CBR1
Gudomlig sporthojare
Eller att blunda med ett öga.Fäst blicken vid höger vägkant, inte vid mötandes strålkastare.
Lär man sig inte sådant nuförtiden?
Eller att blunda med ett öga.Fäst blicken vid höger vägkant, inte vid mötandes strålkastare.
Lär man sig inte sådant nuförtiden?
Exakt. Bilförarna behöver inte passiviseras ytterligare.Moderna automatiskt avbländande lysen är ju värdelösa, ta körkortsbehörigheten av dom som tycker att det är för jobbigt och inte kör sina bilar själv.
Tror jag ska börja blunda med båda om jag möter en mc med otillåtet helljus, upp till mötande att ta ansvar och väja för att inte bli påkörd. Eller får man inte lära sig nuförtiden att man bör väja och undvika att frontalkrocka med bilister som inte följer trafikreglerna?Eller att blunda med ett öga.
Det får vi hoppas, sen är det hur mycket självbevarelsedrift man har som avgör om mötet går bra eller mindre bra.Tror jag ska börja blunda med båda om jag möter en mc med otillåtet helljus, upp till mötande att ta ansvar och väja för att inte bli påkörd. Eller får man inte lära sig nuförtiden att man bör väja och undvika att frontalkrocka med bilister som inte följer trafikreglerna?
Eget ansvar blev utfasat någonstans omkring millennieskiftet.Tror jag ska börja blunda med båda om jag möter en mc med otillåtet helljus, upp till mötande att ta ansvar och väja för att inte bli påkörd. Eller får man inte lära sig nuförtiden att man bör väja och undvika att frontalkrocka med bilister som inte följer trafikreglerna?
Eget ansvar blev utfasat någonstans omkring millennieskiftet.
”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”Nu är ju problemet att det inte hjälper alltid, beroende på hur skarp belysning motparten har så hjälper det ju knappt ens om du så tittar rakt ut åt sidan. Och jag kan ju undra lite över säkerhetstänket hos den som genom sitt agerande tvingar mötande att titta åt ett annat håll, de ser dig garanterat inte om de tittar någon annanstans än där du är
En sak man garanterat får lära sig, nu som då, är trafikregler, och i dem ingår hur och när fordonets helljus får och inte får användas:
"I följande fall är det förbjudet att använda helljus:Bilens belysning – körkortsteori
Beskriver bilens belysning (halvljus, helljus, dimljus, blinkers med mera). Även förbjudna ljuskombinationer och hur du ska blända av helljusen.korkortonline.se
Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...
- När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
- När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
- När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor."
Var jag fäster blicken vid möte under mörkerkörning handlar inte om att det är min skyldighet att värja mig mot mottrafikanters aktiva missbruk av helljus, det ska vara en extra säkerhetsåtgärd för att skydda mig för den händelse att de råkar göra fel. Hade de åtminstone strävat efter att göra rätt från början så hade jag förhoppningsvis inte behövt vidta några ytterligare åtgärder alls för det mesta.
Som det gamla välkända ordspråket lyder: "Öga för öga, extraljus för extraljus, tills vi alla är blinda och panka"
”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”
Jag kör med helljus ibland när jag tror att bilisterna inte ser mig eller skiter i att jag åker på huvudled eller om de har stopp-eller väjningsplikt. Det har funkat bra för mig.
Länge sedan man hörde ”jag trodde det var en moped”.
Du gillar inte att hojåkare slår på helljuset?
Är det för starkt även i dagsljus tycker du? Även gammal H4-lampa? Gult ljus? 35/35W 6 volt?
Jag rekommenderar helljus där bilister kan tänkas köra ut framför dig.
Att använda lagboken som argument är ju lite klent eftersom alla bryter mot lagar när det passar en. Mer eller mindre. Mer eller mindre.
Tycker det är riktigt störigt, men det kanske bara är jag?Vi pratar väl ändå om körning i mörker här? Jag tror inte någon är besvärad av helljus från en MC dagtid. Åtminstone knappast någon som själv kör hoj.
Det gör inte mig blind i dagsljus, men motljuset gör det svårare att bedöma din position och hastighet.”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”
Jag kör med helljus ibland när jag tror att bilisterna inte ser mig eller skiter i att jag åker på huvudled eller om de har stopp-eller väjningsplikt. Det har funkat bra för mig.
Länge sedan man hörde ”jag trodde det var en moped”.
Du gillar inte att hojåkare slår på helljuset?
Är det för starkt även i dagsljus tycker du? Även gammal H4-lampa? Gult ljus? 35/35W 6 volt?
Jag rekommenderar helljus där bilister kan tänkas köra ut framför dig.
Att använda lagboken som argument är ju lite klent eftersom alla bryter mot lagar när det passar en. Mer eller mindre. Mer eller mindre.
Jag har ljuskänsliga ögon, och helljus i dagsljus är besvärande och lämnar blinda fläckar i synfältet. Och jag är inte ensam om det heller.Vi pratar väl ändå om körning i mörker här? Jag tror inte någon är besvärad av helljus från en MC dagtid. Åtminstone knappast någon som själv kör hoj.
Men varför vill du då krocka riktigt?Jag har sköra ben. De går av när jag krockar.
Vi är några kvar med det problemet.
Genom att slå på helljus för att öka chansen att bilisten sett mig?Men varför vill du då krocka riktigt?
Beror helt på vilken hoj, vissa hojar har jävligt bra belysning och dessa tycker jag helt klart kan störa även i dagsljus. En gammal veteran med halvtaskig belysning kommer väl knappt upp i en modern hojs halvljusstyrka ens med helljus på så där märks det väl inte av på samma sätt, men vissa hojar märker man direkt att de har helljus på.”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”
Jag kör med helljus ibland när jag tror att bilisterna inte ser mig eller skiter i att jag åker på huvudled eller om de har stopp-eller väjningsplikt. Det har funkat bra för mig.
Länge sedan man hörde ”jag trodde det var en moped”.
Du gillar inte att hojåkare slår på helljuset?
Är det för starkt även i dagsljus tycker du? Även gammal H4-lampa? Gult ljus? 35/35W 6 volt?
Jag rekommenderar helljus där bilister kan tänkas köra ut framför dig.
Att använda lagboken som argument är ju lite klent eftersom alla bryter mot lagar när det passar en. Mer eller mindre. Mer eller mindre.
Mitt ursprungliga inlägg handlade främst om mörker ja, men jag upplever definitivt att vissa hojars helljus stör även dagtid.Vi pratar väl ändå om körning i mörker här? Jag tror inte någon är besvärad av helljus från en MC dagtid. Åtminstone knappast någon som själv kör hoj.
Tycker det är riktigt störigt, men det kanske bara är jag?
Jag har ljuskänsliga ögon, och helljus i dagsljus är besvärande och lämnar blinda fläckar i synfältet. Och jag är inte ensam om det heller.
Det är spännande det där. Jag har kört tiotusentals mil på MC, och jag råkar aldrig ut för att bilar kör ut rakt framför mig. Och ser folk inte halvljuset är väl chansen att de ska se helljuset inte världens högsta?Jag har sköra ben. De går av när jag krockar.
Vi är några kvar med det problemet.
Jag har också kört många mil och många år. Trots det har vi olika erfarenheter. Ok.Det är spännande det där. Jag har kört tiotusentals mil på MC, och jag råkar aldrig ut för att bilar kör ut rakt framför mig. Och ser folk inte halvljuset är väl chansen att de ska se helljuset inte världens högsta?
Det bästa sättet att få bilister att hålla undan är att ha en hoj som registreras som MC-polis i folks medvetande, då varseblivs det på ett helt annat sätt än alla andra metoder jag testat.
Vit, helkåpad hoj med reflextejp på backspeglar, svart ställ med varselfärg över axlar/armar och vit hjälp. Det är skiten det. Har aldrig varit med om att så många bilar flyttat på sig i rusningstrafiken i tjockholm som när jag körde med det.
Lastbilschaufförer förnyar sitt körkort vart 5:e år och genomför bland annat ett hälsotest.Jag har också kört många mil och många år. Trots det har vi olika erfarenheter. Ok.
Skillnaden mellan hel- och halvljus kan du ganska enkelt kolla om du vill. Många stör sig på helljus dagtid så några förare ser hoj med helljus.
Jag ser hojar med halvljus och drl alt dimljus alt led. De bländar lite med inte så de stör mig. Bra för dom då.
Sen finns reläer som skickar en helljusblink var 3:e sekund. Kanske mer utomlands. Störande.
Cyklister har det även fram. I stan. Störande men de har väl sina skäl. Värnar inte ett piss om bilister. Ett annat ämne.
Bilister i rusningstrafik här i stan har jag inga problem med. Jag blir framsläppt och tackar alltid. De flesta ved att det inte tjänar något på att jiddra och de förlorar inget på att flytta ett par dm i sidled. Några gör det tom när de står stilla dvs vrider på ratten och kryper fram en bit.
Nu kan jag inte statistiken men singelolyckor är väl vanligast bland dödsolyckor eller olyckor som leder till svårt skadade förare och passagerare.
Därefter kommer kanske vänstersvängande bil och bilar som kör ut från väg med väjningsplikt.
Finns det en kategori där mötande bil gör omkörning av framförvarande bil i dagsljus på en smal 70-väg trots möte med mc så skulle den kunna vara med bland dödade eller svårt skadade.
Finns det krav på syntest för yrkeschaufförer? Taxichaufförer? 35 år i yrket är inte ett bevis på god syn.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |