Idag är jag förbannad därför att...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ärligt talat så tror jag inte att jag är en särskilt strulig köpare att ha med att göra. Tvärtom, jag uppskattar själv när privataffärer går smidigt till och försöker sträva så gott jag kan efter att dra mitt strå till den stacken. Jag passar avtalade tider eller meddelar om jag av någon oförutsedd anledning skulle bli sen, har aldrig varit den som anmält intresse, avtalat tid och sen inte dykt upp eller meddelat varför jag uteblir. Har däremot som säljare varit med om sådana köpare och vet hur störigt det är, jag kan förstå att folk blir avigt inställda till att hålla saker efter ett antal såna erfarenheter. Men om jag nu sköter mig så förutsätter jag ju också att motparten sköter sig, och så blir jag såklart irriterad när folk inte sköter sig ordentligt :fakta

Igen, hade inte haft något emot om säljaren tydligt kommunicerat vad som gäller. Det är dubbelsignalerna som stör mig, man tror man har en överenskommelse och att alla är med på vad som gäller och sen skiter det sig för att någon annan inte har vett att bete sig.
Inget svar på inlägget men jag kom att tänka på en gammal tråd om just blockethandel. Kanske rentav du som startade den?
Jag minns mest att det var en häpnadsväckande låg grad av att bete sig med hyfs och hederlighet, även bland forumfolket.
Minns du den?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Inget svar på inlägget men jag kom att tänka på en gammal tråd om just blockethandel. Kanske rentav du som startade den?
Jag minns mest att det var en häpnadsväckande låg grad av att bete sig med hyfs och hederlighet, även bland forumfolket.
Minns du den?
Inget jag minns på rak arm... :va Kan det vara denna?

Inte jag som startat, däremot deltagit i.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Absolut, när Volvo 240 kom så blev det så varmt i sätet att värmen slogs av först när termostaten brände hål på tyget och tråden brann av.
Det var tider det :tummenupp
Känner igen det där. Ibland så varmt att det luktade stekt fläsk i bilen.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En influencers anmärkningsvärt dåliga omdöme. Att när någon är utsatt och uppenbart i behov av hjälp filma vederbörande och lägga ut på sociala medier. Istället för att själv hjälpa eller tillkalla annan hjälp. Till råga på allt låta sin son peta på den utsatte.

Är det såhär vi som nation, samhälle och folk vill ha det? Exemplet med influencern är inte det enda, tyvärr.

Alla som filmar eller fotar istället för att hjälpa till med något, om än bara larma, ska sitta ner och SKÄMMAS!

Ska det vara så inihelvete svårt att ha sunt förnuft?

Tyvärr så är det ofredande eller till och med misshandel att verbalt eller fysiskt frånta någon möjlighet att filma en stackars medmänniska i nöd.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
En influencers anmärkningsvärt dåliga omdöme. Att när någon är utsatt och uppenbart i behov av hjälp filma vederbörande och lägga ut på sociala medier. Istället för att själv hjälpa eller tillkalla annan hjälp. Till råga på allt låta sin son peta på den utsatte.

Är det såhär vi som nation, samhälle och folk vill ha det? Exemplet med influencern är inte det enda, tyvärr.

Alla som filmar eller fotar istället för att hjälpa till med något, om än bara larma, ska sitta ner och SKÄMMAS!

Ska det vara så inihelvete svårt att ha sunt förnuft?

Tyvärr så är det ofredande eller till och med misshandel att verbalt eller fysiskt frånta någon möjlighet att filma en stackars medmänniska i nöd.
Inte bara influencers tyvärr, även vanligt folk drar fram kameran så fort det händer något "spännande" eller "ovanligt". Hur tänker man? "Oj titta, dödsolycka! Det var inte dåligt, nu händer det grejer minsann! Nu ska vi fota!"?? Vem har man tänkt visa bilderna för egentligen? :va :dummer

Tycker den här polisen hanterar dylika situationer bra:

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inte bara influencers tyvärr, även vanligt folk drar fram kameran så fort det händer något "spännande" eller "ovanligt". Hur tänker man? "Oj titta, dödsolycka! Det var inte dåligt, nu händer det grejer minsann! Nu ska vi fota!"?? Vem har man tänkt visa bilderna för egentligen? :va :dummer

Se texten under mitt nick.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Jo, härom året var det en pojke i yngre ålder som drunknade och folk stod och blockerade vägen för räddningspersonalen för att de skulle filma eländet. Idioter hela bunten.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jo, härom året var det en pojke i yngre ålder som drunknade och folk stod och blockerade vägen för räddningspersonalen för att de skulle filma eländet. Idioter hela bunten.
Helgen efter en drunkning i närområdet blev parkeringsvakter mordhotade och ivägkörda från samma badplats. De skulle göra sitt jobb när vägarna var blockerade av badgästernas bilar.

Räddningstjänsten behöver bilar som kan forcera ganska höga vertikala hinder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Helgen efter en drunkning i närområdet blev parkeringsvakter mordhotade och ivägkörda från samma badplats. De skulle göra sitt jobb när vägarna var blockerade av badgästernas bilar.

Räddningstjänsten behöver bilar som kan forcera ganska höga vertikala hinder.
Spetsplog på en brandbil som kör före, för att klara sommarens utryckningar till badplatser?
Sedan en person som går efter och tar regnummer på alla skadade bilar och anmäler till försäkringsbolagen att dom inte ska ha en krona på försäkringen...

Jag tror att parkeringskaoset skulle lösa sig ganska bra efter ett par utryckningar.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Spetsplog på en brandbil som kör före, för att klara sommarens utryckningar till badplatser?
Sedan en person som går efter och tar regnummer på alla skadade bilar och anmäler till försäkringsbolagen att dom inte ska ha en krona på försäkringen...

Jag tror att parkeringskaoset skulle lösa sig ganska bra efter ett par utryckningar.
Då vi pratar om ett område där det vandaliseras bilar från blåljuspersonal, postnord och Hemglass mm så tror jag att upplevelsebaserad inlärning kan funka bättre än dialog.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fick elräkningen idag... Semi-bundet avtal sedan i somras, men ändå för oktober 3:46kr per kWh inkl nätavgift mm.

Tack och lov är bergvärmen installerad nu till slut, så november blir lite lägre och vintern blir den första på snart tjugo år när jag inte behöver elda annat än för bastu och mysvärme.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fick elräkningen idag... Semi-bundet avtal sedan i somras, men ändå för oktober 3:46kr per kWh inkl nätavgift mm.

Tack och lov är bergvärmen installerad nu till slut, så november blir lite lägre och vintern blir den första på snart tjugo år när jag inte behöver elda annat än för bastu och mysvärme.

Inte behöver, men har du fortfarande möjligheten att elda?

Beroende på vad som händer med elpriset framöver kan det ju vara guld värt att kunna hjälpa värmepumpen när det är som kallast.

På grund av faktorer utanför min kontroll har jag väldigt lite ved just den här vintern, och dom som säljer ved häromkring har slut, men än eldar jag

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Inte behöver, men har du fortfarande möjligheten att elda?

Beroende på vad som händer med elpriset framöver kan det ju vara guld värt att kunna hjälpa värmepumpen när det är som kallast.

På grund av faktorer utanför min kontroll har jag väldigt lite ved just den här vintern, och dom som säljer ved häromkring har slut, men än eldar jag
Vedpannan har slängts ut. Gammal och det var mycket eld för kråkorna när jag nu räknar på mängden ved per dygn. Och det var för mycket slit med veden pga mängden. Den värmde också bara det stora huset. Mindre kåken hade lv-pump och elradiatorer.
Nu har jag bara kamin kvar och bastun och det är hanterbart med egna träd. Tidigare fick jag köpa färdig ved som lassades av med lastbil. Dyrt och nu dessutom slut på all ved i närområdet. Kommer fälla några stora björkar i vinter för nästa års bastubadande.

Bergvärmen är extremt effektiv. En stor Nibe som kommer driva båda husen (kulvert mellan). Nästan inget spill (pannrummet är svalt) och faktor 5,1-5,2 på in till ut.

Går strömmen så löser vi det på något sätt med kamin och gasol mm. Vedspis i köket står på villha-listan dock.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka