Antagligen är det så att om inte reklamintäkterna kommer in så får webutvecklaren inte betalt i framtiden (för det kan man mäta), och om någon får nys om att det slängs mycket av vissa reklamblad i buntar i återvinningen (för det kan hända att nån jävel kollar sånt) så har utdelaren inget jobb i framtiden.
(Vet inte riktigt varför jag behöver förklara för en vuxen människa att världen fungerar så här.)
Fast när min webbläsare har besökt en sida med reklam så tror den sidan att jag har sett all reklam, mitt besök räknas ändå och genererar reklamintäkter för sidans ägare, det är bara det att reklamen inte har kommit upp på min skärm.
När en reklamsäljare ville sälja reklamplats åt mig så frågade jag "hur många av dom räknade träffarna ser verkligen reklamen då, och hur många använder reklamblockerare"
På det svarade han "det vet vi inte eftersom reklamblockerarna inte syns i våran ände, men det är inte speciellt många som använder reklamblockerare"
Jag känner INGEN som inte gör det, nu är det ju ofta inbyggt i webbläsaren och kräver bara att man slår på det en gång.
Skulle dom siffrorna gå att få fram så skulle nog reklamförsäljningen avsevärt minska och/eller priserna sjunka.
Angående buntarna med reklam i återvinningen, dom är oundvikliga eftersom folk sätter "ingen reklam-lappar" på sina lådor, men reklamföretagen kör ut buntar som ska räcka till alla brevlådor.
Man ska respektera folks vilja att slippa.
Använder du reklamblockerare? Har du lapp på brevlådan?