Idag är jag förbannad därför att...

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl bevisat tillräckligt många gånger att kontorslandskap sänker effektiviteten rejält?
På min arbetsplats sitter ett antal öppet och några i egna rum. Jag "behöver" ha en dörr ibland.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Jag tror att vi alla är olika och även om jag förstår att det fungerar för vissa så är det inget som funkar för mig. Det har inte så mycket med mina arbetsuppgifter att göra, utan mer med mig som person.

Någonstans har min frustration blivit allt större på grund av att de gör den här ändringen utan tydlig anledning. Vi kommer ha samma kostnad i de nya lokalerna som i våra befintliga, trots att de nya är ca 50% mindre. Vi kommer också ha tillräckligt många platser i lokalerna, men ändå håller cheferna på och tjatar om "flexplatser" och "clean desk" och allt vad det heter.
När jag, på mötet igår, frågade varför det är så viktigt att vi inte ska få ha fasta platser i den nya lokalen så fick jag bara motfrågan "Varför är det så viktigt att ni har det?" till svar. Vi som tycker att det är viktigt har förklarat varför vi tycker det. Flera gånger.

Så för att svara på din fråga:
Jo, det finns en viss risk att jag förstorar problemet och att det inte längre bara handlar om lokalfrågan utan även mycket om hur jag tycker att ledningen hanterat allt som rör frågan.
- Vi har haft EXAKT samma situation här för någon månad sedan, då det blev en rokad av x antal arbetsplatser.
En medarberatare i den flyttade gruppen ältar fortfarande detta av och till och beter sig allmänt "tjurigt" gentemot den gruppen som fick platserna där hans grupp suttit länge och i synnerhet deras chef, som han då anser orsakat det hela på rent jäkelskap.
Det är ledningsbeslut bakom den här flytten, och det är även bestämt redan vid bygget av den här anläggningen att arbetsplatserna inte är permanenta, utan kan omstruktureras vid behov.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
För en del av oss som ska vara kreativa på beställning och jobbar med just tankeförmågan som verktyg, är yttre störningar såsom ljud och rörelse sjukt irriterande och saboterar det "flow" som man kanske lyckas uppnå. Jag är på jobbet för fysiska möten och när man i grupp ska arbeta på whiteboards eller hantera papper/post-it för olika uppgifter. Resten sker hemifrån eller på annat håll och möten hålls över "video" och skrivande och ritande i hemmakontoret. Arbetsplatsens öppna landskap är inte så rofylld och störningsfri som i alla fall jag behöver och separata rum är det bara några få av.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det är väl bevisat tillräckligt många gånger att kontorslandskap sänker effektiviteten rejält?
På min arbetsplats sitter ett antal öppet och några i egna rum. Jag "behöver" ha en dörr ibland.
- Det där är helt beroende av rörelser och ljudnivå -> tillgång till telefonbås och konferensrum.
Ett öppet landskap med telefonmöten vid skrivborden, och/eller promenader runt skrivborden, är givetvis skräp.
De bättre exemplen har flera mindre och större konferensrum och telefonbås, samt en vettig planslösning för att undvika onödiga rörelser...o där är det fler fördelar än nackdelar med den typen av kontor. Personalansvariga bör dock ha kontor med dörr, är min erfarenhet.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Ett öppet landskap med telefonmöten vid skrivborden, och/eller promenader runt skrivborden, är givetvis skräp.
Tyvärr är det ju exakt så här det oftast ser ut i verkligheten. Folk (åtminstone tillräckligt många individer, och på alla platser jag jobbat där öppna landskap tillämpats) har noll respekt för den effekt deras ljudproduktion har på övriga, och/eller orkar inte gå 20 meter till ett litet krypin med sin dator eller telefon. Tror att alla bara käckt antar att om man använder brusreducerande hörlurar så är det inte längre något som stör, alltså kan man skrika så högt man vill under telefonmötena.
Jag har haft en människa som lutat sig mot mitt nackstöd på stolen medan de diskuterade bakom min rygg - inget förvånar mig längre men allt irriterar.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag fattar, det är två olika problem.

Tror inte du ska ta det på för stort allvar, det där med helt fria platser kommer hålla en månad eller två, sedan blir folk lite permanenta ändå.

Om du stortrivs fram till nu är det nog värt att kolla hur det blir.
Jo, jag försöker tänka att jag ska avvakta och se hur illa det blir i slutändan. Efter att jag lackat ur och lämnat mötet igår så ändrade tydligen cheferna tonen rätt rejält och plötsligt var de öppna för att vi som vill ska få ha våra bestämda platser ändå. Det svänger alltså fortfarande från dag till dag och det känns rätt oklart hur det kommer bli till slut.

För att kommentera på ett par andra inlägg i ämnet så är vår nuvarande lokal utformad så att vi som vill sitter i egna rum och de som vill sitta i öppet landskap gör det. En perfekt blandning alltså, där alla fått som de vill.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Nej det är inte bevisat, tvärtom.
De studierna skulle jag vilja se.

https://marcusoscarsson.se/oppna-kontorslandskap-farligt-for-halsan/

Att ha rum för telefonsamtal är opraktiskt i min roll eftersom de flesta samtalen inte är bokade i förväg.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Att ha rum för telefonsamtal är opraktiskt i min roll eftersom de flesta samtalen inte är bokade i förväg.

Samma för mig. Dessutom behöver jag tillgång till datorn vid i stort sett alla samtal, så det funkar liksom inte att gå iväg när telefonen ringer heller.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Senaste mötet gällande vår planerade lokalflytt. Vi har haft ett par möten längs vägen där det sagts att det givetvis ska göras justeringar och anpassningar så att alla ska trivas på jobbet. På dagens möte var detta dock som bortblåst och vi stod kvar på ruta 1 igen. Jag tappade det totalt och stormade ut från mötet och var tvungen att lämna kontoret ett par timmar för at lugna ner mig. Inte mitt stoltaste ögonblick, men ibland brinner det även för mig.

Det verkar dock som om det eventuellt fick effekt, för enligt mina kollegor hade cheferna ändrat tonen efter att jag lämnat mötet och de tidigare utlovade anpassningarna var plötsligt på bordet igen. Problemet nu är väl bara att allt förtroende är tappat, så oavsett vad de säger så vet man att de lika gärna kan ändra sig till nästa gång det förs på tal. Det lutar mer och mer åt att jag måste byta arbetsplats, vilket egentligen är det sista jag vill.
Min tidigare chef var helt fantastisk på det. Vi kunde sitta och planera framtiden och komma riktigt bra överens, men sedan mitt i allt var allt vi kommit överens om som borta. Då hade han bestämt något annat med någon annan. Och så blev det.
Till slut så blev jag så sur så jag sade upp mig, för det gick inte att resonera om.

Min nuvarande chef är en sådan sociopat att denne kan "glömma bort" något vi kommit överens om på prov föe att se om man påminner om det. Om man inte anmärker på att det försvunnit så var det nog inte så viktigt / tror man kanske inte på det på riktigt...
Dock så finns inte problematiken med att allt är som bortblåst på samma sätt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Fraud de luxe på bankkontot idag
Banken kan inte stoppa ett reserverat belopp :( måste vänta tills betalning skett och sen snacka med bängen (hoppas att det inte är nån överflyttad från trafikbängen som tar hand om ärendet). Sen reklamera betalningen, känns som en årslång process. :huvet
View attachment 480942

View attachment 480944
Känns igen. Samma svar från ICA-banken.
MEN för mig det var ingen fara på taket.
På grund av något data strul reserverade ICA pengarna men det gick ingen bekräftelse till leverantören. Så dom tog aldrig mina pengar. Hade då typ 4 ggr priset (ca 4 x 1500kr ) som reserverade hos ICA-banken.
För det verkade för mig som köpen inte gick igenom så jag försökte köpa på nytt.
Och tydligen fick leverantören inte heller någon bekräftelse.
Så efter någon vecka var reservationerna borta.
Hoppas det går bra för dig också.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Beror helt på vad folk jobbar med. Sitter och ritar lösningar i Auto-Cad, OK
Sitter som säljare med telefonen som verktyg. Katastrof. Stör varandra.
Mittemellen: Ja om det finns tillräckligt med ljuddämpande skärmar så att man kan föra telefonsamtal utan att det hörs över hela rummet.
Jag har sett alla tre i verkligheten.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Här har du en maffig metastudie som säger att det finns många negativa effekter, både för hälsa och för produktivitet, och få positiva.

Taken as a whole, the review’s findings have important implications for decision makers deciding to restructure their single occupant enclosed offices into open-plan workplace designs. While open-plan workplace designs may offer many financial benefits for management, these appear to be offset by the intangible costs associated with the negative effects on workers’ health, satisfaction, and productivity.

Det finns väldigt, väldigt många studier som visar på en signifikant sänkt produktivitet i landskapskontor. Och om vi borser från produktivitetsbortfallet så är den ökade sjukskrivningen något man kanske ska ta i beaktande.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Även för arbetsgivare som skiter i de anställdas hälsa kostar det pengar att ha folk sjukskrivna.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Folk snackar alltså så mycket skit om varandra att de inte kan sitta i samma utrymme?

Starkt där, homo sapien...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Folk snackar alltså så mycket skit om varandra att de inte kan sitta i samma utrymme?

Starkt där, homo sapien...

Dom behöver inte snacka skit om varandra, jag orkar inte höra på folk som berättar om sina liktornar, om Loket är alkoholist, semesterresan till mallis ellet vilken låt som var best på mellon heller...

Jag vill ha tyst och lugnt omkring mig.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ni vet McDonalds-scenen i Falling down med Michael Douglas? Det är verkligen så det fungerar. Jag Stod i en lång kön till bara en öppen kassa runt kl 4 på morgonen, det finns personal där som knappt ser ut att jobba men ingen mer kassa öppnas.
Jag har sedan flera minuter redan bestämt mig för vilken burgare jag vill ha, så kommer det ut en tjej och roterar skyltarna och nu är det alltså helt plötsligt frukosttid.
Väl framme vid kassan försöker jag ändå beställa min burgare men nej, nu är det frukost. Det faktum att jag befunnit mig i kön en bra stund före frukosttiden vilket jag såklart påpekar men det hjälper inte en sekund.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Ni vet McDonalds-scenen i Falling down med Michael Douglas? Det är verkligen så det fungerar. Jag Stod i en lång kön till bara en öppen kassa runt kl 4 på morgonen, det finns personal där som knappt ser ut att jobba men ingen mer kassa öppnas.
Jag har sedan flera minuter redan bestämt mig för vilken burgare jag vill ha, så kommer det ut en tjej och roterar skyltarna och nu är det alltså helt plötsligt frukosttid.
Väl framme vid kassan försöker jag ändå beställa min burgare men nej, nu är det frukost. Det faktum att jag befunnit mig i kön en bra stund före frukosttiden vilket jag såklart påpekar men det hjälper inte en sekund.
Det är där o då du skulle slita upp din Uzi, dra en salva i taket o dra något på nysvenska ”Ey len, ge mig min fukkin burgare bror innan jag gör terror walla”

Då jävlarsiminlillalåda hade det serverats så många hamburgare du önskat!!
:yoparty:fakta

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det har varit tvärtom för mig någon gång att jag har stått i kön och klockan har hunnit bli för mycket för att sälja "frukost"

Men det är många år sedan, jag äter hellre en macka hemma och gör gott kaffe och tar med mig i bilen än att stanna på donken.

McDonalds stänger sin citybutik i Umeå, det är andra gången dom inte lyckas konkurera med Max, första gången tog Max över deras fina lokal i centrum och där är dom kvar än.
Tydligen fanns det någon som ville ta över lokalen den här gången också, så det är inte läget som är fel.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka