Hogwarts Legacy. Alltså, vad i helvete är detta...
Jag har sett fram emot det här spelet länge, älskade de gamla spelen som ung så det här verkade ju minst sagt lovande. Ett open world action RPG som utspelar sig i trollkarlsvärlden, massor av besvärjelser och utrustning, fri kvastflygning runtom hela spelvärlden, vem ur min generation har inte önskat sig något liknande liksom?? Det faktum att GBLTplusmenywokemaffian fullkomligt skjutit ut sig och protesterar med högljudda autistiska illtjut mot spelet och dess skapare för att de är anti-trams gjorde mig inte mindre hoppfull, tvärtom fyllde det mig med en viss förhoppning om att man kanske skulle få avnjuta allt det som verkade bra med spelet utan att behöva matas med en massa vänsterhenfeminazism vilket hade varit välkommet när man nu ständigt matas med dylika budskap i resten av samhället... Så fel jag hade.
För att nämna en bråkdel: Det utspelar sig i 1800-talets Storbritannien, inte precis toleransens och inklusivitetens högborg. Trots det är kvinnor och minoriteter massivt överrepresenterade, minst hälften av alla viktiga karaktärer är icke-vita och/eller kvinnor. Det är inte ens i närheten av att vara ett diskret försök att inkludera, det är smärtsamt uppenbart att de verkligen ansträngt sig för att sätta kvinnor och icke-vita i framkant. Utom när det kommer till bad guys, ALLA skurkar är antingen vita män eller magiska monster. En dam finner det absolut nödvändigt att i princip inleda konversationen med att tala om att hon är gift med en annan kvinna, snubben som äger baren i Hogsmeade är uppenbart trans, det största trolldomsinstitutet i världen är absolut inte Hogwarts utan ligger av någon anledning i Uganda av alla ställen... Och alla studenter där är givetvis så inihelvete skillade på magi att de inte behöver använda trollstav, även om den afrikanska utbytesstudenten tycker att det är roligt för att det blir lite mer dramatiskt att vifta runt med en pinne... Och även om du självmant och mot bättre förstånd väljer att spela som en vit, manlig karaktär som identifierar sig som man (för givetvis kan allt detta customiseras fritt när du skapar din karaktär) så kommer alla NPCer hänvisa till dig som "they" istället för "he" när de pratar om dig.
Jag förstår inte varför alla woketards är upprörda över det här spelet, de borde fullkomligen älska det. Jag har nog aldrig sett en så stor och stinkade hög med wokebullshit. Jag hade absolut inte haft något emot om spelet bara hade känts naturligt mångfaldigt och inkluderande, men när de gör som de gjort med detta så blir man mätt ganska fort. Framförallt med tanke på att jag verkligen hade förväntat mig något helt annat när spelet nu tagits emot som det gjort och vänsterhenarna manat till bojkott och formlig häxbränning av skaparna och författaren...
Det är trist, för spelet i övrigt är faktiskt ganska bra. Det är snyggt, spelmekaniken är bra, det är innehållsrikt, världen är stor och öppen med mycket att utforska och upptäcka... Om man bara slapp känna sig tvångsmatad med vänsterwokebudskap så skulle det vara en trevlig upplevelse överlag. Nu blir man mest bara trött, eftersom man blir ständigt påmind om den tråkiga utveckling som inte bara spel utan världen i stort är på väg mot...
Nåja, förhoppningsvis kommer det någon och moddar bort allt trams inom kort så man verkligen kan få njuta av allt som är bra med spelet.