen idag. En gubbe tyckte tydligen att han hade rätt att köra ut framför mig när han åkte ut från bensinmacken. Eftersom han uppenbarligen tyckte att det var mitt fel gestikulerade han åt mig efter att jag pallnitat för att undvika kollision, vilket fick mig att visa långfingret åt honom. Han stannade då bilen, rullade ner rutan och skrek ”har du hört talas om högerregeln?”. Jag tappade det totalt och skrek tillbaka ”har du hört talas om utfartsregeln gubbjävel?!”. En kort sekund trodde jag nästan att det skulle bli boxning, men han såg mest förvånad ut och valde att åka vidare.

Det kändes rätt typiskt att han var tjock, ca 55 år gammal och körde en onödigt stor bil som kostar en dryg halvmiljon. Han har säkert aldrig haft fel i hela sitt långa och tjocka liv.
Gubbjävel.
Sådant råkar man utför minst en gång i veckan, för några år sedan bestämde jag mej för att hålla stenhårt på trafikreglerna o hävda min rätt. 3 bilar skrot på 3 månader inte mitt fel en endaste gång men det var tjatigt att köpa ny bil var 4 vecka??

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år