Idag är jag förbannad därför att...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag har ett stort jävla träd på gården som jag ska betala någon för att ta ner.

Jag har fällt massor med träd i mitt liv, men just det här vill jag att någon med en bra försäkring tar ner.
Förmodligen kommer dom att ta det bit för bit istället för att fälla det.

Bild bevis tack

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Well. För det första är det här förbannat tråden, inte "jag är stressad tråden". Månadens matkonto blev mer än dubbelt mot andra månader pga påsk och födelsedag med önskning av restaurangbesök mm slutat på 13.000 kr. Tycker det är rätt mycket för en singelmorsa med bara ett jobb och ska försörja tre personer. Om jag då 1-2 ggr per månad tankar hojen (har ingen bil) så tycker jag faktiskt att jag både gör rätt prioritering och är värd det. Planeringen var att kalasandet var vid just påsk, inte denna helg dessutom.

Nu blev det iaf linsbiffar, potatis med tillbehör och en lemon cheesecake till efterrätt och till frukost nybakta scones. Så så jäkla pjåkigt trollat med vad som fanns hemma blev det ju inte.
13000 i mat på en månad?????

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ja där ligger man i lä. Har aldrig legat mig för att bränna lönen på lyxkonsumption för att sedan käka nudlar resten av månad samtidigt som man inte har en buffert och som grädde på moset bli förbannad på andra för den uppkomna situationen man valt att sätta sig i.
Nåja, någon form av poäng har du där, men tillika;

-Att många behöver planera och budgetera sina matinköp, framförallt de av lite lyxigare karaktär, får man nog ha lite förståelse för, och det har knappast blivit enklare sista året när nötköttet tex gått upp närmare 250%.

-Att man anstränger budgeten för att bjuda till fest kan gott göra att man får planera lite enklare mat efter det sista veckan innan lön. (Betyder det svält så har man ju gjort en tankevurpa självklart, men om man bjuder på entrecote åt släkten när någon fyller år, ja då kan det bli ärtsoppa på måndag,inget konstigt?)

-Om någon då tycker att det inte passar när man bjuder, och istället dyker upp oannonserad. För att sedan kräva att man köper på sig dyrare mat än den man redan köpt, och bjuder av, ja det kan jag absolut förstå att man blir lite frustrerad av.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det kostade mig en femhundring att få det gjort gratis.
Var det det som gick igenom taket?

Har också fällt många träd, men har hittills låtit ett par bli nertagna av andra då de hängde ut över sommarstugan och man måste klättra och ta dem i bitar, sedan har vi en som lutar åt fel håll här på Gotland som också måste tas i delar då det står ca 1 meter från en liten bod och lutar mot nästa byggnad. Den kommer nog också bli nedsågad av någon annan, och dessutom troligtvis i år då den är i stort sett död.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Jag har fällt massor med träd i mitt liv, men just det här vill jag att någon med en bra försäkring tar ner.
Jag kan relatera... Har ett par massiva träd som står illa och kan bli problem på riktigt om man inte plockar dem bit för bit (vilket är för riskabelt att göra själv känner jag). Detta trots trots år av erfarenhet och kunskap. Det bär emot...

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
-Om någon då tycker att det inte passar när man bjuder, och istället dyker upp oannonserad. För att sedan kräva att man köper på sig dyrare mat än den man redan köpt, och bjuder av, ja det kan jag absolut förstå att man blir lite frustrerad av.

Hade det där hänt hos mig så hade vederbörande blivit visad dörren direkt. Det spelar ingen roll om det är ytligt bekanta eller familj, man åker inte hem till någon annan och börjar ställa krav på vad det ska bjudas på.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Hade det där hänt hos mig så hade vederbörande blivit visad dörren direkt. Det spelar ingen roll om det är ytligt bekanta eller familj, man åker inte hem till någon annan och börjar ställa krav på vad det ska bjudas på.
Lite så, ja.
Även om jag nog själv dragit mig lite för att bjuda på just nudlar.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
+1.

Trash föder trash som föder trash. Hur bryter man den cirkeln? En generation kräver att bli bjuden vissa datum och på viss mat. Nästa generation sprätter 13k på lyx och sedan äter nudlar resten av månaden med noll buffert. Nästa generation sitter vid matbordet och säger att ”det knullar i munnen”.

Nu blev jag förbannad.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Var det det som gick igenom taket?

Har också fällt många träd, men har hittills låtit ett par bli nertagna av andra då de hängde ut över sommarstugan och man måste klättra och ta dem i bitar, sedan har vi en som lutar åt fel håll här på Gotland som också måste tas i delar då det står ca 1 meter från en liten bod och lutar mot nästa byggnad. Den kommer nog också bli nedsågad av någon annan, och dessutom troligtvis i år då den är i stort sett död.
Ja, det var en missbedömning av han som gjorde det. Han jobbar med trädgård och parker, men är anknuten till familjen så jobbet var "gratis". Han fällde tre granar hos en bekant och tre träd hos mig. Ett gick snett. Jag var tveksam till att göra det själv, men det gick 25-30 takpannor ur förrådet och jag köpte 6 nockpannor plus tape till Bisonplasten.
Kostnaden är lägre än om jag hade anlitat en firma för att göra det, men då hade jag kanske kunnat köra mc hela dagen igår istället för att klättra på garaget.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Så har jag hjälp till att ta ned träd åt kompisar. Bit för bit, gren för gren.
För att vara säker på att ett stort träd faller åt rätt håll.
Ett eller två rep en bit upp på trädet. Fastspända vid roten på ett annat träd i rätt riktning.
Har själv använt 40 meters rep för jobbet.
Och vänta till vinden blåser åt "rätt håll".

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
I vårt fall med den döda granen finns bara åker utanför. Och den lutar rätt mycket åt andra hållet. Mellan vår tomt och åkern är det ett dike, vi har tagit granar där förut men de har bara lutat lite åt fel håll. Vi slog ner ett spett i åkern (i samråd med bonden, efter att de skördat) och hade lina dit. Men den här lutar så mycket så jag tror inte att ett spett räcker.

Man funderar ju på att skaffa sig en trädfällriktare, men de är så pass dyra och sällan till användning att jag tror att jag tjänar på att leja bort fällningen.

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
I vårt fall med den döda granen finns bara åker utanför. Och den lutar rätt mycket åt andra hållet. Mellan vår tomt och åkern är det ett dike, vi har tagit granar där förut men de har bara lutat lite åt fel håll. Vi slog ner ett spett i åkern (i samråd med bonden, efter att de skördat) och hade lina dit. Men den här lutar så mycket så jag tror inte att ett spett räcker.

Man funderar ju på att skaffa sig en trädfällriktare, men de är så pass dyra och sällan till användning att jag tror att jag tjänar på att leja bort fällningen.
Va ju någon joker som skar in en bit i trädet och sedan ett hål och monterade en hydraldomkraft i hålet.
Sen var det bara att såga fällhugg och pumpa järnet.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Va ju någon joker som skar in en bit i trädet och sedan ett hål och monterade en hydraldomkraft i hålet.
Sen var det bara att såga fällhugg och pumpa järnet.
Det är standard på större träd, kilar går bra men är det en gammal tätvuxen gran som kan väga ett antal ton, ja då är domkraft kanske inte absolut nödvändig men man kan lämna lite bredare "" gångjärn"" o då få bättre styrning vart trädet bör hamna..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Långt rep fäst i bondens traktor så bör du få granen falla i riktning ut mot åkern ....
när bonden kör iväg med traktorn

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Det är standard på större träd, kilar går bra men är det en gammal tätvuxen gran som kan väga ett antal ton, ja då är domkraft kanske inte absolut nödvändig men man kan lämna lite bredare "" gångjärn"" o då få bättre styrning vart trädet bör hamna..
Ja, så gjorde de hemma när de fällde 4 hyfsat stora ekar som stod nära både hus och lada (iaf nära om de fallit åt fel håll.. Diameter på stubbarna som blev kvar var från 75 cm till 120 cm. Några stockar ligger fortfarande kvar, så om nån är sugen på lite rejält ekvirke är det bara PM:a.. Ni får själv lösa transport och dela upp stockarna i lämpliga bitar...haha

På bilden syns urtaget för domkraften.FB_IMG_1617642834551.jpg

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
...för att jag såg färdigt sista delen av "Marc Marquez: All in" och han verkar vara en precis lika stor jubelidiot som jag inbillat mig!
Vinnarskalle av rang med alla de sämsta egenskaperna som finns personifierade i ett.
Usch!
:kulspruta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom