Idag är jag förbannad därför att...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Blunda och spela upp den i huvudet, same as always.
Ska jag laga mat i huvudet också? :7peta

Enligt info på eons hemsida är ärendet än så länge bara registrerat, orsak okänd, ingen servicetekniker som hanterar skiten. De sitter väl hemma och kollar Kalle hela högen... Känns som att det här kan dröja...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Enligt info på eons hemsida är ärendet än så länge bara registrerat, orsak okänd, ingen servicetekniker som hanterar skiten. De sitter väl hemma och kollar Kalle hela högen... Känns som att det här kan dröja...

Även Vattenfall har ett pågående avbrott:
fb12f43ad65a84c95a37b9112af7b133.jpg

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Pffft, hade du haft solceller så hade du inte blivit drabbad av elavbrott!!! :hihi

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Pffft, hade du haft solceller så hade du inte blivit drabbad av elavbrott!!! :hihi
Jag har solceller, är dock inte självförsörjande utan fortfarande ansluten till nätet och kan således inte producera enbart för eget bruk vid strömavbrott. Dessutom är det ganska mörkt just nu såatteeh...

Och eon har fortfarande inte ens lyckats få en tekniker på plats, såhär 1.5h efter strömavbrottets början... :huvet

Last edited:

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag har solceller, är dock inte självförsörjande utan fortfarande ansluten till nätet och kan således inte producera enbart för eget bruk vid strömavbrott. Dessutom är det ganska mörkt just nu såatteeh...

Och eon har fortfarande inte ens lyckats få en tekniker på plats, såhär 1.5h efter strömavbrottets början... :huvet
Jag tänkte typ som en fanatic MP ;)
Man måste juh ha ett vindkraftverk oxå.

Men helst ett kraftigt dieselverk med vår stabila (!?) elförsörjning.
Ni får väl mysa med stearinljus och laga mat över öppen eld. Lycka till ivilket fall som.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag tänkte typ som en fanatic MP ;)
Man måste juh ha ett vindkraftverk oxå.

Men helst ett kraftigt dieselverk med vår stabila (!?) elförsörjning.
Ni får väl mysa med stearinljus och laga mat över öppen eld. Lycka till ivilket fall som.
Ah, min hjärna var inte inställd på skämtläge direkt :hihi

Fortfarande strömlöst 2.5h senare. Jävla tur att jag var uppe tidigt och satte igång långkok, det var färdigt precis i tid till strömavbrottet och är således fortfarande varmt, så någon varm mat får vi iallafall.

Edit: ytterligare en timme utan ström... Men för helvete Eon! :finger

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Du har ju förbövelen en verkstad med smältugn o kolhächa så nog kan du laga mat om du vill, du är bara lite jul tjurig?

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du har ju förbövelen en verkstad med smältugn o kolhächa så nog kan du laga mat om du vill, du är bara lite jul tjurig?
Visst kan man, har trangiakök och grejer också om det är så... Men jag vill inte :7peta jag betalar jävligt dyra pengar för min el, då kan man väl få förvänta sig att skiten ska funka? Detta är för fan den oheliga treenigheten av ickekvalitet, det går inte fort, det blir inte bra och det kostar satan :mad:

Nu, knappt fyra timmar senare kom strömmen tillbaka. Tror jag ska köpa en sandpappersdildo och skicka till Eon som en försenad julklapp.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Visst kan man, har trangiakök och grejer också om det är så... Men jag vill inte :7peta jag betalar jävligt dyra pengar för min el, då kan man väl få förvänta sig att skiten ska funka? Detta är för fan den oheliga treenigheten av ickekvalitet, det går inte fort, det blir inte bra och det kostar satan :mad:

Nu, knappt fyra timmar senare kom strömmen tillbaka. Tror jag ska köpa en sandpappersdildo och skicka till Eon som en försenad julklapp.
Jag bara kommer att älska din text när du varit utan ström i ett dygn. Mitt rekord är 7 dagar när det var vinter storm 2010.

Mitt i natten knackade det på dörren o utanför stog en blåfrusen polsk elektriker. (vattenfall hyrde in 100 polska högspännings elektriker under denna vecka) han undrade hur vårat hus kunde lysa när halva dalsland hade strömavbrott.

Så jag visade honom mitt 3 cyl diesel elverk som knattrade o gick.

En stund i värmen o ett par koppar kaffe så hade jag förstått vad han ville. Han var helt vilse ute på dalboslätten. Jag visste var några träd låg över högspännings så på med kläder o ut i stormen med motorsåg.

Polacken jordade ledningarna o jag fällde träden. Frampå morgonen kunde vattenfall släppa på den högspännings o vissa gårdar och kommun fastigheter få el efter ca 3 dagar sedan tog det ytterligare 4 dagar innan alla lednings gator var röjda och elen framme.

70 cm vänersnö på en natt gjorde att 1000 tals träd välte, gick av, böjde sig över ledningar.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Alla gröna khmerer och sossar borde tvingas ut och handveva möllorna.
Sen dessa sportfiskare som dödade vår lilla men regionalt värdefulla vattenkraft. Hoppas de har åtminstone blåskatarr.

Mina jular blir visst bara bättre år från år, (not).

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag bara kommer att älska din text när du varit utan ström i ett dygn. Mitt rekord är 7 dagar när det var vinter storm 2010.

Mitt i natten knackade det på dörren o utanför stog en blåfrusen polsk elektriker. (vattenfall hyrde in 100 polska högspännings elektriker under denna vecka) han undrade hur vårat hus kunde lysa när halva dalsland hade strömavbrott.

En stund i värmen o ett par koppar kaffe så hade jag förstått vad han ville. Han var helt vilse ute på dalboslätten. Jag visste var några träd låg över högspännings så på med kläder o ut i stormen med motorsåg.

Polacken jordade ledningarna o jag fällde träden. Frampå morgonen kunde vattenfall släppa på den högspännings o vissa gårdar och kommun fastigheter få el efter ca 3 dagar sedan tog det ytterligare 4 dagar innan alla lednings gator var röjda och elen framme.

70 cm vänersnö på en natt gjorde att 1000 tals träd välte, gick av, böjde sig över ledningar.
17 dygn tror jag att det var årsskiftet 18-19, - 22 grader.
Nerverna på utsidan.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

Själv är onekligen bäste dräng :tummenupp

Jag har funderat över olika lösningar för att bli självförsörjande och koppla bort mig från nätet, men jag väntar lite tills det finns vettiga elförvaringsresurser till rimliga priser... Nu har jag ju cellerna iallafall, så bara batteritekniken går framåt så kan man förhoppningsvis skaffa ackumulatorer någon gång i framtiden och koppla bort sig från nätet (med en enkel reservgenerator för extra kalla och mörka säsonger).

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Jag har funderat över olika lösningar för att bli självförsörjande och koppla bort mig från nätet, men jag väntar lite tills det finns vettiga elförvaringsresurser till rimliga priser... Nu har jag ju cellerna iallafall, så bara batteritekniken går framåt så kan man förhoppningsvis skaffa ackumulatorer någon gång i framtiden och koppla bort sig från nätet (med en enkel reservgenerator för extra kalla och mörka säsonger).
Om man har plats är saltvatten batterier överlägsna. Med det blir några m3 med saltvatten.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Eldar man finns ju små stirling motorer att montera vid skorsten som då driver en liten generator.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
13 dygn var det visst, snabb koll på historiken säger att mitt minne överdrev. Stormen alfrida nyårsdagen 2019.
Lamslog hela ön egentligen, Mariehamn hade ström eftet några timmar, men hela Ålands landsbygd mer eller mindre som har elen dragen ovan mark hade trän nerblåsta över den.
Var runt nollan när det skedde, men sedan drog snöstorm in och temperaturen drog neråt minus 20 som kallast undrer tiden jag var utan sås. Räddade kåken från att frysa sönder genom att köra oljepannan på ett lånat elverk som tankades och oljebytades löpande gick 24/7 minus formeletpittstop.

Elbolaget frånsade sig erbjuden hjälp till en början första dygnet för "det här reder vi ju upp själva". Efter en arbetsvecka hade de upptäckt att det gör de inte alls det, och fick krypa till korset och ringa upp tillbaks och ta hjälp utifrån.

Knappt tre veckor tog det för de sista hushållen, sommarstugor och att städa upp alla fusklagningar är frågan om allt är gjort ännu.

Efter en vecka eller så när de inte tagit hjälp de erbjudits och nästan hela landsbyggden var helt mörk så var åtminstone jag rätt bitter på gänget som fattade beslut i frågan.

Last edited:

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Tjejen och jag hade precis gått och satt oss framför TVn och skulle se Kalle då strömmen gick. Anledning okänd och ingen prognos på när strömmen kan tänkas komma tillbaka, så strömlösa sitter vi här på julafton utan Kalle och utan julmat eftersom den har vi inte ens hunnit påbörja... :finger :huvet jävla tur att vi inte har kidsen denna julen...
Blekinge?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Själv hade jag ju möjlighet att låna ett honda av pappa som bor i staden och hade el själv, och har oljevärme, samt kunskapen att fuskkoppla ihoo skiten själv i snöyran (att få hjälp av fakman dessa dagar kunde man se sig efter, ingen hade tid). Men elverk sålde ju slut fort, och har man elvärme så kör man inte sådant på några kilowatt.

Många pumpar till vatten och avloppssystem var ju strömlösa, så många var utan vatten.

Eftersom telefonbolagets tekniker inte fattat att bränslemätare av typen måttband med vikt och flöte behöver knackas på så var ju hjälpaggregat till telefonimast utan diesel, så många många var helr utan kommunikation också.

Ett under att mycket få personskador verkligen skedde i slutändan, med tanke på hur fruktansvärt illa förberett samhället var, på samtliga nivåer. (privat/företag/offentlig sektor)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

Botanisera lite här och se vad ni kan hitta som stärker er tes att det blivit sämre.

Jag minns 1970-talet som ett årtionde med dyr energi och ständiga avbrott.

1980-talet blev bättre, då byggdes antalet transformationer ut och det blev stabilare matning men ändå ganska ofta strömavbrott under vinterhalvåret, ibland något dygn.

1990-talet då var det klart färre strömavbrott och mildare vintrar.

2000-talet då stormade det och elavbrotten var enorma med stora konsekvenser på nationell nivå.

2010-talet, elproduktionen diversifierades och elavbrott drabbade mindre områden och åtgärdades snabbare. Luftledningar började grävas ned i ganska stor utsträckning och det fortsätter.

2020-talet, få elavbrott och oftast korta. Elpriset rakade i höjden 2022 pga energibrist på kontinenten kombinerat med flera stängda reaktorer i EO4.

Framtiden: mer spridd produktion ffa vind på kort sikt, leder till minskande andel reglerkraft tills SMR och ev nya reaktorer vid bef siter levererar ström. Priset blir viktigare för att parera svängningar i produktion, stabilare när Tyskland genomfört omläggningen från rysk gas till LNG och andra energiproducenter. På kort sikt kommer nödvändiga regleringar ske i konsumentledet med smarta appar och anordningar för att styra konsumtion till tider med lägre elpris/större elutbud.
Smarta lösningar finns och utvecklas. Ingenjörer kommer att lösa detta också.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati