Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Eller att blunda med ett öga.
Tror jag ska börja blunda med båda om jag möter en mc med otillåtet helljus, upp till mötande att ta ansvar och väja för att inte bli påkörd. Eller får man inte lära sig nuförtiden att man bör väja och undvika att frontalkrocka med bilister som inte följer trafikreglerna? :va :dummer :7peta
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Tror jag ska börja blunda med båda om jag möter en mc med otillåtet helljus, upp till mötande att ta ansvar och väja för att inte bli påkörd. Eller får man inte lära sig nuförtiden att man bör väja och undvika att frontalkrocka med bilister som inte följer trafikreglerna? :va :dummer :7peta
Det får vi hoppas, sen är det hur mycket självbevarelsedrift man har som avgör om mötet går bra eller mindre bra.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tror jag ska börja blunda med båda om jag möter en mc med otillåtet helljus, upp till mötande att ta ansvar och väja för att inte bli påkörd. Eller får man inte lära sig nuförtiden att man bör väja och undvika att frontalkrocka med bilister som inte följer trafikreglerna? :va :dummer :7peta
Eget ansvar blev utfasat någonstans omkring millennieskiftet. :fakta
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu är ju problemet att det inte hjälper alltid, beroende på hur skarp belysning motparten har så hjälper det ju knappt ens om du så tittar rakt ut åt sidan. Och jag kan ju undra lite över säkerhetstänket hos den som genom sitt agerande tvingar mötande att titta åt ett annat håll, de ser dig garanterat inte om de tittar någon annanstans än där du är :7peta

En sak man garanterat får lära sig, nu som då, är trafikregler, och i dem ingår hur och när fordonets helljus får och inte får användas:
"I följande fall är det förbjudet att använda helljus:
  • När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
  • När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
  • När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor."
Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...

Var jag fäster blicken vid möte under mörkerkörning handlar inte om att det är min skyldighet att värja mig mot mottrafikanters aktiva missbruk av helljus, det ska vara en extra säkerhetsåtgärd för att skydda mig för den händelse att de råkar göra fel. Hade de åtminstone strävat efter att göra rätt från början så hade jag förhoppningsvis inte behövt vidta några ytterligare åtgärder alls för det mesta.

Som det gamla välkända ordspråket lyder: "Öga för öga, extraljus för extraljus, tills vi alla är blinda och panka" :gnissla
”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”

Jag kör med helljus ibland när jag tror att bilisterna inte ser mig eller skiter i att jag åker på huvudled eller om de har stopp-eller väjningsplikt. Det har funkat bra för mig.
Länge sedan man hörde ”jag trodde det var en moped”.
Du gillar inte att hojåkare slår på helljuset?
Är det för starkt även i dagsljus tycker du? Även gammal H4-lampa? Gult ljus? 35/35W 6 volt?
Jag rekommenderar helljus där bilister kan tänkas köra ut framför dig.

Att använda lagboken som argument är ju lite klent eftersom alla bryter mot lagar när det passar en. Mer eller mindre. Mer eller mindre.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”

Jag kör med helljus ibland när jag tror att bilisterna inte ser mig eller skiter i att jag åker på huvudled eller om de har stopp-eller väjningsplikt. Det har funkat bra för mig.
Länge sedan man hörde ”jag trodde det var en moped”.
Du gillar inte att hojåkare slår på helljuset?
Är det för starkt även i dagsljus tycker du? Även gammal H4-lampa? Gult ljus? 35/35W 6 volt?
Jag rekommenderar helljus där bilister kan tänkas köra ut framför dig.

Att använda lagboken som argument är ju lite klent eftersom alla bryter mot lagar när det passar en. Mer eller mindre. Mer eller mindre.

Vi pratar väl ändå om körning i mörker här? Jag tror inte någon är besvärad av helljus från en MC dagtid. Åtminstone knappast någon som själv kör hoj.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Folk som kör med dimljusen tillsammans med halvljuset.
Gubbgrinig som jag är så brukar jag blinka några gånger med mina dimljus för att sedan fläska på med heljuset.
Man blir förbannad.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Dimbakljus så fort det blir mörkt - trots att man ser bakljus på bilar två kilometer bort.
Tröga omkörningar på högsta växeln - "jag kommer om, det räcker"
Norrmän och flertalet svenskar som ligger kvar i ytterfil på motorväg - trots en svans av bilar efter sig.
Alla idioter med mobiltelefonen vid örat - särskilt de som kör bilar med inbyggd handsfree - "jag tycker det är så svårt att koppla upp mig"
Fy f-n, finns hur mycket idiotbeteenden som helst i trafiken
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”

Jag kör med helljus ibland när jag tror att bilisterna inte ser mig eller skiter i att jag åker på huvudled eller om de har stopp-eller väjningsplikt. Det har funkat bra för mig.
Länge sedan man hörde ”jag trodde det var en moped”.
Du gillar inte att hojåkare slår på helljuset?
Är det för starkt även i dagsljus tycker du? Även gammal H4-lampa? Gult ljus? 35/35W 6 volt?
Jag rekommenderar helljus där bilister kan tänkas köra ut framför dig.

Att använda lagboken som argument är ju lite klent eftersom alla bryter mot lagar när det passar en. Mer eller mindre. Mer eller mindre.
Det gör inte mig blind i dagsljus, men motljuset gör det svårare att bedöma din position och hastighet.
Det gäller säkert andra bilister som då gissningsvis kan tänkas tro att du är en ungjävel på moped som åker runt och lyser folk i ögonen med ditt helljus (för så omogen är väl ingen vuxen?).
I beslutsögonblicket kan det räcka för att du är en moped 50 meter bort som kör 45. = inaget hot = volvo kör ut. Bara det att du är en mc 40 meter bort som kommer i 80....

~1,8 sekunder senare händer vad?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vi pratar väl ändå om körning i mörker här? Jag tror inte någon är besvärad av helljus från en MC dagtid. Åtminstone knappast någon som själv kör hoj.
Jag har ljuskänsliga ögon, och helljus i dagsljus är besvärande och lämnar blinda fläckar i synfältet. Och jag är inte ensam om det heller.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Men varför vill du då krocka riktigt?
Genom att slå på helljus för att öka chansen att bilisten sett mig?
Det är att undvika farliga situationer.
Funkar för mig. Detta i kombination med anpassad fart och bromsberedskap.

Hur fick du det till att jag vill krocka?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
”Är man så jävla brydd med att synas så kan man ju alltid montera en saftblandare på hjälmen och lacka om hojen i reflexfärg, laglighetsaspekten i att ständigt använda roterande belysning är ju inget som lär besvära en ifall man skiter i gällande regler för helljusanvändning...”

Jag kör med helljus ibland när jag tror att bilisterna inte ser mig eller skiter i att jag åker på huvudled eller om de har stopp-eller väjningsplikt. Det har funkat bra för mig.
Länge sedan man hörde ”jag trodde det var en moped”.
Du gillar inte att hojåkare slår på helljuset?
Är det för starkt även i dagsljus tycker du? Även gammal H4-lampa? Gult ljus? 35/35W 6 volt?
Jag rekommenderar helljus där bilister kan tänkas köra ut framför dig.

Att använda lagboken som argument är ju lite klent eftersom alla bryter mot lagar när det passar en. Mer eller mindre. Mer eller mindre.
Beror helt på vilken hoj, vissa hojar har jävligt bra belysning och dessa tycker jag helt klart kan störa även i dagsljus. En gammal veteran med halvtaskig belysning kommer väl knappt upp i en modern hojs halvljusstyrka ens med helljus på så där märks det väl inte av på samma sätt, men vissa hojar märker man direkt att de har helljus på.

Får jag fråga vilka andra synlighetsåtgärder du vidtagit, förutom att tända helljuset? Vilken färg har din hjälm exempelvis? Svart eller neongul? Kör du med varselväst? Eller offrar man för mycket coolhetsfaktor i förhållande till vinsten i säkerhet med dessa åtgärder? :7peta

Vi pratar väl ändå om körning i mörker här? Jag tror inte någon är besvärad av helljus från en MC dagtid. Åtminstone knappast någon som själv kör hoj.
Mitt ursprungliga inlägg handlade främst om mörker ja, men jag upplever definitivt att vissa hojars helljus stör även dagtid.

Tycker det är riktigt störigt, men det kanske bara är jag?
Jag har ljuskänsliga ögon, och helljus i dagsljus är besvärande och lämnar blinda fläckar i synfältet. Och jag är inte ensam om det heller.

Håller med och samma här.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har sköra ben. De går av när jag krockar.
Vi är några kvar med det problemet.
Det är spännande det där. Jag har kört tiotusentals mil på MC, och jag råkar aldrig ut för att bilar kör ut rakt framför mig. Och ser folk inte halvljuset är väl chansen att de ska se helljuset inte världens högsta?
Det bästa sättet att få bilister att hålla undan är att ha en hoj som registreras som MC-polis i folks medvetande, då varseblivs det på ett helt annat sätt än alla andra metoder jag testat.
Vit, helkåpad hoj med reflextejp på backspeglar, svart ställ med varselfärg över axlar/armar och vit hjälp. Det är skiten det. Har aldrig varit med om att så många bilar flyttat på sig i rusningstrafiken i tjockholm som när jag körde med det.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Det är spännande det där. Jag har kört tiotusentals mil på MC, och jag råkar aldrig ut för att bilar kör ut rakt framför mig. Och ser folk inte halvljuset är väl chansen att de ska se helljuset inte världens högsta?
Det bästa sättet att få bilister att hålla undan är att ha en hoj som registreras som MC-polis i folks medvetande, då varseblivs det på ett helt annat sätt än alla andra metoder jag testat.
Vit, helkåpad hoj med reflextejp på backspeglar, svart ställ med varselfärg över axlar/armar och vit hjälp. Det är skiten det. Har aldrig varit med om att så många bilar flyttat på sig i rusningstrafiken i tjockholm som när jag körde med det.
Jag har också kört många mil och många år. Trots det har vi olika erfarenheter. Ok.
Skillnaden mellan hel- och halvljus kan du ganska enkelt kolla om du vill. Många stör sig på helljus dagtid så några förare ser hoj med helljus.
Jag ser hojar med halvljus och drl alt dimljus alt led. De bländar lite med inte så de stör mig. Bra för dom då.
Sen finns reläer som skickar en helljusblink var 3:e sekund. Kanske mer utomlands. Störande.
Cyklister har det även fram. I stan. Störande men de har väl sina skäl. Värnar inte ett piss om bilister. Ett annat ämne.
Bilister i rusningstrafik här i stan har jag inga problem med. Jag blir framsläppt och tackar alltid. De flesta ved att det inte tjänar något på att jiddra och de förlorar inget på att flytta ett par dm i sidled. Några gör det tom när de står stilla dvs vrider på ratten och kryper fram en bit.

Nu kan jag inte statistiken men singelolyckor är väl vanligast bland dödsolyckor eller olyckor som leder till svårt skadade förare och passagerare.
Därefter kommer kanske vänstersvängande bil och bilar som kör ut från väg med väjningsplikt.
Finns det en kategori där mötande bil gör omkörning av framförvarande bil i dagsljus på en smal 70-väg trots möte med mc så skulle den kunna vara med bland dödade eller svårt skadade.

Finns det krav på syntest för yrkeschaufförer? Taxichaufförer? 35 år i yrket är inte ett bevis på god syn.
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Jag har också kört många mil och många år. Trots det har vi olika erfarenheter. Ok.
Skillnaden mellan hel- och halvljus kan du ganska enkelt kolla om du vill. Många stör sig på helljus dagtid så några förare ser hoj med helljus.
Jag ser hojar med halvljus och drl alt dimljus alt led. De bländar lite med inte så de stör mig. Bra för dom då.
Sen finns reläer som skickar en helljusblink var 3:e sekund. Kanske mer utomlands. Störande.
Cyklister har det även fram. I stan. Störande men de har väl sina skäl. Värnar inte ett piss om bilister. Ett annat ämne.
Bilister i rusningstrafik här i stan har jag inga problem med. Jag blir framsläppt och tackar alltid. De flesta ved att det inte tjänar något på att jiddra och de förlorar inget på att flytta ett par dm i sidled. Några gör det tom när de står stilla dvs vrider på ratten och kryper fram en bit.

Nu kan jag inte statistiken men singelolyckor är väl vanligast bland dödsolyckor eller olyckor som leder till svårt skadade förare och passagerare.
Därefter kommer kanske vänstersvängande bil och bilar som kör ut från väg med väjningsplikt.
Finns det en kategori där mötande bil gör omkörning av framförvarande bil i dagsljus på en smal 70-väg trots möte med mc så skulle den kunna vara med bland dödade eller svårt skadade.

Finns det krav på syntest för yrkeschaufförer? Taxichaufförer? 35 år i yrket är inte ett bevis på god syn.
Lastbilschaufförer förnyar sitt körkort vart 5:e år och genomför bland annat ett hälsotest.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top