L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Strömmen försvann hemma nån minut efter åtta i morse, dvs när starten gått i MotoGP, men innan de hunnit genom första kurvan.
Strömmen försvann hemma nån minut efter åtta i morse, dvs när starten gått i MotoGP, men innan de hunnit genom första kurvan.
Framtiden.Strömmen försvann hemma nån minut efter åtta i morse, dvs när starten gått i MotoGP, men innan de hunnit genom första kurvan.
Jag missade 30 sekunder av racet innan jag hann få igång Viaplay på telefonen.Framtiden.
Framtiden.
Kommer ta 15år att fixa tyvärr.Ja, det är lika bra att vänja sig, vi ska ha det så, det har miljöpartiet bestämt
Ahh, ja det berömda livsfarliga elskåpet på en cykelbana.Idag passerade jag den här berömda korsningen:
View attachment 476801
Sedan har vi högerregeln - den finns inte längre, eller?
Ersatt av - "den raka vägen har alltid företräde framför vägen som ansluter" alt " den breda vägen har alltid företräde framför den smalare vägen"
Det är nog bara "väl synligt" så länge man är ensam på cykelbanan. Har man ett par cyklister framför sig så är det inte alltid helt lätt att se. Man borde dessutom kunna lita på att cykelbanan är fri från hinder, precis som man gör på vilken körbana som helst.Ahh, ja det berömda livsfarliga elskåpet på en cykelbana.
Om man inte ser ett elskåp utan cyklar rakt på det, då kanske man ser för dåligt för att vara ute i trafiken över huvud taget?
Visst det är inte optimalt placerat, man önskar att dom hade flyttat det när dom anlade cykelbanan, men nu står det där, väl synligt.
Fanns en sån korsning i byhålan jag växte upp i, och det var några tiotusen turister som passerade där över sommaren, vilket gjorde att det varje sommar var några olyckor i just den korsningen.Eller som i mitt första "close call" efter att jag hade tagit körkort, jag hade företräde enligt högerregeln och körde ut och höll på att bli påkörd av en gubbdj*vel.
"Den här vägen har företräde för den har funnits här sedan 40 talet, medans vägen du kör på är nybyggd någon gång på 60 talet."
Det är inte så lätt att veta, om man är född efter att vägen byggdes och dessutom inte har bott där hela sitt liv.
Väl synligt är en viss överdrift, och det gör ju inte direkt att det blir mer plats på ytan mellan de två korsningarna. Men visst, med samma retorik så skulle man ju inte göra något åt vare sig potthål, tjälskott eller rullgrus, ingen som kör får vara blind, alla har något att styra med, och man ska anpassa hastigheten. Dör någon är det ren darwinism och något som borde uppskattas långsiktigt.Ahh, ja det berömda livsfarliga elskåpet på en cykelbana.
Om man inte ser ett elskåp utan cyklar rakt på det, då kanske man ser för dåligt för att vara ute i trafiken över huvud taget?
Visst det är inte optimalt placerat, man önskar att dom hade flyttat det när dom anlade cykelbanan, men nu står det där, väl synligt.
Väl synligt är en viss överdrift, och det gör ju inte direkt att det blir mer plats på ytan mellan de två korsningarna. Men visst, med samma retorik så skulle man ju inte göra något åt vare sig potthål, tjälskott eller rullgrus, ingen som kör får vara blind, alla har något att styra med, och man ska anpassa hastigheten. Dör någon är det ren darwinism och något som borde uppskattas långsiktigt.
Jag är på Hoztics sida - där det finns möjligheter skall man helst bygga bort faror och göra trafikmiljöer förutsägbara. Det finns så mycket som trafikanterna ändå måste vara vakna inför. Trafikmiljön på cykelbanor är oftast ännu mer förvirrad än på gator o vägar med fotgängare, småbarn, hundar, mammor med tvillingbarnvagn, earpods och en stor j-la mobil mitt i synfältet - lägg in ett elskåp på en icke förutsägbar plats så är det bra nära trafikmiljön i Shanghai (exklusive den ständiga kakafonin med signalhorn)Det här gäller för cyklar också:
Hastigheten får aldrig vara högre än att du som är förare kan behålla kontrollen över fordonet och stanna det på den del av den framförvarande vägen eller terrängen som du kan överblicka och framför varje hinder som går att förutse.
Är det nåt mellan dig och horisonten så måste du anpassa hastigheten, även om det som är framför dig är en annan cyklist.
Sådant råkar man utför minst en gång i veckan, för några år sedan bestämde jag mej för att hålla stenhårt på trafikreglerna o hävda min rätt. 3 bilar skrot på 3 månader inte mitt fel en endaste gång men det var tjatigt att köpa ny bil var 4 vecka??Var nära att krocka med bilen idag. En gubbe tyckte tydligen att han hade rätt att köra ut framför mig när han åkte ut från bensinmacken. Eftersom han uppenbarligen tyckte att det var mitt fel gestikulerade han åt mig efter att jag pallnitat för att undvika kollision, vilket fick mig att visa långfingret åt honom. Han stannade då bilen, rullade ner rutan och skrek ”har du hört talas om högerregeln?”. Jag tappade det totalt och skrek tillbaka ”har du hört talas om utfartsregeln gubbjävel?!”. En kort sekund trodde jag nästan att det skulle bli boxning, men han såg mest förvånad ut och valde att åka vidare.
Det kändes rätt typiskt att han var tjock, ca 55 år gammal och körde en onödigt stor bil som kostar en dryg halvmiljon. Han har säkert aldrig haft fel i hela sitt långa och tjocka liv.
Gubbjävel.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |