Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, de som kan organisationsförändring på riktigt förstår att förändringen behöver ägas av människorna med markkontakt och att det snarare handlar om att skapa rätt förutsättningar för att det skall kunna ske.
Japp, jag blev konsult för att jag insåg att som konsult lyssnar mellanchefer mer än på anställda. De anställda vet mer än mig i de flesta fall ändå

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Japp, jag blev konsult för att jag insåg att som konsult lyssnar mellanchefer mer än på anställda. De anställda vet mer än mig i de flesta fall ändå
Dagens sanning. Riktigt skrämmande när man som ”utomstående” guidar ivrigt lyssnande chefer som sätter igång arbetet direkt. När man pratar med de längre ner i hierarkin så har de försökt få igenom samma idéer i flera år utan resultat.

Jag fick en kalldusch när jag tog anställning hos en kund. I början fick jag igenom allt och fick alldeles för mycket makt medan kollegorna blev överkörda. Jag kom ju utifrån och var ”expert”. Efter ett chefsbyte var jag bara en vanlig sketen anställd och nästa stjärna utifrån fick inflytandet. Världen är skev.

Raderad medlem 51742

Guest
Elektroniska dörrlåset gick i baklås på något sätt efter att jag bytt batterier idag så nu är det helt omöjligt att låsa upp på något sätt. Efter att ha försökt felsöka på alla tänkbara sätt verkar det som återstår vara att en låssmed får komma hit och borra sönder hela skiten och byta till nytt lås. Känns som att det inte blir gratis direkt... :huvet

Raderad medlem 51742

Guest
Elektroniska dörrlåset gick i baklås på något sätt efter att jag bytt batterier idag så nu är det helt omöjligt att låsa upp på något sätt. Efter att ha försökt felsöka på alla tänkbara sätt verkar det som återstår vara att en låssmed får komma hit och borra sönder hela skiten och byta till nytt lås. Känns som att det inte blir gratis direkt... :huvet
Suck... efter kontakt med Yale-supporten och försökt lösa problemet på alla tänkbara sätt blev slutsatsen att låset har gått så fett i baklås att det enda som återstår är att ta hit låssmeden och borra sönder helvetet, sen sätta dit ett nytt lås. Är ju lite jobbigt med en ytterdörr som inte går att öppna, för övrigt. Efter dividerande med först Yale-supporten, sedan Bauhaus kundtjänst (där jag köpt låset), väntan på ärenden som skall skapas och processas, chefer som sitter i möten och inte kan ta beslut osv. fick jag till slut besked att jag får ett nytt lås och att Bauhaus ersätter mig för låssmeden. Jobbigt bara att låset var slut på lager och att vänta i ytterligare upp till fem dagar är inte ett alternativ, så nu har jag precis kört 13 mil ToR till ett annat Bauhausvaruhus för att få tag på ett lås i fel färg så låssmeden som ev. kommer imorgon har ett lås att byta till. De lovade iaf att ge mig milersättning för besväret.

Allt detta för att jag skulle byta några små oskyldiga batterier. Helgen började för övrigt bra när jag skulle rensa bottenventilen i diskhon och en grej gick sönder så det slutade med att det som skulle ta 15 minuter på morgonen inte var klart förrän 8 timmar senare, efter byte av hela jävla underredet med vattenlås och allt.

Vet inte om jag vågar peta på något mer nu. Slutar väl med att jag får riva hela huset. :död

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Suck... efter kontakt med Yale-supporten och försökt lösa problemet på alla tänkbara sätt blev slutsatsen att låset har gått så fett i baklås att det enda som återstår är att ta hit låssmeden och borra sönder helvetet, sen sätta dit ett nytt lås. Är ju lite jobbigt med en ytterdörr som inte går att öppna, för övrigt. Efter dividerande med först Yale-supporten, sedan Bauhaus kundtjänst (där jag köpt låset), väntan på ärenden som skall skapas och processas, chefer som sitter i möten och inte kan ta beslut osv. fick jag till slut besked att jag får ett nytt lås och att Bauhaus ersätter mig för låssmeden. Jobbigt bara att låset var slut på lager och att vänta i ytterligare upp till fem dagar är inte ett alternativ, så nu har jag precis kört 13 mil ToR till ett annat Bauhausvaruhus för att få tag på ett lås i fel färg så låssmeden som ev. kommer imorgon har ett lås att byta till. De lovade iaf att ge mig milersättning för besväret.

Allt detta för att jag skulle byta några små oskyldiga batterier. Helgen började för övrigt bra när jag skulle rensa bottenventilen i diskhon och en grej gick sönder så det slutade med att det som skulle ta 15 minuter på morgonen inte var klart förrän 8 timmar senare, efter byte av hela jävla underredet med vattenlås och allt.

Vet inte om jag vågar peta på något mer nu. Slutar väl med att jag får riva hela huset. :död

Raderad medlem 51742

Guest

Tydligen körde jag 13 mil i onödan också. När jag öppnade lådan efter att jag kommit hem visade det sig att det nya låset var något gammalt returex som redan varit monterat, så det var dammigt, fullt av märken, självhäftande fästelement som var förstörda osv. Detta lås kommer inte sättas upp på min dörr. Som om det inte var nog illa att låset var fel färg och blir rätt fult på den dörren.

Nu får jag köpa ett nytt lås i rätt färg av låssmeden istället och sen får de två andra låsen åka tillbaka till Bauhaus för att få pengarna tillbaka. Förutom allt besvär innebär det att jag blir ett par tusen fattigare eftersom låset dels gått upp i pris generellt pga. inflationen, dels att det är lite dyrare hos låssmeden än hos Bauhaus.

DogOnWheels

Har bara Yamaha’er
Gick med
4 Apr 2019
Hoj
BT1100, XT660R, FJR1300
Men varför har man elektroniska dörrlås? Känns lite som att be om problem förr eller senare.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Men varför har man elektroniska dörrlås? Känns lite som att be om problem förr eller senare.

Håller med dig. Kanske att jag är gammalmodig men har levt med nycklar i 48år och alltid fungerat och aldrig hitintills tappat bort några nycklar.
Vi hade ett likadant elektronisk dörrlås på jobbet. Konstant problem med batteri och baklås och att det inte stängde ordentligt

Raderad medlem 51742

Guest
Har många fördelar. Kunna låsa upp på distans, slippa en stor nyckelknippa till olika dörrar och en massa annat. Traditionella nycklar känns som stenålder i jämförelse. Tekniken med elektroniska lås är ju för övrigt inte ny på något sätt, utan har använts i decennier i företagslokaler.

Sen finns det förstås fler saker som kan krångla, men det är också något som kan förebyggas med en bra konstruktion. I det här fallet verkar det vara ett konstruktionsfel (som är åtgärdat i senare version av det här låset) som spökar.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bästa lösningen skulle vara att ha olåst och bara inte ha kleptomaniska puckon i samhället.
Minns med värme hur farsan aldrig låste dörren hemma. Det här var på 80- och en bit in på 90-talet. Tveksamt om det skulle funka idag.

Vi hade en utvecklingsstörd* kille som bodde lite längre upp på gatan som brukade hälsa på hos farsan och dricka kaffe. En gång när vi kom hem från husvagnssemester så satt han vid köksbordet och det enda han sa när vi klev in genom dörren var ”kaffe!”
Givetvis drog farsan igång en panna direkt, rutiner är till för att hållas.

*Jag vet att det heter något annat idag, men på den tiden var det det mest korrekta uttrycket.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En gammal bekant hade alltid alla nycklar i tändningslåset på bilarna hemma i trädgården. "Annars hittar man dem inte" var anledningen.
Jag undrade om han hade gjort något för att inte bli av med dem, men han demonstrerade med att starta en Firebird Formula 400 och en Porsche 912.
Han bodde ändå inne i ett samhälle och inte i skogen som jag.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Traditionella nycklar känns som stenålder i jämförelse.

På stenåldern blev inte folk utelåsta från sina grottor för att dom hade bytt batterier heller...
Dom körde inte flera mil med flintabilen för att skaffa ett nytt lås heller, och dom tvingades inte anlita en stenhuggare för att hugga bort det trasiga låset...

Ibland ska man bara låta saker som fungerar vara precis som dom alltid har varit....

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har sedan något år elektroniskt lås och kommer aldrig gå tillbaka.
I min modell går fortfarande nyckel att använda om batteriet tar slut.
-Man behöver inga husnycklar om man ska ut och åka hoj, bara nallen.
-Man kan öppna från håll om någon släkting/hantverkare ska in.
-Man kan ge personer "tillfälliga nycklar" om dom ska passa huset några dagar.
-När man går "dubbel-klickar" man på insidan så låses dörren efter 20-30 sekunder.
Perfekt om man bär något och inte vill trassla fram nycklar på utsidan.

Får 10 av 10 från mig! :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...