Folk är så jävla sämst på att använda sitt helljus ordentligt
Nu när det mörknar tidigare om kvällarna så märker man alltför tydligt att majoriteten inte har full koll på hur det är meningen att hanteras. Tror ärligt talat inte att jag överdriver om jag säger att det i majoriteten av mörkermöten går till på ungefär följande sätt:
- Jag märker i god tid att det kommer mötande och slår av mitt helljus strax innan vi möts och innan jag bländar den mötande.
- Vi möts bortom kurvan/krönet och mottrafikanten har fortfarande inte bländat av.
Här kan förfarandet skilja sig lite: antingen får jag blinka för att uppmärksamma vederbörande på att det är dags att blända av, eller också, i något enstaka fall, kommer på sig själva och släcker helljuset.
- Om jag tvingas blinka på dem så antingen släcker de helljuset, eller också inte. Om inte så brukar jag ruttna och tända mitt eget på pin kiv tills fanskapet bländar av. Somliga bländar vid detta laget av och blinkar frenetiskt som om den uppkomna situationen vore mitt fel... Till er vill jag bara säga att bryr ni er inte mer om mitt mörkerseende så skiter jag fanimig blankt i ert, hoppas ni tappar synen och kör i diket jävla muppar!
- Om de däremot bländar av självmant så är det inte alls ovanligt att de istället blinkar på mig och bländar mig ännu en gång, för de har ju inte sett mig blända av eftersom jag gjort så i god tid innan de fick mitt helljus i ögonen. När detta inträffar så blinkar jag som allra hastigast för att visa att jag faktiskt kör på halvljus.
Båda av dessa scenarion brukar sluta på samma sätt: mottrafikanten har fått lära sig på körskolan att ifall man bländar på i rätt ögonblick så kan man maximera tiden man har helljuset tänt utan att blända den mötande. Vad som är rätt ögonblick har de däremot inte fått lära sig, så de tror att det inträffar en halv sekund innan vi möts och bländar mig således på nytt.
Allvarligt talat... Hur jävla svårt ska det behöva vara??
En del motorcyklister är till och med snäppet värre, de kör med helljus över tiden och bländar inte ens av för möte nattetid oavsett hur frenetiskt man blinkar. Er får jag god lust att preja av vägen, trots att jag själv kör hoj. Skärpning för helvete!