Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Pablo var ju en filantrop, han skapade ju en hel stad endast för fattiga.
Missuppfattas kille.

Nåja... Det råder delade meningar om det i Colombia...
Och stad vet jag inte, stadsdel med 16000 innevånare i Medellin.

Även gamle Adolf byggde ju infrastruktur, men jag tror eftervärlden är ganska överens om att han inte var någon trevlig kille.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ledningen gick ut med ett meddelande idag att vi ska byta lokaler om några månader. Vi har idag en lokal där vi som behöver lugn och arbetsro har egna kontorsrum och de som vill sitta i öppen miljö har möjlighet att göra det. Den nya lokalen har endast öppet landskap så alla kommer sitta i samma utrymme och störa varandra.

Vi är flera som påtalat att det är helt ohållbart för oss, men ledningen har visat med all tydlighet att personalen inte är prioriterad. Bland annat har vi fått höra att ”det blir vad man gör det till” och att vi ska ”vara lite mer positiva”.

Till saken hör också att det egentligen inte finns några som helst fördelar med den nya lokalen. Hade det funnits det så hade jag kanske kunnat förstå beslutet men nu är det bara dumt och helt jävla onödigt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ledningen gick ut med ett meddelande idag att vi ska byta lokaler om några månader. Vi har idag en lokal där vi som behöver lugn och arbetsro har egna kontorsrum och de som vill sitta i öppen miljö har möjlighet att göra det. Den nya lokalen har endast öppet landskap så alla kommer sitta i samma utrymme och störa varandra.

Vi är flera som påtalat att det är helt ohållbart för oss, men ledningen har visat med all tydlighet att personalen inte är prioriterad. Bland annat har vi fått höra att ”det blir vad man gör det till” och att vi ska ”vara lite mer positiva”.

Till saken hör också att det egentligen inte finns några som helst fördelar med den nya lokalen. Hade det funnits det så hade jag kanske kunnat förstå beslutet men nu är det bara dumt och helt jävla onödigt.
Då är det väl bara att alla tar med sig varsin stereo och gör det till vad det ska vara?
Landskapskontor är ett jävla gissel, och det blir bara mer och väre med tiden. Efter landskap kommer flexkontor där man inte ens får ha en fast plats.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Då är det väl bara att alla tar med sig varsin stereo och gör det till vad det ska vara?
Landskapskontor är ett jävla gissel, och det blir bara mer och väre med tiden. Efter landskap kommer flexkontor där man inte ens får ha en fast plats.
Det är faktiskt så jävla illa att det är flexkontor dit vi ska flytta. Jag fattar ärligt talat inte hur fan jag ska kunna rensa mitt skrivbord varje dag kl 16.

Helt jävla hål i huvudet. Med tanke på hur mycket forskning det finns om den typen av arbetsmiljö så borde det vara rätt enkelt att fatta bättre beslut.
Givetvis är det personer som bara är inne på kontoret någon halvdag i veckan som fattat beslutet.

Det är väl egentligen inte värre än att jag får byta jobb, men jag trivs fortfarande med arbetsuppgifterna och ända fram tills för ca två månader sedan hade jag sagt att jag gärna skulle vara kvar ända till pensionen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är faktiskt så jävla illa att det är flexkontor dit vi ska flytta. Jag fattar ärligt talat inte hur fan jag ska kunna rensa mitt skrivbord varje dag kl 16.

Helt jävla hål i huvudet. Med tanke på hur mycket forskning det finns om den typen av arbetsmiljö så borde det vara rätt enkelt att fatta bättre beslut.
Givetvis är det personer som bara är inne på kontoret någon halvdag i veckan som fattat beslutet.

Det är väl egentligen inte värre än att jag får byta jobb, men jag trivs fortfarande med arbetsuppgifterna och ända fram tills för ca två månader sedan hade jag sagt att jag gärna skulle vara kvar ända till pensionen.
Än är inte den sista idioten född... Och många av dem blir chefer. Jag har bytt jobb ett par gånger just när det visat sig hur inkompetenta de är på att förstå hur en arbetsplats ska se ut och vad som funkar för människor.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S

Problemet brukar vara för dem med flextid som kommer lite senare -att det inte finns några "bra" platser kvar. För mig funkade det - kom alltid 15 minuter före flexen började, tog "min" plats, en kopp kaffe o läste G-P de första 15 minuterna. Alltid samma plats, så mycket prylar mer än datorn, block o penna behövdes inte. Plocka undan gjorde man på arbetstid - så i princip kunde det ta hur mycket tid som helst för dem som belamrade arbetsplatsen

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Problemet är att de flesta ställena verkar ha gått på landskap/flex-lögnen.
Det bästa jag nånsin varit med om var där varje team hade en teamyta, med individuella kontor runtom, med dörrarna in mot den gemensamma ytan. Massor av whiteboards, skrivbord och sånt.
Men nuförtiden, flex eller öppet. Ett jävla aber är det, jag kan inte nå flow i landskap, om det inte är helt tomt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Problemet brukar vara för dem med flextid som kommer lite senare -att det inte finns några "bra" platser kvar. För mig funkade det - kom alltid 15 minuter före flexen började, tog "min" plats, en kopp kaffe o läste G-P de första 15 minuterna. Alltid samma plats, så mycket prylar mer än datorn, block o penna behövdes inte. Plocka undan gjorde man på arbetstid - så i princip kunde det ta hur mycket tid som helst för dem som belamrade arbetsplatsen
Ett ställe jag var på hade färre platser än arbetande, så kom man lite sent så var det bara att vända i dörren. Jag är iofs konsult, så jag tog bara betalt för restiden som arbetstid och var tydlig med cheferna att jag gjorde det och att de gärna fick rapportera det uppåt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja jävlar.
Jag har också blivit förbannad på jobbet idag.
Tydligen är det lite satans svårt att bara göra en hållbar projektplan och sedan bara förbanna hålla den....
Istället skriver man en inkomplett önskelista, och konsekvenserna är mina att lösa. Tro fan i bokslutstider att de kommer att försöka få det till mitt fel också....

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det bästa jag nånsin varit med om var där varje team hade en teamyta, med individuella kontor runtom, med dörrarna in mot den gemensamma ytan. Massor av whiteboards, skrivbord och sånt.
Men nuförtiden, flex eller öppet. Ett jävla aber är det, jag kan inte nå flow i landskap, om det inte är helt tomt.
Det är nog jävligt individuellt vad som fungerar.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jo, men vad gäller flex/landskapå så sänker det produktiveten långt mer än vad man sparar i kostnader, all forskning på området säger det i princip.
Det är inte alla företag som är intresserade av att tjäna pengar.
Så länge man kan spara in lite på kostnaderna.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ett ställe jag var på hade färre platser än arbetande, så kom man lite sent så var det bara att vända i dörren. Jag är iofs konsult, så jag tog bara betalt för restiden som arbetstid och var tydlig med cheferna att jag gjorde det och att de gärna fick rapportera det uppåt.
Jo, det var så vi hade det - då satte sig folk i fikarummet eller sofforna som stod utställda - inte särskilt ergonomiskt......

Raderad medlem 51742

Guest
Tyvärr leds ju allt för många företag idag av människor som inte har någon djupare erfarenhet av det jobb som utförs på arbetsplatsen, än mindre förstår dess förutsättningar. Ofta har de gått direkt från Handels och/eller någon MBA-utbildning via en managementkonsultfirma till ett högre chefsjobb och tror att allt kan lösas med excelark och cost accounting (dumsnålhet på svenska) inlindad i PowerPoint-floskler (funktionell dumhet på svenska).

Ur deras perspektiv är det inte några som helst problem att förlora mångdubbelt mer än de kronor man sparar, i synnerhet inte om det påverkar olika budgetar och resultatenheter (bonusar på svenska). Kostnadsbesparingarna år dessutom lätt mätbara och omedelbara medan effekterna på medarbetarnas effektivitet och trivsel är mer diffusa och inte syns direkt på resultaträkningen för innevarande kvartal. Därför går det utmärkt för dem att ignorera forskningen eftersom den inte visar vad de är intresserade av.

Dessa chefer befinner sig dessutom i en tillvaro som är mycket olik de som mest behöver lokalerna, då chefernas jobb präglas av att babbla med folk och där tiden delas mellan att sitta på ett flyg, instängd i ett mötesrum eller i något som närmast kan liknas vid ett mingelparty.

Jag vet inte hur många gånger jag hört dessa människor, just hemkomna från senaste affärsresan, sticka in huvet i kontorslandskapet i två minuter för att sedan i månadsmailet/stormötet uttrycka hur underbart det är att gå runt och möta folk i landskapet, att de nu själva minsann skall föregå med gott exempel och sätta sig i landskapet istället för sitt eget rum, för att sedan återigen stänga in sig i mötesrum, försvinna på resor och inte synas till på flera veckor.

Förståelsen för vad som behövs för att göra människor produktiva, individuellt och i team, och i synnerhet för allt som kräver koncentration och tankearbete är i princip lika med noll.

Lägg därtill att en del av dessa chefer har ett allt för stort kontrollbehov och inte litar på sina anställda och därför ser det som positivt att ha lokaler där det är möjligt att se om folk arbetar.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Jag är precis likadan. Kan inte få något flyt om jag inte får vara ifred.
Jag jobbar en hel del med planerade driftavbrott på aktiva kablar så det är hyfsat viktigt att det blir rätt och kan jag inte koncentrera mig så kommer det vara ohållbart.

Jag är oftast bland de första på jobbet på morgonen så jag kommer kunna välja arbetsplats. Problemet kvarstår dock att jag kommer ha kollegor runt omkring mig hela dagarna vilket inte funkar för mig. Det är nog störande när jag hör genom väggen när min kontorsgranne pratar i telefonen.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
När det blev stimmigt i kontorslandskapet så satte jag på mig mina billiga hörselkåpor utanpå iPhonelurarna. Det hjälpte oftast.
Att jag saknade mitt egna rum var känt. Mina röda hörselkåpor funkade som en tyst protest och en påminnelse.
Ibland blev det för stökigt så då körde jag en passande låt i datorhögtalarna.

Det gick hem. Inget jag rekommenderar då det kan slå tillbaka på en själv. I mitt fall funkade det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år