Idag är jag förbannad därför att...

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Norrmän och flertalet svenskar som ligger kvar i ytterfil på motorväg - trots en svans av bilar efter sig.
Sorgligt nog standardbeteende numera, i varje fall i Västsverige.
Fånar som heller inte har vett att gasa på lite vid omkörning utan med 1-2 km/t högre hastighet SAKTA masar sig förbi trots att den omkörde snabbt närmar sig långsam trafik i högerfilen. Och sedan ilsket blinkar när man för att inte behöva bromsa eldar på lite och går ut framför dem.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Moderna bilar som alltid har ett framlyse som pekar åt helvete fel....

Det måste vara upphängningen för automatisk nivåreglering som knasar eller nåt, av tio bilar är det tre som har ett lyse pekandes åt helvete.

På den gamla goda tiden var man tvungen att krocka sin bil ganska hårt för att lyset skulle peka så mycket fel...

Till och med någon semi-modern bil jag hade med analog spak under huven för att justera om lyset i tre steg beroende på hur mycket lastad den var gick igenom besiktningen varje år med perfekt ljusinställning.

Men moderna bilar, där är det tamejfan alltid fel.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Windows.
Det har sett ut så här i 25 minuter nu.
DSC_0689.JPG

Hur djävla svårt ska det vara?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Windows.
Det har sett ut så här i 25 minuter nu.


Hur djävla svårt ska det vara?

Jag såg någon software designer förklara det där med progress-bars och snurrande hjul för att ge en illussion av att något händer. I själva verket kanske skiten hängde sig redan i början...

Han hade på skoj utvecklat en progressbar som blev längre och längre under tiden uppdateringen pågick, den hoppade upp till 50% klar direkt, men sen blev den tomma ytan "kvar till färdig" längre och längre och nummret krympte, 45% klar, 40% klar osv...
Till slut var progressbaren så lång att den blev två rader och slutligen tre rader och 5% klar...

Det uppskattades inte av hans chefer
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag såg någon software designer förklara det där med progress-bars och snurrande hjul för att ge en illussion av att något händer. I själva verket kanske skiten hängde sig redan i början...

Han hade på skoj utvecklat en progressbar som blev längre och längre under tiden uppdateringen pågick, den hoppade upp till 50% klar direkt, men sen blev den tomma ytan "kvar till färdig" längre och längre och nummret krympte, 45% klar, 40% klar osv...
Till slut var progressbaren så lång att den blev två rader och slutligen tre rader och 5% klar...

Det uppskattades inte av hans chefer
Jo, progressbaren är i princip bara där för att användaren inte ska börja göra dumheter som att stänga av datorn eller börja försöka göra saker.
Funktionella progressbarer gör att arbetet går långsammare dessutom.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Moderna bilar som alltid har ett framlyse som pekar åt helvete fel....

Det måste vara upphängningen för automatisk nivåreglering som knasar eller nåt, av tio bilar är det tre som har ett lyse pekandes åt helvete.

På den gamla goda tiden var man tvungen att krocka sin bil ganska hårt för att lyset skulle peka så mycket fel...

Till och med någon semi-modern bil jag hade med analog spak under huven för att justera om lyset i tre steg beroende på hur mycket lastad den var gick igenom besiktningen varje år med perfekt ljusinställning.

Men moderna bilar, där är det tamejfan alltid fel.
Och hur svårt ska det vara för Volvo att koppla släpvagnskontakten rätt?
99 av hundra ekipage som har knas på släpet/husvagnens belysning dras av en Volvo!!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Windows.
Det har sett ut så här i 25 minuter nu.
View attachment 477183

Hur djävla svårt ska det vara?
Det är bara hålla ut. Bra och roligt se någon som du som har rejält med tålamod. :)
Själv (med tålamod som hungrig katt som ser mus) lessnade jag redan 1998.
Läste att filmen Titanic som vann en massa Oscars var delvis gjord på datorer med Linux. Drog slutsatsen att Linux kan inte vara så kass.
Och på den vägen är det. Kör Linux Mint 20.2 Xfce just nu.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Och hur svårt ska det vara för Volvo att koppla släpvagnskontakten rätt?
99 av hundra ekipage som har knas på släpet/husvagnens belysning dras av en Volvo!!

Det är sedan gammalt, kompisens 142'a från 1969 hade också felkopplad släpvgnskontakt från fabrik.

Man ska värna om traditioner.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är sedan gammalt, kompisens 142'a från 1969 hade också felkopplad släpvgnskontakt från fabrik.

Man ska värna om traditioner.
Det där är helt omöjligt, närmast snömos - jobbat med produktutveckling inom företaget i närmare 45 år bland annat tillbehör i 12. Fabriksmonterat drag/kontakt kom först in på 2000-talet. När jag kom in på tillbehör ca -80 så var fortfarande prylarna tillbehör, monterades som tidigast hos återförsäljare och anvisningen visade hur draget skulle kopplas enl. (tror det var DIN-norm på den tiden). Att sedan
a) mekarna tog genvägar för att slippa lossa paneler b) kunderna hade alldeles egna ideer om hur kopplingen skulle vara för att få batteriladdning i vagnen c) kontakten var skitkass och ganska snart började leda över mellan stiften (den 7-poliga är fortfarande kass)
är inget som du kan använda mot en enskild tillverkare.
Kan det vara så att under många år var (och kanske är) Volvo den mest frekventa husvagns o släpdragaren - då blir det per automatik fler individer med fel
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det där är helt omöjligt, närmast snömos - jobbat med produktutveckling inom företaget i närmare 45 år bland annat tillbehör i 12. Fabriksmonterat drag/kontakt kom först in på 2000-talet. När jag kom in på tillbehör ca -80 så var fortfarande prylarna tillbehör, monterades som tidigast hos återförsäljare och anvisningen visade hur draget skulle kopplas enl. (tror det var DIN-norm på den tiden). Att sedan
a) mekarna tog genvägar för att slippa lossa paneler b) kunderna hade alldeles egna ideer om hur kopplingen skulle vara för att få batteriladdning i vagnen c) kontakten var skitkass och ganska snart började leda över mellan stiften (den 7-poliga är fortfarande kass)
är inget som du kan använda mot en enskild tillverkare.
Kan det vara så att under många år var (och kanske är) Volvo den mest frekventa husvagns o släpdragaren - då blir det per automatik fler individer med fel

Ja, med fabriksmonterat menade jag ju av auktoriserad volvohandlare så klart, då fabriksmonterat inte förekom på den tiden.

Den sjupoliga kontakten är fullt fungerande på tusentals andra bilar av andra märken under samma tid.

Däremot kan jag hålla med om att den började ha lite för få stift för moderna fordon.
Vad man hade kunnat önska var att den nya 12? poliga kontakten hade inkluderat ett par rejälare stift för laddning (speciellt eftersom du verkar tycka att det är problemet) men istället blev det klenare stift i den nya kontakten
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Alla som någon gång arbetat med arbetsuppgifter som har med programvara att göra (i synnerhet om det finns användare inblandade) vet att när arbetsuppgiften är "i princip klar" återstår minst 90% av arbetet.
Vilket aldrig hindrat någon processägare ifrån att släppa programvaran.
'Gäller att vara snabbt ute, eventuella småproblem tar vi som bugfixar'
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Windows för att tangentbordslayouten titt som tätt behagar byta till ENG när man har varit inne på en fjärranslutning.
1665173324990.png
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ja, den är sur.
Alt+shift växlar tillbaks.
Om jag spånar lite så tror jag det händer mig ca tre gånger per dag och att det tar ca tre sekunder att återställa språket med musen och avrundat noll sekunder med alt+shift. 250 arbetsdagar ger att jag just sparade nästan en timme för året som kommer så tack för den :nicka
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det gör mej upprörd, det blir mer o mer överstatliga saker som anser sig veta bäst

Är detta ett nytt trossamfund tro.

Saxat ur samnytt o muttrar ni om samnytt är ni lika korkade som FN som anser att just dessa vet bättre än resten av världens befolkning.


FN:s chef för global kommunikation, Melissa Fleming meddelade i förra veckan att FN ingått partnerskap med flera stora tech-företag i syfte att ”bekämpa desinformation” om covid-19 och klimatförändringar. Ett av företagen är Google i vars sökmotor träffar nu ska sorteras med utgångspunkten att ”FN äger vetenskapen”. Rön om covid och klimat som avviker från FN:s ”absoluta sanningar” ska inte visas i sökresultaten.

Melissa Fleming var tidigare chefstalesperson för FN:s flyktingorgan UNHCR och har i den rollen profilerat sig som asylaktivist bland annat genom att skriva boken ”Hopp – Doaas flykt till Sverige”. Idag är hon propagandachef på FN:s avdelning för global kommunikation.

I den nya rollen har Fleming tagit ett fast grepp om vilken information medborgarna ska och inte ska få tillgång till. Syftet med detta är enligt henne själv att ”bekämpa desinformation”. Fokusområden där Fleming anser att det är särskilt nödvändigt att gå in och styra informationsflödet är covid och klimat.

Utgångspunkten för det här arbetet är att FN anser sig ha exklusiv kompetens och rätt att avgöra vad som är sant respektive falskt. Om exempelvis FN:s klimatpanel har en uppfattning i en klimatspecifik fråga, så ska den gälla som den enda giltiga och alla från den avvikande uppfattningar kategoriseras som desinformation.

I förra veckan tillkännagav Fleming att FN under hennes överinseende som global kommunikationschef inleder ett nära samarbete med de stora tech-företag som driver ledande söktjänster och sociala medieplattformar. Syftet med samarbetet är att styra vilken information världens medborgare ska få tillgång till.

Det ska enligt Fleming inte ses som censur utan som en tjänst gentemot medborgarna som ska övertygas om att det är för deras eget bästa. ”Vi äger vetenskapen och vi tycker att det är något som världen bör veta”, slog FN:s globala kommunikationschef fast.


Beskedet gavs under ett panelsamtal i regi av World Economic Forum (WEF) i ett av en serie möten under parollen ”Påverkan för hållbar utveckling”. WEF har återkommande fått kritik för att vara ett forum för makthavare att styra det politiska beslutsfattandet bort från demokratiskt folkstyre och i riktning mot ett mer elitistiskt teknokratstyre.

Fleming konkretiserade under samtalet vad effekterna av FN:s samarbete med Google blir:

– Om du till exempel googlar ’klimatförändringar’ så får du överst i sökresultaten upp alla tänkbara FN-källor.

Initiativet till samarbetet med Google togs efter att man FN-tjänstemän ”chockerats över att se att när vi googlade ‘klimatförändringar’ fick vi upp otroligt förvrängd information överst”.

FN har även tidigare haft kontakter med Google för att i efterhand få bort sökresultat som man ogillar i världsorganisationens korridorer. Men nu ska man ligga steget före och bli ”mycket mer proaktiva” så att oönskade sökresultat aldrig visas överhuvudtaget.

Google är inte den enda plattform där FN nu intensifierar sitt arbete med att ”bekämpa desinformation”. Under WEF:s panelsamtal nämnde Fleming även TikTok där man redan har en påverkanskampanj igång för att se till att den unga generationen som är starkast representerad där inte ska få ”fel” uppfattning om klimat och covid.

FN har anlitat egna ”experter” som skapat konton på TikTok och på heltid ägnar sig åt att sprida vad världsorganisationen anser är att den unga generationens ska uppfatta som sant och falskt, fakta respektive desinformation. Fleming berättade vidare att man i sitt stall av påverkare även har populära så kallade influencers som man vet att många unga litar på.

– Många användare på sociala medier litar mer på influencers än om informationen kommer direkt från FN – och de har enormt många följare, förklarade Fleming.

Det finns lagar och regler som reglerar att influencers måste vara transparenta med när de får betalt av kommersiella aktörer för att promota en vara eller en tjänst. Det framgick inte av Flemings besked om motsvarande transparens tillämpas när influencers på uppdrag promotar FN:s klimatpanel.

Under samtalet uppmanade Fleming också alla sektorer i samhället att följa FN:s exempel och ”bli mycket mer aktiva” i att påverka medborgarna i ”rätt” riktning.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det gör mej upprörd, det blir mer o mer överstatliga saker som anser sig veta bäst

Är detta ett nytt trossamfund tro.

Saxat ur samnytt o muttrar ni om samnytt är ni lika korkade som FN som anser att just dessa vet bättre än resten av världens befolkning.


FN:s chef för global kommunikation, Melissa Fleming meddelade i förra veckan att FN ingått partnerskap med flera stora tech-företag i syfte att ”bekämpa desinformation” om covid-19 och klimatförändringar. Ett av företagen är Google i vars sökmotor träffar nu ska sorteras med utgångspunkten att ”FN äger vetenskapen”. Rön om covid och klimat som avviker från FN:s ”absoluta sanningar” ska inte visas i sökresultaten.

Melissa Fleming var tidigare chefstalesperson för FN:s flyktingorgan UNHCR och har i den rollen profilerat sig som asylaktivist bland annat genom att skriva boken ”Hopp – Doaas flykt till Sverige”. Idag är hon propagandachef på FN:s avdelning för global kommunikation.

I den nya rollen har Fleming tagit ett fast grepp om vilken information medborgarna ska och inte ska få tillgång till. Syftet med detta är enligt henne själv att ”bekämpa desinformation”. Fokusområden där Fleming anser att det är särskilt nödvändigt att gå in och styra informationsflödet är covid och klimat.

Utgångspunkten för det här arbetet är att FN anser sig ha exklusiv kompetens och rätt att avgöra vad som är sant respektive falskt. Om exempelvis FN:s klimatpanel har en uppfattning i en klimatspecifik fråga, så ska den gälla som den enda giltiga och alla från den avvikande uppfattningar kategoriseras som desinformation.

I förra veckan tillkännagav Fleming att FN under hennes överinseende som global kommunikationschef inleder ett nära samarbete med de stora tech-företag som driver ledande söktjänster och sociala medieplattformar. Syftet med samarbetet är att styra vilken information världens medborgare ska få tillgång till.

Det ska enligt Fleming inte ses som censur utan som en tjänst gentemot medborgarna som ska övertygas om att det är för deras eget bästa. ”Vi äger vetenskapen och vi tycker att det är något som världen bör veta”, slog FN:s globala kommunikationschef fast.


Beskedet gavs under ett panelsamtal i regi av World Economic Forum (WEF) i ett av en serie möten under parollen ”Påverkan för hållbar utveckling”. WEF har återkommande fått kritik för att vara ett forum för makthavare att styra det politiska beslutsfattandet bort från demokratiskt folkstyre och i riktning mot ett mer elitistiskt teknokratstyre.

Fleming konkretiserade under samtalet vad effekterna av FN:s samarbete med Google blir:

– Om du till exempel googlar ’klimatförändringar’ så får du överst i sökresultaten upp alla tänkbara FN-källor.

Initiativet till samarbetet med Google togs efter att man FN-tjänstemän ”chockerats över att se att när vi googlade ‘klimatförändringar’ fick vi upp otroligt förvrängd information överst”.

FN har även tidigare haft kontakter med Google för att i efterhand få bort sökresultat som man ogillar i världsorganisationens korridorer. Men nu ska man ligga steget före och bli ”mycket mer proaktiva” så att oönskade sökresultat aldrig visas överhuvudtaget.

Google är inte den enda plattform där FN nu intensifierar sitt arbete med att ”bekämpa desinformation”. Under WEF:s panelsamtal nämnde Fleming även TikTok där man redan har en påverkanskampanj igång för att se till att den unga generationen som är starkast representerad där inte ska få ”fel” uppfattning om klimat och covid.

FN har anlitat egna ”experter” som skapat konton på TikTok och på heltid ägnar sig åt att sprida vad världsorganisationen anser är att den unga generationens ska uppfatta som sant och falskt, fakta respektive desinformation. Fleming berättade vidare att man i sitt stall av påverkare även har populära så kallade influencers som man vet att många unga litar på.

– Många användare på sociala medier litar mer på influencers än om informationen kommer direkt från FN – och de har enormt många följare, förklarade Fleming.

Det finns lagar och regler som reglerar att influencers måste vara transparenta med när de får betalt av kommersiella aktörer för att promota en vara eller en tjänst. Det framgick inte av Flemings besked om motsvarande transparens tillämpas när influencers på uppdrag promotar FN:s klimatpanel.

Under samtalet uppmanade Fleming också alla sektorer i samhället att följa FN:s exempel och ”bli mycket mer aktiva” i att påverka medborgarna i ”rätt” riktning.
Tryggt. Äntligen någon som osjälviskt vill hjälpa oss för vårt eget bästa. Aldrig behöva oroa oss över att någon försöker trycka i oss vilseledande information. Att slutligen få ynnesten att helt ge upp all skepsis och kritiskt tänkande. Bara nöjd acceptera en sanning som i all välmening presenteras för oss.
Känn friden!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top