Idag är jag förbannad därför att...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Körde genom östra Småland och Blekinge igår, mycket snö och rejält halt, mina nya Pirelli dubbdäck fick jobba en del trots min låga hastighet. En större krock i en korsning och några avåkningar löngs vägen.
Ska norr ut nu snart, blir att ta de srörre vägarna det är hård is och ingen röjning eller saltnibg på de mindre ännu.
Bävar för idioterna på E4 som nog tror på löftena att vinterddäck ger dig sommaregenskaper.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Körde genom östra Småland och Blekinge igår, mycket snö och rejält halt, mina nya Pirelli dubbdäck fick jobba en del trots min låga hastighet. En större krock i en korsning och några avåkningar löngs vägen.
Ska norr ut nu snart, blir att ta de srörre vägarna det är hård is och ingen röjning eller saltnibg på de mindre ännu.
Bävar för idioterna på E4 som nog tror på löftena att vinterddäck ger dig sommaregenskaper.
Ändå bra att man har gjort om vädervarningarna till mer anpassade efter vilken region dom är i.
"Snösmockan" och "snökaoset" man ser på nyheterna och inskickade tittarbilder är inte speciellt imponerande men kan så klart ge problem för de som inte är van att hantera det.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Förbannad på VW.
En bil för nästan 600kkr har inte uppvärmd sensorplatta i fronten.
Så efter en kvart i slask så stänger alla hjälpfunktioner av, vilket väl kan gå an, men inte ens den mest rudimentära farthållaren fungerar längre.
Filhållare o sånt klarar man sig ju utan, men när väglaget på E4 är så dåligt att 80-90 är lagom då vill jag gärna ha farthållare för o slippa kramp i benen.
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ändå bra att man har gjort om vädervarningarna till mer anpassade efter vilken region dom är i.
"Snösmockan" och "snökaoset" man ser på nyheterna och inskickade tittarbilder är inte speciellt imponerande men kan så klart ge problem för de som inte är van att hantera det.
Jag misstänker starkt att den trebilskrocken jag passerade nog orsakats av någon med dåliga däck gled ut i vägen för korsande trafik och så dålig avståndshållning.
Det var i alla fall så mycket snö så att underredet skrapade i snön mellan hjulspåren, så ingen kan ha undgått att det var vinterväglag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Förbannad på VW.
En bil för nästan 600kkr har inte uppvärmd sensorplatta i fronten.
Så efter en kvart i slask så stänger alla hjälpfunktioner av, vilket väl kan gå an, men inte ens den mest rudimentära farthållaren fungerar längre.
Filhållare o sånt klarar man sig ju utan, men när väglaget på E4 är så dåligt att 80-90 är lagom då vill jag gärna ha farthållare för o slippa kramp i benen.

Ja, många bilar stänger ju av farthållaren helt när sensorerna geggar igen.

Det finns ju ingen anledning att ta bort vanlig dum farthållare bara för att sensorerna för adaptiv farthållare/autobroms inte ser något.

Kanske för att folk som är vana vid adaptiv farthållare annars skulle sitta och åka ikapp framförvarande bil och krocka i 4km/h i 90/94km/h

Jag har förlorat allt hopp om att någon själv tar ansvar för att framföra sin bil.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vinterväglag är typiskt obra att låta bilen hantera. Man behöver känslan och återkopplingen från underlaget.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Idag är jag förbannad för att jag har monterat IKEA möbler, och det saknades skruvar i monteringssatsen.

Nåväl, det var inte mina möbler, och vi bor på varsin sida om IKEA, så det handlar bara om att gå in och hämta en näve nästa gång jag ska dit
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Idag är jag förbannad för att jag har monterat IKEA möbler, och det saknades skruvar i monteringssatsen.

Nåväl, det var inte mina möbler, och vi bor på varsin sida om IKEA, så det handlar bara om att gå in och hämta en näve nästa gång jag ska dit
Tvärtom upplever jag oftare.

Jag tycks nämligen "alltid" få för många skruvar och skit när jag handlar där. Jag sitter och kliar mig i huvudet och undrar vad fan jag missat och nissarna på kontoret sitter och skrattar gott åt såna som mig medans de kastar i en näve brickor i en påse för bokhyllan Billy.
Tror det var kamprads sista order innan han tackade för sig.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Ja, det är ju långt ifrån bara gamla 80-talshäckar som ligger i dikena, ganska ofta är det ju rätt nya premiumbilar med fyrkrafs som hälsar på i naturen.
Fyrkrafs ger en känsla av säkerhet så länge man trampar på gasen. Bromsen däremot är ju lika effektiv som på tvåhjulsdrivna.........

Fyrkrafsarna brukar komma längre in i skogen när de kör av vägen, högre hastighet.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Fyrkrafs ger en känsla av säkerhet så länge man trampar på gasen. Bromsen däremot är ju lika effektiv som på tvåhjulsdrivna.........

Fyrkrafsarna brukar komma längre in i skogen när de kör av vägen, högre hastighet.

Jo, man känner ju inte hur halkigt det är när man gasar iväg, men det märker man sedan när man ska ha stopp på ekipaget.

I min ungdom lånade jag en Subaru, körde iväg lugnt från bilhandlaren, men när jag bedömde att jag var utom hörhåll gasade jag på lite, men behövde bromsa inför en korsning....

Jo tjena, odubbat under bilen och en korsning där bussar regelbundet slirar sig igång med hjulspin, det var bara att växla ner och kasta sig ut... Det gick bra den gången...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vinterväglag är typiskt obra att låta bilen hantera. Man behöver känslan och återkopplingen från underlaget.
Fast i moderna bilar får man ingen feedback och alla inputs man gör filtreras via svarta lådor innan resterna av dem får nå drivlinan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast i moderna bilar får man ingen feedback och alla inputs man gör filtreras via svarta lådor innan resterna av dem får nå drivlinan.
Det beror ju lite på vad man köper för bil. Min BRZ är inte särskilt filtrerad, och man kan stänga av hjälpsystemen.
Polaren som köpte min outback 3.6 har en lite ledsen generator, så bilen stängde av alla hjälpsystem pga låg spänning, men gick fortfarande att köra. Det spann och sladdade visst fantastiskt mycket. :hihi
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fyrkrafs ger en känsla av säkerhet så länge man trampar på gasen. Bromsen däremot är ju lika effektiv som på tvåhjulsdrivna.........

Fyrkrafsarna brukar komma längre in i skogen när de kör av vägen, högre hastighet.
Var ju nån här som som körde bärgare som sa att nya antispinnblabla ofta hittades längre in skogen än gamla analoga 2 krafs.

Finns ett nödknep o ta till på nya Ai-furkrafs.

Sluta bromsa o släpp gasen(motorbroms) o styr , då kan det möjligtvis reda ur sig.

Då försöker systemet pumpa enstaks hjul med broms för och fixa färdriknting vilket kan vara bra

Man har iaf chans o välja vart man hamnar...
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Fast i moderna bilar får man ingen feedback och alla inputs man gör filtreras via svarta lådor innan resterna av dem får nå drivlinan.
Hos många märken ja... Dock inte tex MINI med ALL4 och dynamisk fjädring. Perfekt balans och man känner exakt vad bilen gör. Dock slår man gärna ur första steget av antispinn, så det kan slira lite lagom och blir då stadigare när man kör som riktig gammal fyrhjulsdriven bil.

En del moderna bilar är dock otäcka. Man har noll koll på vad som pågår och när det väl händer nåt, är det för sent.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jo, man känner ju inte hur halkigt det är när man gasar iväg, men det märker man sedan när man ska ha stopp på ekipaget.

I min ungdom lånade jag en Subaru, körde iväg lugnt från bilhandlaren, men när jag bedömde att jag var utom hörhåll gasade jag på lite, men behövde bromsa inför en korsning....

Jo tjena, odubbat under bilen och en korsning där bussar regelbundet slirar sig igång med hjulspin, det var bara att växla ner och kasta sig ut... Det gick bra den gången...
Jo, livet har sina bruna stunder!
Vissa gånger har man önskat en våtservett och ett ombyte. :squid :poop::rolleyes:
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top