Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag hade en gammal skruttig bil som jag inte skulle ha något emot att få bortkrockad, men det går fan inte, ryggmärgsreflexen gör att man undviker olyckor i sista sekund.

Då har jag ändå kört folkrace.

Men det finns gott om tilfällen, vi hade ett skitbra ställe här där alla trodde att det var utfartsregeln från en parkering, men det var faktiskt en U-formad enkelriktad gata (som inte fyllde något annat syfte än att vara parkering) så det var högerregeln där.

Körskolorna brukade lura dit elever där...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Sådant råkar man utför minst en gång i veckan, för några år sedan bestämde jag mej för att hålla stenhårt på trafikreglerna o hävda min rätt. 3 bilar skrot på 3 månader inte mitt fel en endaste gång men det var tjatigt att köpa ny bil var 4 vecka??
För stor risk. När de håller 70 på 30 och 50 med blicken stint framåt vill inte jag tacklas. Särskilt 2 vägar här som outtalat gäller som huvudled. Jag tycker nog att de borde vara det.
Jag har markerat genom att sticka ut nosen så de får gira. De glor och använder en internationellt gångbar gest.
Det är vägen genom området och en som går runt hela. Resten är återvändsgator och vi som kommer från dem kunde gott lämna företräde och därmed undvika olyckstillfällen.
Vad gäller högerregeln vet ju inte folk när de har företräde heller. Blir bara konfunderade och möjligtvis irriterade när man vinkar fram dem. Någon enstaka tackar.
Därtill alla ostrypta a-traktorer, vilkas förare verkar ha en förstorad självbild. Några gränslösa missbrukare i risiga bilar borta vid lägenheterna samt en ökande andel kulturell bilkörning, med allt vad det innebär. Ego framför trafikvett.
Nä, det blir defensiv körning. Priset för att hålla på sin rätt är för högt, särskilt på hoj.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
En kläpp i 20 årsåldern roade sig med att lägga sig på vägen strax innan 23tiden igår kväll.
Vilket livslångt lidande om någon råkar köra över honom.
Räcker med att någon råkar titta i mobiltelefonen samtidigt som man kör så är det en dödsolycka.
View attachment 477027
Vi hade en liknande dödsolycka i trakten för tiotalet år sedan - en kille som sprang ut naken framför bilar mitt i natten. Till slut var det en som reagerade för sent. Darwin award......
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi hade en liknande dödsolycka i trakten för tiotalet år sedan - en kille som sprang ut naken framför bilar mitt i natten. Till slut var det en som reagerade för sent. Darwin award......

För många många år sedan bodde en bekant granne med en något knepig tjej.
Hon hade konstiga tvångstankar, okej att inte gå på skarvarna av stenplattorna och sånt, men hon hade tankar på att hoppa ut framför bilar och sånt också och gjorde så ibland.

Hon gillade också att visa upp sig naken, i fönstret på bottenvåningen på en gård med en massa barnfamiljer...
Fast tonårspojkarna på gården klagade inte.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
En kläpp i 20 årsåldern roade sig med att lägga sig på vägen strax innan 23tiden igår kväll.
Vilket livslångt lidande om någon råkar köra över honom.
Räcker med att någon råkar titta i mobiltelefonen samtidigt som man kör så är det en dödsolycka.
View attachment 477027
Var en som gjorde så i hembyn. Mitt i byn på upplyst gata. Full som en kastrull. Kommer en kanske lika packad och mosar honom i +120. Smet.
Inte många hela ben i kroppen, förflyttades en bra bit och sen ett utdraget, galet plågsamt förlopp mot döden...vid medvetande.
Slapp iaf bevittna tragiken. Han hade mycket skruvat för sig. Tycker synd om de som var där och tvingades hoppa undan för att behålla livhanken.
En sömnig by, på småtimmarna, låååång upplyst raka med utomordentlig sikt.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
MotoGP jävla klappträn. Vi har bokat och betalt Sachsenring för en månad sen plus ett bra boende 2 km från banan. Nu har de tidigarelagt GP:t med 2 veckor och såklart är det boendet redan bokat av nån annan. Närmaste nu 30 min med bil jävla Dorna, FIM och IRTA
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Folk är så jävla sämst på att använda sitt helljus ordentligt :mad: Nu när det mörknar tidigare om kvällarna så märker man alltför tydligt att majoriteten inte har full koll på hur det är meningen att hanteras. Tror ärligt talat inte att jag överdriver om jag säger att det i majoriteten av mörkermöten går till på ungefär följande sätt:
- Jag märker i god tid att det kommer mötande och slår av mitt helljus strax innan vi möts och innan jag bländar den mötande.
- Vi möts bortom kurvan/krönet och mottrafikanten har fortfarande inte bländat av.

Här kan förfarandet skilja sig lite: antingen får jag blinka för att uppmärksamma vederbörande på att det är dags att blända av, eller också, i något enstaka fall, kommer på sig själva och släcker helljuset.

- Om jag tvingas blinka på dem så antingen släcker de helljuset, eller också inte. Om inte så brukar jag ruttna och tända mitt eget på pin kiv tills fanskapet bländar av. Somliga bländar vid detta laget av och blinkar frenetiskt som om den uppkomna situationen vore mitt fel... Till er vill jag bara säga att bryr ni er inte mer om mitt mörkerseende så skiter jag fanimig blankt i ert, hoppas ni tappar synen och kör i diket jävla muppar! :mad:

- Om de däremot bländar av självmant så är det inte alls ovanligt att de istället blinkar på mig och bländar mig ännu en gång, för de har ju inte sett mig blända av eftersom jag gjort så i god tid innan de fick mitt helljus i ögonen. När detta inträffar så blinkar jag som allra hastigast för att visa att jag faktiskt kör på halvljus.

Båda av dessa scenarion brukar sluta på samma sätt: mottrafikanten har fått lära sig på körskolan att ifall man bländar på i rätt ögonblick så kan man maximera tiden man har helljuset tänt utan att blända den mötande. Vad som är rätt ögonblick har de däremot inte fått lära sig, så de tror att det inträffar en halv sekund innan vi möts och bländar mig således på nytt.

Allvarligt talat... Hur jävla svårt ska det behöva vara?? :4skrika

En del motorcyklister är till och med snäppet värre, de kör med helljus över tiden och bländar inte ens av för möte nattetid oavsett hur frenetiskt man blinkar. Er får jag god lust att preja av vägen, trots att jag själv kör hoj. Skärpning för helvete! :mad: :dummer :huvet
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Fäst blicken vid höger vägkant, inte vid mötandes strålkastare.

Lär man sig inte sådant nuförtiden?
Nu är ju problemet att det inte hjälper alltid, beroende på hur skarp belysning motparten har så hjälper det ju knappt ens om du så tittar rakt ut åt sidan. Och jag kan ju undra lite över säkerhetstänket hos den som genom sitt agerande tvingar mötande att titta åt ett annat håll, de ser dig garanterat inte om de tittar någon annanstans än där du är :7peta

En sak man garanterat får lära sig, nu som då, är trafikregler, och i dem ingår hur och när fordonets helljus får och inte får användas:
"I följande fall är det förbjudet att använda helljus:
  • När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
  • När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
  • När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor."
Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...

Var jag fäster blicken vid möte under mörkerkörning handlar inte om att det är min skyldighet att värja mig mot mottrafikanters aktiva missbruk av helljus, det ska vara en extra säkerhetsåtgärd för att skydda mig för den händelse att de råkar göra fel. Hade de åtminstone strävat efter att göra rätt från början så hade jag förhoppningsvis inte behövt vidta några ytterligare åtgärder alls för det mesta.
Skaffa bättre extraljus.
Som det gamla välkända ordspråket lyder: "Öga för öga, extraljus för extraljus, tills vi alla är blinda och panka" :gnissla
 
Last edited:

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Många moderna bilar har automatiskt helljus, mestadels som bekvämlighetsfunktion. Min uppfattning är att det fungerar "sådär" och det kan säkert vara inblandade i vissa incidenter, även om den inte borde blinka tillbaka till dig Min bil kräver dessutom att jag använder finessen om den ska hjälpa till att styra, antagligen för att säkerställa att kamerorna har tillräckligt ljust. Vilket såklart kan avhjälpas genom att styra helt själv.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Många moderna bilar har automatiskt helljus, mestadels som bekvämlighetsfunktion. Min uppfattning är att det fungerar "sådär" och det kan säkert vara inblandade i vissa incidenter, även om den inte borde blinka tillbaka till dig Min bil kräver dessutom att jag använder finessen om den ska hjälpa till att styra, antagligen för att säkerställa att kamerorna har tillräckligt ljust. Vilket såklart kan avhjälpas genom att styra helt själv.
Kan absolut ha med saken att göra, men tror inte att det är hela förklaringen.

Jag använder aldrig den automatiska avbländningen i min bil eftersom jag dels inte litar på att den bländar av i tid, men även därför att jag allt som oftast rycker till i helljusspaken på ren reflex och om automatiken vid det laget hunnit blända av så resulterar det ju i att jag råkar helljusblinka på den mötande. Bättre att sköta det där själv känner jag.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
"Automatiska" strålkastare + idioter som tror att det betyder att bilen tar ansvar för hur detta sköts....

En del motorcyklister är större idioter som kör runt med helljus natt som dag för "då syns jag ju iaf"..... Att ett starkt motljus gör det mycket svårare för mottrafikanter att bedöma både fart som exakt position har de fullkomligt missat trots att de mer än säkert själva upplevt detta...
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag vill ha fört till protokollet att lättkränkta lastbilschaufförer, med Pink Floyd och Iron Maidens sammanlagda ljusshow i fronten, är docktitt tröttsamma.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag vill ha fört till protokollet att lättkränkta lastbilschaufförer, med Pink Floyd och Iron Maidens sammanlagda ljusshow i fronten, är docktitt tröttsamma.
Det gäller att ha bättre ljus än långtradarna dom bländar snällt av för mig på ca 1km avstånd 800watt cree dioder gör gott. Ett blink får alla att snällt slå av helljus. Dock blir det väldigt mörkt på halvljus?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Moderna automatiskt avbländande lysen är ju värdelösa, ta körkortsbehörigheten av dom som tycker att det är för jobbigt och inte kör sina bilar själv.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top