Idag är jag förbannad därför att...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ahh, så det har börjar nu?
Jag har laddat upp med handhjärtan att skicka till alla mina bekanta i stockholm.
Postnord kanske bjuder på portot på hjälpsändningar till stockholm?
Jag har en kartong med mössor, vantar, isskrapor och annat som inte finns i stockholm att skicka, röda korset kan stå på centralen och dela ut...

Du har inget paket för däckbyte?
Hört av mina kompisar att det var lite jobbigt idag... :hihi

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Medtrafikanter som på fullaste allvar inte inser det olämpliga på gränsen till lågbegåvade att ge sig ut med en bil med sommardäck idag. Ifall man inte agerar i nöd förstås, nöd är inte att mjölken är slut eller att man ska till bolaget.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Medtrafikanter som på fullaste allvar inte inser det olämpliga på gränsen till lågbegåvade att ge sig ut med en bil med sommardäck idag. Ifall man inte agerar i nöd förstås, nöd är inte att mjölken är slut eller att man ska till bolaget.
Åkte in till Söder idag för att gå på inflyttningsfest. Såg ett par olyckor på e4, och lite bilar glida i sidled inne i smeten. Själv skiftade jag min bil igår. För en gångs skull timing!
Ska nog kasta ur allt glas ur skåpbilen och oss och sladda lite med den i innerstan. :hihi

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag var ute på sommarpuckar. Det var något vitt i luften men plusgradig asfalt och bara vägar måste ju betyda "icke vinterväglag", right?

Mamma fick däremot på piggadäcken igår. Man får vara rädd om sin mor.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag var ute på sommarpuckar. Det var något vitt i luften men plusgradig asfalt och bara vägar måste ju betyda "icke vinterväglag", right?

Mamma fick däremot på piggadäcken igår. Man får vara rädd om sin mor.
Runtomkring mitt närområde var vägbanan vit och tempen precis kring nollan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Du har inget paket för däckbyte?
Hört av mina kompisar att det var lite jobbigt idag... :hihi

Jag har jobbat i branchen ett år när snön kom överraskande tidigt här uppe, jag åkte till jobbet extra tidigt, det hade chefen också gjort, så en halvtimme innan vi öppnade hade vi 48 bilar i kö......

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har jobbat i branchen ett år när snön kom överraskande tidigt här uppe, jag åkte till jobbet extra tidigt, det hade chefen också gjort, så en halvtimme innan vi öppnade hade vi 48 bilar i kö......
?
Överraskande tidigt är det nog inte i Stockholm...;)
Och min kompis gissade att det var 1-2km kö nånting.
Och ja, jag skällde lite på honom för att vara sen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det är lite samma varje år när första snön kommer.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Man skulle vara katt istället.. skramla ut genom luckan, sitta o glo en stund och sen gå in o lägga sig igen. Igår såg jag resterna av två vurpor och då hade det kommit noll snö men var väl runt minussidan ibland på blöt vägbana. En till synes fransk bil som letat sig av vägen, eventuellt saxat över två stora stenbumlingar och rullat så hoppas ingen dog. 2km senare stod en Bmw som fått sladd efter avfarten och planterat fronten i räcket, den förmodat krutladdade motorhuven gjorde att det såg lite mer action ut än det kanske varit.

Exakt såhär mycket har det kommit för den som undrar:

20221119-192026.jpg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man skulle vara katt istället.. skramla ut genom luckan, sitta o glo en stund och sen gå in o lägga sig igen.

I mitt nästa liv ska jag bli katt på Downingstreet 10 i London....

Jag såg nyss "Best of Larry the cat" på youtube, han verkar ha ett soft liv, secret service sköter in och utsläpp när han vill 24/7, och dignitärer på besök kommer med leksaker och godis...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Modern bil med bra moderna sommardäck så kör man rätt bra i lite snöslask faktiskt, eller på is.
Inte som enhjulande 142 och backelitpuckar back in the day.
Inte heller lika bra som med vettiga moderna vinterdäck självklart, stoppsträckorna blir längre, och marginalerna du behöver köra med större. Men det är helt görbart.
Hastighetsbegränsningarna är låga, och där de inte är det så går det mest rakt. Mao så kan du mer eller mindre hålla lagligt tempo på de flesta vägar.

När var senast någon såg tung trafik köra med dubb? Nä. Och det rullar på bra i vilken snöstorm som helst. Det är de som plogar och bärgar.
Inte i Stockholm självklart, men de mupparna ska nog hålla sig till tunnelbanan....

Är man ändå orolig så är det inte mer än 15-20 minuters jobb att byta däck.
10 om man har bråttom och en vettig knack. (säkert går det att göra på fem, om man skiter i att momentdra)
Så om det snöar och man absolut måste köra någonstans så häller man väl bara kaffet i en thermos, och bemannar jävlar annamat?

Blir så trött på handlingsfattiga pallervantar, och talanglösa människor. :mad:

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Modern bil med bra moderna sommardäck så kör man rätt bra i lite snöslask faktiskt, eller på is.
Inte som enhjulande 142 och backelitpuckar back in the day.
Inte heller lika bra som med vettiga moderna vinterdäck självklart, stoppsträckorna blir längre, och marginalerna du behöver köra med större. Men det är helt görbart.
Hastighetsbegränsningarna är låga, och där de inte är det så går det mest rakt. Mao så kan du mer eller mindre hålla lagligt tempo på de flesta vägar.

När var senast någon såg tung trafik köra med dubb? Nä. Och det rullar på bra i vilken snöstorm som helst. Det är de som plogar och bärgar.
Inte i Stockholm självklart, men de mupparna ska nog hålla sig till tunnelbanan....

Är man ändå orolig så är det inte mer än 15-20 minuters jobb att byta däck.
10 om man har bråttom och en vettig knack. (säkert går det att göra på fem, om man skiter i att momentdra)
Så om det snöar och man absolut måste köra någonstans så häller man väl bara kaffet i en thermos, och bemannar jävlar annamat?

Blir så trött på handlingsfattiga pallervantar, och talanglösa människor.
Sommardäcken som satt på min brz när jag köpte den var fullkomligt värdelösa på minsta lilla iskristall, första snöfallet gjorde att jag fick lämna den på pendlarparkeringen för att det inte gick att backa ut från fickan.
Sommardäcken jag köpte till min outback var bättre i vinterväglag än de gamla vinterdäcken. Det blev nya vinterdäck med.
På en gammal Toyota Corolla jag fick satt det 20 år gamla vinterdäck. Det var jävligt spännande att köra i vinterväglag med den, gick mest rakt fram hela tiden.
Så, däck är som alla här vet jävligt viktiga.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Sommardäcken som satt på min brz när jag köpte den var fullkomligt värdelösa på minsta lilla iskristall, första snöfallet gjorde att jag fick lämna den på pendlarparkeringen för att det inte gick att backa ut från fickan.
Sommardäcken jag köpte till min outback var bättre i vinterväglag än de gamla vinterdäcken. Det blev nya vinterdäck med.
På en gammal Toyota Corolla jag fick satt det 20 år gamla vinterdäck. Det var jävligt spännande att köra i vinterväglag med den, gick mest rakt fram hela tiden.
Så, däck är som alla här vet jävligt viktiga.
Varför jag skrev, "bra".

Jag skäms ändå lite i min ensamhet av att dela art med de som stänger halva samhället för lite lätt snöfall.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag var tvungen att åka och handla idag, och jag kom ca 600m innan jag såg första bilen som gled av vägen. En svag uppförs med en svag kurva, och folk kom inte upp, så dom vände. Det gjorde den här liraren också, och lyckades köra ner i diket, 90 grader mot vägen, precis bakom mig tack och lov. 1km till, sen låg nästa i diket. Sen var det stopp på motorvägen, svag uppförs, och det stod bilar lite överallt, dom om inte vidare helt enkelt, ihop med några tradare som stod på tvären. Däckkrängarna i tält på lokala parkeringen hade en halv kilometer kö, i dubbla led, jag tror inte att det gick fortare än att byta själv idag.

På vägen hem var det hyggligt fritt åt mitt håll, trots att jag tog lilla vägen bredvid motorvägen, men mötande var ca 5km fickparkering. På ett ställe hade en kille lagt sin bil mot en bergvägg, på vänster sida av vägen, bortanför cykelbanan med en ganska hygglig trottoarkant, på 40-väg :jisses

Var 50e meter var det spår av avåkningar, var 500 stod en bil, i snitt, och folk hade enorma problem att ta sig fram, men trots det skulle en del idioter köra om mitt i köerna, på vanlig 40-väg :dummer Otroligt få höll vettiga avstånd dessutom.

Det snöade ju rätt friskt (jag blev sen för att jag fick börja om med snöröjningen några gånger), men obehagligt många hade överhuvudtaget inte tagit bort någon snö på sina bilar, vare sig på tak eller rutor. Hur j****a dum är man om man kör med en översnöad bil utan sikt ut, med sommardäck, i snöstorm, och kör som om det var veckan före midsommar?!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Vi såg det inte komma... ?
Ja, fast i år så stämmer det ju nästan, för några dagar sedan var det 14 grader varmt, och nu är det plötsligt snö på marken.
Hade nästan börjat våga hoppas på hojföre året om i år.
Men nu när man har "offroadhoj" så skall det nog ut och sladdas i snön lite också. Fastän Tourance däcken knappast är vidare lämpade.
Surt att jag gått och slitit sönder lårmuskeln nu bara. :mad:

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...