Det gör mej upprörd, det blir mer o mer överstatliga saker som anser sig veta bäst
Är detta ett nytt trossamfund tro.
Saxat ur samnytt o muttrar ni om samnytt är ni lika korkade som FN som anser att just dessa vet bättre än resten av världens befolkning.
FN:s chef för global kommunikation, Melissa Fleming meddelade i förra veckan att FN ingått partnerskap med flera stora tech-företag i syfte att ”bekämpa desinformation” om covid-19 och klimatförändringar. Ett av företagen är Google i vars sökmotor träffar nu ska sorteras med utgångspunkten att ”FN äger vetenskapen”. Rön om covid och klimat som avviker från FN:s ”absoluta sanningar” ska inte visas i sökresultaten.
Melissa Fleming var tidigare chefstalesperson för FN:s flyktingorgan UNHCR och har i den rollen profilerat sig som asylaktivist bland annat genom att skriva boken ”
Hopp – Doaas flykt till Sverige”. Idag är hon propagandachef på FN:s avdelning för global kommunikation.
I den nya rollen har Fleming tagit ett fast grepp om vilken information medborgarna ska och inte ska få tillgång till. Syftet med detta är enligt henne själv att ”bekämpa desinformation”. Fokusområden där Fleming anser att det är särskilt nödvändigt att gå in och styra informationsflödet är covid och klimat.
Utgångspunkten för det här arbetet är att FN anser sig ha exklusiv kompetens och rätt att avgöra vad som är sant respektive falskt. Om exempelvis FN:s klimatpanel har en uppfattning i en klimatspecifik fråga, så ska den gälla som den enda giltiga och alla från den avvikande uppfattningar kategoriseras som desinformation.
I förra veckan tillkännagav Fleming att FN under hennes överinseende som global kommunikationschef inleder ett nära samarbete med de stora tech-företag som driver ledande söktjänster och sociala medieplattformar. Syftet med samarbetet är att styra vilken information världens medborgare ska få tillgång till.
Det ska enligt Fleming inte ses som censur utan som en tjänst gentemot medborgarna som ska övertygas om att det är för deras eget bästa. ”Vi äger vetenskapen och vi tycker att det är något som världen bör veta”, slog FN:s globala kommunikationschef fast.
Beskedet gavs under ett panelsamtal i regi av World Economic Forum (WEF) i ett av en serie möten under parollen ”Påverkan för hållbar utveckling”. WEF har återkommande fått kritik för att vara ett forum för makthavare att styra det politiska beslutsfattandet bort från demokratiskt folkstyre och i riktning mot ett mer elitistiskt teknokratstyre.
Fleming konkretiserade under samtalet vad effekterna av FN:s samarbete med Google blir:
– Om du till exempel googlar ’klimatförändringar’ så får du överst i sökresultaten upp alla tänkbara FN-källor.
Initiativet till samarbetet med Google togs efter att man FN-tjänstemän ”chockerats över att se att när vi googlade ‘klimatförändringar’ fick vi upp otroligt förvrängd information överst”.
FN har även tidigare haft kontakter med Google för att i efterhand få bort sökresultat som man ogillar i världsorganisationens korridorer. Men nu ska man ligga steget före och bli ”mycket mer proaktiva” så att oönskade sökresultat aldrig visas överhuvudtaget.
Google är inte den enda plattform där FN nu intensifierar sitt arbete med att ”bekämpa desinformation”. Under WEF:s panelsamtal nämnde Fleming även TikTok där man redan har en påverkanskampanj igång för att se till att den unga generationen som är starkast representerad där inte ska få ”fel” uppfattning om klimat och covid.
FN har anlitat egna ”experter” som skapat konton på TikTok och på heltid ägnar sig åt att sprida vad världsorganisationen anser är att den unga generationens ska uppfatta som sant och falskt, fakta respektive desinformation. Fleming berättade vidare att man i sitt stall av påverkare även har populära så kallade influencers som man vet att många unga litar på.
– Många användare på sociala medier litar mer på influencers än om informationen kommer direkt från FN – och de har enormt många följare, förklarade Fleming.
Det finns lagar och regler som reglerar att influencers måste vara transparenta med när de får betalt av kommersiella aktörer för att promota en vara eller en tjänst. Det framgick inte av Flemings besked om motsvarande transparens tillämpas när influencers på uppdrag promotar FN:s klimatpanel.
Under samtalet uppmanade Fleming också alla sektorer i samhället att följa FN:s exempel och ”bli mycket mer aktiva” i att påverka medborgarna i ”rätt” riktning.