Idag är jag förbannad därför att...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Om man inte känner en Ove är man en...

Min fru skrattade högt när hon läste Backmans verk. Sa, -Den här boken handlar om dig älskling.

Hans böcker är underbara.
Jag är inte odelat positiv men får tillstå att jag haft rätt god behållning när jag läst. Ibland fångar han den där känslan av viktlöshet när man är redigt illa ute. Lite väl sossig emellanåt men det kan jag ta.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är inte odelat positiv men får tillstå att jag haft rätt god behållning när jag läst. Ibland fångar han den där känslan av viktlöshet när man är redigt illa ute. Lite väl sossig emellanåt men det kan jag ta.

Ganska spot on tycker jag! :)

Vissa formuleringar är repetitiva men ibland får han till det så det känns i hjärterötterna. ”Mormor hälsar och säger förlåt” är en liten favorit.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
1677062651240.png

Det KAN inte vara A-laget som jobbar statligt direkt.
Vad är det här för hittepåpajas?

Alla kontroller och checkar ska ju vara gjorda FÖRE man trycker på utbetalningsknappen, inte efter...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Folk är idioter. Inte ens när dom bevisligen har fel kan dom ta till sig information...
Problemet med idioter är att de drar ner dig till sin nivå och där vinner de med större erfarenhet !

Så jag tänker en gång till innan jag börjar argumentera: Är detta ett tillfälle / en människa som kan ta åt sig mina argument ? Vanligen blir svaret NEJ och då spar jag tid.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det är där o då du skulle slita upp din Uzi, dra en salva i taket o dra något på nysvenska ”Ey len, ge mig min fukkin burgare bror innan jag gör terror walla”

Då jävlarsiminlillalåda hade det serverats så många hamburgare du önskat!!
:yoparty:fakta
Du behöver ingen UZI med rätt utseende.

Kliver på kvällen för någon månad sedan ombord på buss 17 vid Hildedalsgatan. Går längst bak med hunden enligt reglerna. Där sitter redan sex långa smala svarta passagerare i 20 års åldern. Så kommer en biljettkontrollant och ber få se biljetten av den närmaste långa smala svarta passageraren. Det händer ingenting. Då säger kontrollanten har ni inga biljetter så får ni gå av bussen på nästa hållplats. Alla sex långa smala svarta reser sig upp och går av.

Det vanliga för vita passagerare är "tilläggsavgift" på 750 - 1500 kr.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
View attachment 481148

Alla kontroller och checkar ska ju vara gjorda FÖRE man trycker på utbetalningsknappen, inte efter...
Jag är av uppfattningen att det enda sättet att få ordning på Försäkringskassan är att avskeda samtlig personal och börja om från början igen. Man får dock vara noga så att man även bränner alla manualer och direktiv så att den nya personalen inte lär sig fel.

Vi får kanske vara glada att det inte är FK som avgör vem som ska få elstödet utbetalt, som de gör med sjukförsäkringsutbetalningar.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
View attachment 481148

Efter att ha jobbat på statliga uppdrag kan jag säga att nej, det är inte A-laget. Det är inte ens B-laget. Det är folket som inte kan få ett bättre jobb som sitter där. Gärna lite bittra över alla andra med.
Undantag finns såklart, men herrejösses vilken frustrerande orgie i oförmåga det var.

Jag fick kämpa i 2 år med att få igenom en enkel förbättring. Och när de väl plockade upp det så gjorde de det på det sämsta möjliga sättet.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag är av uppfattningen att det enda sättet att få ordning på Försäkringskassan är att avskeda samtlig personal och börja om från början igen. Man får dock vara noga så att man även bränner alla manualer och direktiv så att den nya personalen inte lär sig fel.

Vi får kanske vara glada att det inte är FK som avgör vem som ska få elstödet utbetalt, som de gör med sjukförsäkringsutbetalningar.
Strandhäll sparkade ju GD på sin tid. Exakt av vilken orsak verkar oklart. Missnöjet är gammalt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Efter att ha jobbat på statliga uppdrag kan jag säga att nej, det är inte A-laget. Det är inte ens B-laget. Det är folket som inte kan få ett bättre jobb som sitter där. Gärna lite bittra över alla andra med.
Undantag finns såklart, men herrejösses vilken frustrerande orgie i oförmåga det var.

Jag fick kämpa i 2 år med att få igenom en enkel förbättring. Och när de väl plockade upp det så gjorde de det på det sämsta möjliga sättet.
På min arbetsplats jobbar de dom inte får jobb kommunalt tror jag bestämt. :hihi
Man undrar vad man gjort för att hamna i den skaran ibland, men jag antar att det beror på att jag är fruktansvärt otrevlig som person.

När jag tänker efter så är jag nog förbannad. :mad:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har haft väldigt lite att göra med försäkringskassan, men det jag hört är inte direkt smickrande.

Men någonstans ska dom ju jobba dom som förut satt på tidsbokningen på bilprovningen (när det fanns en station i varje större stad)

Det var en särskild art av inkompetenta, otrevliga och sura kärringar på varje station, och man hade inte valet att åka någon annastans.

Raderad medlem 51742

Guest
McKinsey

Jag har snart tappat räkningen på företag där jag på nära håll sett resultatet av deras arbete. Deras arbetsmetod ser ut ungefär så här:

1. En företagsledning som inte vet vad de skall göra och inte vågar ta egna beslut (därför att de saknar markkontakt med organisationen) tar in McKinsey för att få hjälp att lösa ett problem. Alla vet att ingen någonsin har fått sparken för att ha anlitat McKinsey. Dessutom är McKinsey-konsulterna ofta tidigare kurskamrater med några i företagsledningen.
  2. McKinsey flyger in sina mest seniora profiler för att dupera företagsledningen och landa affären. Sen flyger de snabbt ut igen.
  3. En arme av nyexade och välpolerade handelsstudenter skickas in för att samla så mycket information som möjligt om hur företaget jobbar idag.
  4. Denna information paketeras om till en sjuhelsikes PowerPointpresentation på minst 100 slides och blandas med buzzwords och diverse marknadsanalyser så att det ger ett extremt trovärdigt intryck, trots att det i grunden bara är en ompaketering av sättet som företaget arbetar på idag, blandat med rekommendationer som en utomstående expert ofta snabbt kan komma fram till är ren dynga, snake oil och inkompetens så grav att den borde klassas som kriminell.
  5. Denna Powerpoint dumpas i organisationen, medan McKinsey-konsulterna antingen snabbt siktar in sig på ett nytt lukrativt område i organisationen eller flyger vidare till nästa företag.
  6. Organisationen går nu igenom en period av två års chock och oreda för att försöka begripa hur de skall få detta att funka i praktiken, samtidigt som de människor som förstår vad som EGENTLIGEN skulle behöva göras tappar motivationen och säger upp sig.
  7. Efter ett par år har delar av företagsledningen slutat och då är det dags igen...

Har svårt att hitta någon annan beskrivning på skiten än ren ondska. Det värsta är att detta även händer i offentlig sektor, vilket kostar oss massvis av skattepengar, samtidigt som det ställer till en massa skada i organisationerna :huvet :4skrika :död

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
McKinsey

Jag har snart tappat räkningen på företag där jag på nära håll sett resultatet av deras arbete. Deras arbetsmetod ser ut ungefär så här:

1. En företagsledning som inte vet vad de skall göra och inte vågar ta egna beslut (därför att de saknar markkontakt med organisationen) tar in McKinsey för att få hjälp att lösa ett problem. Alla vet att ingen någonsin har fått sparken för att ha anlitat McKinsey. Dessutom är McKinsey-konsulterna ofta tidigare kurskamrater med några i företagsledningen.
  2. McKinsey flyger in sina mest seniora profiler för att dupera företagsledningen och landa affären. Sen flyger de snabbt ut igen.
  3. En arme av nyexade och välpolerade handelsstudenter skickas in för att samla så mycket information som möjligt om hur företaget jobbar idag.
  4. Denna information paketeras om till en sjuhelsikes PowerPointpresentation på minst 100 slides och blandas med buzzwords och diverse marknadsanalyser så att det ger ett extremt trovärdigt intryck, trots att det i grunden bara är en ompaketering av sättet som företaget arbetar på idag, blandat med rekommendationer som en utomstående expert ofta snabbt kan komma fram till är ren dynga, snake oil och inkompetens så grav att den borde klassas som kriminell.
  5. Denna Powerpoint dumpas i organisationen, medan McKinsey-konsulterna antingen snabbt siktar in sig på ett nytt lukrativt område i organisationen eller flyger vidare till nästa företag.
  6. Organisationen går nu igenom en period av två års chock och oreda för att försöka begripa hur de skall få detta att funka i praktiken, samtidigt som de människor som förstår vad som EGENTLIGEN skulle behöva göras tappar motivationen och säger upp sig.
  7. Efter ett par år har delar av företagsledningen slutat och då är det dags igen...

Har svårt att hitta någon annan beskrivning på skiten än ren ondska. Det värsta är att detta även händer i offentlig sektor, vilket kostar oss massvis av skattepengar, samtidigt som det ställer till en massa skada i organisationerna :huvet :4skrika :död

Det där var en ganska bra beskrivning av verkligheten.

När någon nämner ”organisationskonsult” eller något som börjar på ”management-” är det bara att resa sig och lugnt säga ”markkontakt löser detta”.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanske skulle vara ett karriärval det där med organisationskonsult.
Man kan bete sig som en idiot, inte åstadkomma något, och ta mycket betalt....

Passar mig perfekt!

Raderad medlem 51742

Guest
Kanske skulle vara ett karriärval det där med organisationskonsult.
Man kan bete sig som en idiot, inte åstadkomma något, och ta mycket betalt....

Passar mig perfekt!
Enda kruxet är att du även måste sälja din själ till djävulen och kunna stå ut med dig själv när du är djupt oetisk samtidigt som du är skentrevlig och ser mycket professionell ut.

Raderad medlem 51742

Guest
Det där var en ganska bra beskrivning av verkligheten.

När någon nämner ”organisationskonsult” eller något som börjar på ”management-” är det bara att resa sig och lugnt säga ”markkontakt löser detta”.
Ja, de som kan organisationsförändring på riktigt förstår att förändringen behöver ägas av människorna med markkontakt och att det snarare handlar om att skapa rätt förutsättningar för att det skall kunna ske.

Problemet är att ingen vågar säga emot på det sätt som du beskriver i dagens organisationer. Misstänker att det behöver uttalas på bred luledialekt för att funka och det är inte så vanligt bland karriäristerna söderöver.

Last edited by a moderator:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...