Idag byttes det proppar och bottnar här. Då sjunker min abonnemangsavgift från 620 kr/mån med sisådär en 150-lapp. Var väl den ende i kvarteret som ff har 20A. Därtill har jag sänkt min årsförbrukning till under den magiska gränsen 8000 kWh. Iom det så sjunker avgiften till drygt 200 kr/mån.
Man blir inte rik men pengarna behövs till elen. Ja, sen ska ju elektrikern ha sitt men lika bra att fixa det när han ändå skulle hit. Tar förvisso ett tag att räkna hem.
Den kostnadsminskningen svarar f ö ganska väl mot mina modesta lånekostnader.
Citerat alltså mig själv ovan.
Säg den glädje som varar. Det var några saker jag inte tagit med i beräkningen och heller ej blev informerad om vid telefonkontakt.
Mitt nätab kostade för 20A huvudsäkring 612,50 kr/mån.
Byter till 16A som kostar 462,50 kr/mån
Har sänkt min förbrukning från 8500 kWh/år till 6500 kWh/år. Då sjunker abonnemanget för 16A till 166 kr/mån.
En säkning om 5358 kr/år.
Vad är jag då uppbragt över?
Jo, vid förbrukning under 8000kWh/år höjer EON överföringsavgiften från 45+24,25 öre kWh, dvs 69,25 till 45+68,7 öre kWh dvs 113,7 öre kWh. Kan på sin höjd spara knappt 2000 kr/år. Täcker inte elektrikern ens.
Nästan 3 ggr priset för samma el på samma uppsäkring. Sorterar inte det under ocker?
Vi ska minska vår förbrukning och spara el. När vi gör det straffas vi med kostnader och exkluderas därtill från subventionen, eller återbetalningen, som jag kallar elprisstödet.
Man kan inte vinna.
Let the mocking begin.