Idag är jag förbannad därför att...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Suck... efter kontakt med Yale-supporten och försökt lösa problemet på alla tänkbara sätt blev slutsatsen att låset har gått så fett i baklås att det enda som återstår är att ta hit låssmeden och borra sönder helvetet, sen sätta dit ett nytt lås. Är ju lite jobbigt med en ytterdörr som inte går att öppna, för övrigt. Efter dividerande med först Yale-supporten, sedan Bauhaus kundtjänst (där jag köpt låset), väntan på ärenden som skall skapas och processas, chefer som sitter i möten och inte kan ta beslut osv. fick jag till slut besked att jag får ett nytt lås och att Bauhaus ersätter mig för låssmeden. Jobbigt bara att låset var slut på lager och att vänta i ytterligare upp till fem dagar är inte ett alternativ, så nu har jag precis kört 13 mil ToR till ett annat Bauhausvaruhus för att få tag på ett lås i fel färg så låssmeden som ev. kommer imorgon har ett lås att byta till. De lovade iaf att ge mig milersättning för besväret.

Allt detta för att jag skulle byta några små oskyldiga batterier. Helgen började för övrigt bra när jag skulle rensa bottenventilen i diskhon och en grej gick sönder så det slutade med att det som skulle ta 15 minuter på morgonen inte var klart förrän 8 timmar senare, efter byte av hela jävla underredet med vattenlås och allt.

Vet inte om jag vågar peta på något mer nu. Slutar väl med att jag får riva hela huset. :död
Tack för tipset om elektriska dörrlåset. Flyttade det långt ner på inköpslistan ! :)

Raderad medlem 51742

Guest
På stenåldern blev inte folk utelåsta från sina grottor för att dom hade bytt batterier heller...
Dom körde inte flera mil med flintabilen för att skaffa ett nytt lås heller, och dom tvingades inte anlita en stenhuggare för att hugga bort det trasiga låset...

Ibland ska man bara låta saker som fungerar vara precis som dom alltid har varit....
I detta fallet är det ju mekaniken som pajat, inte elektroniken. Låssmeden som är här och borrar upp låset nu sade att det visserligen inte är ovanligt att såna här lås krånglar, men att det är minst lika vanligt på nyare rent mekaniska lås. Inte samma kvalitet ens på de mekaniska ASSA-låsen längre tydligen, sedan de började tillverkas i bl.a. Kina.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Minns med värme hur farsan aldrig låste dörren hemma. Det här var på 80- och en bit in på 90-talet. Tveksamt om det skulle funka idag.

Vi hade en utvecklingsstörd kille som bodde lite längre upp på gatan som brukade hälsa på hos farsan och dricka kaffe. En gång när vi kom hem från husvagnssemester så satt han vid köksbordet och det enda han sa när vi klev in genom dörren var ”kaffe!”
Givetvis drog farsan igång en panna direkt, rutiner är till för att hållas.

*Jag vet att det heter något annat idag, men på den tiden var det det mest korrekta uttrycket.
Det är nog lugnt, jag brukar kalla det för kaffe än idag.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Men varför har man elektroniska dörrlås? Känns lite som att be om problem förr eller senare.
När barnen låst sig ute en gång för mycket så är det väldigt fiffigt med ett lås man inte kan tappa bort nyckeln till. Skulle telningarna till äventyrs glömma koden så rings det till mamma eller pappa som drar den i tfn.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
När barnen låst sig ute en gång för mycket så är det väldigt fiffigt med ett lås man inte kan tappa bort nyckeln till. Skulle telningarna till äventyrs glömma koden så rings det till mamma eller pappa som drar den i tfn.
Köp avkomman en dyrksats att ha med sig i telefonfodralet så kan de komma in utan nyckel. :hihi

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En gammal bekant hade alltid alla nycklar i tändningslåset på bilarna hemma i trädgården. "Annars hittar man dem inte" var anledningen.
Jag undrade om han hade gjort något för att inte bli av med dem, men han demonstrerade med att starta en Firebird Formula 400 och en Porsche 912.
Han bodde ändå inne i ett samhälle och inte i skogen som jag.
Var omkring 1980 hos en distributör i Zurich. Han körde oss från hotellet tilll en resturang på kvällen och när vi lämnade bilen, en Jaguar, så lämnade han nycklarna i tändningslåset. Jag påpekade detta. Svaret: Det är rätt ont om parkeringsplatser här men genom att att jag lämnar nycklarna kan man flytta bilen lite om det behövs för någon annan ska få plats.

Raderad medlem 51742

Guest
Problemet löste sig till slut. Låssmeden var här ikväll och hade med sig ett nytt lås och installerade det efter att ha borrat sönder det gamla. Sen iväg till Bauhaus för att få ersättning för alltihop. En halvtimme senare och pappersarbete enligt tysk praxis som skulle kunna fylla en hel pärm har jag nu fått ersättning för två lås, det defekta och det jag köpte igår som var retur-ex och fel färg, utlägget för låssmeden samt milersättning för 13 mil.

Helt skadelös är jag inte då det nya låset jag köpte av låssmeden var 1500 kr dyrare än vad jag betalade (och fick tillbaka) för det felaktiga ursprungslåset och jag har förstås fått lägga ner massor av timmar plus besväret av att inte kunna öppna ytterdörren. Men nu finns det ingen mer energi kvar att lägga på detta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Var omkring 1980 hos en distributör i Zurich. Han körde oss från hotellet tilll en resturang på kvällen och när vi lämnade bilen, en Jaguar, så lämnade han nycklarna i tändningslåset. Jag påpekade detta. Svaret: Det är rätt ont om parkeringsplatser här men genom att att jag lämnar nycklarna kan man flytta bilen lite om det behövs för någon annan ska få plats.

På Kos på 80-90 talet lämnade alla nycklarna i tändningslåset jämt, så att den som behövde kunde flytta bilen. (speciellt när turistbussar eller varutransporter skulle ta sig förbi)

Problemet var att det kunde komma 5 bussar tätt efter varandra, och alla flyttade samma bil flera gånger, så tillslut stod den parkerad ett kvarter bort.

Men det är ju en liten ö, bilarna försvinner ju inte någonstans.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
På Kos på 80-90 talet lämnade alla nycklarna i tändningslåset jämt, så att den som behövde kunde flytta bilen. (speciellt när turistbussar eller varutransporter skulle ta sig förbi)

Problemet var att det kunde komma 5 bussar tätt efter varandra, och alla flyttade samma bil flera gånger, så tillslut stod den parkerad ett kvarter bort.

Men det är ju en liten ö, bilarna försvinner ju inte någonstans.
Det där skulle vi kollat, nycklarna kanske satt i. Var på Corfu 1992, vi fick gå ut ett helt gäng från bussen och gung/lyfta bilen åt sidan så bussen kom fram.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Dagens sanning. Riktigt skrämmande när man som ”utomstående” guidar ivrigt lyssnande chefer som sätter igång arbetet direkt. När man pratar med de längre ner i hierarkin så har de försökt få igenom samma idéer i flera år utan resultat.

Jag fick en kalldusch när jag tog anställning hos en kund. I början fick jag igenom allt och fick alldeles för mycket makt medan kollegorna blev överkörda. Jag kom ju utifrån och var ”expert”. Efter ett chefsbyte var jag bara en vanlig sketen anställd och nästa stjärna utifrån fick inflytandet. Världen är skev.
Jag hade en chef en gång som sa nej till alla förslag, från alla, sen lät han det gå ett tag, tills han trodde att man hade glömt bort sina egna bra idéer, sen kom han på samma sak själv. Han kunde också själv komma en timme för sent till ett möte, och sen vara skitförbannad för att alla andra inte hade tid då istället. Det enda han var bra på var att öka personalomsättningen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag hade en chef en gång som sa nej till alla förslag, från alla, sen lät han det gå ett tag, tills han trodde att man hade glömt bort sina egna bra idéer, sen kom han på samma sak själv. Han kunde också själv komma en timme för sent till ett möte, och sen vara skitförbannad för att alla andra inte hade tid då istället. Det enda han var bra på var att öka personalomsättningen.

Knepet med en sån är att plantera alla förslag som en tanke hos honom och låta honom komma på det....

"Tänk om vi hade ett rum där vi kunde sitta många och visa upp våra projekt för varandra på en stor bildskärm eller se instuktionsfilmer allihopa"

Vips så köps det en en stor bildskärm/projektor till konferansrummet lagom till skidskyttet på torsdag....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Knepet med en sån är att plantera alla förslag som en tanke hos honom och låta honom komma på det....

"Tänk om vi hade ett rum där vi kunde sitta många och visa upp våra projekt för varandra på en stor bildskärm eller se instuktionsfilmer allihopa"

Vips så köps det en en stor bildskärm/projektor till konferansrummet lagom till skidskyttet på torsdag....
Näe, man rundade honom istället. Tex när jag sa upp mig så var han den siste på kontoret som fick veta. Jag knackade på hans dörr och frågade om han hade tid. Han sa nej, så jag gick in och satte mig i hans besöktsstol och berättade att jag ville säga upp mig. Självklart frågade han om någon mer visste om det här, så jag sa glatt att alla visste, sen gick jag. Jag kände på något vis att min närvaro inte var helt uppskattad.

Han var en sån som, trots varningar, lät folk jobba sig in i väggen och sen säga upp sig, det såg han som mest lönsamt. Eller inte lät folk ta någon som helst form av ledighet om dom hade sagt upp sig. En kille, som var betydligt bättre säljare än honom, placerade han i Göteborg, trots att vi höll till i södra Stockholm. Han kunde ju inte sparka honom, så han gjorde så att killen inte ville jobba kvar istället.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Näe, man rundade honom istället. Tex när jag sa upp mig så var han den siste på kontoret som fick veta. Jag knackade på hans dörr och frågade om han hade tid. Han sa nej, så jag gick in och satte mig i hans besöktsstol och berättade att jag ville säga upp mig. Självklart frågade han om någon mer visste om det här, så jag sa glatt att alla visste, sen gick jag. Jag kände på något vis att min närvaro inte var helt uppskattad.

Han var en sån som, trots varningar, lät folk jobba sig in i väggen och sen säga upp sig, det såg han som mest lönsamt. Eller inte lät folk ta någon som helst form av ledighet om dom hade sagt upp sig. En kille, som var betydligt bättre säljare än honom, placerade han i Göteborg, trots att vi höll till i södra Stockholm. Han kunde ju inte sparka honom, så han gjorde så att killen inte ville jobba kvar istället.
Ena v de där individerna som kan förgifta ett helt företag.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

Känner igen det där. Vi har en chef hos oss som har den effekten på folk. Vi har flera exempel på folk som varit på företaget i flera år, men bara månader efter att de blivit befordrade och hamnat i hans omedelbara närhet har de tackat för sig och gått vidare. Att han skulle inse att problemet ligger hos honom eller hos organisationen ser jag som ytterst tveksamt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Känner igen det där. Vi har en chef hos oss som har den effekten på folk. Vi har flera exempel på folk som varit på företaget i flera år, men bara månader efter att de blivit befordrade och hamnat i hans omedelbara närhet har de tackat för sig och gått vidare. Att han skulle inse att problemet ligger hos honom eller hos organisationen ser jag som ytterst tveksamt.
Det där är något som VD eller ledning måste ta tag i. Han kan sänka företaget genom att driva bort duktig personal.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ofta är det fråga om en psykopat eller i alla fall någon med tendenser åt det hållet... Kan man inte sparka dem, är det bäst att dra själv för att må bra.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det där är något som VD eller ledning måste ta tag i. Han kan sänka företaget genom att driva bort duktig personal.
Problemet ju när det är VD som är problemet.

Jag har istället fått nervfnatt på HR avdelningen.
De har tagit en vecka över utsatt tid för att skapa ett förslag att presentera, och nu får jag ta och göra hela deras projekt från grunden idag istället för att ägna dagen åt det jag planerat att göra.
Att jag redan axlat merparten av enhetschefens arbetsuppgifter till på mina redan 5-6 funktioner jag fyller verkar inte vara av någon vikt. Måste jag så måste jag för gränslöst hur huvudlöst HR's presentation var. Tid finns väl.... ( :hoppskrat)

Enda trösten var att jag hade VD med mig på möte, och det är enda parten som lade någon vikt på mina synpunkter.
Får vi hoppas att det går att vålda min vilja igenom bara, efter en stressig dag med att göra någon annans jävla jobb...

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Och om jag säger att personen det handlar om är VD så är det alltså bara ledningen kvar.
Jag har inofficiellt hört att han förklarar personalomsättningen med att "vår personal är så kompetent och attraktiv på marknaden att de får nya erbjudanden".

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Och om jag säger att personen det handlar om är VD så är det alltså bara ledningen kvar.
Jag har inofficiellt hört att han förklarar personalomsättningen med att "vår personal är så kompetent och attraktiv på marknaden att de får nya erbjudanden".

Men det är ju enklare att behålla kompetens än rekrytera ny... Det kan krävas annat än lön i många fall, lyhördhet och smidighet till exempel. Men då måste man som ledning kunna lägga prestige åt sidan.

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Men det är ju enklare att behålla kompetens än rekrytera ny... Det kan krävas annat än lön i många fall, lyhördhet och smidighet till exempel. Men då måste man som ledning kunna lägga prestige åt sidan.
Vi är helt överens och jag vågar påstå att det sällan varit ersättningen som varit den drivande faktorn till varför folk gått vidare.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka