Idag är jag förbannad därför att...

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Köpte ny kaffemaskin till bandagarna.
Dead on arrival!
Jäkla skit. Måste krångla med retur nu. Hoppas jag slipper skriva negativa saker om företaget.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Småpundare som har varit och snokat i ett av mina garage och stulit sprillans nya svindyra LED-extraljus till jaktbilen.
Nu har jag dock fått reda på vem det var och då blir jag än mer förbannad när jag vet att jag åker dit hårdare än honom när jag ska utkräva hämnd. Blir så sur på det här systemet mest hela tiden.

Hur hugger man handen av någon med en yxa utan att personen förblöder och dör, är det som på film att man ska kausterisera eller vad det heter eller räcker det med ett bälte runt armen :confused:
Du behöver ju inte berätta för personen vem du är och varför du agerar som du gör. Kom bara ihåg att lämna mobil hemma, och inte köra registrerade fordon till platsen.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Du behöver ju inte berätta för personen vem du är och varför du agerar som du gör. Kom bara ihåg att lämna mobil hemma, och inte köra registrerade fordon till platsen.
Och se till att de inte kan berätta efteråt.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Småpundare som har varit och snokat i ett av mina garage och stulit sprillans nya svindyra LED-extraljus till jaktbilen.
Nu har jag dock fått reda på vem det var och då blir jag än mer förbannad när jag vet att jag åker dit hårdare än honom när jag ska utkräva hämnd. Blir så sur på det här systemet mest hela tiden.

Hur hugger man handen av någon med en yxa utan att personen förblöder och dör, är det som på film att man ska kausterisera eller vad det heter eller räcker det med ett bälte runt armen :confused:
S G T.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jävligt irriterande med alla eländiga personer som skall fullaga precis allting som dom kan pilla på. Varför??

Köpte ju en relativt fin opel Astra 1,3 CDTI till tösen o jag har kört den ca 100 mil på en vecka o sedd att det ansamlas diesel i toppen där spridarna går ned.

Misstänker retur slangarna o byter dessa.

Bättre men ej torrt. Rycker loss retur nipplarna o byter oringar på nipplarna o trycker ned dessa i spridarna igen.

Skall pilla dit låsningarna o det är då jag ser att någon över intelligent hobby mekaniker som kan själv har slagit med en hammare på toppen på en spridare o komprimerat låsrings spåret.

Faaaaan fick fila till en liten kilfornad historia och väldigt försiktigt knacka in den i låsringsspåret och då sakta tvinga ut detta till sitt rätta läge utan att spräcka toppen på spridare.

Det löste sig o nu är det tätt. Fasen för hobby mekaniker som kan själv.

Bytte kupefilter var nog dags.
IMG_20230523_200434.jpg

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jävligt irriterande med alla eländiga personer som skall fullaga precis allting som dom kan pilla på. Varför??

Köpte ju en relativt fin opel Astra 1,3 CDTI till tösen o jag har kört den ca 100 mil på en vecka o sedd att det ansamlas diesel i toppen där spridarna går ned.

Misstänker retur slangarna o byter dessa.

Bättre men ej torrt. Rycker loss retur nipplarna o byter oringar på nipplarna o trycker ned dessa i spridarna igen.

Skall pilla dit låsningarna o det är då jag ser att någon över intelligent hobby mekaniker som kan själv har slagit med en hammare på toppen på en spridare o komprimerat låsrings spåret.

Faaaaan fick fila till en liten kilfornad historia och väldigt försiktigt knacka in den i låsringsspåret och då sakta tvinga ut detta till sitt rätta läge utan att spräcka toppen på spridare.

Det löste sig o nu är det tätt. Fasen för hobby mekaniker som kan själv.

Bytte kupefilter var nog dags.
View attachment 484516
mechanic-hammer.gif

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl nästan bara startmotorn som mår bra av hammaren ibland?

Jag såg ett klipp på instagram där en bonde hade byggt en upphängning för en hammare och dragit in ett snöre i traktorn så han kunde knacka på startmotorn medan han satt i traktorn.

På en traktor sitter startmotorn lättåtkomligt på sidan, man byter den på samma tid det tar att bygga en upphängning för hammaren, dessutom kan man ju bygla startmotorn med en skruvmejsel så att den drar medans man står och knackar med hammaren.

Men ofta räcker det med att göra rent/smörja den så fungerar den tills den inte fungerar igen...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag såg ett klipp på instagram där en bonde hade byggt en upphängning för en hammare och dragit in ett snöre i traktorn så han kunde knacka på startmotorn medan han satt i traktorn.

På en traktor sitter startmotorn lättåtkomligt på sidan, man byter den på samma tid det tar att bygga en upphängning för hammaren, dessutom kan man ju bygla startmotorn med en skruvmejsel så att den drar medans man står och knackar med hammaren.

Men ofta räcker det med att göra rent/smörja den så fungerar den tills den inte fungerar igen...

Generatorn kan gå att "laga" med hammaren också.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

För längesen kunde det väl hjälpa lite att knacka på förknasare och fördelarlock med?
Min gamla råttsoffa till 240 fick man emellanåt plocka loss och sätta tillbaka fördelarlocket på för att den skulle starta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Generatorn kan gå att "laga" med hammaren också.

För längesen kunde det väl hjälpa lite att knacka på förknasare och fördelarlock med?
Min gamla råttsoffa till 240 fick man emellanåt plocka loss och sätta tillbaka fördelarlocket på för att den skulle starta.

Ja, alltså man provar ju...

NASA lagade ju sin senaste satellit med "percusive maintance", det var någon antenn som inte ville fälla ut sig, så dom gav kommandon att slamra på med den några gånger mot stoppet i infällt läge och prova igen, och det funkade

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Och ibland tål den inte ens det... Bäst att byta eller serva den på riktigt.
IMG_20230522_144001098.jpg

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kommer att tänka på våran tv i föräldrahemmet när jag bodde hemma för jätte många år sedan. Den tv apparaten tappade färgen så allt blev grönfärgat ibland. Då fick någon resa sig från soffan och slå handflatan hårt uppe på högra hörnet då blev det bra igen sen smyga tillbaka på tå till soffan.
Funkade så i många år sen blev det värre och hände flera gånger per kväll så då fick det bli en ny.
Sådant lustiga saker man kommer ihåg rätt att det kanske är 35 år sedan

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kommer att tänka på våran tv i föräldrahemmet när jag bodde hemma för jätte många år sedan. Den tv apparaten tappade färgen så allt blev grönfärgat ibland. Då fick någon resa sig från soffan och slå handflatan hårt uppe på högra hörnet då blev det bra igen sen smyga tillbaka på tå till soffan.
Funkade så i många år sen blev det värre och hände flera gånger per kväll så då fick det bli en ny.
En sån har jag också haft.
På 90-talet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Det funkar bra med att kasta en tennisboll också, har man då en hund så behöver man inte ens hämta bollen...

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Flera tv minnen kommer. Hemma hos en kompis som var den första med video så många gånger var det där vi samlades och kollade på karate/action/krigsfilm.
Deras tv hade inga problem med färgen men däremot så ökade volymen sakta men säkert ibland. Det märkte vi nästan aldrig när man var så inne i filmen så tillslut var det full volym så det skorrade om den gamla tv apparaten som stod på en stål ställning med hjul.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag brukade tjäna pengar på att reparera sådana. Det var lättare förr... Lätta fel som berodde på värmeutveckling.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag brukade tjäna pengar på att reparera sådana. Det var lättare förr... Lätta fel som berodde på värmeutveckling.

Jo, och när det hjälper att hamra på TV'n är det ju 99.9% säkert en dålig lödning.

Jag öppnade en TV och värmde på dom lödningar som såg sämst ut, jag var ganska säker på vilken det var som var problemet, men jag kanske smälte om ett tiotal,
(billig skittv, våglödnings linen gick förmodligen i 90km/h för att dom ville gå hem tidigare)

Problemet försvann IAF

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...