Idag är jag förbannad därför att...

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Hjullastare som fraktar gods i skopan på allmän väg!
Allt från pallgafflar, stenplattor, paddor och asfaltsskärare till skyliftar och annat bös! :mad::finger
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Hjullastare som fraktar gods i skopan på allmän väg!
Allt från pallgafflar, stenplattor, paddor och asfaltsskärare till skyliftar och annat bös! :mad::finger
Vad gör du så nära en hjullastare skopa i fullfart på vägen? Är du en sådandär vettvilling som lägger dej framför o testar bromsarna..
Kan bli lite som dom 2 tomaterna som gick över vägen, kom ketchup så går vi.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Hjullastare som fraktar gods i skopan på allmän väg!
Allt från pallgafflar, stenplattor, paddor och asfaltsskärare till skyliftar och annat bös! :mad::finger

Speciellt när dom ska ha med sig en skopa grus. Då måste dom ha den precis överfull och inte skaka av den innan åker iväg. Så det blir spill i varje korsning och varje gupp på vägen. (Jag har 2 fartgupp utanför mitt hus så jag vet)
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Speciellt när dom ska ha med sig en skopa grus. Då måste dom ha den precis överfull och inte skaka av den innan åker iväg. Så det blir spill i varje korsning och varje gupp på vägen. (Jag har 2 fartgupp utanför mitt hus så jag vet)
Ja fast en del av ansvaret där ligger ju på den satans pajasen som satte dit fartguppar. :dummer
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Ja fast en del av ansvaret där ligger ju på den satans pajasen som satte dit fartguppar. :dummer
Och på den som gjorde detaljplanen och bestämde att det skulle byggas hus där det senare skulle åka arbetsfordon. :dummer
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Ja fast en del av ansvaret där ligger ju på den satans pajasen som satte dit fartguppar. :dummer

I mitt fall känns det ganska befogat då det är en lekplats med fotbollsplan brevid mitt hus och jag ser ofta barn som springer ut på vägen efter fotbollen.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Vet inte hur det ser ut där du bor men häromkring är det ganska vanligt med vägar till husen som folk bor i och lekplats i närheten av husen som folk bor i
Ja.
Men lite döplats mellan vägen och lekplatsen, eller för den delen vägen och bakgårdarna, typ långt nog att bollar inte hamnar på vägen stup i kvarten, skulle ju vara en halvschysst idé.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja.
Men lite döplats mellan vägen och lekplatsen, eller för den delen vägen och bakgårdarna, typ långt nog att bollar inte hamnar på vägen stup i kvarten, skulle ju vara en halvschysst idé.

Staket, högt jävla staket... tar 99% av bollarna

Där jag bodde tidigare var det en grusplan alldelens ut mot vägen, där satte dom staket, på den lilla tid det tar att springa till änden på staketet och runda det hinner ungarna komma på att det är direkt osmart att springa ut på vägen.

Men när dom kan impuls-springa bara några steg hinner inte hjärnan koppla om från livsviktig fotbollsmatch till att omvärlden existerar
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hyrde en bil i fredags, dvs 14 Juli och när jag rullade iväg så lyste varningslampan för däcktryck. Nu var det inte 1:a gången så jag körde inte in på nästa bensinstation och kollade däcktrycken. När jag under dagen startar om bilen kommer i displayen upp att jag skall kontrollera däcktrycken och sedan nollställa. Vilket jag inte gör. Men vid inlämningen av bilen påpekar jag att däcktrycken ska kontrolleras och sedan ska displayen nollställas. Och får svaret:
"Det blev så när vi bytte till sommardäck."
"När gjorde ni det ?
men på den frågan blir det inget svar.
Antagligen var det en långvarig vinter 2022-2023 vid Marklandsgatan i Göteborg gissar jag.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hyrde en bil i fredags, dvs 14 Juli och när jag rullade iväg så lyste varningslampan för däcktryck. Nu var det inte 1:a gången så jag körde inte in på nästa bensinstation och kollade däcktrycken. När jag under dagen startar om bilen kommer i displayen upp att jag skall kontrollera däcktrycken och sedan nollställa. Vilket jag inte gör. Men vid inlämningen av bilen påpekar jag att däcktrycken ska kontrolleras och sedan ska displayen nollställas. Och får svaret:
"Det blev så när vi bytte till sommardäck."
"När gjorde ni det ?
men på den frågan blir det inget svar.
Antagligen var det långvarig vinter vid Marklandsgatan i Göteborg gissar jag.
Inget dom tyckte var bra att upplysa om när du hyrde bilen?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Inget dom tyckte var bra att upplysa om när du hyrde bilen?
Nej,
men eftersom jag redan varit med om det blev det ingen kontroll av däcktrycken på nästa bensinstation.
Det första irreterande momentet i bilen Citroen C3 var att jag 170 cm hade svårt komma in i den. Låg dörröppning hög stol ......
Nästa irreterande funktion var att den ibland pep, pep, pep.. i närheten av vita linjer.
Hade varit OK om den gjort det konsekvent. Men det var inte konsekvent.
Och just genom att det inte var konsekvent blev det så otroligt irreterande !
När jag t.ex. skar en skymd kurva ca 2 dm över mittlinjen, pep den inte.
Det borde den gjort tycker jag. Usch !
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hyrde en bil i fredags, dvs 14 Juli och när jag rullade iväg så lyste varningslampan för däcktryck. Nu var det inte 1:a gången så jag körde inte in på nästa bensinstation och kollade däcktrycken. När jag under dagen startar om bilen kommer i displayen upp att jag skall kontrollera däcktrycken och sedan nollställa. Vilket jag inte gör. Men vid inlämningen av bilen påpekar jag att däcktrycken ska kontrolleras och sedan ska displayen nollställas. Och får svaret:
"Det blev så när vi bytte till sommardäck."
"När gjorde ni det ?
men på den frågan blir det inget svar.
Antagligen var det en långvarig vinter 2022-2023 vid Marklandsgatan i Göteborg gissar jag.
Det är ett jäkla otyg att vissa biltillverkare envisas med att kunderna ska behöva åka till verkstaden för att få däcktrycket nollställt. På sambons Toyota t.ex. är det helt omöjligt att lyckas göra det själv, trots många försök med hjälp av youtube och internet. Detta får såklart effekten att sambon åker runt halva året med tänd varningslampa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är det om ska nollställas?
Är det inte en givare på varje däck som i realtid visar trycket på en display?
DVS får man pangpunka blir det nollställt, annars ska det visa 2- 4kg någonting
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nä, de flesta bilarna har en pajaslösning som man nollställer och sen jämför den rotationen med ABS-systemet.
Skulle man åka hemifrån med tomsäck hinner man köra en kilometer innan bilen varnar.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det är ett jäkla otyg att vissa biltillverkare envisas med att kunderna ska behöva åka till verkstaden för att få däcktrycket nollställt. På sambons Toyota t.ex. är det helt omöjligt att lyckas göra det själv, trots många försök med hjälp av youtube och internet. Detta får såklart effekten att sambon åker runt halva året med tänd varningslampa.
Toyotas däcktryckskalibrering suger. Min fru kör en RAV4 som jag är däcksbytarchef på.
Efter byte, starta bilen, leta upp knappen långt under ratten och trycka på den snabbt tre gånger.
Sen upprepar man den proceduren ett antal gånger med olika tempo på de tre trycken.
Plötsligt är den kalibrerad.

Kass system.

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top