Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Åk in och få det tittat på!
Om inte annat så för att ha det i rullorna för ev försäkring.
Du har såklart rätt i det, egentligen... Men ärligt talat... Såpass väl som jag tagit hand om det nu så tvivlar jag på att det blir bättre om läkare/sjuksyrror ska öppna upp, titta och sen stänga till igen. Jag var snabbt på det och har tvättat noga samt tejpat ihop såret ordentligt så nu tänker jag att det bästa är att bara låta det läka. Kanske blir något litet ärr men vem bryr sig, ett cm stort ärr på ett finger tror jag knappt ger någon ärrersättning. Har ett fem cm ärr efter ett jack mitt i pannan och det fick jag inte många tusenlappar för. Framförallt tror jag inte att detta skulle ge någonting eftersom det är omgivet av andra ärr som jag inte bemödat mig med att få dokumenterade :hihi Jag avskyr verkligen sjukhus, framförallt akutmottagningar är rena döden. Det är alltid samma sak, man åker in för att man vill ta det säkra före det osäkra, får vänta bort hela dagen och när man väl får träffa en läkare så tar mötet fem minuter och resulterar i ingen vidare åtgärd. Inte sugen på det, det är inte värt de eventuella pengarna man eventuellt kan ha rätt till. Förutsatt att det läker ordentligt såklart, skulle det börja konstra sig så åker jag såklart in. Men just nu känns det som att jag har det under kontroll, och då värderar jag sinnesfriden högre än att jag frivilligt åker till akuten om jag inte tror att jag är döende.

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Hoj
Night Rod. kawa 450
Precis ska man till akuten får man vara så dålig att dom får bära in en. Annars får man vänta.... Sist satt jag 9 tim o då var jag endå högprioriterad ?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du har såklart rätt i det, egentligen... Men ärligt talat... Såpass väl som jag tagit hand om det nu så tvivlar jag på att det blir bättre om läkare/sjuksyrror ska öppna upp, titta och sen stänga till igen. Jag var snabbt på det och har tvättat noga samt tejpat ihop såret ordentligt så nu tänker jag att det bästa är att bara låta det läka. Kanske blir något litet ärr men vem bryr sig, ett cm stort ärr på ett finger tror jag knappt ger någon ärrersättning. Har ett fem cm ärr efter ett jack mitt i pannan och det fick jag inte många tusenlappar för. Framförallt tror jag inte att detta skulle ge någonting eftersom det är omgivet av andra ärr som jag inte bemödat mig med att få dokumenterade :hihi Jag avskyr verkligen sjukhus, framförallt akutmottagningar är rena döden. Det är alltid samma sak, man åker in för att man vill ta det säkra före det osäkra, får vänta bort hela dagen och när man väl får träffa en läkare så tar mötet fem minuter och resulterar i ingen vidare åtgärd. Inte sugen på det, det är inte värt de eventuella pengarna man eventuellt kan ha rätt till. Förutsatt att det läker ordentligt såklart, skulle det börja konstra sig så åker jag såklart in. Men just nu känns det som att jag har det under kontroll, och då värderar jag sinnesfriden högre än att jag frivilligt åker till akuten om jag inte tror att jag är döende.
Bra att du fixat det och det är ju huvudsaken! :tummenupp

Komplikationer kan uppstå i efterhand och skall man då prata med försäkringsbolag kan det vara bra att ha skadan dokumenterad (kan räcka med att ringa in).

Vis av erfarenhet gällande barns skada (på en tand iofs) som sedan började krångla.
Som tur var hade modern varit framsynt nog att kontakta sjukvården så skadan fanns i rullorna vilket gjorde det enklare i samtalen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hatar också lassarett och att befinna mig där, och dom långa väntetiderna på akuten.

Men, får man vänta betyder det att någon annan stackare mår mycket sämre och går före.

Jag satt med en bruten arm en gång, det började bli min tur, och helt plötsligt blev det ett jäkla halloj och en sköterska kom förbi och talade om att jag nog tyvärr skulle få vänta ett bra tag till så hon undrade om jag hade ätit, annars skulle hon fixa fram något åt mig.

Tydligen kom det in en bilolycka medan jag väntade.

Man kunde ju IOFS önska att vården var kraftigt överdimensionerad istället, men tydligen räcker inte pengarna till fler akutplatser

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Min son sågade bort en liten bit av tummen. Innan handkirurgen lappade ihop köttet så tog jag tre bilder med mobilen.
De bilderna var värda 34000 kr. Utan bilder ingen ersättning även om de inte uttryckte sig så.

Nu 7-8 år senare så syns det knappt.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Fejk eller ej så är budskapet tydligt.

Hjäper dock inte med skyddsglasögon när man kapar tummen.

Bifogat

• 2BFBFD9D-1321-4849-A7A8-5B38C26867C7.jpeg
    2BFBFD9D-1321-4849-A7A8-5B38C26867C7.jpeg
    126.5 KB · Visningar: 25
  • 38F92551-4DE2-40F7-B7B0-7B1BEFA9F8C1.jpeg
    38F92551-4DE2-40F7-B7B0-7B1BEFA9F8C1.jpeg
    153.5 KB · Visningar: 25
  • 013C9AD6-9E59-4289-A6D4-ABB1B4A63DF8.jpeg
    013C9AD6-9E59-4289-A6D4-ABB1B4A63DF8.jpeg
    97.7 KB · Visningar: 25

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fejk eller ej så är budskapet tydligt.

Hjäper dock inte med skyddsglasögon när man kapar tummen.
Jag har råkat ut för att skivan splittrat och kastat delar i mitt ansikte, men jag kör med helt visir, så det blev bara ett "Aj fan. Har jag nån mer skiva?" men man vill ju ogärna få saker plantterat i ansiktet.
Har en polare jag delar garage med som kör vinkelslipen helt utan skydd alls. Han gnäller över att jag vägrar plocka bort skölden på slipen för den är ju ivägen. :rolleyes:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min son sågade bort en liten bit av tummen. Innan handkirurgen lappade ihop köttet så tog jag tre bilder med mobilen.
De bilderna var värda 34000 kr. Utan bilder ingen ersättning även om de inte uttryckte sig så.

Nu 7-8 år senare så syns det knappt.
Det var inte dåligt, ni måste ha en bra försäkring för när jag skadade mig i pannan så fick jag inte ut mer än ett par tusenlappar trots att jag skickat in bilder både på skadan innan åtgärd, efter stygn samt på det än idag mycket tydliga ärr mitt i ansiktet (som ju normalt värderas högre när det gäller dylik ersättning).

Men angående skyddsutrustning absolut, det är viktigt och jag försöker att alltid ta det på allvar. Har alltid hörselskydd, skyddsglasögon och handskar när jag jobbar med maskiner och dylikt ute i verkstan. Men hur väl man än skyddar sig så är det väl så att ibland vill Murphy annorlunda helt enkelt...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det var inte dåligt, ni måste ha en bra försäkring för när jag skadade mig i pannan så fick jag inte ut mer än ett par tusenlappar trots att jag skickat in bilder både på skadan innan åtgärd, efter stygn samt på det än idag mycket tydliga ärr mitt i ansiktet (som ju normalt värderas högre när det gäller dylik ersättning).

Men angående skyddsutrustning absolut, det är viktigt och jag försöker att alltid ta det på allvar. Har alltid hörselskydd, skyddsglasögon och handskar när jag jobbar med maskiner och dylikt ute i verkstan. Men hur väl man än skyddar sig så är det väl så att ibland vill Murphy annorlunda helt enkelt...
Hur mycket man får beror mycket på hur mycket man försäkrat sig för. Generellt sett, har man en fjuttig avgift så får man antagligen en fjuttig ersättning. Sedan spelar ålder viss roll med.
Det kan vara värt att vara med i gruppförsäkringar där alla andra i gruppen på sin höjd sysslar med sportknyppling, för att få riktigt bra försäkring.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hur mycket man får beror mycket på hur mycket man försäkrat sig för. Generellt sett, har man en fjuttig avgift så får man antagligen en fjuttig ersättning. Sedan spelar ålder viss roll med.
Det kan vara värt att vara med i gruppförsäkringar där alla andra i gruppen på sin höjd sysslar med sportknyppling, för att få riktigt bra försäkring.
Vanprydande ärr och sånt bedöms efter hur man såg ut innan, sa dom till mig :-(

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Vurpade rätt ordentligt med geggmoppen runt 2006.
Bröt nyckelbenet som växte ihop omlott(fick en knöl)

Fick ut 40000:- på trafikförsäkringen.
Hade jag haft någon privat skadeförsäkring hade det nog gått att få
ut lika mycket till?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vanprydande ärr och sånt bedöms efter hur man såg ut innan, sa dom till mig :-(

Tidigare ansågs det dessutom vara ett större men för tjejer än för killar, och för yngre tjejer extra stort.

Nu har jag väl aldrig haft några ambitioner/förutsättningar att jobba som fotomodell, men jag har aldrig fått en spänn för att jag har blivit fulare IAF
Jag vet inte om det säger mest om utgångsläget...

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Nu minns jag inte om hans mamma hade tecknat någon försäkring eller om gymnasieskolan hade en eller om snickeriet där han praktiserade hade en. Det är nog redan 12 år sedan om jag räknar efter lite.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nu minns jag inte om hans mamma hade tecknat någon försäkring eller om gymnasieskolan hade en eller om snickeriet där han praktiserade hade en. Det är nog redan 12 år sedan om jag räknar efter lite.

Skolorna har nog rätt bra försäkrat vid praktik.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte så tokigt för en sådan tabbe.

En annan åkte på 13 stygn efter att jag och en smörgås tampats med en brökniv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år